Köpt häst med reservation, som ägaren intygat vara frisk

Sv: Köpt häst med reservation, som ägaren intygat vara frisk

Trist. Detta är ju något säljaren vetat om. Kommer du att reklamera?

Även om säljaren vetat om reservationen så har ju Ts vetat om reservationen långt innan hästen blev sjuk och skulle redan då tagit tag i detta att säljaren undanhållit reservationen och då krävt att hästen skulle tagits tillbaka ?

Går ju inte att vänta tills hästen blivit skadad och då kräva säljaren på skada ? Det skulle tagits tag i direkt eller har jag missuppfattat något ?

Förstår mig inte på luriga jäkla säljare .... Hoppas Ts häst blir bra och att kostnaden inte skenar iväg för mycket och det är trist att man inte kan lita på folk !!
 
Sv: Köpt häst med reservation, som ägaren intygat vara frisk

................
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt häst med reservation, som ägaren intygat vara frisk

Detta tycker jag är två olika saker. Att vara frisk är en sak och ha reservationer en annan.

Min häst skadade sig för 10 år sedan och har sedan dess en reservation. Jag kan kanske få den hävd men jag har inte brytt mig då jag använt henne mest i avel och inte tänkt att sälja henne. Men hon fungerar ju att rida, så i mina ögon är hon frisk.
 
*puttar upp*
köpte häst för snart 6mån där jag inte sett förens nu att hon har reservationer på båda bak på försäkringen. Ja, jag är en idiot
På bes (som säljaren gjort) böjs ej bak. Endast fram har vet. skrivit på bes.pappret
Säljaren sa att man inte skulle göra det pga att hon va så ung (3år)

Antar att jag får skylla mig själv och inte har någon rättighet att häva köp?
 
*puttar upp*
köpte häst för snart 6mån där jag inte sett förens nu att hon har reservationer på båda bak på försäkringen. Ja, jag är en idiot
På bes (som säljaren gjort) böjs ej bak. Endast fram har vet. skrivit på bes.pappret
Säljaren sa att man inte skulle göra det pga att hon va så ung (3år)

Antar att jag får skylla mig själv och inte har någon rättighet att häva köp?

Varför vill du häva köpet? (Du kan inte häva köpet pga reservationerna i sig)
Vet du varför det finns reservationer? För att de inte böjde eller för att det finns problem?
 
Jag vet inte varför det finns reservationer men säljaren sa till mig att det inte fanns några..
Jag hade tänkt sälja hästen och det kommer knappast gå med reservationer
 
Okej tack för snabba svar! Ska ringa försäkringsbolaget imorgon o se varför hon har dessa reservationer först
Ska till klinik imorgon men det är pga ett svullet framknä och sen eventuella vargtänder
 
Jag vet inte varför det finns reservationer men säljaren sa till mig att det inte fanns några..
Jag hade tänkt sälja hästen och det kommer knappast gå med reservationer
Vad säger bolaget när du pratar med dem? Gör en besiktning och förhoppningsvis är hästen ua och du få bort reservationen. Jag har också fått reservation en gång då vi avböjde böjprov eftersom hästen inte var så mycket hanterad, en treåring. Det var bara att göra en ny besikting inklusive böjprov. Hopp, såg sen att du ska ringa imorgon.
 
Vad säger bolaget när du pratar med dem? Gör en besiktning och förhoppningsvis är hästen ua och du få bort reservationen. Jag har också fått reservation en gång då vi avböjde böjprov eftersom hästen inte var så mycket hanterad, en treåring. Det var bara att göra en ny besikting inklusive böjprov. Hopp, såg sen att du ska ringa imorgon.

Hoppas det är så i mitt fall också! Har haft lite motgångar just nu så målar lätt fan på väggen.. men ska ringa imorgon o höra med dem :)
 
Om man åter går till rubriken och vad som egentligen gäller bägge fallen juridiskt, så måste man skilja på två saker.
Dels har ju säljaren i bägge köplagstiftningarna skyldighet att upplysa om det som säljaren vet, köparen har skyldighet att undersöka/fråga om det är en affär som görs enligt Köplagen.
Dels kan en häst juridiskt sett vara fullt frisk men ändå ha/få reservation i försäkringen. En reservation i försäkringen är inte lika med att hästen är dålig utan bara att försäkringsbolaget inte vill lämna mer ersättning för något dom redan ersatt. Därför om just en försäkring utan reservation är viktig för en köpare ska man i köpeavtalet ha med att köpet bara genomförs om hästen kan försäkras för ett visst belopp utan anmärkning.
 
Därför om just en försäkring utan reservation är viktig för en köpare ska man i köpeavtalet ha med att köpet bara genomförs om hästen kan försäkras för ett visst belopp utan anmärkning.

Precis. Och i många färdigskrivna avtal man kan köpa är detta en av punkterna som gäller som förutsättning för köp.
 
Kan ju uppdatera lite här när min gamla tråd ändå puttades upp:

Trots reservationen hade jag inga problem att få ersättning från mitt försäkringsbolag. De ersatte givetvis inte röntgen och sprutning för benet med reservationen, men för det andra benet och senare även för ytterligare sprutningar och till sist avlivning. Hästen blev alltså inte bra i frambenet, efter tre behandlingar gav vi upp. Han hade pålagringar i kotled, kronled och hovled och veterinären trodde inte längre han skulle bli bra.

@Nepenthe Lycka till med din häst idag! Har du fått svar från försäkringsbolaget om varför den fått reservationerna?
 
Kan man inte ändra i sina inlägg? Skulle göra en rättelse: De ersatte förstås inte avlivningen, men betalade ut livvärdet efteråt.
 
Hon fick reservation pga den uteblivna böjningen bak vid "min" vet. bes.
Så om jag visar upp UA på böjprov bak tas den bort
Det visade hon idag men en lite markering fram på asfalten (inte vid böjprovet) Eftersom hennes skor drogs i fredags ska jag tillbaka till klinik på torsdag o då ska hon skos runt om och sen gör vi om hältutredningen till försäkringen :)
Så det verkar som det löser sig bra
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Halloj! Är det någon här som har erfarenhet av att teckna en ny försäkring för en äldre häst? Jag och min ponny ska återvända till...
Svar
18
· Visningar
1 846
Senast: Woffe
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 791
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
31 940
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Varning för roman. Jag har nyligen köpt en häst i 120.000 kr klassen. Hästen har en uppenbar defekt som uppkom i tidig ålder samt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 627
Senast: Miaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp