Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Draumsyn

Trådstartare
Buke brukar ju ha svar på allt så jag tänkte bolla lite med er :)

Jag och sambon köpte ett jättefin hus för ett tag sedan, samma dag som vi skrev dom sista papprena och skulle flytta in så lovade säljarna att det var sååå fint och sååå städat. Vad skönt tyckte vi!

Men.... när vi väl kom med flyttlasset och allt vad det innebär någon timma senare så insåg vi att så inte var fallet...
Det var så skitigt och äckligt, kylen hade som en grå slemmig hinna inuti, köksskåpen var fulla med kladd (typ sirap), bänkarna var grå/bruna (smuts, när man gnuggade med rengöringsmedel var dom vita under), toaletterna behöver vi inte ens prata om... Dessutom hade dom glömt lite påsar i ett skåp, så välstädat var det. Jag ringde såklart mäklaren och pratade även med säljaren som är en äldre auktoritär man som försökte påtala att det kan se smutsigt ut i äldre hus när dom är lite slitna :meh:
Jag blev då irriterad och påtalade att inte en list var avtorkad, att det var skitigt i kök/badrum, golven var smutsiga. I diskmaskinen hittade vi en stor mögelklump i "korgen" som dom uppenbarligen inte hade för vana att göra rent :yuck: Tvättmaskinen var nästan lika illa den...

Även mäklaren kom hit och tittade och intygade att det inte var fräscht någonstans, säljaren gav med sig och bokade en städfirma som kom några dagar senare. Städfirman var här en hel dag/3 personer och det blev mycket bättre! Även den unkna "gammel"lukten försvann!
Sen att vi inte kunde flytta in ordentligt och fick bo lite temporärt under de ca 3 dagarna det tog innan städfirman kunde komma orkade vi inte bråka om.

En annan detalj var att dom hade skruvat ner alla lampkontakter i taket, alltså hela koppen! Det som fanns kvar var elkontakter som hängde rätt ut i luften utan ens isoleringstejp på O_o Livsfarligt!
Detta orkade vi inte heller bråka om utan åkte och köpte nya och monterade dessa riktigt.

So far so good...?
När vi sen skulle till att börja använda frysen efter ett par dagar efter inflytt så upptäckte vi att den inte fungerade som den skulle. Vi hade som tur var en extra frysbox ute i garaget! Frysen satte igång men sjönk i kyla och pep som bara den, vi startade om och trixade i flera dagar innan vi ringde en reparatör. Reparatören kom hit och konstaterade att fläkten var trasig och bytte den, detta kostade oss 2000:-
Kanske inga jättepengar men man tycker ju att säljaren borde ha upplyst/fixat om frysen var paj!

Borde säljaren bekosta detta eller får vi skylla oss själva som inte upptäckte detta på en gång? Gick kanske 1-2 veckor från att vi fick nycklarna till att reparatören var här. Vi använde ju inte frysen först eftersom vi inte flyttade in och det skulle städas, sen testade vi ju själva med att ändra/försöka laga felet som vi trodde var nån slags handhavandefel i stil med att vi tryckt på fel knapp eller något. Jag har ringt mäklaren som skulle kolla på detta, men tänkte att det är intressant att bolla med andra :)

Säljaren hade jag kunnat prata med men tycker det är lite jobbigt speciellt med tanke på städningen och det... och sen känns han inte så ärlig heller. Han ringde oss och frågade oss om han kunde låta ett stort spegelskåp och en spegel stå kvar i badrummet för dom passade så bra, visst tyckte vi.
Då ville han ha 1000:- för dom. Vi tänkte att okej det kan det väl vara värt om det nu passar bra och förvaring är ju alltid bra.
Dumma som vi var kikade vi inte något närmare på dom, vi hade ju sett dom på visningen och tänkte inte mer på det.
Dock så glömde gubben visst att upplysa om att ena spegeln hade ett trasigt hörn och skåpet hade en stor reva :mad:


Nu blev detta en halv roman :P
Men ni andra som har hus eller har liknande erfarenheter får gärna komma med bra tips eller förslag på hur man kan göra och vad som är bra att tänka på!
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Badrumsmöblerna kan ni inte göra någonting åt, där hade ni undersökningsplikt. Jag känner lite samma med frysen, det är så enkelt att kolla att allting fungerar innan man flyttar in. Det räcker ju oftast med att fråga ifall det funkar eller inte. Däremot har ju säljaren en upplysningsplikt, så visste säljaren att frysen är lite halvkass så borde denne sagt någonting.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Badrumsmöblerna köper ja, vi får ju skylla oss själva som inte åkte ut en extra gång och kollade. Vi var på semester när han ringde och tänkte att det blir nog bra = inte så smart. När jag säljer saker så är jag alltid jättetydlig om det är minsta skrapa eller fel, tyvärr är inte alla så ärliga och det är helt enkelt läropengar.

När vi var och skrev papper samma dag som inflytt så fick säljaren skriva på att huset är i samma skick som på visningen och att det inte uppkommit några fel så då hade dom ju haft chansen att nämna detta.
Jag har pratat med en jurist på mäklarfirman nu och det är svårt för vi måste kunna bevisa att den var trasig när vi flyttade in, visst vi har en faktura på en reparation men det är luddigt och om inte säljaren direkt ger med sig att okej det var nog fel så får man ta det till en tvist = inte värt det vare sig ekonomiskt eller energi/tidsmässigt.

Man får väl se även det som läropengar helt enkelt även om det är surt.

Hoppas de var de sista läropengarna i denna affären i alla fall!
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Fast äsch, det handlar om så lite pengar i slutändan. Huset var antagligen betydligt dyrare, så dessa utgifter märks ju knappt.

Njut av att ni köpt nytt hus och var glada. Det är synd om en sådan liten grej ska paja känslan av att man nyss köpt hus och allting som det innebär.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Att kolla att kylen fungerar ingår i er undersökningsplikt.

Alternativen är ju annars antingen att komma överens eller att göra ett civilrättsligt mål av det hela. Och frågan är väl om det senare inte kostar mer än det smakar. I tid och ork om inte annat.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Fast äsch, det handlar om så lite pengar i slutändan. Huset var antagligen betydligt dyrare, så dessa utgifter märks ju knappt.

Njut av att ni köpt nytt hus och var glada. Det är synd om en sådan liten grej ska paja känslan av att man nyss köpt hus och allting som det innebär.


Jo det är sant. Det du säger känns så rätt när man läser det, man har bara inte tänkt så när man varit mitt uppe i det. Hela den här pärsen med städningen tog udden av mycket glädje tyvärr.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Att kolla att kylen fungerar ingår i er undersökningsplikt.

Alternativen är ju annars antingen att komma överens eller att göra ett civilrättsligt mål av det hela. Och frågan är väl om det senare inte kostar mer än det smakar. I tid och ork om inte annat.

Ja det är sant, men när vi var på visningen fungerade ju allt. Sedan tog det ca 6 månader innan vi fick flytta in. Då är det ju svårt att undersöka någonting.
Sen samma dag som vi fick nycklarna så kunde vi ju inte flytta in eftersom det inte var rent och det tog några dagar innan flyttfirman kunde komma, efter det flyttade vi in och det var då vi upptäckte detta. Hur fungerar då undersökningsplikten?

Vi kommer inte ta detta vidare, som sagt det är inte värt det även om det känns surt.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Det kan hända mycket på 6 månader, speciellt med lite äldre vitvaror. Och rent lagligt sett så är det säljaren som har ansvaret för att allting fungerar tills ni som köpare får tillträde och säljaren har också en plikt att underhålla det som måste underhållas.

Men i detta fall handlar det om så lite pengar, så ifall säljaren inte vill betala så hade jag släppt det. Det är inte lärdomspengar heller, det är mer olyckligt.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Gjorde ni ingen besiktning av fastigheten innan ni köpte? Isf har ni ju svart på vitt vad som fungerar eller inte, vitvarorna inkluderat, sen spelar det ju roll hur gammalt saker och ting är för en beräknad livslängd. Var frysen gammal hade det nog varit klokare att köpa en ny istället för att laga den, men det är alltid lätt att vara efterklok. ;)

Hoppas ni lägger det här bakom er som läropengar och istället börjar njuta av ert nya hem nu. :)
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Var frysen upptagen i husbeskrivningen? Isåfall ska den fungera. Iallafall var det så när vi sålde hus för 11 år sedan och likadant när vi köpte hus för 8 år sedan. Allt som tas upp i husbeskrivningen ska fungera annars kan man som säljare bli ersättningsskyldig. Vi tog därför inte upp tvättmaskinen i badrummet för den var gammal och sliten och hade gjort sitt. Den fick visserligen stå kvar för den fungerade men vi upplyste om dess skick. Likadant när vi köpte hus så var kyl och frys inte upptaget eftersom det var gammalt och slitet. Vi hade bott här någon/några månader när frysen gick sönder så det sjöng verkligen på sista versen men det visste vi så det var helt okej.

Nu handlar det ju om ganska lite pengar för eran del men ring säljaren och påtala det hela. Kanske är han skamsen över att inte städningen blivit gjord och betalar er? Annars hade jag faktiskt låtit det vara och börjat om ifrån början så att ni får glädjas för ert nya hus. Det är ju underbart att ni har hittat ert hem :) Släng ut badrumsmöbeln och åk och köp nytt och fräscht och börja leva ert nya liv :) Lycka till!
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Var frysen äldre och avslagen när ni flyttade in? Äldre frysar orkar inte alltid komma i gång igen om de slås av. Så var det med frysen i vårt hus när vi flyttade in. Frysen gick vid besiktning och tom när vi började flytta in (de hade kvar lite grejer i frysen) sedan när dagen för övertagandet kom var den tom utstädad och avslagen. Den gick inte att få igång igen. Det var inget vi gjorde någon sak av utan vi köpte helt enkelt en ny. Nu var alla vitvaror i huset som nyast i från 80-talet så vi hade ändå räknat med att det kunde hända. Hade det dock varit en nyare frys hade jag försökt få den gamla ägaren att nyttja garantin.

Köper man ett hus med äldre vitvaror är det smart att be de gamla ägarna att inte stänga av frysen.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Delvis KL

...Fast det är inte så lätt att undersöka allt på "rätt" sätt heller.

När vi flyttade för ett par år sedan så var det till ett ganska (några år gammalt) nyrenoverat kök med "nya" vitvaror. Kyl och frys var integrerade, och maskinellt så fungerade de, men träluckan var (är) tung, och hade fått gångjärnen att bli en anings sneda, så kylens dörr tätade bara nästan, och bara om man stängde med "rätta knycken". Det här märkte vi inte när vi kollade kylen tom, symtomen blev bara tydliga när man ställde "saker" i dörren. Nu gjorde just det inte så mycket, eftersom vi ansåg att kylen var för liten, och medförde en egen fullhöjdskyl.

I samma kök så visade det sig också att spishällen inte fungerade. Något år gammal keramisk spishäll med fyra plattor. Vi provade genom att sätta på samtliga plattor och kolla om de blev varma. Det blev de, alla fyra. Några månader senare, när vi behövde använda alla fyra värmezonerna samtidigt, så visade det sig att "platta nr 4", bara hade två lägen: max värme eller helt avstängd, alltså inga mellanlägen.

Så det är inte alltid så lätt att undersöka på ett bra sätt, och säljaren sa såklart inte flaska om vare sig kyl, spishäll, eller att fläkten i badrummet var defekt (den liksom brummade så man kunde tro att den fungerade, men snurrade väldigt sakta och drog inte ut någon fuktig luft).

Dessutom hade man struntat i delar av städningen, lämnat kvar blommor inne (eterneller överallt som gick sönder när vi skulle ta bort dem), och dumpat skräp med metall och glas i en (blivande) beteshage och satt eld på det i samband med städningen... Det fanns en del mera intressanta förtiganden om vattenbrunnar med mera som vi inte tar upp nu.

Och hur gör man egentligen flera månader efter infyttning när man hittar fel, fast man tycker att man undersökt? Spishällar och vattenbrunnar är inte helt gratis.
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Och hur gör man egentligen flera månader efter infyttning när man hittar fel, fast man tycker att man undersökt? Spishällar och vattenbrunnar är inte helt gratis.
Vill man dra det vidare så meddelar man säljaren så fort man hittat felet. Antingen kommer man överens eller så gör man det inte, och då får man gå vidare till högre instans med jurister och kanske domstol.

Sen är det ju alltid en bevisfråga. Det är svårt att bevisa att spisen inte fungerade vid köpet, ifall man inte har papper på det då. Och saker som man kan undersöka får man oftast inte rätt för i en domstol, just eftersom det inte är dolt fel och man som köpare har undersökningsplikt. Därför är det jätteviktigt att man undersöker allting som är av vikt, tex att vattnet är bra och att brunnen fungerar som den ska. Och där vill man gärna ha med i köpekontraktet att allting fungerar som det ska. Vill säljaren inte ha med att brunnen funkar i kontraktet så är det nog läge att undersöka den en gång till eller avstå från affären ifall man inte vill spendera pengar på den.

De flesta köpare som får rätt gentemot säljare är där säljaren tex fuskat ordentligt med tex våtutrymmen. Sådant man inte ser förrän det blir en skada i det.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Det är ju precis när ord står mot ord, eller när man upplever/uppfattar det som om man fullgjort sin undersökningsplikt, men det finns subtila fel som är svåra att upptäcka som det blir riktigt ordentligt problematiskt.

Jag tvovlar verkligen på om ens en besiktningsman kollar spishällen (som ser absolut "ny" ut) på ett sådant sätt så att man märker att en av värmezonerna bara har full värme eller avstängd.

Om man frågar: "Ger den borrade brunnen tillräckligt med vatten till xx st hästar och andra djur, och som svar blir försedd med ett protokoll från när brunnen borrades 3 år tidigare som ska gälla, så tror man självfallet på uppgifterna om antalet timliter. Att sedan brunnen långt ifrån ger det som påståtts kan inte kallas annat än att man ljuger. En granne berättade dessutom senare att säljarna haft problem med mängden vatten även utan djur.

Det som blir riktigt jobbigt, är när man upptäcker fel efter fel, som man tydligt frågat efter eller noggrant undersökt, och till slut börjar man tvivla på sig själv, och så vill man inte gärna kontakta säljaren och mäklaren en gång till...

Städning är det ofta si och så med, det bästa är nog att anlita proffs, vilket vi har gjort med bostäder vi lämnat.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Gjorde ni ingen besiktning av fastigheten innan ni köpte? Isf har ni ju svart på vitt vad som fungerar eller inte, vitvarorna inkluderat, sen spelar det ju roll hur gammalt saker och ting är för en beräknad livslängd. Var frysen gammal hade det nog varit klokare att köpa en ny istället för att laga den, men det är alltid lätt att vara efterklok. ;)

Hoppas ni lägger det här bakom er som läropengar och istället börjar njuta av ert nya hem nu. :)

Den fungerade när vi var på visningen som var ca ett halvår innan vi fick tillträde. Nja den var några år gammal, men då hade man velat byta även kylen så det kändes smartare att laga den nu, så kanske vi byter hela rasket när vi gör om köket i framtiden.

Ja, mycket skall man lära sig innan man är gammal och klok ;)
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Var frysen upptagen i husbeskrivningen? Isåfall ska den fungera. Iallafall var det så när vi sålde hus för 11 år sedan och likadant när vi köpte hus för 8 år sedan. Allt som tas upp i husbeskrivningen ska fungera annars kan man som säljare bli ersättningsskyldig. Vi tog därför inte upp tvättmaskinen i badrummet för den var gammal och sliten och hade gjort sitt. Den fick visserligen stå kvar för den fungerade men vi upplyste om dess skick. Likadant när vi köpte hus så var kyl och frys inte upptaget eftersom det var gammalt och slitet. Vi hade bott här någon/några månader när frysen gick sönder så det sjöng verkligen på sista versen men det visste vi så det var helt okej.

Nu handlar det ju om ganska lite pengar för eran del men ring säljaren och påtala det hela. Kanske är han skamsen över att inte städningen blivit gjord och betalar er? Annars hade jag faktiskt låtit det vara och börjat om ifrån början så att ni får glädjas för ert nya hus. Det är ju underbart att ni har hittat ert hem :) Släng ut badrumsmöbeln och åk och köp nytt och fräscht och börja leva ert nya liv :) Lycka till!


Frysen stod inte med i själva besiktningen, det gjorde inga vitvaror enbart husets skick och garage. Men när vi var på visningen så fungerade allt och när vi skrev sista papperna samma dag som inflytt så skrev säljarna på att huset var i samma skick som vid visningen. Så frysen skulle ha fungerat.

Städningen fick vi betald, eller rättare sagt han bekostade en städfirma som gjorde rent hus. Skamsen vet jag inte faktiskt, när jag ringde ang städningen samma dag som inflytt så försökte han trycka ner mig i skorna med en "lilla gumman det förstår du väl att gamla hus kan se lite slitna ut"-attityd. Jag accepterade inte detta utan påpekade att slitet hus och gammal smuts och skit inte är samma sak... Han gav med sig efter påtryckningar från mäklaren som hade samma uppfattning som vi.

Men nu är det friska tag som gäller, frysräkningen är betald så nu försöker vi lägga det hela bakom oss och planerar för framtidens projekt med huset som förhoppningsvis med tid kommer kännas lite mer modernt och lite mindre 70tals hippie/90tals bårder&blommor överallt ;)
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Var frysen äldre och avslagen när ni flyttade in? Äldre frysar orkar inte alltid komma i gång igen om de slås av. Så var det med frysen i vårt hus när vi flyttade in. Frysen gick vid besiktning och tom när vi började flytta in (de hade kvar lite grejer i frysen) sedan när dagen för övertagandet kom var den tom utstädad och avslagen. Den gick inte att få igång igen. Det var inget vi gjorde någon sak av utan vi köpte helt enkelt en ny. Nu var alla vitvaror i huset som nyast i från 80-talet så vi hade ändå räknat med att det kunde hända. Hade det dock varit en nyare frys hade jag försökt få den gamla ägaren att nyttja garantin.

Köper man ett hus med äldre vitvaror är det smart att be de gamla ägarna att inte stänga av frysen.

Den var några år gammal men hade ingen garanti kvar, den var på just när vi kom men vi stängde av den på en gång eftersom det skulle städas. Men enligt reparatören så trodde han inte det berodde på att man stängt av frysen.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Städning är det ofta si och så med, det bästa är nog att anlita proffs, vilket vi har gjort med bostäder vi lämnat.

Det hade jag lätt gjort, så praktiskt då slipper man ju allt jobb, det blir oftast riktigt bra plus att om det är några klagomål på städningen så är det bara att hänvisa till städfirman.
Enkelt!
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Flyttade till hus där diskmaskinen var trasig och hade varit ett par år, trots att säljaren sa den fungerade. Även hela lampor borttagna och fasta föremål som krokar och flera hyllsystem. Mängder av gamla färgburkar.
En stor uppsättning möbler var även kvarlämnade i huset som efter mycket tjat hämtades efter några månader.
 
Sv: Köpt hus, lite bollning med er kloka bukare

Inte okey :banghead:

Vad gjorde du då och hur löste det sig?
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 186
Senast: Nixehen
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Tjatter Det var en gång en liten blå bil som ägdes av en äldre dam. Damen hade under vintern bestämt sig för att sluta köra bil. Då hon inte...
Svar
0
· Visningar
540
Senast: Rie
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 053
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp