Köpt impulshäst

Status
Stängd för vidare inlägg.

Schloskis

Trådstartare
Hej allesammans, eftersom jag var tvungen att akut avliva min häst i förrigår så har jag nu köpt en ny häst på impuls för att kunna vara med på hopplägret. Hästen jag köpte såg jag bara bilder på över nätet och den häst som syntes på bilderna var ett fint halvblod, fuxvalack, med fin hoppstam (efter balou du rouet). Fick även videor då hästen hoppade, han verkade ha mycket scoop och han har gått 135-klasser.

Hästen jag däremot fick lämnad hos mig igår liknar ingenting som den på bilden. Det jag fick var ett sto på 17 år med färgen brun. Hon har dessutom väldigt kraftig kropp med mycket hovskägg och stor buk, så jag misstänker ett kallblod. Gubben som lämnade hästen ville fort åka därifrån och kunde ingen svenska och knappt engelska. Han har även raderat sin fb-profil där vi hade kontakt så nu har jag inga kontaktuppgifter till honom. I passet står det att hästen kommer från Polen.

Misstänker att jag har blivit lurad, 60 000 åt helvete alltså.

Nu till min fråga, tror ni denna häst ändå kan vara med på hopplägret? Eller är det bara att leta vidare?
 
ha den på lägret om den inte är halt. kan den hoppa?
Har inte testat hoppa den ännu, igår när jag red henne på banan kändes hon lite stel, idag gjorde markarbetsövningar med cavalettibomar och det verkade gå bra, får testa hoppa henne imorgon tänker jag.
 
Trodde du att du skulle få en häst som är frisk (?), kanonstam och gått 135 cm för 60 000 kr? Hade det varit sant hade jag gärna velat haft kontaktuppgifterna till säljaren 👍
Annonsen verkade väldigt trovärdig, jag har lätt för att lita på människor vilket jag tyvärr fått äta upp flera gånger. Det var som sagt mycket bilder och videor på hästen och jag tänkte att varifrån skulle detta material annars komma från?
 
Annonsen verkade väldigt trovärdig, jag har lätt för att lita på människor vilket jag tyvärr fått äta upp flera gånger. Det var som sagt mycket bilder och videor på hästen och jag tänkte att varifrån skulle detta material annars komma från?
Snodda bilder?
 
Ja låter som du är redigt lurad. Men hurvida hästen kan vara med på hoppläger är ju omöjligt för oss att svara på. Om jag inte skulle ta tag i att häva köpet på något sätt så hade jag vet besiktat den först om det inte är gjort. Men utifrån att bara få en random häst avlastad hos sig går det ju inte och veta om den öht är inriden, utbildad.
 
Ja låter som du är redigt lurad. Men hurvida hästen kan vara med på hoppläger är ju omöjligt för oss att svara på. Om jag inte skulle ta tag i att häva köpet på något sätt så hade jag vet besiktat den först om det inte är gjort. Men utifrån att bara få en random häst avlastad hos sig går det ju inte och veta om den öht är inriden, utbildad.
Riden verkar den ju vara med tanke på att jag ridit två pass på banan nu. Hon är 17 år enligt passet. Hon har väldigt fräscha ben (vad jag kan se och känna) och verkar som sagt endast lite stel, i övrigt verkar hon frisk. Ska vetchecka henne och se så det inte är några problem med hästen. I övrigt tänker jag att om vi ändå passar bra ihop kan jag lika gärna behålla hästen.
 
Riden verkar den ju vara med tanke på att jag ridit två pass på banan nu. Hon är 17 år enligt passet. Hon har väldigt fräscha ben (vad jag kan se och känna) och verkar som sagt endast lite stel, i övrigt verkar hon frisk. Ska vetchecka henne och se så det inte är några problem med hästen. I övrigt tänker jag att om vi ändå passar bra ihop kan jag lika gärna behålla hästen.

Kul om den ändå funkar bra! Har du ingen bild på den?:)
 
Alltså, jag blir ju nyfiken på vad det är för fantastiskt hoppläger du ska vara med på som gör att det kändes rimligt att klicka hem och betala en osedd häst för 60000 bara för att kunna vara med på det?

Är det en månad icke återbetalningsbart med inkvartering på spa-hotell och träningar för världseliten? Tv-sänt med möjlighet till ära och berömmelse? I grupp med en gammal flamma som du aldrig riktigt kunnat släppa?
 

Bifogade filer

  • 76972151_557059958194067_4811677524138393600_n.jpg
    76972151_557059958194067_4811677524138393600_n.jpg
    179,4 KB · Visningar: 331
Alltså, jag blir ju nyfiken på vad det är för fantastiskt hoppläger du ska vara med på som gör att det kändes rimligt att klicka hem och betala en osedd häst för 60000 bara för att kunna vara med på det?

Är det en månad icke återbetalningsbart med inkvartering på spa-hotell och träningar för världseliten? Tv-sänt med möjlighet till ära och berömmelse? I grupp med en gammal flamma som du aldrig riktigt kunnat släppa?
Det är ett läger jag varit med på senaste 10 åren så det har liksom blivit tradition för mig. Ridning två gånger om dagen, inget spa-hotell men duger gott och väl åt mig.
 
Söt var hon i alla fall! Hoppas allt går bra trots att du blev lurad, tycker det är gulligt av dig att du vill behålla henne.
Ja, jag är ju inte riktigt ute för att tävla några större klasser ändå, då kan jag lika gärna se till att hästen får ett bra hem. Jag tänker även att jag hade ju ändå inte lärt känna den "riktiga" hästen ännu, så därför tänker jag ge denna häst en ärlig chans. Man vet ju heller aldrig vad hästen levt för liv tidigare, luriga hästhandlare är ju inte direkt kända för att ta väl hand om sina hästar.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp