Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

alice

Trådstartare
Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig hur otroligt svårt det är att hitta något som passar hästen, ryttare OCH plånboken. :D .

För att allt skulle bli 100 denna gång valde jag, på rekommendation, att åka till ett större ställe med kompetent personal och stort utbud.
Vi började i butiken och jag fick berätta lite om vad jag har haft på hästen tidigare, vad jag vill ha i sadelväg och hur hästen ser ut. Som vi alla vet är det jättesvårt att försöka förklara en rygg med ord eftersom allt är relativt!
Efter min förklaring av hästen fick jag provsitta några sadlar. Det var bla; stubben, zaldi, prestige, bates, trainers mm. Vi upptäckte raskt att ett problem är att hitta en sadel som är tillräckligt bred för min "stora" rumpa (jag är 1,60 lång och väger 49 kg....och har stl 34 i byxor...). I alla utom Bates Momentum (på gränsen dock) och Trainers hamnade mina sitben "utanför" sadeln. :eek: Vi beslöt att ta med Trainers, Bates CC och Bates Momentum ner till hästen för provridning.

Väl hos hästen gör utprovaren konstaterandet, och jag också, att hästen höjer ryggen kraftigt i arbete och blir nästintill konvex i sin rygglinje! Och den hästen har haft en utprovad prestige....
Vi lägger på Tranier sadeln och jag börjar med att tycka att den är hård i sitsen! Jag känner tydligt mina sittben, vilket jag inte brukar. Kortar tyglarna och jobbar lite i skritten. Känns lite "jullrigt" och ostabilt men provar ändå att trava. Det var total katastrof! Jag bara for runt i sadeln utan någon kontroll på kroppen öht. Jag sa det till sadelutprovaren som inte blev det minsta förvånad eftersom det var hästen som rörde så otroligt mycket på sadeln under "arbete".

Av med den och på med Bates CC. Den verkade ligga bra på hästen och var skön i ca ett varv! Sen insåg jag snabbt att jag kommer att få rejäl musskav :o av denna. Dock ville sadelutprovaren se hästen i galopp under denna sadel. Det gick bra! Hästen arbetade på fint och jag hade ett skapligt stöd i den.
Pga att det kändes så mycket fram bytte vi till Bates Momentum och den var bättre. Låg jättebra på hästen och jag fick ett fantatiskt stöd i den, dock inte riktigt 100 skulle det senare visa sig. ;) Men även här kände jag av framvalvet, vilket gjorde att jag och sadelutprovaren ansåg att detta inte var ett alternativ för mig, även om hästen gillade den.
Utprovaren tittade på mig och sa allvarligt; "ja, detta var allt vi hade i din prisklass (dvs mellan 10-15 tusen). Nästa steg blir de på 20 tusen och uppåt." Jag tappade andningsförmågan och insåg att här kanske vi hade åkt 20 mil enkel resa helt i "onödan"...Hon bad mig iaf rida en stund till i momentumen medan hon gick tillbaka till butiken för att se om hon kunde hitta något vettigt, även om det såg mörkt ut.

Efter en halv evighet kom hon tillbaka med en kollega och ytterligare två sadlar. Den som stod på tur var visserligen en med vid bom (hästen skulle ha normal/normal mot vid), men det var det bredaste de hade i sortimentet, åt ryttaren alltså! ;)
Ok, den låg bra på hästen så upp med mig i sadeln för att provrida. Men det här kändes ju ganska bra....började arbeta hästen och hon blir förbannad på mig och samtidigt som utprovaren säger; "hon blir sur på dig för nu kommer du åt henne eftersom du har skänkeln helt stilla" upplever jag att nu får jag en helt annan sits och stöd av sadeln. Jag red ett tag och plötsligt ger hästen efter och då är det inget snack längre! Denna sadel ska med hem! Min kompis som var med och har sett hästen under förra hoppsadeln sa att hon aldrig har sett hästen röra sig så som hon gjorde nu.

Eftersom sadeln var lite för vid för hästen provade vi ut en fårskinnspadd också och nu kommer det roliga; Denna häst SKA ha fårskinn/annat dämpande under sadeln pga sin stora rygg- och bakbensrörelse. :eek: Fårskinnet är till för att dämpa så att dessa rörelser inte påverkar sadeln så mycket som det skulle göra annars. Underlägg under sadeln är ju undantag och detta är ett sånt undantag! :D Som sagt....allt är individuellt!

Har ridit i sadeln en gång hemma och den är helt underbar. Nu är det plötsligt ingen ansträngning att sitta korrekt. Det är ingen ansträngning att stå i lätt sits eftersom vinklarna på höft/knä/vad/häl blir korrekta och i balans.

Så, vad har jag lärt mig...Jo, att liten person är inte lika med liten och smal sadel. Att en hästs rygg uppställd har föga att göra med sadelns "vara eller icke vara", att hästens aktivitet av rygg och bakben kan påverka sadeln mycket mer än man tror samt att det är otroligt viktigt att sadeln passar ryttaren också och inte bara hästen samt att det finns en hel drös med ytterligare aspekter i det här med sadelutprovning och att allt måste ske efter individerna (hästen och ryttaren) inte efter ett speciellt mönster. Allt detta visste jag iof i teorin redan innan, men nu har jag sett det vilket gör att kunskapen får en annan dimension och jag kan använda mig av den på ett helt annat sätt. Dock lärde jag mig också att om jag någon gång ska prova ut en dressyrsadeln kommer det inte att bli lätt. Utprovaren tipsade mig om Wintec/bates Isabell med Cair eftersom den ofta ligger bra på hästar som rör sig/ser ut som min...men när jag berättade att jag redan provat en sån och att den åker fram sa hon ett lite uppgivet; "jaha..."

Detta kanske skulle legat på "utrustning" istället för här....! ;)

//Alice
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Vad härligt, låter som om det blev mitt i prick! Bara att gratulera!! :)
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Det där med sadlar är ju en hel djungel. Men skönt att du verkar ha hittat rätt iaf! :)
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

jag måste vara trög för jag missade vilket sadelmärke och modell det slutligen blec:confused: :o

Apo
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

apocalypsen skrev:
jag måste vara trög för jag missade vilket sadelmärke och modell det slutligen blec:confused: :o

Apo


Jag tror faktiskt inte att det stod vilket märke det blev!!;)
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Ska du inte berätta vad det blev för sadel...
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

apocalypsen skrev:
jag måste vara trög för jag missade vilket sadelmärke och modell det slutligen blec:confused: :o

Apo
Du är inte alls trög! ;) Jag skrev det aldrig. :D

Det blev en BR Jos Lansink. :love:

//Alice
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Grattis!! Bra när saker och ting passar va? ;)
Har det varit svårt att hitta sadel till din häst innan? Vad har din häst för rygg?
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Jag är också på jakt efter ny sadel.
Har aldrig hört talas om märket förrut.
Hur är sadeln i kvalité?

Hur ser hästen ut?
Min har rak rund rygg och utan manke.
Skulle en sån sadel kunna passa?
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Grattis!! Bra när saker och ting passar va? ;)
Tack!
Ja, det är ju förutsättningen. Det ska bli spännande att se vad sadeln gör för vår utveckling i stort. Vi har ju bevisligen inte haft rätt tidigare, varken hästen eller jag. :crazy:

Har det varit svårt att hitta sadel till din häst innan? Vad har din häst för rygg?
Nja, eftersom hon bevisligen inte har haft rätt sadel tidigare kan jag inte svara på det. Men om jag förstod denna utprovare rätt så är hon lite pysslig med tanke på hur pass mycket hon höjer ryggen samt hur hon rör sig. Det i kombination med att matte behöver breeeeda sadlar gör det hela svårare. ;) Det gör också att jag aldrig kommer att prova ut en sadel själv till henne mer eftersom någon kunnig måste stå och titta bredvid och se vad hon gör med sadeln när hon rör sig.

Ryggen; http://pg.photos.yahoo.com/ph/roxxelina/detail?.dir=452a&.dnm=5c61re2.jpg&.src=ph Sommarfet häst! Bilden blev lite konstig när jag tittade på den...men man ser ryggen iaf, även om baken föll bort. ;)

//Alice
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Den har jag aldrig hört om faktisk, visste inte att BR gjorde sadlar. Nån bild att visa?
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Jag är också på jakt efter ny sadel.
Har aldrig hört talas om märket förrut.
Hur är sadeln i kvalité?
Svårt att svara på när jag bara har haft sadeln i ett par dagar. ;) Men jag tycker den verkar välgjord och ha ett bra läder. Får återkomma om ett halvår, ett år i den frågan. :D
http://www.achtung-pferd.de/index.html?jos_lansink.htm För den som kan tyska. ;)

Hur ser hästen ut?
Min har rak rund rygg och utan manke.
Skulle en sån sadel kunna passa?
Bild finns i inlägget ovan, MEN det säger eg inte ett skit om hur sadeln ev passar din eller någon annans häst, även om de via en bild ser lika ut. Det beror på hur hästen använder sin rygg och sin kropp i arbete!

//Alice
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Ok, tack för svar! :)
Jag letar lite sadel just nu till en häst som är lite som din i ryggen faktiskt men MYCKET smalare och högre manke. Och jag hade främst fastnat på Wintec Isabell, det var därför jag frågade.

Har du några bilder med den nya sadeln uppsutten då? Vore ju spännande att se. Och om du har före/efter bilder, med den gamla sadeln också, det vore kul!
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Jag står i begrepp att prova ut ny sadel till mig och min häst och är nyfiken på vart du åkte?
De verkar vara kompetenta och seriösa och det känns viktigt för mig.
Får kanske inte skriva ut det här men du kanske kan pm:a mig i så fall.
Någon annan som har tips på duktiga och seriösa sadelutprovare får självklart också gärna pm:a mig!
TACK!
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

trip skrev:
Jag står i begrepp att prova ut ny sadel till mig och min häst och är nyfiken på vart du åkte?
De verkar vara kompetenta och seriösa och det känns viktigt för mig.
Får kanske inte skriva ut det här men du kanske kan pm:a mig i så fall.
Någon annan som har tips på duktiga och seriösa sadelutprovare får självklart också gärna pm:a mig!
TACK!
Pm på väg...

//Alice
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

alice skrev:
Bild finns i inlägget ovan, MEN det säger eg inte ett skit om hur sadeln ev passar din eller någon annans häst, även om de via en bild ser lika ut. Det beror på hur hästen använder sin rygg och sin kropp i arbete!
:bow: :bow: Äntligen någon som har greppat det hela:banana:

Precis vad jag har försökt säga i åratal, vi kan fylla cyberspace med bilder på våra hästar för det säger ingenting förrän man ser hästen i verkligheten och ser den i rörelse.
Min häst ser på bild ut som om hon ska ha lite böjda bommar, i verkligheten lyfter hon sig till nästan konvex form, så gissa vilka sadlar hon absolut inte ska ha:smirk:

Apo som har fått en bra start på dagen:D
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

Sadeln ser riktigt trevlig ut.

Ja hör av dig om hur den verkar i läder, kvalité osv
 
Sv: Köpt ny hoppsadel och blivit klokare! *långt*

apocalypsen skrev:
:bow: :bow: Äntligen någon som har greppat det hela:banana:

Precis vad jag har försökt säga i åratal, vi kan fylla cyberspace med bilder på våra hästar för det säger ingenting förrän man ser hästen i verkligheten och ser den i rörelse.
Min häst ser på bild ut som om hon ska ha lite böjda bommar, i verkligheten lyfter hon sig till nästan konvex form, så gissa vilka sadlar hon absolut inte ska ha:smirk:

Apo som har fått en bra start på dagen:D
Det har jag greppat hela tiden! ;) Har försökt några gånger att flika in detta i några av dessa miljoner sadeltrådar, men bara blivit idiotförklarad. :angel: ;)

Hoppas du fått en fortsatt bra dag! :bow:

//Alice
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 626
Senast: caballus
·
Utrustning Efter 30 år som ryttare har jag för första gången fått ridsår, i ljumskarna. Sadeln är utprovad och ny, jag hamnar i en korrekt sits i...
2
Svar
20
· Visningar
2 109
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 667
Senast: Mogge
·
Utrustning Trodde aldrig jag skulle posta en sån här tråd med bild med en sadel på hästens rygg, vet hur svårt det är att sia ngt.... Nu gör jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 562
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp