Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Tackar! Det är ju himla spännande! Ja det blir till att åka på diverse hingstvisningar i vår.. Ska bli mycket intressant att se hingstarna live, bilder säger ju inte hela sanningen..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Har du sett några avkommor till Bourbon och Nobel? Om avkomman blir bra så spelar det ju egentligen inte så stor roll om hingsten inte är poppis.. egentligen.. Lite svårare att sälja, men huvudsaken är ju att det blir en bra avkomma.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Morfar (araben) till min häst var visst inte så osynlig som jag trodde, missade i min sökning och han räknas visst som elit-hingst bland trakhenerna i ryssland:
http://www.trk-base.com/horse.php?screen=1&id=2036&SCHID=fbe5eabee759afab70ef362750d22a24

Jag hade bara fattat att pappan var elithingst..
Lite onödigt vetande.. ;)

Har fått höra lite om storlekarna på familjemedlemmarna, de som hade fäder som var araber blev små, men de anda blev det bra storlek på (165 - 168 med aningens mindre hingstar), halvsystern i Sverige är 168.
Ulrika


Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Av de avkommor som jag sett har jag ingen aning om hur stona sett. Men en efter Nobel och ett fullblodssto var väldigt (kanske fel ord) liten. Den lär knappt bli mer än ponny.
Bourbon avkommorna har varit mycket trevliga men som sagt har ingen aning om hur stona själv har varit.
Risken, om mn ska kalla det så, är att de hingstarna mest får ston som äga av erfarna uppfödare. Som inte bryr sig om de är inne eller inte utan väljer hingst efter vad sto behöver. Brukar ju bli bättre avkommor än de som inte har så mycket kunskap och ska välja som alla andra.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Tack för svaret. Jag känner att jag behöver en mentor.. Var hittar man en sådan? ;) Man tror att det är ganska lätt, men ju mer jag lär mig ju mindre inser jag att jag kan..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det är ju ett steg i rätt riktning, att inse hur lte man egentligen kan.
Jag har haft tur att många av mina ston har haft gamla erfarna uppfödare att fråga om råd, så länge de levt.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag har pratat med några som avlar vidare på den här linjen i Estland och de avlar på hannoveranerhingstar och är helt lyriska. Jag har sett bilder på dem och de är verkligen snygga, och tydligen mycket trevliga och så har de mycket vilja. Ska försöka luska vad det har varit för linjer i de hästarna :).. Kanske det hjälper mig lite.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det är inte så säkert för individen är nog viktigare än linjerna egentligen. Finns ju nitlotter på avelslotteriet som är helsyskon med högvinster. Det är nog istället individerna i stammen och deras egen förmåga att starkt dominera sina avkommor. Helt enkelt hur många dominanta anlag som dom själv har.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jo jag vet ju inte om jag har köpt en nitlott, men mammans avkommor ska ha varit mycket bra. Av de jag har kunnat spåra så är det bra hästar.. Men det behöver ju inte betyda att min är det, men hoppas kan man ju.. ;) Och blir det inga bra föl så får jag väl helt enkelt tävla henne tills hon blir riktigt gammal ;)

Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

I vilket fall som helst så är det ju en "söt" och som du själv har märkt så går det ju att sälja "söta" hästar bara man visar bilder på dem.
När dom bedömmer hingstar i Holland så säger dom att om hingsten har "det" så behöver han inte granskas lika hårt som en som är mer intet sägande. För hingsten med utstrålning kommer att få ston ändå.
Även här i Sverige så säger man att ett sött ansikte säljer ofta bättre än en bra häst. Enligt avelsutb på SLU.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Söt.. Jo det är hon väl, men det är ju inte det jag har tänkt att avla.. Fast det hade varit ett lite annorlunda avelsmål ;).
Har inte funderat över om det är lättare att sälja en söt häst faktiskt, men jag tycker att det ser ut som hon har en utstrålning som tilltalar mig.. Iallafall på bild (passar på den beskrivning jag har fått av henne). Mild, pigg och vaken.
Men jag ska erkänna att jag tycker att ett vackert ansikte är ganska viktigt för mig, men ett vackert ansikte kan se mycket olika ut, det är få hästar som inte har något vackert i ansiktet. Inte för att det säger något om ridbarheten.. Ridbarheten och hållbarheten är ju absolut viktigast!
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Har en kompis som har Last Librety till sitt Robin Z sto. Stoet är en rejäl dam (dock ej grov eller tung) och inte så stor. Avkomman blev en mkt snygg hingst, lätt i modellen.

Själv var jag för ett par år sedan sugen på Feleciano till mitt sto, men blev avråd av uppfödaren till mitt sto. Mitt sto är inte så stor 163 cm. Och bakom Feliciano så finns det smått. Uppfödaren varnade för att avkomman kunde bli liten, så jag backade.

Det här med att välja hingst är inte så lätt, man får gå lite på magkänslan samt jämnföra för och nackdelar mot sto och hingst. Ta ditt sto och se vad just hon behöver, vad du prioriterar hur avkomman ev kommer att bli, sedan är det bara att börja gallra lite ...
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Tack för dina synpunkter :). Det är alltid värdefullt att höra om andras erfarenheter. Jag har bestämmt mig för att leta hingst seriöst när hon kommer hem, då jag vet mer om henne och klämt lite på henne ;). Himla spännande! Jag tror det är ganska mycket lättare att välja hingst om jag fått uppleva hennes styrkor och svagheter, inte för att jag hinner så mycket eftersom hon först kommer i Februari..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Ok, nu tänker jag inte på ett konkret hingstval men jag har ju så många frågor i min lilla hjärna... Lägger dem här framöver så ni som inte vill läsa alla mina frågor i fel trådar kan slippa.

alltså.. Vi förutsätter att stoet kommer att bli någerlunda normalstort.

50% xx
25% ox
25% Hann

http://www.allbreedpedigree.com/precious+girl6

Och jag vet att det finns en massa möjliga hingstar, och jag funderar iinte på konkreta hingsttips nu, det får vänta tills jag får hem hästen. Jag har blivit varnad för att använda arab eller liten anglo av de som avlar vidare på stammen i Estland, avkommorna blir tydligen i det närmaste ponnyer. Samtidigt som jag har sett det som en fördel om hingsten har angloarab i sig, som förädlande blod, som tex i Careful. Bör jag hålla mig helt borta från hingstar som har angloblod allt för nära om jag helst inte vill ha en avkomma på 150 cm? Jag vet att det inte går att förutspå storlekar på hästar, och att det ska slå hur som helst.. Efter hur många generationer kan man slappna av, att "småhästgenen" ;) inte bör ha så stor sannolikhet att slå igenom? Alla erfarenheter av detta emottages tacksamt

Ulrika
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 411
Senast: Görel
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 869
Senast: Opra
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
2 988
Senast: Prestige_
·
P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 356

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp