Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Då har du kanske en högvinst på gång nästa år!
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det finns ju en del hingstar som känns mer intressanta än andra:

Uskudar des Malais
Elmshorn
Rambo
Bourbon
Nobel
Feliciano (står väl på levande fölavgift?)
Last Liberty

är några av dem som känns lite aktuella
QE åker tyvärr bort eftersom han får så många ston
Qalle står på vänt eftersom jag egentligen inte tycker han är fantastisk, men han passar nog egentligen ganska bra om stoet visar sig bli normalstor ;).

Är det någon av dessa som någon absolut skulle avråda att använda till stoet? Har jag glömt någon multitalang som står på levande fölavgift? Hingsten ska ju helst ha fått några fölomgångar säger de kloka.
Givetvis håller jag ögonen öppna nu på bruksprovet.
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

ja, de säger att hon är 2 år på bilderna.. Vi får se hur hon ser ut när hon kommer..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det stämmer att Feliciano står på levandeföl-avgift.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Av de som du räknar upp här hade jag valt bort direkt Elmshorn, Uskudar och Feliciano. När det gäller fösta fölet.
Elmshorn är för "okänd" trots sin ålder sedan har han väl 90 dagars avgift? Har haft det tidigare.
Uskudar har heller inte något bra renomé och har tyvärr ofta blivit väldigt dåligt visad på hingstvisningar vilket inte gjort honom rättvisa.
Feliciano har ju sin hals och det var något som du var noga med innan.
Sedan Last Liberty vet jag för lite om för att kunna ta ställning till.

Rambo verkar vara en hingst på frammarsch. Medan tyvärr Bourbon och Nobel nog får höra till de underskattade hästarna som kanske därför inte får de ston de förtjänar. Då inte heller får så bra på visninar av avkommor heller.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Elmshorn verkar ju ha producerat bra hopphästar runt om i världen, eller är det bara som det verkar på hemsidan. Man kan välja om man vill betala vid 90 dagar eller levande föl.

Jo jag vet, det hänger och dinglar på halsen med Feliciano..

Det är så himla svårt.. Så Rambo är den hingst du hade rekomenderat om jag skulle välja en av dem..

Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Det är mycket möjligt att hon är lite sen av sig. Vi får se om hon kommer ikapp sig ;).
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Nu när jag har sett ditt sto så skulle jag ha valt bort Uskudar tyvärr, mest pga manken.
Men jag tror att Rambo är den som passar henne bäst av de du har valt, men sen ska man inte vara så säker på det heller, hon ser ju ut att växa fortfarande och mycket kan ändras.
Du får helt enkelt vänta med att bestämma dig till du har fått hem henne och tittat lite nogrannare på henne tror jag.
Sen kan du försöka ta ett bra foto på henne med, för de du lade ut var kanske inte de bästa om man ska bedöma exteriör.
Men att döma utifrån bilderna så ska du någ tänka på att välja en hingst med en lång välansatt hals.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Tyvärr så finns han inte längre men annars så hade Stanford nog passat ditt sto. Vet inte om han finns på fryst, men det är i så fall väldigt dyrt.
Så ja av de som du räknat upp är nog Rambo den bäste, för Chapman själv har ju gett mýcket bra halsar, så det finns nog i Rambo också.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Håller med om att bilderna inte är de bästa.. Jag ska fota henne när hon kommer hem. Jag hade lite hoppats på Uskudar ändå.. Men ska det avgöras på en manke och mindre köpglada kunder så känns det dumt.. Jag har som sagt inte tänkt att sälja fölet, det är inte det som är målet med den här betäckningen, men jag vill kunna sälja om det skulle behövas.
Is i magen och tålamod är inte min starka sida ;).. Men det blir bättre och bättre med åren.
Hon har en halvsyster här i Sverige, jag vet att hon är visad och fick bedömningen "Maffigt sto" och "bra gångarter", vet inte så mycket mer, men hon är i hopphästaveln.
Ulrika
 
Senast ändrad:
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Rambo är jag mycket positivt inställd till :).
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Kul!! Vet du vem som äger henne eller vad de lagt på henne och hur det blivit?
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Jag vet bara att det blev ett hingstföl e.For Feeling och nu är hon dräktig med Santa Cruz. Svårt att bedömma exteriören på bilderna, men han var välskapt :). Himla spännande! :)
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Av de hingstarna på din lista så tycker jag mycket om Nobel! Också en mycket underskattad hingst, tyvärr.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Tack för din åsikt :). Jag tycker Nobel verkar mycket intressant! Har du fler förslag på hingstar som kan passa där man kan betala vid levande föl så emottages det tacksamt :)
Ylrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Varför inte Santa Cruz eller Etrusco, bra temperament i båda sägs det.
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Puha.. nu kom det 2 skimmlar ;).. Ok jag ska erkänna att jag varken är bra på fuxar eller skimlar.. och så har jag köpt en fux, så varför inte betäcka med en skimmel så jag får bort alla mina fördommar ;). Jag har nämligen börjat ett nytt liv ;).
Jag har faktiskt inte ens funderat på dem. Har de hunnit få några avkommor som man kan bedömma än? Ska kolla..
Ulrika
 
Sv: Köpt sto, liten hint on val av hingst önskas..

Hej!
Grattis till hästköpet!
Min personliga favorit är QE, men jag förstår dig till fullo att inte ta honom när han redan har så många ston.
Av de du nämdeovan kan jag säga att den jag tycker är intressant är Last Liberty. Såg honom 2004 på hingstvisning och tyckte att han var trevlig och hoppade bra... men jag vet däremot inte riktigt vad han lämnar för avkommor.
Sen är kanske Santa Cruz ett alternativ som Abcde skrev. Gillar dock inte Etrusco så mycket men det är min personliga åsikt!
Ska bli spännande att se vad valet blir...;)
 

Liknande trådar

Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 441
Senast: Görel
·
Avel Har ett dräktigt sto nu och om allt går vägen så betäcks hon iår igen. 2011 seminerades hon med TAI (en gång), ingen dräktighet. 2012...
2
Svar
38
· Visningar
5 885
Senast: Opra
·
P
Avel Funderar lite på att betäcka mitt sto. Vill gärna ha lite tips på passande hingstar. Lite om stoet. e: Artist ue: Robin z -...
2
Svar
35
· Visningar
3 000
Senast: Prestige_
·
P
Avel Jag har börjat fundera lite kring att betäcka ett sto e. Feliciano med en dressyrhingst för att förhoppningsvis få fram min nya...
2
Svar
39
· Visningar
3 368

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp