Köpte gård, hittade döda hästar

Tycker fortfarande det inte är en rimlig risk att behöva ta. Gäller det levande djur också? om någon lämnar kvar 100 får, 20 hästar, och 1 gammal kvinna på gården, är det då nya ägarens ansvar att förse dessa med mat och omvårdnad och betala för avlivning och bortforsling av djuren och fixa ett boende åt den gamla kvinnan?
Varför skulle du bli ansvarig för en annan människa? Människor är människor, djur går att äga.
 
Varför skulle du bli ansvarig för en annan människa? Människor är människor, djur går att äga.
Eftersom det som lämnas på gården bli nya ägarens ansvar/problem tydligen.

Och du tycker att ofrivilligt få ansvar över 100 får och 20 hästar är en rimlig risk man ska behöva ta när man köper en gård? att man ska behöva ta ansvar för all skötsel och kostnader för dessa djur tills man kan få dem avlivade och borttransporterade?
 
Fruktansvärt att det förekommer, det ligger troligtvis en tragedi bakom. Men att köpa via en exekutiv auktion är inte som att köpa ex en tomt/fastighet via en traditionell fastighetsförmedling. Du har ett betydligt större enskilt ansvar för att inspektera det du vill köpa. Och ta ansvar för det. Passar det inte, köp inte då.
Köpte för 10 år sedan en mark via KFM, var enbart intresserad av skogsmarken. Men med på köpet fick jag en gård, ena huset hade använts som sopstation och det andra var så illa åtgånget att det inte gick att rädda. På marken fann vi även, dolt under halm, flera kadaver från kor. Som ägare var det bara att ta tag i det och ordna bortforsling.
 
Eftersom det som lämnas på gården bli nya ägarens ansvar/problem tydligen.

Och du tycker att ofrivilligt få ansvar över 100 får och 20 hästar är en rimlig risk man ska behöva ta när man köper en gård? att man ska behöva ta ansvar för all skötsel och kostnader för dessa djur tills man kan få dem avlivade och borttransporterade?
Ja, om en köper via fogden. Vill du inte ta risken är det lätt att avstå köp.
 
Tycker fortfarande det inte är en rimlig risk att behöva ta. Gäller det levande djur också? om någon lämnar kvar 100 får, 20 hästar, och 1 gammal kvinna på gården, är det då nya ägarens ansvar att förse dessa med mat och omvårdnad och betala för avlivning och bortforsling av djuren och fixa ett boende åt den gamla kvinnan?
Rimligt är inte en fråga när man köper på exekutiv auktion.
Djuren åker man på ansvaret för, fullt ut.
Den gamla kvinnan blir socialkontorets problem.
Köparen kan inte kasta ut henne utan att gå genom, just det, KFM.
Det är förenat med stora risker att köpa från KFM.
 
Rimligt är inte en fråga när man köper på exekutiv auktion.
Djuren åker man på ansvaret för, fullt ut.
Den gamla kvinnan blir socialkontorets problem.
Köparen kan inte kasta ut henne utan att gå genom, just det, KFM.
Det är förenat med stora risker att köpa från KFM.
Men alltså, på riktigt? Man kan väl inte lämna en gammal människa i ett hus och som sen följer med i en auktion? O_o
Ser ”man” inte till att åtminstone alla människor är ute ur huset innan man säljer?

(kan absolut inget om det här, är uppriktigt nyfiken/chockad)
 
Men alltså, på riktigt? Man kan väl inte lämna en gammal människa i ett hus och som sen följer med i en auktion? O_o
Ser ”man” inte till att åtminstone alla människor är ute ur huset innan man säljer?

(kan absolut inget om det här, är uppriktigt nyfiken/chockad)

Lämna och lämna, personerna kan ha egna nycklar, bryta sig in osv.
Det är precis som med "vanliga" husoccupanter. Oavsett om de ställt en husvagn eller tagit sig in i huset.
Dumpar någon en bil på din mark så är det också ditt problem.
Lämnar någon en häst hemma hos dig så är det ditt problem också... som husägare oavsett om det är köpt via kfm så finns det många jobbiga utgifter som kan skapas utav utomstående....
Och har den som gjort grejerna åker fast är det oftast svårt att få ekonomisk ersättning då de ofta inte har några pengar...
 
Men alltså, på riktigt? Man kan väl inte lämna en gammal människa i ett hus och som sen följer med i en auktion? O_o
Ser ”man” inte till att åtminstone alla människor är ute ur huset innan man säljer?

(kan absolut inget om det här, är uppriktigt nyfiken/chockad)
Du har så klart inte något ansvar för människan som sådan. Du tar över fastigheten med alla dess belastningar och förpliktelser - där faktumet att någon bor kvar i huset kan ingå.
Men just vräkning från själva bostaden kan du be KFM utföra utan att det kostar dig något.

Den som ska flytta ut före tillträdesdagen får se till att flytta på sig själv precis som vid alla andra ägarbyten. Tvång kan ingen använda förrän det är olovligt för hen att bo där, dvs. efter tillträdestidpunkten.

Nej, det finns ingen "man" som fixar. Vem skulle stå för uppdraget och finansieringen av det? Det är för att du tar risken med mer kostnader och besvär som priset brukar blir lägre vid ett köp via KFM. Du gör själv värderingen av det när du lägger ditt bud.
 
Ser ”man” inte till att åtminstone alla människor är ute ur huset innan man säljer?
Men alltså, när Kronofogdemyndigheten kommit till den punkt att de TAR ditt hus och säljer det för att kunna få in pengar för dina skulder, då har du inget att säga till om - om du inte kan betala skulderna själv på en gång. Det är alltså ingen frivillig situation och du har inget att säga till om. Det är inte heller någon vanlig sälj-situation. Du säljer inte ditt hus. Du blir av med det.
I en sådan situation råder inga normala förhållanden.
Om du upplever dig tvingad till att sälja ditt hus, skulle du då bry dig om hur städat eller välskött det är? Är du ens i skick att bry dig?
 
Men alltså, när Kronofogdemyndigheten kommit till den punkt att de TAR ditt hus och säljer det för att kunna få in pengar för dina skulder, då har du inget att säga till om - om du inte kan betala skulderna själv på en gång. Det är alltså ingen frivillig situation och du har inget att säga till om. Det är inte heller någon vanlig sälj-situation. Du säljer inte ditt hus. Du blir av med det.
I en sådan situation råder inga normala förhållanden.
Om du upplever dig tvingad till att sälja ditt hus, skulle du då bry dig om hur städat eller välskött det är? Är du ens i skick att bry dig?
Nej, städat eller snyggt har jag inte trott att man lämnar det. Jag förstår. Tycker bara att man tar med sig sina anhöriga (även om detta nu var ett påhittat exempel).
 
Nej, städat eller snyggt har jag inte trott att man lämnar det. Jag förstår. Tycker bara att man tar med sig sina anhöriga (även om detta nu var ett påhittat exempel).
Den som inte vill flytta stannar kanske kvar.
Det blir faktiskt alltid köparens problem i en fastighetsaffär. Det är strikta regler på hur man får behandla boende.
 
Jag läste här: "Om den tidigare ägaren inte har flyttat ut på tillträdesdagen kan du vända dig till oss och be om hjälp med handräckning. Sådan hjälp är kostnadsfri för dig som köpare när det gäller tillträde till bostaden och biutrymmen som vind och källare."

Om ansökningsavgiften ses som en administrativ kostnad så kanske den anses gå utöver det kostnadsfria genomgörandet och kan ta ut ändå? I vart fall blir det en marginell kostnad för just det momentet, jämfört med vad andra saker man kan få hantera kan kosta.
 
Jag läste här: "Om den tidigare ägaren inte har flyttat ut på tillträdesdagen kan du vända dig till oss och be om hjälp med handräckning. Sådan hjälp är kostnadsfri för dig som köpare när det gäller tillträde till bostaden och biutrymmen som vind och källare."

Om ansökningsavgiften ses som en administrativ kostnad så kanske den anses gå utöver det kostnadsfria genomgörandet och kan ta ut ändå? I vart fall blir det en marginell kostnad för just det momentet, jämfört med vad andra saker man kan få hantera kan kosta.
Ja, jag så det sedan.
Alltid något till hjälp faktiskt.
Så det är tydligen inte meningen att man skall behöva ta hand om en kvarglömd mormor.
 
Ja, jag så det sedan.
Alltid något till hjälp faktiskt.
Så det är tydligen inte meningen att man skall behöva ta hand om en kvarglömd mormor.

Ja, det där är ju svårt. Jag fick inte hjälp via KFM, trots att hyreskontraktet uppenbart var ett skendito (med en hyra som gjorde att jag fick betala för att de skulle bo där). Det tog lite mer än ett år och en omgång till Hyresnämnden (Tingsrätten) innan jag fick rätt (och då endast p g a att de slutat betala helt annars hade skenkontraktet hållt till de tyckt de ville flytta) och sedan tog det ytterligare ett par månader att bli av med ockupanten rent fysiskt. De hade då tagit med sig fasta inventarier för runt 30 000 kr vilket givetvis inte gick att göra annat åt än att muttra och knyta handen i fickan (bl a lysrörsarmaturer, element och hydropress).

Det kostade också c a 50 000 kr i advokatarvode och givetvis ränta på köpesumman och driftskostnader under tiden.

En får inte ha bråttom och/eller vara allt för snarstucken när en ropar hos KFM.
 
Senast ändrad:
Ja, det där är ju svårt. Jag fick inte hjälp via KFM, trots att hyreskontraktet uppenbart var ett skendito (med en hyra som gjorde att jag fick betala för att de skulle bo där). Det tog lite mer än ett år och en omgång till Hyresnämnden (Tingsrätten) innan jag fick rätt (och då endast p g a att de slutat betala helt annars hade skenkontraktet hållt till de tyckt de ville flytta) och sedan tog det ytterligare ett par månader att bli av med ockupanten rent fysiskt. De hade då tagit med sig fasta inventarier för runt 30 000 kr vilket givetvis inte gick att göra annat åt än att muttra och knyta handen i fickan (bl a lysrörsarmaturer, element och hydropress).

Det kostade också c a 50 000 kr i advokatarvode och givetvis ränta på köpesumman och driftskostnader under tiden.

En får inte ha bråttom och/eller vara allt för snarstucken när en ropar hos KFM.
Den kära Hyresnämnden ja.
Att få en hyresgäst på halsen är en helt annan dimension av tillvaron. Då har man att göra.
 
Nej, städat eller snyggt har jag inte trott att man lämnar det. Jag förstår. Tycker bara att man tar med sig sina anhöriga (även om detta nu var ett påhittat exempel).
Det handlar nog sällan om att en flyttar och inte resten av de som också bodde där utan om att de som bodde där innan tvångsförsäljningen bor kvar. Allihopa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 956
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 836
  • Artikel
Hästnyheter En häst hittades död på en gård i Jönköping under måndagen. Enligt ägaren har ett öga och ett öra blivit bortskurna på hästen. – Det är...
Svar
0
· Visningar
319
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har hittats död på en gård i Jönköping. Enligt ägaren har både ett öga och ett öra blivit bortskurna på hästen, uppger...
Svar
0
· Visningar
325
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp