Köpte gård, hittade döda hästar

Vad jag tänker?
1. Att bakgrunden till det hela förmodligen hänger ihop med bakgrunden till att gården säljs av KFM. Mer än så kan man inte veta, utifrån det som rapporterats.
2. Att nya ägaren verkar oförberedd på vilket ansvar för oförutsedda saker man tar på sig när man köper via KFM.
 
Vad jag tänker?
1. Att bakgrunden till det hela förmodligen hänger ihop med bakgrunden till att gården säljs av KFM. Mer än så kan man inte veta, utifrån det som rapporterats.
2. Att nya ägaren verkar oförberedd på vilket ansvar för oförutsedda saker man tar på sig när man köper via KFM.
Jag gissar att dem inte hade råd att låta transportera bort kropparna, och därför inte hade något annat väl än att lämna dem kvar.
Dock tycker jag inte att döda djurkroppar är något som ska vara okej, oavsett om man köper gård via KFM, jag tycker att KFM ska stå för bortforsling av kropparna.
 
Jag gissar att dem inte hade råd att låta transportera bort kropparna, och därför inte hade något annat väl än att lämna dem kvar.
Dock tycker jag inte att döda djurkroppar är något som ska vara okej, oavsett om man köper gård via KFM, jag tycker att KFM ska stå för bortforsling av kropparna.
Det är inte så exekutiv auktion fungerar.
KFM har inget som helst ansvar.
När man köper ett konkursbo så får man även alla gamla problem på köpet.
 
Dock tycker jag inte att döda djurkroppar är något som ska vara okej, oavsett om man köper gård via KFM, jag tycker att KFM ska stå för bortforsling av kropparna.
Tänker du då att det skulle vara skattebetalarna eller fordringsägarna som skulle stå för den kostnaden?

Om staten börjar ansvara för att städa/sanera/reparera på enskildas fastigheter. Hur skulle du då motivera att det inte skulle vara en service för alla fastighetsägare?
 
Tänker du då att det skulle vara skattebetalarna eller fordringsägarna som skulle stå för den kostnaden?

Om staten börjar ansvara för att städa/sanera/reparera på enskildas fastigheter. Hur skulle du då motivera att det inte skulle vara en service för alla fastighetsägare?

Rimligen så informerar man om det mest uppenbara, ex.vis " det ligger döda hästar i stallet"
Alternativt så låter man köpet gå tillbaka (hästarna kanske blev alvivade där dagen innan tillträde) och auktionerar ut det igen med information om kadavren.
 
Tänker du då att det skulle vara skattebetalarna eller fordringsägarna som skulle stå för den kostnaden?

Om staten börjar ansvara för att städa/sanera/reparera på enskildas fastigheter. Hur skulle du då motivera att det inte skulle vara en service för alla fastighetsägare?
Dra av det från pengarna KFM fick in när dem sålde gården = kostnaden för bortforslingen hamnar då på gamla ägaren genom att gamla ägaren betalade av lite mindre på sin skuld. Lite svårt att förklara, fattar du hur jag menar?
Så det blir alltså gamla ägaren som egentligen står för kostnaden.

Och tycker du verkligen att det är rimligt när man köper från KFM att man får vara beredd på allt? döda djur, levande djur?
 
Rimligen så informerar man om det mest uppenbara, ex.vis " det ligger döda hästar i stallet"
Alternativt så låter man köpet gå tillbaka (hästarna kanske blev alvivade där dagen innan tillträde) och auktionerar ut det igen med information om kadavren.
Vill man inte ha fastigheten på de villkoren som gäller så låter man bli att köpa via KFM. Det är inte en typ av risktagande som passar för alla.
Köparen vet att han tar över ett ansvar som inte ser ut som vid vanliga affärer, och att man inte kan räkna med att få någon fullständig information.
 
Dra av det från pengarna KFM fick in när dem sålde gården = kostnaden för bortforslingen hamnar då på gamla ägaren genom att gamla ägaren betalade av lite mindre på sin skuld. Lite svårt att förklara, fattar du hur jag menar?
Så det blir alltså gamla ägaren som egentligen står för kostnaden.

Och tycker du verkligen att det är rimligt när man köper från KFM att man får vara beredd på allt? döda djur, levande djur?
Hoppas att man inte hittar någons döda mormor i någon vind :cautious:
 
Vill man inte ha fastigheten på de villkoren som gäller så låter man bli att köpa via KFM. Det är inte en typ av risktagande som passar för alla.
Köparen vet att han tar över ett ansvar som inte ser ut som vid vanliga affärer, och att man inte kan räkna med att få någon fullständig information.
Så var är rimligt att det finns kvar på en gård man köpt genom KFM. Människor? levande djur? döda människor? döda djur?

Jag tycker ju att köper man hus via KFM är det obesiktat = man vet inte vad man får + troligen inte städat. Men att det ska finnas döda eller levande djur på fastigheten känns inte som något någon någonsin ska behöva acceptera.
 
Så var är rimligt att det finns kvar på en gård man köpt genom KFM. Människor? levande djur? döda människor? döda djur?

Jag tycker ju att köper man hus via KFM är det obesiktat = man vet inte vad man får + troligen inte städat. Men att det ska finnas döda eller levande djur på fastigheten känns inte som något någon någonsin ska behöva acceptera.
Ah, man får en mormor på köpet :idea:
 
Så var är rimligt att det finns kvar på en gård man köpt genom KFM. Människor? levande djur? döda människor? döda djur?

Jag tycker ju att köper man hus via KFM är det obesiktat = man vet inte vad man får + troligen inte städat. Men att det ska finnas döda eller levande djur på fastigheten känns inte som något någon någonsin ska behöva acceptera.
Kan hålla med om att det låter som rimliga krav. Alternativt att man är informerad om att det ligger kadaver i någon hage/stall innan man skriver papper.
 
Angående någons mormor på köpet så är det rimligt. Ibland är det så att gamla ägaren följer med på köpet. De kan helt enkelt vägra att flytta ut, då frår du pröjsa kåken och sedan begära handräckning för utdrivning efter köp, de kan då ha vandaliserat gården under väntan på avhysningen....
 
Så var är rimligt att det finns kvar på en gård man köpt genom KFM. Människor? levande djur? döda människor? döda djur?

Jag tycker ju att köper man hus via KFM är det obesiktat = man vet inte vad man får + troligen inte städat. Men att det ska finnas döda eller levande djur på fastigheten känns inte som något någon någonsin ska behöva acceptera.
Nej det kan kännas så men det är så att köper man på exekutiv aktion från kronofogden får man vara beredd på precis vad som helst och man bör undersöka allt mycket noga. Att det finns djur och framförallt katter kvar lär vara mer regel än undantag om huset ligger på landet.
Här kan du läsa mer om vad det innebär att köpa fastighet via exekutiv aktion https://www.kronofogden.se/SaharkoperduhosKronofogden.html
 
Jag tänker att det inte är konstigt att alla inte har bra koll på hur köp går till via KFM då långt ifrån alla köper eller är involverade i köp därifrån.

Att förfasas över döda hästar måste få vara okej ändå. Jag skulle kunna förvänta mig mycket men två stora hästkadaver räknas inte in i vad som känns rimligt. Även om det tydligen är det.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 353
  • Artikel
Hästnyheter En häst hittades död på en gård i Jönköping under måndagen. Enligt ägaren har ett öga och ett öra blivit bortskurna på hästen. – Det är...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En häst har hittats död på en gård i Jönköping. Enligt ägaren har både ett öga och ett öra blivit bortskurna på hästen, uppger...
Svar
0
· Visningar
316
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp