Köpte jag en dålig julklapp?

Mitt ex var lite sån. Köpte jag nåt dyrt och bra så var det för dyrt. Köpte jag nåt billigt var det dåligt och skit. Sånt tär på en. I längden är det saker som gör att jag slutar gilla att vara med en person.
 
Jag vill heller inte ha julklappar och blir inte särskilt glad över

Nej alla vill egentligen ha julklappar. Jag är en av dom. Jag vill verkligen inget ha. Varken på jul eller när jag fyller år. Blir så trött när det inte respekteras
Samma här. Vill inte ha presenter vid jul/födelsedagar, och blir alltid illa till mods när folk envisas med att köpa fast man kommit överens om att låta bli.

Jag ger gåvor när jag känner för det, inte baserat på datum i kalendern.
 
Många på jobbet tycker det är konstigt att jag och maken inte ger varandra julklappar utan istället köper någon upplevelse eller större grej till hushållet gemensamt.
Jag ser ingen anledning till att vi ska byta pengar med varandra.

Kom på att jag faktiskt köpt torkarblad i present till honom en gång :D Men då ingick inte byte.
 
Fast ni som skriver här att ni inte vill ha julklappar blir väl i så fall irriterade på att ni får en julklapp inte vad den innehåller. Vad har det med den här situationen att göra nämligen att TS karl först säger att han inget vill ha och sedan blir sur över vad paketet innehöll? Uppenbarligen var hans önskan mest munväder och han ville visst ha en julklapp iom att han hade förväntningar på innehållet.
Då säger man vad man vill ha, han hade säkert blivit sur om han inte fått något heller.

Ska ja ta mig själv som exempel, förra året hade jag också sagt att jag inga julklappar vill ha. Fick det ändå, å ja jag blev småirriterad på innehållet. Enda som skiljde va att jag inget sa om mitt missnöje, mer än att påtala att jag inget vill ha i år.
 
Absolut inte. Jag ogillar skarpt idén med att man ska ge bort saker på en viss dag och då ”måste” hitta på något. Jag gillar att ge bort saker när jag har något bra att ge bort (=mottagaren behöver/vill ha) och vill absolut inte ha en present för att någon ”måste”. Har firat jul mer eller mindre helt utan presenter i flera år och tycker det är hur skönt som helst.

Jag är också lite sån - men å andra sidan så brukar det alltid finnas bra och nyttiga saker som de i min närhet behöver. Jag köper inget för köpandets skull utan för att jag kommer på bra saker som behövs.
 
Just nu tycker jag att min man är en otacksam liten skit

Han hade ingen önskan till jul och sa att jag inte behöver köpa nått. Men de ville jag göra. Så körde på en nyttopresent. Nämligen nya torkarblad till hans bil, av ett bättre märke.

Bakgrunden är att de borde blivit bytta redan för 6 månader sedan, nu är de sämre än skit. Han pendlar 3 mil enkelväg till jobbet och jobbar treskift. Så han åker i alla väder och någon gång mellan 6 på morgonen och 9 på kvällen till jobbet. (Och hem efter 8-10h)

Han tyckte att de var sämsta julklappen ever. Som att han skulle köpt en skurhink till mig. Själv skulle jag bli glad över torkarblad (och skurhink om de skulle behövas en)
Det var nog antagligen hans egna dåliga samvete som slipprade över på dig.
 
Fast ni som skriver här att ni inte vill ha julklappar blir väl i så fall irriterade på att ni får en julklapp inte vad den innehåller. Vad har det med den här situationen att göra nämligen att TS karl först säger att han inget vill ha och sedan blir sur över vad paketet innehöll? Uppenbarligen var hans önskan mest munväder och han ville visst ha en julklapp iom att han hade förväntningar på innehållet.

Jag kan bli irriterad ifall att någon köper något jag inte vill ha/har användning av eftersom att jag absolut inte vill ha saker jag inte har användning av, det är sådant slöseri. Men jag säger såklart ingenting.
 
Just nu tycker jag att min man är en otacksam liten skit

Han hade ingen önskan till jul och sa att jag inte behöver köpa nått. Men de ville jag göra. Så körde på en nyttopresent. Nämligen nya torkarblad till hans bil, av ett bättre märke.

Bakgrunden är att de borde blivit bytta redan för 6 månader sedan, nu är de sämre än skit. Han pendlar 3 mil enkelväg till jobbet och jobbar treskift. Så han åker i alla väder och någon gång mellan 6 på morgonen och 9 på kvällen till jobbet. (Och hem efter 8-10h)

Han tyckte att de var sämsta julklappen ever. Som att han skulle köpt en skurhink till mig. Själv skulle jag bli glad över torkarblad (och skurhink om de skulle behövas en)
Jag tänker, prata med varandra. Du får förklara att det fanns både en tanke och omtanke bakom presenten.

Det är otacksamt att gnälla på en present man fått, men samtidigt så känner han ju det han känner och har uppenbarligen en annan syn på presenter än vad du (och många andra) har. Då vet du det, liksom? 🤷‍♀️

Mvh,
Lady_S
 
Jag tycker att det var en jättebra julklapp, speciellt eftersom det är något som behöver bytas ut nu och då.

Min bonusmammas släkt hade "problemet" att alla vuxna skulle köpa något åt varandra. Vilket ofta blev något litet, onödigt, som bara låg och skräpade och aldrig kom till användning. De har numera en lottning där alla (vuxna) lägger en lapp med sitt namn, sen tar alla deltagande varsin lapp. Sedan ska alla köpa ett paket till personen som står på deras lapp där priset ska vara minst 800kr. Alla får även skriva en önskelista på saker de vill ha, tex hade någon skrivit två set linnelakan och dammsugare. Det fungerar för dem och alla får något de verkligen vill ha, istället för massa saker som bara är "bara för att"-saker :)

Jag personligen har aldrig gillat småsaker som aldrig kommit till användning. Jag gillar att ha lite saker, veta vart jag har allt och verkligen använda det. Allt annat tycker jag är slöseri. Var tydlig med det redan som 10-åring men blev ändå överöst med småsaker på jul och födelsedagar "bara för att" så de senaste typ tre åren har jag kommit på att skicka en länkar till mamma med saker jag behöver/villhöver strax innan jul och min födelsedag.
Tex i år så skickade jag en länk till en blå reflexväst och skrev ngt i stil med "gult är fult, jag gillar blått. Så nu önskar jag mig en blå reflexväst i julklapp ;)). Skulle ändå behövt införskaffa en ny då min gamla slutat reflektera pga gammal. Det kanske låter tråkigt, men fungerar för oss.
 
Jag älskar nyttojulklappar. Allting tråkigt jag måste köpa som kommer i klappform e kanon. Då kan jag spendera mina pengar på dom saker som är roliga att köpa.
Eller hur, jag fick en verktygslåda med innehåll när jag ganska nyligen hade flyttat hemifrån. Bästa presenten någonsin, den används ju hur mycket som helst! Men det hade ju varit svintråkigt att köpa själv :D
 
Just nu tycker jag att min man är en otacksam liten skit

Han hade ingen önskan till jul och sa att jag inte behöver köpa nått. Men de ville jag göra. Så körde på en nyttopresent. Nämligen nya torkarblad till hans bil, av ett bättre märke.

Bakgrunden är att de borde blivit bytta redan för 6 månader sedan, nu är de sämre än skit. Han pendlar 3 mil enkelväg till jobbet och jobbar treskift. Så han åker i alla väder och någon gång mellan 6 på morgonen och 9 på kvällen till jobbet. (Och hem efter 8-10h)

Han tyckte att de var sämsta julklappen ever. Som att han skulle köpt en skurhink till mig. Själv skulle jag bli glad över torkarblad (och skurhink om de skulle behövas en)

Hade älskat den julklappen. Att den man lever med tänker på ens säkerhet och komfort under de resor man tvingas göra för sitt jobb.

Tycker du har rätt. Men känslor är känslor, så kanske det ändå är rätt att kolla vad förväntan egentligen var?
 
Omvänt

så fick jag frågan vad jag önskade mej i present en gång.
Och jag svarade en brandsläckare. Jag behövde en och ville ha en men är ju lite 'trist' att köpa själv även om det är superviktigt.

'Nähä du DET får du allt köpa själv, det är ju JÄTTETRÅKIGT att ge'
🙄

Jag fick en brandsläckare, fast av en annan, och blev förstås jätteglad.
Första personen blev lite snopen när jag öppnade det paketet 😎
 
Just det här med att säga att en ingenting vill ha och sedan bli besviken över klappen man då får (som är en nyttoklapp dessutom och ju kommer till användning) känns ju otroligt barnsligt. Okej om man i så fall blir lite irriterad på att önskan om ingen klapp alls inte respekterats, men att bli irriterad på att det blir FEL klapp när man inte önskat sig någon? Ehum?
 
Fast alla vill väl egentligen ha julklappar? Att man säger att någon inte behöver köpa någonting är väl ändå lite som ett spel för galleriet för att inte verka åpen? Eller så tänker jag i alla fall. Min sambo är en sådan person som när man frågar kan säga kalsonger eller strumpor, men jag vet ju att han hade blivit jätteledsen om jag bara hade köpt strumpor till honom.

Nej, alla vill inte ha julklappar.. och hur tänker din sambo egentligen? Varför kan han inte bara säga vad han vill ha så att det blir lättare att köpa och större chans att han blir nöjd?
Det där med önskan om kalsonger eller strumpor när man egentligen vill ha något annat känns som ett betydligt större spel för gallerierna än att helt enkelt säga "Nej, inga klappar tack. "
 
Eller hur, jag fick en verktygslåda med innehåll när jag ganska nyligen hade flyttat hemifrån. Bästa presenten någonsin, den används ju hur mycket som helst! Men det hade ju varit svintråkigt att köpa själv :D

Det fick jag i inflyttningspresent av min styvfar när jag flyttade hemifrån. Det är över 20 år sedan och den hänger fortfarande med! Inga verktyg är utbytta men några har tillkommit. Snacka om bra present!
 
Det fick jag i inflyttningspresent av min styvfar när jag flyttade hemifrån. Det är över 20 år sedan och den hänger fortfarande med! Inga verktyg är utbytta men några har tillkommit. Snacka om bra present!

Jag har också en liknande, fast det är en skruvsats med en speciell nyckel där man ställer in framåt eller bakåt med ett klick¨-
pöppppl och sedan tillhörande tjugoåtta bits tror jag. Har haft den femton år eller så och inte förlorat en enda bit.
Min fällkniv är det samma sak med. Över tjugo år och det enda jag tappat bort är tandpetaren. :D det var kanske inte coolaste prylen när man var runt arton år, men den bor i min campingutrustning och är världens bästa!
 
Senast ändrad:
Jag har också en liknande, fast det är en skruvsats med en speciell nyckel där man ställer in framåt eller bakåt med ett klick¨-
pöppppl och sedan tillhörande tjugoåtta bits tror jag. Har haft den femton år eller så och inte förlorat en enda bit.
Min fällkniv är det samma sak med. Över tjugo år och det enda jag tappat bort är tandpetaren. :D det var kanske inte coolaste prylen när man var runt arton år, men den bor i min campingutrustning och är världens bästa!

Kommer ut från duschen och shiban har redigerat.... :meh:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 052
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 364
Senast: Disen
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 271
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp