Köpte mig tid

Jag vet inte riktigt vad jag ska bli när jag blir stor. Typ. Är ju egentligen redan överårig och borde veta. Jag trodde att jag skulle bli mer på det klara med vad jag vill genom att gå utbildningen som nu snart är klar. Köpte mig lite tid helt enkelt. Jag tänkte det skulle kunna bli en språngbräda vidare till mer djupgående utbildning. Tyvärr är jag inte särskilt mycket klokare nu. Det jag blivit varse är att jag inte skulle orka med att jobba fysiskt i 8 timmar om dagen. Fötterna orkar inte och ryggen orkar inte. Och det vete fasen om jag orkar med det mentalt heller.

Egentligen skulle jag vilja plugga i Alnarp, men kan ju tyvärr inte det. Så jag har suttit och kollat om det finns någon intressant YH-utbildning på distans. Jag har inte hittat något annat än trädgårdsmästare. Och då är vi tillbaka på ruta ett igen med det där med fysiskt jobb.

Jag skulle vilja bli certifierad permakulturdesigner, men hittar ingen utbildning på distans. Och den utbildning skulle antagligen inte leda mig närmare jobb heller.

Jag sitter dagligen och kollar platsbanken. Jag hittar deltidsjobb på kontor där AG föreslår att man ska jobba mellan 8.30 och 12.30. Jobbet hade passat perfekt, och det var en fördel om man gillade hästar. Men jag kommer ju bränna lönen på bensin till och från jobbet eftersom det ligger 6 mil bort. Vet inte om det skulle bli så mycket mer än vad jag skulle få i aktivitetsstöd kvar efter att resekostnaden är dragen. Kanske blir det en förlustaffär. Men har ju inte räknat på det. Kanske har jag fel?

Sen är det andra jobb där man ska vara stresstålig. Det är inte jag. Kan ha mycket att göra men stress pallar jag inte.

Och sen hittade jag två jobb hos en kedja som säljer växter. Där hade de som krav att man skulle ha erfarenhet av detaljhandel. Det har inte jag. Trädgårdskunskap var bara meriterande och inte ett krav.

Ett annat jobb skulle man ha god fysik för. Det har inte jag. Jag är fysiskt frisk, men är inte i form alls.

Känns lite hopplöst att vara i söka-jobb-svängen. Jag passar liksom inte in på de flesta jobb. Men jag känner mig pressad att hitta jobb och det ska helst ske omedelbart. Jag är nämligen på väg in i jobb- och utvecklingsgarantin. Då sänks min redan låga inkomst till 65%. Det kommer jag inte att klara mig på. Jag känner mig stressad.
 

Nej, den har jag inte sett. Tack för tipset. :)
Man undrar ju bara lite om det är en gedigen utbildning eller något som någon har startat för att klara försörjningen eftersom odlingen de lär ut inte går ihop ekonomiskt. Men det ser ju onekligen lite spännande ut.
 
Man undrar ju bara lite om det är en gedigen utbildning eller något som någon har startat för att klara försörjningen eftersom odlingen de lär ut inte går ihop ekonomiskt. Men det ser ju onekligen lite spännande ut.
Hur menar du? Om det är lätt att tjäna pengar på kunskaperna är väl inte det som avgör om det är kvalitet på en utbildning eller inte?
 
Hur menar du? Om det är lätt att tjäna pengar på kunskaperna är väl inte det som avgör om det är kvalitet på en utbildning eller inte?
Det har jag inte påstått heller. Däremot finns det skiftande kvalitet på utbildningar och när något är nytt och intresset är stort kan kvaliteten variera kraftigt. Har själv sett det inom hästeriet genom året, framför allt inom alternativa inriktningar. Barfotaverkning är väl skräckexemplet... Så det är generellt sett lämpligt att kolla upp utbildningar man tänker lägga tid och pengar på. Och jo, om man har en egen verksamhet som går knackigt är det gott mos att få kontrakt på att hålla en utbildning.

Det här kanske är en väldigt bra kurs med duktiga lärare och ämnet verkar jättespännande. Men det verkar också vara en ny utbildning. Det är ett större risktagande att gå den än att gå en etablerad utbildning på SLU som efterfrågas av arbetsgivare.
 
Det har jag inte påstått heller. Däremot finns det skiftande kvalitet på utbildningar och när något är nytt och intresset är stort kan kvaliteten variera kraftigt. Har själv sett det inom hästeriet genom året, framför allt inom alternativa inriktningar. Barfotaverkning är väl skräckexemplet... Så det är generellt sett lämpligt att kolla upp utbildningar man tänker lägga tid och pengar på. Och jo, om man har en egen verksamhet som går knackigt är det gott mos att få kontrakt på att hålla en utbildning.

Det här kanske är en väldigt bra kurs med duktiga lärare och ämnet verkar jättespännande. Men det verkar också vara en ny utbildning. Det är ett större risktagande att gå den än att gå en etablerad utbildning på SLU som efterfrågas av arbetsgivare.
Jo, så kan det givetvis vara. Jag uppfattade dig som att just "odlingen de lär ut inte går ihop ekonomiskt" var ett varningstecken.
Tänkte på att det anses finnas utbildningar inom folkhögskolorna som har hög kvalitet, men knappast någon går ekonomiskt plus på att syssla med det som de lärt sig efteråt, t.ex. inom hantverk och musik.

Är syftet att plugga mot en arbetsmarknad ska man kanske vara försiktig generellt med folkhögskoleutbildningar som inte är tydligt riktade mot yrken där det är en vedertagen väg in. Håller med om att jag inte hade satsat på denna sett som rent ekonomisk investering.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 314
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 304
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har fortfarande inte sökt ett enda jobb. Det enda jag gjort har varit att kolla på arbetsförmedlingens hemsida. Jag har egentligen...
Svar
7
· Visningar
2 112
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp