Köpte mig tid

Jag vet inte riktigt vad jag ska bli när jag blir stor. Typ. Är ju egentligen redan överårig och borde veta. Jag trodde att jag skulle bli mer på det klara med vad jag vill genom att gå utbildningen som nu snart är klar. Köpte mig lite tid helt enkelt. Jag tänkte det skulle kunna bli en språngbräda vidare till mer djupgående utbildning. Tyvärr är jag inte särskilt mycket klokare nu. Det jag blivit varse är att jag inte skulle orka med att jobba fysiskt i 8 timmar om dagen. Fötterna orkar inte och ryggen orkar inte. Och det vete fasen om jag orkar med det mentalt heller.

Egentligen skulle jag vilja plugga i Alnarp, men kan ju tyvärr inte det. Så jag har suttit och kollat om det finns någon intressant YH-utbildning på distans. Jag har inte hittat något annat än trädgårdsmästare. Och då är vi tillbaka på ruta ett igen med det där med fysiskt jobb.

Jag skulle vilja bli certifierad permakulturdesigner, men hittar ingen utbildning på distans. Och den utbildning skulle antagligen inte leda mig närmare jobb heller.

Jag sitter dagligen och kollar platsbanken. Jag hittar deltidsjobb på kontor där AG föreslår att man ska jobba mellan 8.30 och 12.30. Jobbet hade passat perfekt, och det var en fördel om man gillade hästar. Men jag kommer ju bränna lönen på bensin till och från jobbet eftersom det ligger 6 mil bort. Vet inte om det skulle bli så mycket mer än vad jag skulle få i aktivitetsstöd kvar efter att resekostnaden är dragen. Kanske blir det en förlustaffär. Men har ju inte räknat på det. Kanske har jag fel?

Sen är det andra jobb där man ska vara stresstålig. Det är inte jag. Kan ha mycket att göra men stress pallar jag inte.

Och sen hittade jag två jobb hos en kedja som säljer växter. Där hade de som krav att man skulle ha erfarenhet av detaljhandel. Det har inte jag. Trädgårdskunskap var bara meriterande och inte ett krav.

Ett annat jobb skulle man ha god fysik för. Det har inte jag. Jag är fysiskt frisk, men är inte i form alls.

Känns lite hopplöst att vara i söka-jobb-svängen. Jag passar liksom inte in på de flesta jobb. Men jag känner mig pressad att hitta jobb och det ska helst ske omedelbart. Jag är nämligen på väg in i jobb- och utvecklingsgarantin. Då sänks min redan låga inkomst till 65%. Det kommer jag inte att klara mig på. Jag känner mig stressad.
 

Jag har suttit på en kontor i över 30 år och har inga större skador utav det. Mina föräldrar också. Ett höj- och sänkbart skrivbord och en väl anpassad stol gör mycket. Mina vänner med fysiska jobb som barnskötare har bl a fått diskbrock.

Jag har full förståelse för @Wille jag kan inte heller ha några fysiskt påfrestande jobb, då blir jag invalidiserad. Nu har just jag ett medfött ryggfel och andra skador ovanpå det, men har man levt ett tag är det många av oss som blir slitna på ena eller andra sättet med artros och annan skit.
Jag har full förståelse för att man inte vill ha ett fysisk slitsamt jobb, men det är ju skillnad på slitsamt och ett där det bara beskrivs att man bör vara fysiskt frisk. Ofta läggs det ju till någonting i stil med "tunga lyft" om just sådant förekommer. En vän som jobbar som taxichaufför har också fått diskbrock mm och just blivit opererad, så skada sig kan man naturligtvis alltid.
 
Jag har full förståelse för att man inte vill ha ett fysisk slitsamt jobb, men det är ju skillnad på slitsamt och ett där det bara beskrivs att man bör vara fysiskt frisk. Ofta läggs det ju till någonting i stil med "tunga lyft" om just sådant förekommer. En vän som jobbar som taxichaufför har också fått diskbrock mm och just blivit opererad, så skada sig kan man naturligtvis alltid.
Vad som är slitsamt är olika för olika individer, beroende på hur vi är skapta och vad vi råkat ut för. För just mig är all form av fysiskt arbete slitsamt, och jag har full sympati för de som motsätter sig fysiska jobb på grund av hur det sliter på kroppen.
 
Vad som är slitsamt är olika för olika individer, beroende på hur vi är skapta och vad vi råkat ut för. För just mig är all form av fysiskt arbete slitsamt, och jag har full sympati för de som motsätter sig fysiska jobb på grund av hur det sliter på kroppen.
Det respekterar jag!
Ibland är ju livet sådant att man inte kan välja det mest optimala dock, och ibland behöver man prova på saker och ting. Det är synd att slopa ett jobb man kanske skulle trivas med bara för att man inte råkar vara i full fysisk form just nu, tycker jag.
 
Jag tror dessvärre att skaderisken är mycket större än att jag skulle må bra av det fysiska arbetet. Det är liksom inte bara ett "rörligt" arbete utan det är ett tungt arbete som sliter.

Vet ju hur jävla knäckt jag blev av praktiken. Fötterna och ryggen tar stryk först. Axlarna kommer väl därnäst.

Så är det på många jobb. Kroppen tar stryk. Jag som står och målar har massa problem med både ryggen och fötterna, har ofta svårt att gå på morgonen. Dessutom har jag ofta inflammationer i muskelfästen i armen osv.

När jag jobbade i butik stod vi på hårda stengolv ofta i högklackat. När jag jobbade på kontor fick jag problem med nacken pga att jag satt vid en dator hela dagarna.

Jag är dålig på att träna, jag är medveten om att jag hade behövt ta hand om min hälsa mer aktivt. Jag tror mkt på att ta hand om sin kropp aktivt. Sen tänker jag att man inte ska bli livrädd för att man har lite träningsvärk eller ont nånstans ibland.
Tänk på hur folk slet ut kroppen förr, vi har det ändå ganska bra idag (försöker jag tänka när jag känner mig sliten)
 
Sedan har jag nog aldrig hört talas om någon som blir "utsliten"/permanent skadad av att jobba några veckor eller månader på ett slitsamt jobb. Ibland får man helt enkelt ta vad som finns, i väntan på att det mer optimala ska dyka upp!
 
Bygga styrka, uthållighet och få en kropp man trivs med är väl fullt trovärdiga möjligheter med ett fysiskt jobb? :) Jag tror chansen är ycket större att man blir fysisk friskare i ett aktivt arbete än i ett kontorsjobb till exempel. Där kan man snacka skador som är svåra att göra något åt. Sedan respekterar jag helt och hållet om man inte Vill ha ett fysiskt arbete, men skaderisken känns sisådär.

Det beror ju på hur ens kropp är sen innan.
 
Så är det på många jobb. Kroppen tar stryk. Jag som står och målar har massa problem med både ryggen och fötterna, har ofta svårt att gå på morgonen. Dessutom har jag ofta inflammationer i muskelfästen i armen osv.

När jag jobbade i butik stod vi på hårda stengolv ofta i högklackat. När jag jobbade på kontor fick jag problem med nacken pga att jag satt vid en dator hela dagarna.

Jag är dålig på att träna, jag är medveten om att jag hade behövt ta hand om min hälsa mer aktivt. Jag tror mkt på att ta hand om sin kropp aktivt. Sen tänker jag att man inte ska bli livrädd för att man har lite träningsvärk eller ont nånstans ibland.
Tänk på hur folk slet ut kroppen förr, vi har det ändå ganska bra idag (försöker jag tänka när jag känner mig sliten)

Jag tror inte man ska normalisera att ha ont i kroppen efter vissa arbetsmoment. Träningsvärk är ofarligt ja. Jag tränade innan. Jag fick ont i axeln ibland efter tuffare pass men jag ignorerade det eftersom det försvann efter nån dag. Tills det inte försvann längre och jag sitter nu med en dålig axel.
 
Sök de jobben du vill ha!

2006 sökte jag ett jobb där det var krav på att man var undersköterska. Det var inte jag. Men jag hade arbetat med det jobbet handlade om osv. Så jag sökte. Det gjorde även 350 andra (enligt arbetsgivaren). Det fanns fem tjänster. Jag fick en av dem.

Jag är typ sämst på att promota mig själv och känner vid typ varje ansökan att jag inte kommer få det för jag har inte det och det och det. Men det är väldigt få gånger jag inte fått jobb jag sökt.

Så sök jobben (förutom ev det som var för fysiskt). Sök absolut det med krav på detaljhandel.

Och du - poängtera inte i ansökan att du inte har erfarenhet av detaljhandel!
 
Jag tror inte man ska normalisera att ha ont i kroppen efter vissa arbetsmoment. Träningsvärk är ofarligt ja. Jag tränade innan. Jag fick ont i axeln ibland efter tuffare pass men jag ignorerade det eftersom det försvann efter nån dag. Tills det inte försvann längre och jag sitter nu med en dålig axel.
Självklart! Men samtidigt tänker jag att man efter en lång tid av hyfsat stillsamt leverne får räkna med att det ömmar här och ömmar där att komma igång, särskilt när man börjar vara i medelåldern. Det känner jag ju själv. :D Man ska naturligtvis inte behöva knäcka sig eller bli totalt trasig, men lite stela leder och stånk och stön är i min värld helt normalt medan man kommer igång igen. :)
 
Självklart! Men samtidigt tänker jag att man efter en lång tid av hyfsat stillsamt leverne får räkna med att det ömmar här och ömmar där att komma igång, särskilt när man börjar vara i medelåldern. Det känner jag ju själv. :D Man ska naturligtvis inte behöva knäcka sig eller bli totalt trasig, men lite stela leder och stånk och stön är i min värld helt normalt medan man kommer igång igen. :)

Ja, skulle jag lägga av när det börjar göra lite ont skulle jag aldrig få något gjort... smärta är vekhet som lämnar kroppen ;) :D

När en närmar sig 50 känns inte kroppen som när en var 20 liksom. Så länge det inte finns något medicinskt problem är lite smärta inte farligt. Då kan jag tillägga att jag har reumatism som börjat visa sig (släktförbannelsen) men det är ju som det är, att fortsätta röra på sig är ett måste. Att inte känna smärta kommer jag ju aldrig att uppnå.
 
Bästa jobbet jag haft rent fysiskt var när jag jobbade som utsättare på bygge, ute större delen av dagarna, mycket stående och gående och trots att jag var vältränad redan innan så fick jag träningsvärk av att gå mycket i bl a trappor med tunga skyddsskor och utrustning. Jag använde kroppen hela tiden + tränade på gym och var i mitt livs bästa form samt hade väldigt roligt för det mesta. :up:
 
Bästa jobbet jag haft rent fysiskt var när jag jobbade som utsättare på bygge, ute större delen av dagarna, mycket stående och gående och trots att jag var vältränad redan innan så fick jag träningsvärk av att gå mycket i bl a trappor med tunga skyddsskor och utrustning. Jag använde kroppen hela tiden + tränade på gym och var i mitt livs bästa form samt hade väldigt roligt för det mesta. :up:
Låter underbart! :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 482
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
  • Artikel
Dagbok Jag har aldrig skrivit i den här delen av forumet förut men det här är nog i allmänhet ett rätt dåligt diskussionsunderlag då det är så...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 349
Senast: Cattis_E
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har fortfarande inte sökt ett enda jobb. Det enda jag gjort har varit att kolla på arbetsförmedlingens hemsida. Jag har egentligen...
Svar
7
· Visningar
2 121
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp