Köra bil genom Europa

ufot

Trådstartare
Jag vill gärna åka till Frankrike i sommar (Taize). På grund av att det bussbolag jag åkt med i alla år inte kör i sommar funderar jag på att köra själv.

Men, jag har aldrig kört utanför Sverige gränser och känner mig lite orolig … för typ allt (färjor, tullar, andra lagar…)

Är det någon här som har kört till Frankrike och kan ge mig lite tips?
 
Jag vill gärna åka till Frankrike i sommar (Taize). På grund av att det bussbolag jag åkt med i alla år inte kör i sommar funderar jag på att köra själv.

Men, jag har aldrig kört utanför Sverige gränser och känner mig lite orolig … för typ allt (färjor, tullar, andra lagar…)

Är det någon här som har kört till Frankrike och kan ge mig lite tips?
Det är inga tullar (eller passkontroller) mellan länder inom Schengen, du kommer knappt märka gränsövergångarna.
Färja är enkelt, boka, ställ dig i kö på anvisad plats när du kommer till färjeterminalen, kör på och följ anvisningar när en person eller en trafiksignal visar grönt. På färjan kör man så nära bilen framför som möjligt. Åtminstone på de större färjorna brukar det vara personal som hjälper en med det. De kommer och viftar om de tycker att du lämnar för stor lucka - och de har pekat på det körfält som du ska ställa dig i. Krångla dig ur bilden och mellan de andra bilarna och gå upp på däck. Beroende på hur lång sträcka söker du upp din hytt eller tar en lunch/fika. Fördelen med nattfärja är att du sparar in en hotellnatt. Annars är möjligheterna att campa ganska goda.
Jag skulle rekommendera att åka innan de stora semesterperioderna börjar i augusti. På söndagarna var det i a f förr förbjudet för tung trafik på motorvägarna på söndagar i Tyskland = lite mindre trafik.
När det gäller trafikregler så är det inte så stor skillnad mot här, Motormännen brukar ha sammanställningar för vad som gäller med bälten, ljus, varselväst etc.
En del städer i bl a Tyskland har miljözoner som begränsar vilka fordon som får köra i stadskärnorna.
I Tyskland är motorvägarna gratis men de kostar i flera andra länder. I t ex Österrike köper men en vignett vid gränsen (eller på nätet), i andra länder betalar man sträcka för sträcka.
Ett smidigt alternativ som tyvärr är ganska dyrt är biltåg. Tyvärr inte lika frekvent som förr när DB hade dem, men finns fortfarande kvar. En natt med bilen på tåg sparar in två övernattningar. Googla "autozug".
 

Liknande trådar

Fordon Jag har genom åren haft en del bilar, och skulle helst vilja ha en Volvo s60 igen alternativt en SUV. Däremot har jag 4 barn och flera...
Svar
1
· Visningar
725
Senast: Bonita4
·
Skola & Jobb Funderar på om jag får ledigt från jobbet att åka iväg nånstans och skriva på min uppsats i en vecka. Bara liksom stänga in mig i en...
2
Svar
22
· Visningar
1 545
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 122
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp