Köra häst (föl) i b-kortslastbil

moster

Trådstartare
Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:!
Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika bolagen och ingen av dom kör "min" runda under dom dagarna som passar både mig och uppfödaren så jag har hyrt en b-kortslastbil.
Tanken är att min nuvarande häst ska få åka med som sällskap, han är inte jätte resvan men står snällt och är snäll att lasta m.m. så själva åkandet är inget främmande eller konstigt. Vi åker ner på morgonen, sover hos uppfödaren för att sen åka hem kvällen efter.
Fölet är "lasttränat" av uppfödaren och har fått åka lite med mamma.

Nu till mina tankar:
Av uthyraren har jag fått reda på att bilen är av modellen som kallas för stuterimodell och förstått efter att ha pratat med hen och kollat lite bilder så har hästarna ingen bom fram utan är en hel vägg.
Fråga: Jag tänker att frambommen använder hästarna lite för att fånga upp och "vila emot". "Vågar" man köra en häst som aldrig åkt utan bom så pass långt?

Nu till min andra tanke,
Hur länge vågar man köra föl lösa?
Fölet kommer bli som vuxen maxad D antagligen mer åt liten storhäst hållet. Jag och uppfödaren (som är relativt stor i rasen) har diskuterat lite och kommit fram till att det bästa är att köra fölet med min stora som sällskap, men nu har jag börjat fundera på om det inte är bättre att köra fölet löst själv? I en stuterimodell kommer fölet ingenstans och få ju då även större möjligheter att tex lägga sig ner om han önskar. Då slog mig dock tanken att om fölis börjar leva runt där bak om han är lös i hela boxen, hur stor risk är det då att han kan få hela bilen att "gunga"?

Jätte tacksam för svar :bow::heart
 
Fråga: Jag tänker att frambommen använder hästarna lite för att fånga upp och "vila emot". "Vågar" man köra en häst som aldrig åkt utan bom så pass långt?
Det finns ju ingen tvingande regel om frambom i bilar men jag själv skulle helt klart föredra att använda frambom - eller att köra hästen baklänges. Med det sagt behöver var och en bedöma sina egna risker, och sannolikheter för skada.
Då slog mig dock tanken att om fölis börjar leva runt där bak om han är lös i hela boxen, hur stor risk är det då att han kan få hela bilen att "gunga"?
Det beror nog mest på hur stor hästen är. Jag har ingen egen erfarenhet av att köra häst lös i transport eller bil, och jag skulle bara vilja göra det under väldigt speciella omständigheter - en kortare sträcka på liten väg och i låg hastighet. Frågan har diskuterats här tidigare och åsikterna skiljer sig en del. Det finns de som menar att hästar absolut kan åka riskfritt i en odelad transport eller bil, eftersom de naturligt håller balansen i alla lägen. Jag hör inte till dem, utan menar att det finns stora säkerhetsvinster med att begränsa utrymmet för den levande massa som hästen utgör. I en bil, och med en liten häst/föl, tror jag iofs att riskerna snarare handlar om skada på hästen än om väghållning och stabilitet.
 
Det finns ju ingen tvingande regel om frambom i bilar men jag själv skulle helt klart föredra att använda frambom - eller att köra hästen baklänges. Med det sagt behöver var och en bedöma sina egna risker, och sannolikheter för skada.

Det beror nog mest på hur stor hästen är. Jag har ingen egen erfarenhet av att köra häst lös i transport eller bil, och jag skulle bara vilja göra det under väldigt speciella omständigheter - en kortare sträcka på liten väg och i låg hastighet. Frågan har diskuterats här tidigare och åsikterna skiljer sig en del. Det finns de som menar att hästar absolut kan åka riskfritt i en odelad transport eller bil, eftersom de naturligt håller balansen i alla lägen. Jag hör inte till dem, utan menar att det finns stora säkerhetsvinster med att begränsa utrymmet för den levande massa som hästen utgör. I en bil, och med en liten häst/föl, tror jag iofs att riskerna snarare handlar om skada på hästen än om väghållning och stabilitet.

Svar svar på det fetmarkerade,
Hästarna åker baklänges i denna typ av bil! :)
 
Är fölet vant att stå uppbunden längre stunder? Är den lös kan den lägga sig och sova om den blir trött.
 
Så här, jag ska i slutet av nästa månad hämta hem ett föl :love:!
Fölet finns drygt 60mil bort och jag har letat lite mellan dom olika bolagen och ingen av dom kör "min" runda under dom dagarna som passar både mig och uppfödaren så jag har hyrt en b-kortslastbil.
Tanken är att min nuvarande häst ska få åka med som sällskap, han är inte jätte resvan men står snällt och är snäll att lasta m.m. så själva åkandet är inget främmande eller konstigt. Vi åker ner på morgonen, sover hos uppfödaren för att sen åka hem kvällen efter.
Fölet är "lasttränat" av uppfödaren och har fått åka lite med mamma.

Nu till mina tankar:
Av uthyraren har jag fått reda på att bilen är av modellen som kallas för stuterimodell och förstått efter att ha pratat med hen och kollat lite bilder så har hästarna ingen bom fram utan är en hel vägg.
Fråga: Jag tänker att frambommen använder hästarna lite för att fånga upp och "vila emot". "Vågar" man köra en häst som aldrig åkt utan bom så pass långt?

Nu till min andra tanke,
Hur länge vågar man köra föl lösa?
Fölet kommer bli som vuxen maxad D antagligen mer åt liten storhäst hållet. Jag och uppfödaren (som är relativt stor i rasen) har diskuterat lite och kommit fram till att det bästa är att köra fölet med min stora som sällskap, men nu har jag börjat fundera på om det inte är bättre att köra fölet löst själv? I en stuterimodell kommer fölet ingenstans och få ju då även större möjligheter att tex lägga sig ner om han önskar. Då slog mig dock tanken att om fölis börjar leva runt där bak om han är lös i hela boxen, hur stor risk är det då att han kan få hela bilen att "gunga"?

Jätte tacksam för svar :bow::heart

Jag hade tagit med andra hästen. Då fölis inte står ensammen alla milen. Men räcker en natta vila för sällskaps hästen efter 60 mil? Det blir väldigt många timmars körning. Antar att fölisen inte är van att vara helt själv även om fölis är avvand från stoet.
Pausat med jämna mellan rum varannan var tredje timme en bra stund stå fölet kan vila. O då erbjuda att dricka och ev byta ut ev hönät. Hade badat höt så dammet inte virvlar upp i luften i transporten och hästarna får i sig lite lite vatten. Det är rätt jobbigt att stå på ett golv som rör sig hela tiden där av pauser.
Hoppas resan går bra!
 
Stuterimodellen är gjord för att man ska kunna köra unga hästar på ett tryckt sätt. Det är som att ställa dom i en box och om man vill går det att binda upp dom.
Det där med fram bom är något som visar hur vi tänker efter vad vi är vana vid. I de här små lastbilarna åker ju hästarna baklänges, så det dom kan behöva ta stöd med är baken och inte framdelen under normal körning.
 
@Michaelsdotter - stuterimodellen eller b-kortslastbil överlag är riktigt bra att köra föl/unghästar i.
Är det en hingst du har köpt eller ett sto?
Hur gammal kommer fölet att vara? Är det av-vant eller blir det tvärt avvänjning i och med att du kommer och hämtar?

När jag har sålt föl har jag i möjligaste mån haft sällskap till dem när de åker härifrån. Vid ett tillfälle sålde jag en som var drygt ett år - han hoppade över bommen innan de hann iväg från vår grusväg. Då gav vi lite lugnande och sedan åkte han lugnt resten av vägen. De hade dock inte mer än 15 mil att åka.
En annan gång sålde jag ett föl och då körde jag själv iväg henne. Hon åkte tillsammans med sin mamma. Väl framme lastade vi av båda och gick in i stallet. När vi sedan skrivit papper och gjort upp vår affär så hämtade jag bara stoet och lastade på henne.

Jag har också köpt två föl - båda har haft sällskap hit - från Skåne (jag bor lite söder om Sthlm).

Sällskap är BRA för unghästar - även om det är en häst de inte känner.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 082
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 080
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
765
Senast: Habina
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 602
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp