Köra häst på banan.

R

Rex

Får jag utan licens köra häst på banan?Hur är det om hästen inte står i träning hos någon får jag köra hästen på banan då?Det är min egen häst och jag har ingen licens(än).
Tacksam för svar är
Rex
 
du får köra en häst på banan om du inte har licens men hästen ska ha en tränare
 
Du måste ha en "ansvarig" tränare på hästen,annars så är det så att du bara behöver vara över 15 år på de flesta banor för att få köra snabb jobb....har jag gjort hos min proffs tränare iaf... :D
 
Jag får inte köra min shettis på banan i Halmstad i allfall även om den står på träna lista utan jag måste ta träna licens tror jag det heter för att jag ska får göra det
 
Måste man ha licens för att få köra på banan, räcker det inte att ha licens när man tävlar? Det låter konstigt! Då vore det nog många som inte fick köra överhuvudtaget.
 
Det är tränaren som är ansvarig om olyckan skulle vara framme, därför ska hästen ha en tränare...

Inom travet funkar det ju inte riktigt med ägaransvar när en del ägare knappt vet hur hästen ser ut... :crazy:

Det är även tränaren som ansvarar för att hästen körs av en person som klarar av hästen. Alltså kan man säga att tränaren går i god för att kusken kan köra...

/// Ghost
 
Om din häst står på en tränarlista hos en licenserad tränare får du på tränarens ansvar köra på banan.

mvh Amatör på halmstad
 
hm hm jag frågade faktiskt inne på banan och då sa de att jag inte fick det inte ens min dotter som håller på att ta licens får köra på lördagarna när det är ponnyträning... Är inte alltid så lätt att fixa en kusk som kan köra på Lördagarna eller på onsdagarna när de små liven får vara på banan ;) och eftersom jag kör henne själv väldigt ofta här hemma och har varit med min dotter på kurserna så tycker jag att jag skulle klara av att köra där :banana: :banana:
 
någon form av tränarlicens ska du ha eller att hästen har ansvarig tränare måste finnas, dvs finns upptagen på träningslista inrapporterad till STC, däremot får du köra hästen på banan om tränaren anser att du klarar av det. Försäkringsfråga.
 
hon står på tränar lista hos en annan licencierad kusk men nu ser det ut som att dottern äntligen ska få ta sin licens så då löser det ju av sig själv till slut ... :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
290
Dressyr Frågan ser ni ovan: Om du fick skapa ett dressyrprogram, hur skulle det se ut? Vore roligt om ni skulle skriva några generella krav ni...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 371
Senast: Habina
·
Hästvård Vi har hittat en häst som är perfekt på alla vis. Dock har stallet den står i skabb och hästen är synligt drabbad. Är det idiotiskt att...
Svar
2
· Visningar
710
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 397
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp