Köra hästen lös med stuteriinredning

Jag vet inte hur vi skulle kunna göra det annorlunda, hur har du gjort med uppbindningen? Extremförsiktigt vet jag inte, vi behövde ta oss fram men lugnt har det ju varit. Vi har bara åkt med honom när vi hämtade och vid kastering än så länge. När han hade fått lugnande stod han snällt hela resan även om lugnandet hade gått ur, så om möjligt kommer vi använda det.
När vi kör osäkra hästar har vi gärna både grimma och halsrem, halsremmen fäst neråt (antingen i bom eller låg ring fram beroende på hur transporten ser ut) och grimman "vanligt". Bommen åt det högre hållet, absolut inte för låg. De har väldigt mycket svårare att få över frambenen om halsen inte kan höjas hur fritt som helst. De måste såklart fortfarande ha viss rörlighet i halsen så den kan användas att balansera med.

Behöver ni tvärnita av någon anledning med hästen utan bommar i vanligt släp finns en risk att den kommer ut genom släpets front och bryter nacken på vägen. 😬

Sådär struliga hästar kanske man inte kan hålla hastigheten angiven på skyltar med utan får gå ner rätt mycket i hastighet inför kurvor och gropar i vägen. Man får angripa problemet från två håll, dels försvåra hoppandet och dels köra så försiktigt att de inte får panik och vill kriga sig ut.
 
När vi kör osäkra hästar har vi gärna både grimma och halsrem, halsremmen fäst neråt (antingen i bom eller låg ring fram beroende på hur transporten ser ut) och grimman "vanligt". Bommen åt det högre hållet, absolut inte för låg. De har väldigt mycket svårare att få över frambenen om halsen inte kan höjas hur fritt som helst. De måste såklart fortfarande ha viss rörlighet i halsen så den kan användas att balansera med.

Behöver ni tvärnita av någon anledning med hästen utan bommar i vanligt släp finns en risk att den kommer ut genom släpets front och bryter nacken på vägen. 😬

Sådär struliga hästar kanske man inte kan hålla hastigheten angiven på skyltar med utan får gå ner rätt mycket i hastighet inför kurvor och gropar i vägen. Man får angripa problemet från två håll, dels försvåra hoppandet och dels köra så försiktigt att de inte får panik och vill kriga sig ut.
Halsrem kan nog vara värt att testa.

Självklart körde vi lugnt, men iaf i 50-60 km/h på platt eller uppförslutande motorväg. Nedförsbackar tycker han sämst om så där var det ännu lugnare.
 
Tack för alla svar.
Detta handlar om en vanlig B-korts bil med två smala spiltor, och då två hästar. De åker baklänges.
Kan ju absolut se framför mig hur unghästen skulle få för sig att vända sig med då skaderisk för bägge hästarna.
Ingen som har erfarenhet av just två hästar lösa i två smala spiltor ?
Lös häst är ju super för att minska stressen. Men samtidigt måste ju säkerheten komma först 🙈
 
Fast jag kan inte se hur de ska kunna vända i de smala utrymmet? De är inte mycket större en i transporten. Aldrig hört talas om de. Som sagt många travtränare kör b korts buss och min är van vid de i för som han bott i proffsträning hela sitt liv innan han kom hit. Han hatar vanlig transport men står stilla oftast men i en b korts buss rör han inte en fena. Tror mycket också handlar om att de åker baklänges.
 
Jag skulle inte ha de helt lösa isåfall... jag hade en häst som vände sig i ett vanligt släp i panik, det var inte roligt, gick bra den gången men släpet behövde repareras... (medhjälparen väntade på att jag skulle komma och sätta fast hästen, höll på med luckan baktill)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 377
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 472
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 066
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 796

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp