Köra hästen lös med stuteriinredning

FUNNY

Trådstartare
Hej,
Har så smått börjat leta nya hästlastbil och inser att det är väldigt många som har stuteriinredning.
Har fått höra kommentaren flera gånger från olika säljare att man kör hästen lös när man har stuteriinredning.
Är det verkligen så??
Nu pratar jag två halvstora (ca 153 o 157 cm) hästar varav den ena är ung o lite otålig med att stå still.
Jag kan med lätthet se honom få för sig att vända sig i lastbilen (vanlig b-kortsbil med foderbord o halv vägg framför).
Och jag vet inte ens om jag skulle köra vår äldre väldigt trygga herre helt lös så att han som säljaren beskriver det "kan stå o äta från golvet som är det mest naturliga".

Gör ni detta ni som har stuteriinredning? Eller är det många som har bom framför som om de stor i ett vanligt släp?
 
I för som stuteriinredning betyder att de är en helvägg framför dem så finns de helt enkelt ingenstans att ta vägen framåt iaf 🤷‍♀️ Vet många som åker på långresa med hästarna lösa i just såna bilar, dock står de då på hela utrymmet och har ingen mellanvägg.

Min farbror och tanthäst hade med lätthet kunna åka lösa, de är så snälla så det skulle inte röra en fena.
 
I för som stuteriinredning betyder att de är en helvägg framför dem så finns de helt enkelt ingenstans att ta vägen framåt iaf 🤷‍♀️ Vet många som åker på långresa med hästarna lösa i just såna bilar, dock står de då på hela utrymmet och har ingen mellanvägg.

Min farbror och tanthäst hade med lätthet kunna åka lösa, de är så snälla så det skulle inte röra en fena.

Det låter vådligt om man måste bromsa hårt och hästen står löst med huvudet vid hovarna.
 
Det låter vådligt om man måste bromsa hårt och hästen står löst med huvudet vid hovarna.
Ja men tydligen överväger de att hästarna får vara lösa. Som sagt utrymmet blir inte speciellt stort varken framåt eller bakåt med hel väggar och om du kör med mellanvägg. Många kör stuteriinredning för att hästar som är benägna att hoppa över bommar.
 
Vet inte vad stuteriinredning är men har åkt med hästar lösa i box med lastbil. Fungerat väldigt bra. Även svårlastade hästar blir lättlastade efter en sådan upplevelse. Har inte varit med om någon olycka med häst längs vägen så kan inte uttala mig om vad som är bäst i det avseendet....
 
Vet inte vad stuteriinredning är men har åkt med hästar lösa i box med lastbil. Fungerat väldigt bra. Även svårlastade hästar blir lättlastade efter en sådan upplevelse. Har inte varit med om någon olycka med häst längs vägen så kan inte uttala mig om vad som är bäst i det avseendet....
Skillnaden på lastbil är möjligen att hästarna ändå åker i sidled och inte i färdriktningen. Beroende på hur stora boxarna är.
 
Med min yngsta hade det nog varit bäst, han har för ovana att hoppa över bommen. Några gånger har vi kört honom utan inredning för att han inte ska kunna det, även om han fortfarande hoppar så fastnar han inte. Så med hoppare är det nog säkrast att köra utan bom :)
 
Ja.. jag trodde det va lag på det i lastbil?

Oftast står de snett, om de åker fram eller bakåt beror på hästen...
Oroliga hästar åker som ljus.
Kör inte lastbil, så har ingen koll på regelverket. Låter onekligen som ett bra och mindre stressfullt sätt att åka. I en b-bil kan de dock enbart stå mot färdriktning vilket känns sådär om bilen måste panikbromsa.
 
Kör inte lastbil, så har ingen koll på regelverket. Låter onekligen som ett bra och mindre stressfullt sätt att åka. I en b-bil kan de dock enbart stå mot färdriktning vilket känns sådär om bilen måste panikbromsa.
De står ju baklänges i b-korts bilar :idea: Min farbror har nästan alltid bara åkt baklänges både i transport ( umesläp) och i b kortsbil så han tyckte de var hel skumt att åka vanlig transport när han kom :angel:
 
Med min yngsta hade det nog varit bäst, han har för ovana att hoppa över bommen. Några gånger har vi kört honom utan inredning för att han inte ska kunna det, även om han fortfarande hoppar så fastnar han inte. Så med hoppare är det nog säkrast att köra utan bom :)
Bom framtill måste väl finnas :confused:
 
Möjligt att det måste egentligen, vi har tagit bort den. Första gången hade vi bommar (men inte mellanvägg) men det fungerade inte när han bara hoppade.
I transport behöver man ha frambom (om transporten är konstruerad för det, har du diagonallastat släp är det ju inte byggt för det). Har ni mixtrat med uppbindning och köra extremförsiktigt?
 
I transport behöver man ha frambom (om transporten är konstruerad för det, har du diagonallastat släp är det ju inte byggt för det). Har ni mixtrat med uppbindning och köra extremförsiktigt?
Jag vet inte hur vi skulle kunna göra det annorlunda, hur har du gjort med uppbindningen? Extremförsiktigt vet jag inte, vi behövde ta oss fram men lugnt har det ju varit. Vi har bara åkt med honom när vi hämtade och vid kastering än så länge. När han hade fått lugnande stod han snällt hela resan även om lugnandet hade gått ur, så om möjligt kommer vi använda det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 438
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 759
Anläggning Jag står i dagsläget uppstallad på en ridskola med 15 hästar och två inackorderade, varav den ena är min. Jag har flyttat in rätt...
Svar
14
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp