Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Nominous

Trådstartare
Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex transporten skär ner i diket eller liknande.
I förra transporten så satt skötardörren på vänster sida och hästen som när jag köpte honom ALLTID varit sådan som tar 3h att lasta oavsett vem som ägt honom blev med lite träning självlastande. Han springer på transporten - o skötardörren är öppen. Har den av någon anledning varit stängd har det inte gått att lasta. Och det punkt.

Jag hade min transport i 2 år ca och har nu för en vecka sedan drygt köpt en ny. I den nya sitter skötardörren på höger sidan. Nåt som jag inte ens reflekterat över. Det kan ju inte ha nån betydelse ( :grin: ).. Jo tjena... Hästen går inte lasta i vänstra spiltan. För honom känns transporten nig stängd framtill.

Jag får på honom på transporten efter en del övertalning men han visar stort obehag och vill inte. Han går halvvägs in och lägger då huvet över mellanväggen och drar sig mot skötardörrsöppningen. Handrar även huvudet på fel sida mittstolpen när han går in helt å då får han panik för han får inte tillbaka huvudet. Och jag orkar inte styra huvet rätt innan han går in heller för han drar sig så enormt mot öppningen. Sen stannar han och kastar sig ut. Något han ALDRIG gjort tidigare. Men tillslut så snäll som han är så går han med på det om jag går före. Sända in som jag brukar göra är uteslutet.

Han har även visat obehag när han skall lastas av. När jag fäller ner baklämmen så får han ''panik'' och vill lägga sig. Försöker vända och det är även det ett väldigt nytt beteende. Något han aldrig ens haft tendens till. Inte över huvud taget alltså!! Sedan kastar han sig hejdlöst bakåt när jag öppnar dörrarna. Han som alltid annars står och väntar tills han får ett ''backa''.

Idag till och från träningen var det samma visa. Har kamera i släpet och han står som ett LJUS i transporten under färd. Äter och är nöjd. Men det är när jag öppnar upp transporten som han blir knäpp.

Idag var det nog och efter träningen så blev det lastträning när vi kom hem. Vi började om och tränade så som jag gjort när jag köpte honom och nej. Han vill inte. Han visar verkligen att han vill inte. Han kliver på om jag ''tvingar'' honom, men det syns på han att han är obekväm.


Efter att jag stått och tittat på honom och tycker att situationen är riktigt ledsam när man ser hur han uttryckligen inte tycker att det är kul så bestämmer jag mig för att prova den andra spiltan, så att skötardörren blir som vanligt på hans sida. Och efter att ha gått före honom in en gång för att visa att det är okej så lastar han sig själv. Gång på gång. Lastar och lastar ur en tio gånger och det går lika bra alla gånger. Det första han gör när han kliver in är att köra ut huvudet genom skötardörren och kolla läget, som han alltid innan gjort. Jag kan lägga mellanväggen tillrätta och stänga bakdörrarna. Han står som en gammal ko och äter. Får stå en stund och öppnar dörrarna. Han står kvar. Får ett ''backa'' och han stegar sakta och säker ut. Lika dant varje gång. Min vanliga häst är tillbaka.


Så vad gör man i detta läget? Kör en glad och trevlig häst på ''fel'' sida, bråkar med honom och tvingar han åka på ''rätt'' sida fast han visar tydligt obehag. Han har alltså panik i ögonen!! Stirrig och helt blockad blir han.


Hur hade ni gjort? Jag känner att han måste få åka där han känner sig trygg. Han är ju inte ett dugg ouppfostrad så vill jag köra honom på vänster så går han ju med på det, efter lite övertalning. Men det känns inte ett dugg kul att hela tiden tvinga honom till nåt han inte känner sig trygg i. Eller ska man handla efter att han bör vänja sig?
Hur mycket mer negativt är det att köra dem på vänster sida jämfört med höger? Om man lägger ihop alla faktorer som att hästen faktiskt tenderar att lägga sig ner och kasta sig i panik?

Annars är ju nästa alternativ att byta transport. Men jag är ju så jäkla nöjd med denna och det känns så jäkla tråkigt när man precis köpt den och den går ju så hemskt fint bakom bilen. Isåfall blir det att köpa en likadan med dubbla skötardörrar så jag får en dörr på vänster sidan med :(
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Det är okej att köra på "fel" sida sålänge den som kör har lite koll på diken och svänger osv.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Hur mycket mer påverkas släpet negativt av att köra på fel sida? Med tanke på vägkanter och liknande om man skulle råka köra utanför. Känns ju som det är jobbigt oavsett men det känns ju bättre å ha dem på vänster sida.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Fel sida? Jag har lärt mig att lasta ensam häst på höger sida, dvs från trafiken. Det för att hästen ska komma så långt från övriga traffikanter som möjligt. Kör man transporten på körbanan innanför de vita linjerna så bär vägen betydligt mer än vikten av transporten så jag är inte rädd för att den skall åka i diket. Jag tycker din häst är mycket tydlig i sin kommunikation med dig, han vill åka på höger sida, låt honom göra det.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jo jag känner också att när han är så tydlig med att säga att han inte vill men att det andra alternativet är jättebra så har han nog en anledning. Som sagt så är han inte ''dum'' och olydig. Då hade jag jobbat bort det. Men nu känns det inte som läge att pressa honom. Jag vill att han ska lita på mig och då får jag nog ta och lita på honom när han säger så tydligt att det inte känns bra.

Så frågan är ju mest om man ska köra han på höger sida i fortsättningen eller rikta in sig på att byta transport så småning om så man kan köra han på vänster sida?

Risken med att ha dem på höger är ju om man skulle råka hamna utanför körbanan med hjulen. Det lär vara lättare att lyckas få upp ekipaget på vägen igen om man har vikten från diket. Men man får väl hoppas att det aldrig händer.


En tanke som jag funderat på. Om man har hästen på höger sida och transporten lägger sig i diket, då följer ju hästen med väggen ner. Men om man har hästen på vänster sida så lägger sig ju hästen mot mellanväggen sen bör den antagligen ge vika så hästen ramlar ner i högra spiltan. Hur bra är det egentligen? Det blir ju ett tomrum på en meter ca till backen om transporten lägger sig i diket. Då må det ju egentligen vara bättre att de redan ligger på högersidan? Eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag har alltid min häst på höger sida, det har liksom blivit så och det funkar utmärkt.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Generellt så är skaderisken så otroligt mycket lägre med en lugn häst än med en uppjagad så skulle i det fallet köra på fel sida utan att tveka. Med hästar som visar tydligt med vad dom är nöjda med och gör som dom ska då så ser jag ingen anledning till att tjafsa bara för att man själv egentligen hellre vill göra på ett visst sätt. Vill du ha hästen lite mer centrerad i släpet så kan du ju prova med 3/4 bommar och se om det antingen duger för hästen att stå på vänstersidan då (så han ser lite mer av skötardörren vid ilastning) eller har möjlighet att stå lite längre från högersidan om han vill stå där ändå.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag har alltid min häst på höger sida, det har liksom blivit så och det funkar utmärkt.

Varför har det blivit så? :)

Generellt så är skaderisken så otroligt mycket lägre med en lugn häst än med en uppjagad så skulle i det fallet köra på fel sida utan att tveka. Med hästar som visar tydligt med vad dom är nöjda med och gör som dom ska då så ser jag ingen anledning till att tjafsa bara för att man själv egentligen hellre vill göra på ett visst sätt. Vill du ha hästen lite mer centrerad i släpet så kan du ju prova med 3/4 bommar och se om det antingen duger för hästen att stå på vänstersidan då (så han ser lite mer av skötardörren vid ilastning) eller har möjlighet att stå lite längre från högersidan om han vill stå där ändå.

Har ju kört honom brett hela tiden innan så han har även fått göra det i denna på vänstersidan för att jag trodde det var pga att jag ställde honom smalt som han fick panik. Men det blev lika när han stod brett. Sen när jag ställde han smalt på högersidan så var han kolugn!! Han åkte brett i förra då den var smalare - enbart för att vara snäll mot han. Så han är inte bredåkare egentligen. men det gjorde ingen som helst förbättring på vänstersidan.

Nej jag håller med om att det må vara bättre å ha en lugn häst än å bråka en massa i onödan. Känns bara sjukt onödigt att åka runt med en häst som blir panikslagen. Varför han nu blir det. Ibland kan man ju undra vad de har för spöken i huvet :D
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Klart att du ska köra honom på höger sida! Jag känner många som alltid lastar på höger. Och tänk på de som åker utan mellanvägg? Det har sina fördelar med höger också, längre bort från trafiken osv.
Det spekar egentligen ingenvroll var hästen står säkerhetsmässigt. Kör säkert bara :-)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Min grabb "vägrar" att åka på vänster sida, han vill åka på höger och jag tänker inte bråka med honom.
Jag har aldrig haft några som helst problem att köra med honom på högersidan under alla år.
Jag har lika bra koll på vart jag har mitt släp oavsett sida hästen står på.
Även min andra häst var van att åka på högersidan när jag köpte henne, dock gick hon att lasta på vänster utan något större knussel så jag lastar henne på vänstersidan numera.
Dock beror det endast på att jag vill kunna lasta båda tillsammans och hon är uppenbarligen enklast att flytta på så då fick det bli så.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Risken med att ha dem på höger är ju om man skulle råka hamna utanför körbanan med hjulen. Det lär vara lättare att lyckas få upp ekipaget på vägen igen om man har vikten från diket. Men man får väl hoppas att det aldrig händer.


En tanke som jag funderat på. Om man har hästen på höger sida och transporten lägger sig i diket, då följer ju hästen med väggen ner. Men om man har hästen på vänster sida så lägger sig ju hästen mot mellanväggen sen bör den antagligen ge vika så hästen ramlar ner i högra spiltan. Hur bra är det egentligen? Det blir ju ett tomrum på en meter ca till backen om transporten lägger sig i diket. Då må det ju egentligen vara bättre att de redan ligger på högersidan? Eller?

Hur många ggr har du hittils hamnat utanför vägkanten med transporten när du kört?
Jag har aldrig gjort det, trots flitigt transportkörande...
Dessutom brukar det ju inte vara vägkant-stup utan vägkant-grus-dike så om du nu skulle hamna utanför så brukar inte underlaget bara försvinna utan det finns ju lite marginaler.

Om man nu kraschar ned i diket så skulle jag nog faktiskt hellre ha hästen på höger än vänster sida...
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Nä hittills har det ju aldrig hänt, tack och lov ;) Men jag resonerar lite som du, att om det händer så känns det ju bättre att ha hästen nära marken, alltså p höger sida, än att den ska falla hela den tomma spiltan till marken.

Sen om man skär ner vintertid så lär det ta stopp hur som haver. Då spelar det nog ingen roll vilken sida man har dem på.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Precis, så jag tycker inte du ska oroa dig :)

Kör hästen där han vill åka så han är nöjd, det lär du ha igen i längden :)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Tycker absolut att du ska "lyssna" på hästen! Verkar ju som om han verkligen vill göra dig till lags dessutom :)

KL upptäckte av en slump att min vill stå smalt ,äta hö samt inte vill sitta fast ,får han inte detta sparkar han han och lever allmänt rövare. Ja,men då får han väl det då- sparar på transport,häst och mina nerver :D
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Precis, så jag tycker inte du ska oroa dig :)

Kör hästen där han vill åka så han är nöjd, det lär du ha igen i längden :)

Så är det helt säkert! Vad glad man blir ändå när de verkligen säger till när det inte känns bra. Det gäller ju bara att kunna lyssna på det och inte börja bråka för att de är ''dumma'' och olydiga. Då blir det inge bra.

Tycker absolut att du ska "lyssna" på hästen! Verkar ju som om han verkligen vill göra dig till lags dessutom :)

KL upptäckte av en slump att min vill stå smalt ,äta hö samt inte vill sitta fast ,får han inte detta sparkar han han och lever allmänt rövare. Ja,men då får han väl det då- sparar på transport,häst och mina nerver :D

Han gör verklige allt för att vara mig till lags hela tiden och han litar på mig till hundra procent. Just därför känns det så pissigt att bråka med honom när han så tydligt säger att det inte känns bra! Och andra sidan vill jag ju inte tumma på säkerheten heller. Men det får bli höger sida!! Vi provar. Jag tror att han från början nu fått en dålig start med nya transporten så om han får åka på höger sida ett tag nu och känna att det är trevligt och att transporten faktiskt är rätt najs att åka i så kanske han kan tycka vänstersidan börjar bli okej.:)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

jag har hästen på höger sida i transporten, hon vill också kunna kolla ut framåt få fort hon kommit in och då jag har frontutlastningen på höger sida så känns höger som det bättre alternativet,
övriga plus enligt mig;
har jag skötardörren på vänster sida, så det är trevligt att slippa att få en häst i huvudet så fort man går in i transporten :p.
känns det bra att hästen kommer lite ifrån mötande trafik,
när man leder hästen så går man på vä sida ju, och när man ska lasta och i mitt fall skicka in hästen får man först byta sida och sen börja lasta(vilket i mitt fall kan ta ett tag :p) tycker det känns bättre att skicka in i höger bås, vänster känns lite fel..
sen vill min häst gå på ifrån vänster sida av rampen, och ska hon då in i vänster spilta så blir det väldigt snävt.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

jag körde precis som du på vänster sida... tills dess att hästen en dag inte kunde stå längre.. hon trillade nästan så fort jag svängde vänster och det var en jäkla liv... jag testade att köra superlångsamt men nä, hon kunde inte stå i vänstersvängar. Högersvängar kunde jag köra rally om jag ville.

Det blev rätt jobbigt i å med att alla rondeller är åt vänster osv ;) så fick jag tips att ställa henne på andra sidan - problemet löst. Hon stod som ett ljus igen.

Efter ytterligare 1-2år så börja hon igen... å hästen funkade kalas i ridning å allt annat så det kändes inte som att hon skulle ha ont å belasta ett ben mer när man svänger vänster eller så...
Så det fick bli en 3/4-bom å hästen står åter som ett ljud ;)

samma transport i 7år...

kort å gott, lyssna på hästen så blir det bra! :) (men visst är de märkliga ibland??)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

*knapplån och trådrån*:D
Om man kör brett bak (alltså lite bredare än 3/4 bom) så borde väl vikten fördelas jämnare över släpet mot om hästen står smalt? Jag har alltid kört på vänster sida men funderar på att prova last på höger sida då fronturlastningen sitter där och skötardörr på vänster sida.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Ja det är konstiga vilka idéer de kan få. Och när de väl har bestämt sig för att det inte känns bra, ja då känns det inte bra :D:p
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 105
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 993
Senast: tuaphua
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
865
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp