Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

En av mina vill inte stå på vänster så han står till höger.. jag har kört runt i hela Europa med honom på högersidan och varit i väldigt konstig terräng sas på tävlingsplatser osv. Tror även dragbilen har betydelse, jag har ju en stor pickup 4 hjulsdriven så det har inte spelat så stor roll, men en vanlig personbil är nog mer känslig för vikten. Ibland har det hänt att jag dragit med vanlig personbil och hua det känns inte säkert alls när man är van vid dom stora bilarna.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Körde du ngn gång i Polen- där vägkanterna är sköra- varav de polska lastbilarna garderar sig även på våra vägar- gör intrång på ens sida o kör på.. fyllan.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

*kl*

Jag tror att det är viss geografisk variation på vilken sida som är kutym att ha hästen på. I Skåne lastar ala på vänster sida och det är vad jag har lärt mig ska vara det "rätta". Här upp norröver lastar ätminstone 8/10 på höger sida.

På det stora hela spelar det nog egentligen inte så stor roll. Välter det får man problem hur man än gör och det viktigaste är väl ändå att hästen står lugn och sansat och får en bra resa:).
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag har faktiskt planerat det. Han får åka på höger sida ett tag nu så han börjar kännas normal och helt säker. När han kommit in i vardagen igen ska jag prova lasta honom på vänstersidan igen. Om han bara tjurar ska jag lastträna honom, får han panik igen så avvaktar jag ett tag till och han får åka på högersiddan. Men förhoppningen är att han så småning om ska tycka att vänstersidan är okej. Men det får ta lite tid.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

*kl*

Jag tror att det är viss geografisk variation på vilken sida som är kutym att ha hästen på. I Skåne lastar ala på vänster sida och det är vad jag har lärt mig ska vara det "rätta". Här upp norröver lastar ätminstone 8/10 på höger sida.

På det stora hela spelar det nog egentligen inte så stor roll. Välter det får man problem hur man än gör och det viktigaste är väl ändå att hästen står lugn och sansat och får en bra resa:).

Jasså är det så? Jag kommer själv från Sundsvall egentligen och har aldrig reflekterat över vilken sida man kör på. Har nog inte kollat alls vilken sida folk lastar på här heller utan har bara pratat med folk lite löst. Mest folk på nätet.

Jag tror också att om olyckan är framme så är det viktigast att hästen är lugn. Får den panik är man körd oavsett. Och idag är min största chans att hästen håller sig lugn om han står på höger sida. Känner inte för att ha en häst som lägger sig ner under färd. Det är en ganska stor risk för det som det är idag om jag ställer honom på vänster sida mot hans vilja. Han är för snäll och kliver på.. Men gillar det inte.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Helt klart har nog bilen betydelse! Och sedan tror jag att allt i kombination är av störst betydelse. Ett väl balanserat släp, bra dragbil, lugn häst och duktig förare. Sen kommer man långt. :)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Körde du ngn gång i Polen- där vägkanterna är sköra- varav de polska lastbilarna garderar sig även på våra vägar- gör intrång på ens sida o kör på.. fyllan.

Är du galen, i Polen kör man inte om man kan undvika :D
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Ja motorvägarna är tydligen som en bättre grusväg har jag hört av dom som åkt dit.. inte jättekul att åka med häst då. :D

Det var inte så poppis att åka till Polen när jag tävlade som mest men nu verkar trenden ha ändrats.. man får ju hoppas att vägarna någongång blir bättre oxå.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

*kl*

Jag tror att det är viss geografisk variation på vilken sida som är kutym att ha hästen på. I Skåne lastar ala på vänster sida och det är vad jag har lärt mig ska vara det "rätta". Här upp norröver lastar ätminstone 8/10 på höger sida.

På det stora hela spelar det nog egentligen inte så stor roll. Välter det får man problem hur man än gör och det viktigaste är väl ändå att hästen står lugn och sansat och får en bra resa:).
Att ha den på vä. sida kan förebygga/ göra skillnad på om det välter eller inte.

Såsom lastsäkring i lastbilar eller fartyg. Gissa vad som händer när lastförskjutning sker på ett fartyg:eek:
Tankbilar har oxå en rörlig last.

När folk överlastar sina släp kan släpet bli tyngre än bilen o det kan gå åt fanders. Tung bil= bättre förutsättning tills det händer ngt illa- blir än värre.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 087
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
859
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp