Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

KL
http://www.stallboden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=938

Tycker det stod ganska så bra där anledningen till att det kan vara bättre att lasta på vänster. Tycker det känns ganska logiskt. Dock så beror det såklart mycket på vilka vägar man åker på, är det mycket breda och större vägar så är det antagligen ingen risk alls att ha hästen till höger. Små trånga vägar som kanske dessutom lutar en del, då känns det tryggare tycker jag att ha hästen till vänster.

Men mycket hellre ha en lugn häst på höger än en galen på vänster.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

KL
http://www.stallboden.se/index.php?option=com_content&view=article&id=48&Itemid=938

Tycker det stod ganska så bra där anledningen till att det kan vara bättre att lasta på vänster. Tycker det känns ganska logiskt. Dock så beror det såklart mycket på vilka vägar man åker på, är det mycket breda och större vägar så är det antagligen ingen risk alls att ha hästen till höger. Små trånga vägar som kanske dessutom lutar en del, då känns det tryggare tycker jag att ha hästen till vänster.

Men mycket hellre ha en lugn häst på höger än en galen på vänster.

Men är det någon som kan slå fasta på detta eller är det något man kommit på att såhär är det? Hur mycket gör det egentligen? Har man provat? :) Vore intressant att göra en studie på det. Prova köra olika vagnar med lasten lastad i vänster och höger spilta. Låta vagnen gå ner i vägkanten och se hur vagnarna beter sig.

Och även ha med i studien, OM vagnen välter - vilken sida vill hästen stå på då? Längs med väggen så den hamnar närmast diket eller i vänsterspiltan så den landar på mellanväggen? Ger mellanväggen vika? Om den gör det faller hästen en meter? Oftast så lär nog taket lossna och hästen lär flyga ut där om vagnen välter. men det beror väl lite på hur den välter också. Och om det är snö, då lägger den sig väl bara ner.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Körde hästen för första gången på höger sida igår. Han gick raka vägen in, åkte smalt och stod som ett ljus. Har kamera så jag såg att han verkligen var lugn. På plats stod han var i transporten i 30 min utan att göra ett ljud ifrån sig och sedan lastade jag av honom i lugn och ro. Ingen stress, ingen panik. Så hästen var väldigt nöjd och belåten. Trots att det var HEMSKT före! En dm snö på vägen stundtals och gigantiska drivor. Och snöstorm på det.. Men inte brydde han sig om det fast ekipaget sög fast i vägen här och där :p
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Klart att du kan köra med hästen på höger sida.

Många hästar föredrar att åka lite på snedden, många människor också som åker stående.

Så om du har en lång bom bak så att mellanväggen kan sättas på snedden så kommer sannolikt vikten från hästen fördelas mera jämnt mellan höger och vänster - då blir ju framdelen till höger och bakdelen till vänster.

Många hästar är också mera lättlastade om dom får ha mellanväggen på "45 grader" än om dom ska tvingas in i en supersmal spilta som knappt är bredare än själva hästen.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Men är det någon som kan slå fasta på detta eller är det något man kommit på att såhär är det? Hur mycket gör det egentligen? Har man provat? :) Vore intressant att göra en studie på det. Prova köra olika vagnar med lasten lastad i vänster och höger spilta. Låta vagnen gå ner i vägkanten och se hur vagnarna beter sig.

Och även ha med i studien, OM vagnen välter - vilken sida vill hästen stå på då? Längs med väggen så den hamnar närmast diket eller i vänsterspiltan så den landar på mellanväggen? Ger mellanväggen vika? Om den gör det faller hästen en meter? Oftast så lär nog taket lossna och hästen lär flyga ut där om vagnen välter. men det beror väl lite på hur den välter också. Och om det är snö, då lägger den sig väl bara ner.

Det fattas studier på mycket som rör hästhållning, mycket är baserat på skrock och gammal vana - så även jag efterlyser en sån studie :bow:

Just hästtransporter verkar ju dessutom i de flesta fall konstrueras av människor som inte har särskilt gedigen vana av hästar...
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Klart att du kan köra med hästen på höger sida.

Många hästar föredrar att åka lite på snedden, många människor också som åker stående.

Så om du har en lång bom bak så att mellanväggen kan sättas på snedden så kommer sannolikt vikten från hästen fördelas mera jämnt mellan höger och vänster - då blir ju framdelen till höger och bakdelen till vänster.

Många hästar är också mera lättlastade om dom får ha mellanväggen på "45 grader" än om dom ska tvingas in i en supersmal spilta som knappt är bredare än själva hästen.

Hästen har åkt brett hela tiden innan för att jag ville vara snäll, han åkte alltid ensam ändå. Han fick börja åka brett i denna transport också för att han fick panik när jag drog tillbaka mellanväggen. Meningen var att han skulle åka smalt i denna då den har bredare spiltor (min häst är väldigt bred i kroppen) och dels för att jag nu köpt en transport som jag kan lasta två hästar på, så jag vill inte göra honom till riktig bredåkare. Så eftersom han fick panik så fick han åka brett igen. Det lustiga med honom är att när han får åka brett så står han ändå slickad mot väggen. Han tar inte ett kliv mot mellanväggen. Samma sak om jag går bak i transporten för att sadla där om jag är på tävling. Han VÄGRAR flytta sig från väggen. Jag har strött spån i hela transporten för att han sa åka brett. Finns inte ett hovavtryck nån annan stans än efter väggen. Och det går inte flytta på honom. Så han verkar bevisligen inte ha behov av att ställa sig brett. Ha kamera i transporten så jag ser att han verkligen slickar sig efter väggen. Men jättenöjd och bekväm så.

Nu när ha fick stå på vänstersidan var det inge som helst problem att ställa han smalt. Så jag tror han fick panik av att stängas in där han inte ville stå helt enkelt. Hade nog ingenting med bredåkning att göra. Och bredåkning gör honom definitivt varken mer lättlastad eller mer bekväm att stå på för honom fel sida.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Men är det någon som kan slå fasta på detta eller är det något man kommit på att såhär är det? Hur mycket gör det egentligen? Har man provat? :) Vore intressant att göra en studie på det. Prova köra olika vagnar med lasten lastad i vänster och höger spilta. Låta vagnen gå ner i vägkanten och se hur vagnarna beter sig.
Jag tror det mesta när det gäller det där är mest logiskt. Går vagnen över kanten och lutar åt ena hållet och hästen samtidigt kastar sig mot den väggen, då är risken större att transporten välter än om hästen hade stått på andra sidan och lutat sig mot mellanväggen.

Så är det väl egentilgen med all last, fast risken är större när hästen faktiskt inte går att sätta fast på det sättet som man kan göra med annan last.

Men jag håller med, det borde göras mera studier och jag tycker det borde när dom gör en transport kolla vad som händer med hästen när den välter? Precis som med bilar som krocktestat osv så borde väl samma sak göras med transporter?
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jo, den enda studie av något slag som jag känner till är där man hade gigantiska släp där hästar fick åka lösa för att man skulle kunna studera vilken ledd dom själva föredrar att åka på - där föredrog ju då flertalet att åka i ca 45 graders vinkel på "tvärsen", det är ju som sagt var även så man ofta föredrar som människa eftersom det är lättare att parera accelaration, inbromsning, svängar m.m. på det viset.

Rent säkerhetsmässigt så bör ju hästarna åka baklänges, då kan dom ta emot sig med rumpan och man riskerar inte att dom voltar över främre bommen och landar upp-och-ner framför bommen - vilket har hänt vid en del olyckor :eek:

Så visst finns det mycket studier som skulle behöva göras och jag tror att vi skulle behöva ompröva ganska mycket när det gäller konstruktionen av hästtransporter.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Du får väl införskaffa en jättestor betongklump att lägga på golvet på vänstersidan istället ;)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag tycker du ska köra hästen på höger sida. Jag gjorde alltid det förr tills ja fick höra allt om vänster sida så nu lastar jag där.
Min tanke är åker ena hjulen ner för kanten välter släpet inte lika lätt som hästen står på vänster sida men skulle du trots det välta så kommer hästen ramla på mellanväggen alltså svårare att ta sig därifrån än om det är själv väggen som e stödet.
Tycker man får göra som man själv vill. Är hästen nöjd med ena alt bör man välja det för det e trots allt säkrare med en nöjd häst.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Mötande trafik utgör sällan någon risk. OM man skulle frontalkrocka så tar ju dessutom dragbilen stöten.
Nästan alla olyckor inträffar i (eller i anslutning till) korsningar. Då är trafik från höger en större risk, dels för att det är korsande trafik (t ex vid vänstersväng) och för att den har några meter kortare att bromsa (trafik från höger från korsande väg). Dvs om medtrafikanten missar att du har ett långt ekipage är det de från höger som löper störst risk att köra in i tranpsorten.

Med hästen till vänster avlastar du högerhjulet om du går ut till sidan vid omkörning eller möte och vägkanten är svag. dvs minskar risken att släpet välter mot höger och förbättrar chansen att komma upp på vägbanan igen om det skär ner. Kan inträffa även på större vägar, t ex om beläggningen är ny och stödremsan inte är klar. Men är förstås framförallt ett problem på mindre vägar (som har en tendens att vara de som leder till stall/ridanläggningar).

Vad som är bäst i just detta faller vet jag inte, men generellt bör ensam häst åka på vänster sida.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Som tur är är det inte hästar som konstruerar släp eller ansvarar för säkerheten. Vad de "vill" är irrelevant, i vilket annat sammanhang låter vi dem bestämma?

Det finns stora risker med att transportera levande vikt, spec som hästar har så hög tyngdpunkt. Och det finns en hel del övrigt att önska både vad gäller trailarna, men framförallt kunskaper och insikt hos dem som kör. Alla som kör häst borde skaffa sig någon utbildning utöver B-kort.

Ofta har vi hästmänniskor också en tendens att i första hand tänka på hästarna (och deras säkerhet) och först i andra eller tredje hand på människors säkerhet. Vid en olycka är det trots allt viktigast att människorna klarar sig...
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Köp en lång bom så kan han stå någorlunda i mitten. Så kör jag min som är väldigt kinkig.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Som tur är är det inte hästar som konstruerar släp eller ansvarar för säkerheten. Vad de "vill" är irrelevant, i vilket annat sammanhang låter vi dem bestämma?

Det finns stora risker med att transportera levande vikt, spec som hästar har så hög tyngdpunkt. Och det finns en hel del övrigt att önska både vad gäller trailarna, men framförallt kunskaper och insikt hos dem som kör. Alla som kör häst borde skaffa sig någon utbildning utöver B-kort.

Ofta har vi hästmänniskor också en tendens att i första hand tänka på hästarna (och deras säkerhet) och först i andra eller tredje hand på människors säkerhet. Vid en olycka är det trots allt viktigast att människorna klarar sig...

Är min häst olydig så låter jag inte han bestämma. Men när hästen visar ett stort obehag med panikkänslor och dessutom vill lägga sig ner - hur tycker du jag ska korrigera/bestraffa det så han lär sig? Han är så pass uppfostrad så han går med på att lastas, dock inte helt bekymmersfritt, men det syns på honom att han inte är bekväm. Han är i vanliga fall den mest lättlastade häst som finns. (har dock varit ''omöjlig'' att lasta när jag köpte honom, så han är fostrad och lärd att man kliver på transporten utan problem) Jag ''kräver'' av min häst att han ska lita på mig i de situationer jag säger att det är okej, varför ska jag inta lite på min häst när han säger att det inte är okej? Jag tycker det är min skyldighet i våran relation att lyssna på det han har att säga.

Ja jag är också av den tron att det är säkrare att köra hästen på vänster sida. Men jag tror jag hellre tar den risken än att han ska lägga sig ner, få panik eller klättra över frambommen. Han har visat de tendenserna när han blir otrygg och får panik. Så risken är att jag har en häst som ligger ner eller river släpet om jag ska ställa honom på vänster sida. Och det kan bli när som helst. Han har visat de tendenserna varje gång jag ställt honom på vänster sida i denna transporten. När jag ställt honom på höger sida har det inte funnits en gång! Och det är svar nog för mig. Jag vill ha en lycklig häst. Och skadefri. :) Och jag kommer att kunna lasta, köra, lämna och lasta ur med ett lugn när jag vet att hästen mår bra. De tre gångerna jag körde honom på vänster sida ville jag knappt åka själv (som jag gjort i många år) för att jag blev jäkligt otrygg med 650kg panik i släpet. Det var inte värt det. Jag slutar hellre åka på träning om det skulle vara så.

Köp en lång bom så kan han stå någorlunda i mitten. Så kör jag min som är väldigt kinkig.

Jag har dörrar så jag kan plocka ur väggen helt. :) I förra transporten plockade jag ur väggen när jag skulle på tävling och han slickade sig efter väggen och hade inte tagit ett steg utanför sin spiltbredd :p Han vägrade dessutom flytta på sig när jag försökte sadla i transporten. Det var bara att ta ut han. Haha så han vill inte åka brett på det viset heller verkar det som. Visst skulle man kunna låta han åka fler gånger så kanske han börjar fatta att han ställa sig annorlunda. Dom är ju roliga, snacka om att få för sig saker. :D
 
Senast ändrad:
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag vet inte vad du ville med B-kortspratet men om det är avgörande så har jag BE. :)

Och jag kan inte riktigt släppa den här meningen
Vad de "vill" är irrelevant, i vilket annat sammanhang låter vi dem bestämma?
Tycker du inte att det är skillnad på om hästen är dum/tjurig och bara är ouppfostrad och på en häst som får panik och försöker bryta sig lös för sitt liv? Sista gången jag lastade ur när han åkte på vänster sida så när jag gick fram och kopplade lös honom började han kasta sig bak och lade sig med bakdelen, ögonvitorna visades och hela hästen skakade något fruktansvärt. Han kastade sig framåt och bakåt försökte lägga sig ena stunden och andra stunden försökte han gå över frambommen för att försöka komma ut ur skötardörren. Jag försöker lugna honom och när han står lugnt går jag bak och fäller ner lämmen. Ha får panik igen och försöker bryta sig ut bakåt. När han lugnat sig lite släpper jag på dörrarna och han flyger ut. Skakar och är totalt stirrig. Denna gången åkte han brett som han brukar och har gjort i två år.

Gången efter åker han i höger spilta. När jag går in och ska koppla loss står han och äter. Jag kopplar loss han och han stor fortfarande och äter. Går bak och fäller ner lämmen. Hästen står som ett ljus. Öppnar dörren bakom han och han står kvar. Han får ett ''backa'' och han backar lugnt och försiktigt ut. Stannar med framhovarna på halva lämmen så jag kan fånga upp honom. Sen följer han mig lugnt där ifrån. Och denna gången åkte han smalt. Som han inte är speciellt van att göra.

Menar du att detta är en uppfostringsfråga? För mig handlar det inte om det. Inte när hästen beter sig såhär. Allt handlar inte om illvilja.


Just detta har gjort att inget kommer få mig att tvinga honom att åka på vänster sida. Han säger till mig klart och tydligt att han inte är bekväm med det. Och det är det som betyder något. Innan var jag osäker, därav trådstarten. Då hade jag bara lasttränat lite på höger sida med bra resultat, nu efter att jag dessutom kört honom till tävling med ännu bättre resultat så vet jag att det är rätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Kanske missförstår vi varandra, inte min mening att vara elak om du uppfattade det så.

Jag tolkade det här: " Men är det någon som kan slå fasta på detta eller är det något man kommit på att såhär är det? Hur mycket gör det egentligen? Har man provat? Vore intressant att göra en studie på det. Prova köra olika vagnar med lasten lastad i vänster och höger spilta. Låta vagnen gå ner i vägkanten och se hur vagnarna beter sig.

Och även ha med i studien, OM vagnen välter - vilken sida vill hästen stå på då? ...."
som att du rent allmänt ifrågasatte det riktiga i att transportera till vänster och att hästar, inte människor, var bäst skaffade att bedöma vad som är säkrast?

Som jag skrev i mitt andra svar så vet jag inte vad som är mest säkert i just ditt fall. Säkerheten vid lastningen och att hästen står still i transporten påverkar ju också. Har själv köpt ny transport eftersom en ny häst vägrade åka i vår gamla... ibland måste man anpassa sig efter hästen:grin:

Skötardörren är väl normalt placerad till höger? och de flesta hästar accepterar det. (dvs det är det som de är vana vid) Utgår från att dörrplaceringen är en säkerhetsfråga, om du av någon anledning måste titta in till hästen under färd på väg måste du inte stå ute i trafiken.

När det gäller forskning på trafksäkerhet och hästtransporter så tror jag att det saknas finansiärer till sådan forskning. Krockprov och liknande är kostsamma saker. Däremot kan man snegla på forskning och olyckor med långtradare, bussar och andra höga fordon. Inte helt ovanligt att de lägger sig på sidan ut mot diket vid olyckor. Bl a därför som det blivit lag på bälten i vissa bussar. Allt säkerhetstänk i trafiken utgår också från att minska/lindra skador på människor. En transport som lägger sig i diket kan utgöra en risk för personskador. Alltså är utgångsläget att minska risken för transporter i diket, inte att minska skaderisken för hästen om transporten hamnar i diket. Om du förstår vad jag menar. Som hästmänniskor måste vi till det lägga risker vid lastning etc och göra en så klok avvägning som möjligt.

Menade inte heller dig specifikt när jag hade synpunter på körning, toppen med BE-kort. Man ser tyvärr alltför många som kör fort i snäva kurvor mm utan tanke på hästens eller människors säkerhet/bekvämlighet.

Tolkade din ursprungliga fråga som att du ville ha olika/andra åsikter för att sedan kunna väga för och emot innan du gjorde ditt val, utifrån alla parametrar.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag kör alltid min ena ponny på höger sida i transporten. Faktiskt av exakt samma skäl som du nämner är problemet med lastningen av din häst, hon vill helt enkelt inte gå in själv om jag inte har fronturlastningen öppen, skötardörren är hon inte nöjd med alls. Och eftersom fronturlastningen sitter på höger ida, ja då får hon också åka på höger sida.

Att detta skulle vara ett problem har jag aldrig reflekterat över faktiskt, aldrig att jag kör så nära vägrenen att det skulle riskera att skära ned. Tvärtom så tycker jag hellre att det känns rätt tryggt att ha henne på höger sida, så långt bort från trafiken som möjligt med tanke på vilken usel respekt andra trafikanter ofta visar ekipage med hästtransport. Jag tror att min ponny tycker det är ganska skönt att inte behöva bli omkörd av lastbilar och bussar med bara några ynka dm mellan sig och transportväggen.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Helt klart ville jag ha råd om för och nackdelar när jag startade tråden! :) Men nu efter att ha kört hästen flera gånger på höger sida så har jag bestämt mig och så länge ingen säger att hästen dör ( ;) ) av att åka på höger sida så får han åka där. Det är han som bestämt det. Nu senast när jag lastade så gick han till och med in smalt så jag behövde inte ens flytta mellanväggen för att han skulle gå in själv. Lugn och fin häst känns bra i själen!:)
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag kör heller aldrig nära vägkanten normala fall. Men rätt vad det är så möter man nån jävel som vägrar hålla ut så man själv måste flytta sig åt sidan i sista minuten (om man inte hinner stanna vilket jag väljer att göra helst på smal väg om den jag möter tror att hans golf är lika bred som en lastbil) och då när man inte vet hur långt ut de plogat vägen heller så är det inte så roligt. Jag kör lika mycket på stora vägar som på små små kringelvägar. Men som sagt, det är ju bara sänka hastigheten och hålla fasta på sin plats på vägen så brukar de tillslut flytta ut sitt fordon så man får plats, annars stannar jag så får de böka sig förbi när de inte vågar lägga sig efter kanten själva. ;) hellre att de får sätta sig i diket än att jag gör det med transport och häst.
 
Sv: Köra hästen på ''fel'' sida i transporten..

Jag skulle öva på att lasta på vä. igen.

skötardörren bör sitta på hö. sida i högertrafikländer jsu för säkerheten att kunna stanna på väg o titta till hästen. Även framurlastningen bör sitta på vä. om släpet välter. för att kunna få ur hästen. Släpen välter i 90 fall av hundra till hö. o då är framurlastning= nödutgången blockerad.

Hästar som åkt en hel del i ett o samma släp kan reagera på ett nytt- om de är känsliga. Har just en sdn, som sedan vant sig o tyckt att det var en hit. Finns det inget fönster på v. sida?
Mamman.

Mötande trafik utgör sällan någon risk
Säg det till den som blev på körd i hjulhuset av mötande (övningsförare) med sto o föl i- släpet välte.

Även jag har blivit påkörd av mötande i hjulhuset( främre axeln gick). Båda incidenterna inom 1 km.

Hade jag haft den höga 800kg hästen på hö. sida hade det garanterat vält.

Om man är ensam på vägen är väl inte risken så stor att man måste gira ut i vägkanten, men idag så genar folk, pratar i mobilen/ sms-ar osv.

Man bör ha lasten på vä. sida, men om hästen lever :devil: fan får man väl göra ett undantag o hoppas att man inte möter idioter eller vilt för den delen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Utrustning Jag har ju tidigare skrivit om min lilla Welsh som vid tre av fyra gånger hon åkt hoppat bom i transporten. Tack och lov har vi alltid...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 061
Senast: Thera
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp