Köra hästtransport utan dubbdäck i snö.

Buck

Trådstartare
Behöver era synpunkter!
Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är livrädd för att få sladd och spec med häst och släp.

Transporten har tyvärr inte dubbdäck utan bara dubbfria vinterdäck, ska ha med häst+vagn och hade egentligen tänkt dra transporten med lastbil (dubbdäck) då det var fint och torrt väglag igår.
men är kanske säkrare att dra släpet med bil som också har odubbadevinterdäck och då köra med 2 ekipage?

Är en 40min körning och inga jättestora vägar som man kan räkna med är plogade eller saltade.

Jag kör aldrig hästen på vintern egentligen och är därför jag inte brytt mig om att skaffa dubbdäck.. men vill verkligen åka på min första körträning och har ordnat med både lastbil och chaufför och stressat över detta en hel vecka :(.
Visste att det ev skulle snöa lite men det blev mycket mer än vad jag trodde..
 
Precis som ovanstående skriver så får dragbilen inte ha dubbat om inte släpet har det.
Bilen måste ha lika bra eller bättre däck än släpet.
Så du blir tvungen att köra odubbat på bilen också då.
 
Bortsett från vad andra redan sagt om vad som är lagligt så skulle jag fundera om träningen är så viktig? Nu vet jag inte var du bor men jag har kört bil till jobbet hela helgen och måste snart ut igen, det är verkligen inte roligt ute på vägarna här och än värre på många andra håll.
 
40 minuter är ganska lång väg. Jag kör i Norrland med dubbade däck. Sambons bil hade dubbfria några år. Det är en ruskig skillnad, jag hade nog fegat ur. Finns det ingen hästtransport med dubb du kan låna?
 
Jag har kört dubbfritt under alla år. Inga problem alls.
Skulle inte ge mig ut om det vart blankis, dey hade jag inte gjort oavsett om jag haft dubb eller inte.
 
Planen med att dra med lastbilen var bara när det som innan i veckan legat på 1+ och varit torr väg, dvs inte optimalt men smidigare. Hade ju också dragbil utan dubb om det skulle bli halt igen men väntade mig inte mer snö.

Står över nu ändå då chauffören med be blivit dålig och det blir för långt att köra fram och tillbaka med först vagnen och sen hästen :( ( 3h körning i snö för 45min träning känns tyvärr är inte värt det..)
 
Planen med att dra med lastbilen var bara när det som innan i veckan legat på 1+ och varit torr väg, dvs inte optimalt men smidigare. Hade ju också dragbil utan dubb om det skulle bli halt igen men väntade mig inte mer snö.

Står över nu ändå då chauffören med be blivit dålig och det blir för långt att köra fram och tillbaka med först vagnen och sen hästen :( ( 3h körning i snö för 45min träning känns tyvärr är inte värt det..)
Så tråkigt att missa träningen! Men jag tycker att du valde klokt! Är man inte "van" med snöoväder(jag antar att det är ganska stor skillnad mot erat vanliga väglag?) Så är det inte roligt att åka på lång tur med hästtransport. (Jag menar inte att du inte skulle klara av lite snö, och vet inte var du bor, men ofta så brukar andra trafikanter inte uppträda så trafiksäkert vid väglag som don inte är vana vid)
 
Så tråkigt att missa träningen! Men jag tycker att du valde klokt! Är man inte "van" med snöoväder(jag antar att det är ganska stor skillnad mot erat vanliga väglag?) Så är det inte roligt att åka på lång tur med hästtransport. (Jag menar inte att du inte skulle klara av lite snö, och vet inte var du bor, men ofta så brukar andra trafikanter inte uppträda så trafiksäkert vid väglag som don inte är vana vid)
Skåne, jag kör iofs i ur och skur oavsett väglag nattetid på landet då jag är tidningsbud, vilket vanligtvis betyder snödrivor och blankis på små vägar med tidspress för att bli klar i tid, men är nog därför jag inte riktigt vill ut med hästen på vintern eller ens vill köra privata bilen mer än nödvändigt. då jag har full koll på hur bilar reagerar vid alla olika typer av snö och is vi får här. Är nog snarare att folk som sällan kör i snö kör mindre försiktigt och underskattar hur halt det är.
 
Planen med att dra med lastbilen var bara när det som innan i veckan legat på 1+ och varit torr väg, dvs inte optimalt men smidigare. Hade ju också dragbil utan dubb om det skulle bli halt igen men väntade mig inte mer snö.

Står över nu ändå då chauffören med be blivit dålig och det blir för långt att köra fram och tillbaka med först vagnen och sen hästen :( ( 3h körning i snö för 45min träning känns tyvärr är inte värt det..)

Det är ju olagligt att ha dubb på dragbil men inte på släpet, oavsett snömängd och halka..
 
Behöver era synpunkter!
Har träning ikväll och såklart har det snöat i natt... Avskyr snöiga och hala vägar över allt annat och är livrädd för att få sladd och spec med häst och släp.

Transporten har tyvärr inte dubbdäck utan bara dubbfria vinterdäck, ska ha med häst+vagn och hade egentligen tänkt dra transporten med lastbil (dubbdäck) då det var fint och torrt väglag igår.
men är kanske säkrare att dra släpet med bil som också har odubbadevinterdäck och då köra med 2 ekipage?

Är en 40min körning och inga jättestora vägar som man kan räkna med är plogade eller saltade.

Jag kör aldrig hästen på vintern egentligen och är därför jag inte brytt mig om att skaffa dubbdäck.. men vill verkligen åka på min första körträning och har ordnat med både lastbil och chaufför och stressat över detta en hel vecka :(.
Visste att det ev skulle snöa lite men det blev mycket mer än vad jag trodde..
Klokt att du avstid men ta nu och skaffa vinterdäck med dubb till transporren så slipper du avstå fler träningar. Kan ju vara ett akut vetrinärbesök som bara måste göras nästa gång.
 
Klokt att du avstid men ta nu och skaffa vinterdäck med dubb till transporren så slipper du avstå fler träningar. Kan ju vara ett akut vetrinärbesök som bara måste göras nästa gång.
Ja har iofs tillgång till dragbil med dubbfria däck, 2 bkorts lastbilar jag kan låna med kort varsel så länge de inte redan är iväg, krisar det så är det 2km till vetkliniken och även en veterinär på gården. Dvs är nog lite bortskämd där jag står nu :o.
Är när jag ska ha med vagnen som det blir bekymmer bara och träningar/ tävlingar och annat "åka iväg för skojs" är inte så farligt att avstå.

(Var iofs också en lättnad att skippa träningennu då jag stressat sönder mig helt i en vecka :crazy: var så länge sen jag åkte iväg på träning att mina nerver blev helt kortslutna :rofl:. Dvs får försöka åka iväg ofta när det är bättre väder så jag vänjer mig igen ;).)
 
Senast ändrad:
Litet sent svar, men jag skulle bedöma det utifrån det faktiska väglaget. På t ex halvtöad isig väg med polerade isvalkar skulle jag sannolikt avstå från att köra odubbat - men handlar det bara om just snö så ser jag ingen skillnad mellan dubbat och odubbat. Är det framkomligt överhuvudtaget, med tanke på snödjup och drivbildning, så kör jag lika gärna på snö med odubbade som med dubbade däck.
 
Det är ju olagligt att ha dubb på dragbil men inte på släpet, oavsett snömängd och halka..

Nix, bara vid vinterväglag. Är det sommarväglag är det tillåtet med dubb på bilen och odubbat på släpet. (Men du kanske syftade på att det var vinterväglag men bara lite snö? :) )
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Jag körde häst igår med odubbad bil och dubb på släpet, på packad snö. Det gick väldigt bra. Nu var det dock bara en kort sträcka på en snötäckt grusväg, asfaltsvägen var snöfri.
 
Klokt att avstå, min odubbade bil + släp seglade iväg vid parkeringen då jag precis kommit hem från träning i går, läskigt! Stod stilla med bilen i 1a gir och handbromsen i, hjälpte inte att dra åt handbromsen på transporten, utan ekipaget stannade i gödselstacken bakom (som tur var!!)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har planerat att åka till min första clearound med min häst imorgon! jag har planerat allt i minst detalj och är hur förbered som...
Svar
5
· Visningar
1 124
Senast: Fjasut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp