Köra in äldre häst med dålig erfarenhet

Suspiria

Trådstartare
Jag har ett kallblodssto på 19 år som jag har ägt i drygt 15 år.

Hos sin tidigare ägare kördes hon men var med om en olycka och såldes som ridhäst. Hon kördes inte mer efter det och jag har aldrig velat ge mig på det.
En medryttare skulle en gång harva en paddock och band fast ett bildäck bakom henne vilket gjorde henne rädd och hon galopperade runt ridbanan frustrerat tills någon fick loss det.

Jag har dock tömkört henne en hel del och det går utmärkt, även med tyngd i draglinor (att någon hållit emot och gått med, ej släpat något). Hon är även bekväm med linor, presenningar och allt möjligt runt benen och över kroppen, samt att trampa på det. Hon är trygg trots att hon är full av bus, orädd för alla fordon och föremål. Det hon har svårt för är just att dra och ljudet av att det släpar. Hon reagerar på skidor och pulkor också, just det där ljudet.

Jag har ingen tanke på att köra in henne och kunna ut och köra själv med vagn, det jag hade önskat är att kunna använda henne till att få ut träd ur vår skog. Att vi är två stycken, inte att någon bara åker med där bak utan bara går bredvid. Min fundering är om det ens hade varit lönt att träna, eller orättvist mot henne?

Vi har en ponny också som snart är inkörd men det hade varit smidigare med någon som kunde dra större träd i vinter. Vi kommer antagligen köpa in en utbildad körhäst längre fram, för arbetet på åkern och i skogen, samt slädturer.
 
Har ni tränat mycket på att få henne vänja sig vid det där släpljudet? om ni har det, så hade jag nog släppt det där med inkörning med den hästen. Alla hästar passar inte för körning.
 
Har faktiskt inte tränat på det alls. När vi har blivit utsatta för det har vi hanterat det den gången helt enkelt. Hon trippar åt sidan och blänger och vill inte ha det bakom sig eller tätt bredvid. Får hon titta och gå bakom så lugnar hon ner sig.
 
Då kan ni ju prova några veckor att träna på det och se om hon lär sig acceptera det?

Jag vet när jag körde in mina ponnyer, lärde dem vid allt oljud och skrammel, sen blev den ena ponnyn lite misstänksam mot vagnen som rullade så tyst, lätt o fint.... så det blev att öva på det också. Fast den ponnyn blev aldrig någon trygg körponny så henne sålde jag som ridponny istället.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 467
Körning Hejsan! Jag har en fullblod/halvblods valack på 5 år som jag har haft sedan i december. Vi tränar och tycker väl att hoppning är...
Svar
3
· Visningar
2 129
Senast: Nielaa
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 138
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 755
Senast: gadriel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp