Köra in äldre ridhäst

Ace

Trådstartare
Jag slogs av den här tanken för ett tag sedan och den vägrar släppa. Tänkte se om några här har erfarenhet och tankar.

Jag har en ridhäst som blir 19 år i vår. Han levde ett hårt liv innan han kom till mig och dras med kroppsliga besvär som gör att han inte håller för ridning alla dagar i veckan. På samma gång mår han absolut bäst muskulärt och mentalt om han motioneras mycket. Just nu rids han 2 dagar i veckan och resten av dagarna blir det arbete på lång tygel, löslongering och promenader.

Jag började då fundera på att köra in honom. Jag kan ingenting själv men det finns folk i närheten som säkert kan hjälpa till. Hästen är väldresserad och så nära bombproof som det går samt lättlärd så jag är övertygad om att det skulle gå bra.

Men tänker jag rätt att körning kan bli en skonsammare form av motion att ersätta ridning med eller kan jag lika gärna fortsätta som jag gör?
 
Jag slogs av den här tanken för ett tag sedan och den vägrar släppa. Tänkte se om några här har erfarenhet och tankar.

Jag har en ridhäst som blir 19 år i vår. Han levde ett hårt liv innan han kom till mig och dras med kroppsliga besvär som gör att han inte håller för ridning alla dagar i veckan. På samma gång mår han absolut bäst muskulärt och mentalt om han motioneras mycket. Just nu rids han 2 dagar i veckan och resten av dagarna blir det arbete på lång tygel, löslongering och promenader.

Jag började då fundera på att köra in honom. Jag kan ingenting själv men det finns folk i närheten som säkert kan hjälpa till. Hästen är väldresserad och så nära bombproof som det går samt lättlärd så jag är övertygad om att det skulle gå bra.

Men tänker jag rätt att körning kan bli en skonsammare form av motion att ersätta ridning med eller kan jag lika gärna fortsätta som jag gör?
Jag tycker du skall testa och se hur han trivs som vagnshäst, han behöver ju inte dra så tungt :)
 
Jag tycker du tänker rätt, anlita någon kunnig och se hur det går, fungerar det inte får du fortsätta som tidigare och fungerar det så kör på. :D
 
Tömkörning i naturen/skogen är annars ett bra sätt att motionera en häst som av olika skäl inte håller för ridning. Det är ju inte helt nödvändigt att dra vagn.
Träd och andra naturformationer kan man låta fungera som naturliga skäl för att göra trevliga serpentiner m.m.

När jag nu nämner tömkörning i naturen, så menar jag alltså att "gå bakom hästen i skogen/på stigar" o.s.v.i motsats till "dressyrtömkörning" på ridbana/i ridhus, som ibland mera är att likna vid longering i alla gångarter vid töm.

Tömkörning är hur som helst ett av momenten som föregår det där med att dra saker efter sig, så når ni "bara" till att få till väl fungerande tömkörning, så finns det ett bra sätt att jobba med hästen.
 
Tömkörning i naturen/skogen är annars ett bra sätt att motionera en häst som av olika skäl inte håller för ridning. Det är ju inte helt nödvändigt att dra vagn.
Träd och andra naturformationer kan man låta fungera som naturliga skäl för att göra trevliga serpentiner m.m.

När jag nu nämner tömkörning i naturen, så menar jag alltså att "gå bakom hästen i skogen/på stigar" o.s.v.i motsats till "dressyrtömkörning" på ridbana/i ridhus, som ibland mera är att likna vid longering i alla gångarter vid töm.

Tömkörning är hur som helst ett av momenten som föregår det där med att dra saker efter sig, så når ni "bara" till att få till väl fungerande tömkörning, så finns det ett bra sätt att jobba med hästen.
Det gör vi redan fast i lång tygel, alltså utan gjord. Det märks att han mår bra av det men tyvärr är det så blött i skogen den här vintern att vi tvingats hålla oss på vägarna i flera månader :cautious:

Det som gör mig sugen på vagn är att kunna få till mer trav och galopp utan att sitta på.
 
Jag har lite samma fundering som dig TS. Vi kommer i framtiden köpa större ponny till barnen tillsammans med deras mormor som är körfantast. Men det jag märker på annonser är att de flesta ponnyer antingen är ordentligt körda men knappt inrida eller ordentligt ridna men bara tömkörd eller inte alls.
Jag har kört in två ungponnyer tillsammans med min mamma förut men aldrig en äldre häst.
Tror ni att det är ”svårare” att köra in en äldre ponny/häst?
 
Men tänker jag rätt att körning kan bli en skonsammare form av motion att ersätta ridning med eller kan jag lika gärna fortsätta som jag gör?
Om körning blir en mindre eller större belastning beror ju på vad det är han har problem med, men oavsett blir det en ANNAN sorts belastning.

Tror egentligen att alla hästar skulle må bra av mer variation och att använda sina kroppar annorlunda än att bara bära ryttare på ryggen. Att köra ger dig andra möjligheter att bygga upp honom än att bara tömköra rakt fram på väg.

Tycker absolut du ska ge det ett försök. Bara att dra tex ett däck med fälg ger en annan träning och blir värdefullt oavsett om ni kommer till vagn eller inte framöver. Dessutom blir det en boost för erat samspel att lära er ngt nytt ihop! Kör! 😘
 
Det gör vi redan fast i lång tygel, alltså utan gjord. Det märks att han mår bra av det men tyvärr är det så blött i skogen den här vintern att vi tvingats hålla oss på vägarna i flera månader :cautious:

Det som gör mig sugen på vagn är att kunna få till mer trav och galopp utan att sitta på.

Skaffa en tömkörningsjord med rejälare däckel, eller en körsele till hästen. Det blir en helt annan "känsla" när man kör på det sättet.

Har du själv någon som helst erfarenhet av körning lite mer på riktigt, alltså mer än att kanske ha kört någon annans ponny ett par gånger?

Att köra i galopp i vagn, är inte direkt det man börjar med.

För att regelmässigt köra i galopp riskfritt, så måste man ha rejäla grejor, alltså en riktigt bra vagn (typ maratonträningsvagn), bra draglinor, och en riktigt bra sele. Förutom kunskap och erfarenhet.

Har du planer på att investera 20-30-tusen kronor i utrustning? Eller finns det en maratonvagn att låna?

Och varför skulle hästen behöva springa som en tok? Att jobba med huvudet gör de flesta hästar rejält trötta.

Dessutom, om hästen inte "håller" för uppsuttet arbete, varför skulle den hålla för galopp med vagn?
 
Skaffa en tömkörningsjord med rejälare däckel, eller en körsele till hästen. Det blir en helt annan "känsla" när man kör på det sättet.

Har du själv någon som helst erfarenhet av körning lite mer på riktigt, alltså mer än att kanske ha kört någon annans ponny ett par gånger?

Att köra i galopp i vagn, är inte direkt det man börjar med.

För att regelmässigt köra i galopp riskfritt, så måste man ha rejäla grejor, alltså en riktigt bra vagn (typ maratonträningsvagn), bra draglinor, och en riktigt bra sele. Förutom kunskap och erfarenhet.

Har du planer på att investera 20-30-tusen kronor i utrustning? Eller finns det en maratonvagn att låna?

Och varför skulle hästen behöva springa som en tok? Att jobba med huvudet gör de flesta hästar rejält trötta.

Dessutom, om hästen inte "håller" för uppsuttet arbete, varför skulle den hålla för galopp med vagn?
Att galoppera är väl inte att ”springa som en tok”, det är ju en normal gångart? Om man inte har en travare, men TS skriver ju att det är en ridhäst, och då hör ju galopp till vardagsarbetet.
 
Jag har kört in flera vuxna/äldre (9-21år) och kan inte påstå att det är svårare! Ofta tvärt om. En vuxen häst som är riden och lite världsvan brukar gå tämligen lätt att köra in. Den förstår tömtag, en hel del röstkommandon, är van att gå fram på vägar, har sett mycket osv.
Men det där stämmer inte alls!

Det är tvärtom som gäller: en inkörd häst är lätt att rida in, medan en riden, vuxen häst är ett vågspel att köra in.

Hur stor erfarenhet har du av att ta en slumpmässig vuxen häst, och sedan köra in den?

Jag kör in mina unghästar (egna uppfödningar) för arbetskörning regelmässigt, och vet hur lätt det är att få de formbara unghästarna till goda körhästar.
Om man börjar med den unga hästen, alltså fölet, som får gå med sin mamma i körningen, och sedan fortsätter sedan fortsätteri lugn takt, så är redan 2-åringen körbar med släpande redskap, och tre-åringen kan dra vagn, utan att man egentligen har ansträngt sig. Att sedan göra körprov med fyrhjulsvagn för fyra-åringen fungerar oftast utmärkt.

Jag har också försökt köra in vuxna redan utbildade hästar av olika raser och fasoner, och det har gått "sådär". Folk har bett mig om hjälp, ofta med hästar som av en eller annan anledning fått skador i samband med ridningen.

Några har det gått utmärkt att köra in, andra har blivit "tveksamma", alltså inte så trygga som man skulle vilja framför vagn/redskap, men rätt många, har inte varit rimliga att köra in alls.

Många hästar har med sig olika former av negativa erfarenheter (inte alltid kända av nuvarande ägaren), som gör att det är svårt att få dem pålitliga i olika körsituationer.
Rassel, prassel, knirkande o.s.v. kan utlösa en flyktreaktion, och med vagn kan detta vara fatalt.

Däremot så verkar alla hästar jag hittills träffat på, kunna lära sig tömkörning, och få mycket glädje av det.
 
Att galoppera är väl inte att ”springa som en tok”, det är ju en normal gångart? Om man inte har en travare, men TS skriver ju att det är en ridhäst, och då hör ju galopp till vardagsarbetet.
För vagn???

Hur mycket kör du hästar?

Riskerna för allvarliga skador på både häst, människor och egendom om "något" händer är så mycket större än vid ridning, och att utsätta sig för risker är bara dumt.

Visst är det en normal gångart för hästar i största allmänhet, men att köra häst i galopp är liksom inte det första man gör.

Det behövs en garanterat färdiginkörd häst för det, det behövs en bra sele, och en vagn som tål galopp.
Det kan alltså ta ett år från att hästen första gången drar en vagn, tills det är dags att trava, och sedan ytterligare någon månad för att etablera arbetet i trav, innan det är dags för galopp.

För säkerhetens skull, måste man ta det försiktigt, eftersom det blir en stor förändring för hästen när vagnen börjar röra sig "fortare". Det låter annorlunda, vagnen rör sig anorlunda bakom m.m.
 
Jag har lite samma fundering som dig TS. Vi kommer i framtiden köpa större ponny till barnen tillsammans med deras mormor som är körfantast. Men det jag märker på annonser är att de flesta ponnyer antingen är ordentligt körda men knappt inrida eller ordentligt ridna men bara tömkörd eller inte alls.
Jag har kört in två ungponnyer tillsammans med min mamma förut men aldrig en äldre häst.
Tror ni att det är ”svårare” att köra in en äldre ponny/häst?
Att rida in en regelbundet körd häst, brukar vara helt okomplicerat och gå jättelätt.

Att köra in en riden häst, är betydligt mera av ett vågspel.

Jag skulle köpa en körd ponny, och så rida in, snarare än tvärtom.
 
Men det där stämmer inte alls!

Det är tvärtom som gäller: en inkörd häst är lätt att rida in, medan en riden, vuxen häst är ett vågspel att köra in.

Hur stor erfarenhet har du av att ta en slumpmässig vuxen häst, och sedan köra in den?
Läste du vad jag skrev? Jag uttalade mig om de vuxna jag kört in och skrev att det OFTA, inte alltid, gått smidigt. Självklart finns hästar som är svårare, och andra som är direkt olämpliga. Och de hästarna låter man lämpligtvis bli att köra.

Jag har ingen erfarenhet av att köra in slumpmässig vuxen häst alls. Jag har kört in flera av mina egna och någon annans, och uttalar mig därför enbart om min erfarenhet av de jag jobbat med. Som har varit lämpliga för ändamålet.

Om ts häst är det eller ej är inget jag försöker sia om i ett forum.

Håller med om att inkörda hästar ofta är lättare att rida in. Men jag har också träffat ett antal där det funkat fint åt andra hållet också.
 
Men det där stämmer inte alls!

Det är tvärtom som gäller: en inkörd häst är lätt att rida in, medan en riden, vuxen häst är ett vågspel att köra in.

Hur stor erfarenhet har du av att ta en slumpmässig vuxen häst, och sedan köra in den?

Jag kör in mina unghästar (egna uppfödningar) för arbetskörning regelmässigt, och vet hur lätt det är att få de formbara unghästarna till goda körhästar.
Om man börjar med den unga hästen, alltså fölet, som får gå med sin mamma i körningen, och sedan fortsätter sedan fortsätteri lugn takt, så är redan 2-åringen körbar med släpande redskap, och tre-åringen kan dra vagn, utan att man egentligen har ansträngt sig. Att sedan göra körprov med fyrhjulsvagn för fyra-åringen fungerar oftast utmärkt.

Jag har också försökt köra in vuxna redan utbildade hästar av olika raser och fasoner, och det har gått "sådär". Folk har bett mig om hjälp, ofta med hästar som av en eller annan anledning fått skador i samband med ridningen.

Några har det gått utmärkt att köra in, andra har blivit "tveksamma", alltså inte så trygga som man skulle vilja framför vagn/redskap, men rätt många, har inte varit rimliga att köra in alls.

Många hästar har med sig olika former av negativa erfarenheter (inte alltid kända av nuvarande ägaren), som gör att det är svårt att få dem pålitliga i olika körsituationer.
Rassel, prassel, knirkande o.s.v. kan utlösa en flyktreaktion, och med vagn kan detta vara fatalt.

Däremot så verkar alla hästar jag hittills träffat på, kunna lära sig tömkörning, och få mycket glädje av det.
På skolan jag jobbar har vi kört in ett flertal vuxna ridhästar. Samtliga har gått problemfritt och används idag som skolhästar i körning för gymnasieelever.
 
Jag har lite samma fundering som dig TS. Vi kommer i framtiden köpa större ponny till barnen tillsammans med deras mormor som är körfantast. Men det jag märker på annonser är att de flesta ponnyer antingen är ordentligt körda men knappt inrida eller ordentligt ridna men bara tömkörd eller inte alls.
Jag har kört in två ungponnyer tillsammans med min mamma förut men aldrig en äldre häst.
Tror ni att det är ”svårare” att köra in en äldre ponny/häst?
Huruvida det är lätt eller svårt att köra in en äldre häst beror väl på hur individen reagerar.
Jag körde in en 24-årig shetlandsponny för några år sedan. Hon ansågs vara bakskygg och skulle förmodligen inte gå att köra alls enligt tidigare ägare. Vi gav det en chans ändå, för det var körning som motion eller risk för fångåterfall och i så fall avlivning (eftersom vi bestämde oss för att hon inte skulle behöva genomlida fler fånganfall - just det behöver vi inte diskutera mer...).
Och när det fungerade så här bra typ andra gången hon fick dra däck, så var det inget tvivel om att det skulle gå att köra henne även med rockard...
Det gick även bra att harva paddock i par...
Hon kördes sen både med rockard och fyrhjulig vagn, enbet och par, innan hon till sist fick lämna jordelivet...
 
Jag hävdar inte att det inte går att köra in äldre hästar, det som är viktigt att komma ihåg, är just att det är en chansning.

Kombinationen "inkörning", och låg allmänkunskap i körning är också riskabel.

Det är så lätt hänt att saker och ting går fel, och med liten körvana, och liten eller obefintlig erfarenhet av inkörning, så ökar man risken för att något mycket otrevligt och rent av farligt ska hända.

Ju större, tyngre, och "högre i blod" hästen man försöker sig på att köra in är, desto fortare kan det gå mellan något som ser ut att gå galant bra, tills en "explosion" och allvarlig skentur och olycka har hänt.

Jag tycker att man ska vara försiktig, både med sig själv, och med hästen.
 
Kombinationen "inkörning", och låg allmänkunskap i körning är också riskabel.
Jag tycker att man ska vara försiktig, både med sig själv, och med hästen.
Här håller jag helt med dig.
Kunskap och erfarenhet är viktigt. Superviktigt!
Jag tycker det är bättre att trycka på de bitarna än att försöka berätta om allt som kan gå åt skogen. Varje häst är en ny utmaning. Vissa är enkla, andra kräver både det ena och andra av sin ägare/utbildare och kanske går det inte ändå. Har man ingen eller begränsad egen erfarenhet av körning så bör man absolut ta hjälp av en erfaren kusk, oavsett om det är en ung outbildad eller en äldre ridhäst.

(jag jobbar själv just nu med en ponny som är "travarinkörd", som när jag fick hem den blev livrädd om jag råkade hamna på högersidan när jag tömkörde den... Och den har en tendens att slå i vagnen ibland ☹. Är rätt säker på att det är den bristande grundutbildningen som är orsaken. Så jag har lite att jobba med...
Inte för att jag på något sätt är ett proffs, men jag har ändå kört in en hel del ponnyer och just för att jag ansett mig ha lite för dåliga kunskaper om körning så har jag lagt ner extra mycket jobb på förberedelser just för att inget ska hända...)
 
Skaffa en tömkörningsjord med rejälare däckel, eller en körsele till hästen. Det blir en helt annan "känsla" när man kör på det sättet.

Har du själv någon som helst erfarenhet av körning lite mer på riktigt, alltså mer än att kanske ha kört någon annans ponny ett par gånger?

Att köra i galopp i vagn, är inte direkt det man börjar med.

För att regelmässigt köra i galopp riskfritt, så måste man ha rejäla grejor, alltså en riktigt bra vagn (typ maratonträningsvagn), bra draglinor, och en riktigt bra sele. Förutom kunskap och erfarenhet.

Har du planer på att investera 20-30-tusen kronor i utrustning? Eller finns det en maratonvagn att låna?

Och varför skulle hästen behöva springa som en tok? Att jobba med huvudet gör de flesta hästar rejält trötta.

Dessutom, om hästen inte "håller" för uppsuttet arbete, varför skulle den hålla för galopp med vagn?

Nu tycker jag att du gör ditt bästa för att skrämma bort nytt folk från körning, även om det säkert inte är din mening. Jag ska försöka stilla din oro med följande svar:

Jag har en Bågdäckel som vi hade när vi började tömköra så jag vet skillnaden. Jag gick över till lång tygel för att det gjorde sidvärtes arbete enklare. Hästen är van vid och trygg med båda sorter. Han är också kung på röstkommandon vilket blir tydligt vid löslongering.

Jag har varit tydlig med att jag inte har någon erfarenhet och ämnar ta hjälp. Självklart förväntar jag mig inte att vi ska ut och galoppera med vagn i mars men jag hoppas kunna fortsätta hålla igång pålle hela hans liv vilket jag hoppas är minst 5 är till.

Investering i utrustning är inga problem om det visar sig att vi tycker om det, till dess hoppas jag kunna låna. Tilltänkt hjälpare tävlar i körning och har "allt".

Hästen i fråga har ryggproblem som endast är ett problem med sadel och ryttare. Därav all avsutten träning. Rent muskulärt mår han mycket bra av att träna alla sina gångarter, vår trickträning i skritt räcker inte för att hålla honom stark och smidig även om han uppskattar det intellektuella.

Jag skulle inte ge mig in i detta om jag trodde att han skulle bli rädd eller farlig framför vagn. Jag tror inte att körning är något lätt som man bara gör men jag tror faktiskt att han och jag har en bra grund att stå på och kan lista ut det tillsammans.
 
Ljuden vänjer man ju inte dom vid annan man sätter för vagn.
Vi körde vår ponny i galopp när han var rätt nyinkörd,inga problem. Galopp framför vagn är nyttigt. Har alltid tyckt att galopp och skritt är bättre än trav. Bara för man kör så springer inte hästen bara, precis som när man rider det är inte okontrollerat rejs.
 

Liknande trådar

F
Träning Hej allihop, har lite frågor om adenner som ridhäst...jag är en gammal avdankad ryttare från ungdomen så jag har tappat mycket av den...
Svar
13
· Visningar
6 004
Senast: Bellatrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp