Köra in äldre ridhäst

När du skrev detta om att dra jämnt misstänkte jag att det kunde bli likadant med min häst och nu börjar vi nosa på att faktiskt dra saker. Han har dragit människor när vi tolkat vid ett tillfälle och en lastpall tvärs genom ridhuset vid ett annat tillfälle. Båda gångerna blev han krokig i starten, rakare när han fått upp farten.

Vet du om man gjorde något särskilt med din väns häst för att uppmuntra den att ta i jämnt? Eller är det liksom en vanesak

Vi ska tolka igen i helgen. Om problemet kvarstår tänkte jag backa ifrån att dra saker som väger någonting tills min sakkunniga är med och fokusera 100% på miljöträning.
De gjorde inget annat än att vara ute och körde längre turer i rätt långsam jog. Det handlade mest om att han skulle få mil i kroppen med vagn och att vänja sig vid att dra. Eftersom han står i ett körstall hade de med ett annat körekipage före så det blev ett naturligt och stadigt tempo att följa.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tänkte uppdatera här. Inkörningen går framåt, slow and steady wins the race. Idag kör jag med ledare och pålle har accepterat vagnen. Eftersom vi gör tusen andra saker har det bara blivit körträning någon gång i veckan, därav att det drar ut på tiden.

Min älskade gammelman har varit helt fantastisk med all form av miljöträning, flaxande, skramlande konstigheter som jag låtit honom dra. Jag kan även släppa skaklarna från selfästet när han står mellan dem så de far i backen med buller och bång utan att han rör en min. Vi har ändå lagt mycket tid på detta, det finns ingen anledning att stressa.
Hans enda problem hittils var första svängen förspänd för vagnen, då fick han lite klaustrofobi och blev nervös, så vi delade upp det. Han drog vagnen rakt framåt, sedan stannade vi och snurrade på stället så han fick hantera skaklarna mot kroppen utan att samtidigt behöva dra. Godis och positiv förstärkning. Nu svänger han fint även i drag.

För den utrustningsintresserade så blev det en bröstsele från Driveout och en hemmabygd rockard på släpvagnsaxel med högt säte. Alltsammans fungerar utmärkt.
 
Tänkte uppdatera här. Inkörningen går framåt, slow and steady wins the race. Idag kör jag med ledare och pålle har accepterat vagnen. Eftersom vi gör tusen andra saker har det bara blivit körträning någon gång i veckan, därav att det drar ut på tiden.

Min älskade gammelman har varit helt fantastisk med all form av miljöträning, flaxande, skramlande konstigheter som jag låtit honom dra. Jag kan även släppa skaklarna från selfästet när han står mellan dem så de far i backen med buller och bång utan att han rör en min. Vi har ändå lagt mycket tid på detta, det finns ingen anledning att stressa.
Hans enda problem hittils var första svängen förspänd för vagnen, då fick han lite klaustrofobi och blev nervös, så vi delade upp det. Han drog vagnen rakt framåt, sedan stannade vi och snurrade på stället så han fick hantera skaklarna mot kroppen utan att samtidigt behöva dra. Godis och positiv förstärkning. Nu svänger han fint även i drag.

För den utrustningsintresserade så blev det en bröstsele från Driveout och en hemmabygd rockard på släpvagnsaxel med högt säte. Alltsammans fungerar utmärkt.
Härligt!
Körde in min gamling ordentligt vid 23 års ålder. Hur nöjd som helst och stolt som en tupp att få gå och dra sin lilla vagn.
 
Tänkte bara skriva ett avslutande inlägg här. Nu betraktar jag min pålle som helt inkörd och det börjar bli dags att utöka längden på turerna ut på vägen. Jag har köpt en maratonvagn och beställt en finare sele.

Det är fantastiskt kul att köra och jag önskar att sporten varit lite mer tillgänglig, både på "ridskolenivå" och för de med egen häst så att fler vågade prova.

Min häst verkar både tycka att det är kul och må bra i kroppen av träningen.
 
Tänkte bara skriva ett avslutande inlägg här. Nu betraktar jag min pålle som helt inkörd och det börjar bli dags att utöka längden på turerna ut på vägen. Jag har köpt en maratonvagn och beställt en finare sele.

Det är fantastiskt kul att köra och jag önskar att sporten varit lite mer tillgänglig, både på "ridskolenivå" och för de med egen häst så att fler vågade prova.

Min häst verkar både tycka att det är kul och må bra i kroppen av träningen.

Så roligt att läsa :love:

Jag har en inkörd häst som tyvärr inte blivit körd på väldigt många år, blir alltid så sugen på att ta upp körningen när jag läser sånthär, men det brukar tyvärr falla på att vi inte har några vägar att köra på så det känns alltid lite onödigt :(
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Tänkte bara skriva ett avslutande inlägg här. Nu betraktar jag min pålle som helt inkörd och det börjar bli dags att utöka längden på turerna ut på vägen. Jag har köpt en maratonvagn och beställt en finare sele.

Det är fantastiskt kul att köra och jag önskar att sporten varit lite mer tillgänglig, både på "ridskolenivå" och för de med egen häst så att fler vågade prova.

Min häst verkar både tycka att det är kul och må bra i kroppen av träningen.

Har en i stallet som kör, hen säger samma sak om tävlingsdelen. Jag läste på nån sida lite kort och det verkar vansinnigt omständigt. :( Väldigt synd, hen har en så fin körhäst när man ser dom ute!
 
  • Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

F
Träning Hej allihop, har lite frågor om adenner som ridhäst...jag är en gammal avdankad ryttare från ungdomen så jag har tappat mycket av den...
Svar
13
· Visningar
6 004
Senast: Bellatrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp