Köra in äldre ridhäst

Srn tycker jag vagnen slår mer i trav, galopp är jämnare och hästen har inte lika mycket tid att kolla på saker :)
 
Jag tycker ni alla har rätt i allt ni skriver.

- Det är fantastiskt många som kört in sina hästar i äldre ålder och det har gått skitbra
- Det är fantastiskt många som försökt köra in sina äldre hästar och det har misslyckats totalt
- Att "skrämma" tycker jag kan vara bra om det får någon som är-okunnig-men-tror-de-känner-sin-häst-och-ska-prova. Man vet ju inte hur mycket den kan som sitter framför skärmen.
- Det är många hästar som kan dra däck och tolkas men inte klarar vagn och tvärtom.
- Det finns många hästar som klarar av viss sorts vagn men inte andra.
- Det finns massor av olika sätt att köra in häst och ibland är det ena sättet bättre än det andra. Jag föredrar "bruksinkörning" men vet att många hästar (en av mina) behöver en mer ingående, längre inkörning som bruksfolk kan tycka är larvigt och ibland inte blir "riktigt" inkörda. Hur jag klassar de olika inkörningsmetoderna är ju starkt kategoriserat och givetvis är gråzonerna betydligt mer oklara än så.
- Jag personligen skulle inte köra in en äldre häst men bara för att jag har dåliga erfarenheter. Det gäller inte mina egna hästar då de alltid varit inkörda som små, förutom den jag berättade om häruppe.
- Sedan tror jag att vi ser olika på körning. Jag vill ju att mina hästar ska kunna gå i vilken terräng som helst med vagn. Oftast är det ju där ingen tror att man kan köra överhuvudtaget vilket kräver en hel del av hästen. Andra vill kunna köra på vägen (asfalt eller grus) och även om en häst givetvis ska vara väl inkörd även för det så är det stor skillnad på hur vagn och omgivning rör sig och låter.

Jag är en feg jävel också........
 
Nu tycker jag att du gör ditt bästa för att skrämma bort nytt folk från körning, även om det säkert inte är din mening. Jag ska försöka stilla din oro med följande svar:

Jag har en Bågdäckel som vi hade när vi började tömköra så jag vet skillnaden. Jag gick över till lång tygel för att det gjorde sidvärtes arbete enklare. Hästen är van vid och trygg med båda sorter. Han är också kung på röstkommandon vilket blir tydligt vid löslongering.

Jag har varit tydlig med att jag inte har någon erfarenhet och ämnar ta hjälp. Självklart förväntar jag mig inte att vi ska ut och galoppera med vagn i mars men jag hoppas kunna fortsätta hålla igång pålle hela hans liv vilket jag hoppas är minst 5 är till.

Investering i utrustning är inga problem om det visar sig att vi tycker om det, till dess hoppas jag kunna låna. Tilltänkt hjälpare tävlar i körning och har "allt".

Hästen i fråga har ryggproblem som endast är ett problem med sadel och ryttare. Därav all avsutten träning. Rent muskulärt mår han mycket bra av att träna alla sina gångarter, vår trickträning i skritt räcker inte för att hålla honom stark och smidig även om han uppskattar det intellektuella.

Jag skulle inte ge mig in i detta om jag trodde att han skulle bli rädd eller farlig framför vagn. Jag tror inte att körning är något lätt som man bara gör men jag tror faktiskt att han och jag har en bra grund att stå på och kan lista ut det tillsammans.
Jag skrämmer gärna folk till att börja med att lära sig att köra först, och först när de kan köra, försöka köra in en oinkörd häst.

Det tar tid att lära sig att köra, många timmar i töm, i olika situationer och med olika sorters anspänning, olika sorters vargnar och redskap, innan man "kan köra".
Precis som det tar tid att lära sig rida, vilket ju är en helt annan sak än att "åka på en häst".

Det är nog snarare så, att ett antal olyckor vid körning, baserade på bristande erfarenhet, är sämre för hästkörningen som aktivitet, än några enstaka lyckade fall av inkörning mot alla odds.

Det har hänt att jag sålt väl inkörd häst, som varit trygg och säker i flera år, och det går på näbben hos den nya ägaren, och att sedan återskapa den trygga körhästen är väldigt svårt, eller nästan omöjligt.
 
Jag skrämmer gärna folk till att börja med att lära sig att köra först, och först när de kan köra, försöka köra in en oinkörd häst.

Det tar tid att lära sig att köra, många timmar i töm, i olika situationer och med olika sorters anspänning, olika sorters vargnar och redskap, innan man "kan köra".
Precis som det tar tid att lära sig rida, vilket ju är en helt annan sak än att "åka på en häst".

Det är nog snarare så, att ett antal olyckor vid körning, baserade på bristande erfarenhet, är sämre för hästkörningen som aktivitet, än några enstaka lyckade fall av inkörning mot alla odds.

Det har hänt att jag sålt väl inkörd häst, som varit trygg och säker i flera år, och det går på näbben hos den nya ägaren, och att sedan återskapa den trygga körhästen är väldigt svårt, eller nästan omöjligt.
Och detta stämmer väl på allting inom häst skulle jag tro. Det finns bra hästmänniskor och sämre hästmänniskor och allting däremellan.

Jag är helt säker på att jag inte kommer sätta min häst i en situation som han inte löser ut.

Jag skulle gärna upptäcka körvärlden tillsammans med honom men utan honom är världen lite mer gråskala och det känns helt enkelt inte lika intressant att köra en annan häst. Jag vill lära mig med honom, och med en kunnig kusk som hjälper oss båda.
 
Projektet har vilat ett tag på grund av flera orsaker, främst avsaknad av egen sele så nu vill jag köpa en. Men ingen i min närhet vill ge ett rakt svar på vilken sort. Loksele eller Bröstsele. Jag måste välja själv tycker de.

Jag läser mig gråhårig på olika + och - listor.
Jag lutar åt en Bröstsele, hästen har gott om plats för bröstan och målet är ju att dra en rockard framöver. Men blir det heltokigt under inkörning att till exempel släpa däck eller annat på marknivå med bröstsele? När jag rådfrågar sakkunniga så verkar det vara antingen "spelar inte så stor roll" eller "är du tokig, loksele är ett måste".

Jag har tänkt släpa däck och dra ridbanesladden innan vi drar vagn men brukskörning är inte det huvudsakliga målet så jag tror att en loksele kommer kännas fel längre fram.

Så hur är det med Buke-panelen? Och kanske intressantare än enbart åsikter, finns det dåliga erfarenheter av att köra in med bröstsele?
 
Viktigare än vilken "sorts sele", är "vilken sorts filosofi/inriktning har inkörningen".

Den största skillnaden finns mellan "travinkörning", med syfte på att sätta mycket unga travhästar framför en mycket lätt vagn, jämfört med att köra in en häst för att dra timmerstockar, turistvagnar rockards med mera, och där dessutom hästen är "vuxen" med de erfarenheter som då hästen har i bagaget.

Vem ska stötta dig i inkörningen? Den personen eller personernas filosofi kommer att dominera hur man lägger upp projektet.
Att blanda flera väldigt olika "inkörningsinriktningar" utan stor egen erfarenhet av inkörning kan bli svårt och krångla till det, så teama ihop dig med en (eller två) personer som har samma sorts tänk.

Lägg upp en plan för vad (vilka övningar) som ska göras och i vilken ordning, och vilka övningar som det behövs två eller flera personer till.

När man sedan har lagt upp sin plan för inkörning av den individuella hästen, det är då man kan välja sele.

Det går ju dessutom att köpa en sele av en typ, som används vid inkörningen, och sedan sälja denna för att skaffa en annan.

För övrigt så går det utmärkt att köra rockard med loksele också, det finns "höga skakelfästen" att köpa till lokselen...
 
Projektet har vilat ett tag på grund av flera orsaker, främst avsaknad av egen sele så nu vill jag köpa en. Men ingen i min närhet vill ge ett rakt svar på vilken sort. Loksele eller Bröstsele. Jag måste välja själv tycker de.

Jag läser mig gråhårig på olika + och - listor.
Jag lutar åt en Bröstsele, hästen har gott om plats för bröstan och målet är ju att dra en rockard framöver. Men blir det heltokigt under inkörning att till exempel släpa däck eller annat på marknivå med bröstsele? När jag rådfrågar sakkunniga så verkar det vara antingen "spelar inte så stor roll" eller "är du tokig, loksele är ett måste".

Jag har tänkt släpa däck och dra ridbanesladden innan vi drar vagn men brukskörning är inte det huvudsakliga målet så jag tror att en loksele kommer kännas fel längre fram.

Så hur är det med Buke-panelen? Och kanske intressantare än enbart åsikter, finns det dåliga erfarenheter av att köra in med bröstsele?
Nu är jag inte särskilt kunnig inom körning, har bara kört två av mina varav den ena väldigt mycket. Bägge är inkörda med brösta och vad jag vet var det inga större problem. Jag har bara återupptagit körningen på den stora, har då använt brösta. Vad som egentligen är bäst för hästen vet jag inte, kör inte regelbundet nu. :)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Viktigare än vilken "sorts sele", är "vilken sorts filosofi/inriktning har inkörningen".

Den största skillnaden finns mellan "travinkörning", med syfte på att sätta mycket unga travhästar framför en mycket lätt vagn, jämfört med att köra in en häst för att dra timmerstockar, turistvagnar rockards med mera, och där dessutom hästen är "vuxen" med de erfarenheter som då hästen har i bagaget.

Vem ska stötta dig i inkörningen? Den personen eller personernas filosofi kommer att dominera hur man lägger upp projektet.
Att blanda flera väldigt olika "inkörningsinriktningar" utan stor egen erfarenhet av inkörning kan bli svårt och krångla till det, så teama ihop dig med en (eller två) personer som har samma sorts tänk.

Lägg upp en plan för vad (vilka övningar) som ska göras och i vilken ordning, och vilka övningar som det behövs två eller flera personer till.

När man sedan har lagt upp sin plan för inkörning av den individuella hästen, det är då man kan välja sele.

Det går ju dessutom att köpa en sele av en typ, som används vid inkörningen, och sedan sälja denna för att skaffa en annan.

För övrigt så går det utmärkt att köra rockard med loksele också, det finns "höga skakelfästen" att köpa till lokselen...
Kusken tyckte Bröstsele och mer "raka vägen" mot vagn. Det var jag som blandade in ridbanesladden, dels för att jag tänkte att det kunde vara kul, dels för att det funnits med i min bild av inkörning. Då tyckte han att jag skulle välja själv.

Jag får kanske släppa sladden och köra på Bröstsele, eller byta kusk och satsa loksele.

Men det verkar svårt att ens hitta någon loksele? De begagnade jag hittar är antingen i kasst skick eller gjorda för arbetshäst, jag har ett nätt halvblod som kommer drunkna i dem. Ny loksele hittar jag bara hos DO, från Globus (inte varit särskilt imponerad av ridhästgrejer därifrån), det är beställningsvara utan möjlighet att returnera.

Rent ytligt tycker jag att Bröstsele är snyggare framför vagn och på min typ av häst. Jag är inte supersugen på att köpa något och behöva byta efter inkörning. Krångligt, värdeförlust etc.
 
En vän till mig lämnade sin 12-åriga dressyrhäst på inkörning hos proffs under januari förra året. Hästen är startad MsvB under ryttare och välskolad. Det gick väldigt bra att köra in honom, det svåra har varit att få honom att lära sig dra jämnt. Hästen har lite flykt i sig och har tvärvänt i vagn några gånger och det som då är viktigt är BRA vagn med riktiga bromsar och en axel så det enkelt går att få ekipaget på rätt köl. Min vän har sin häst hos professionellt körfolk och det har helt klart hjälpt henne att behålla lugnet. Blir inte så stor grej av saker som kan hända. Nu har hon kört sin första tävling och tycker nog allt körsporten är himla rolig😃
 
En vän till mig lämnade sin 12-åriga dressyrhäst på inkörning hos proffs under januari förra året. Hästen är startad MsvB under ryttare och välskolad. Det gick väldigt bra att köra in honom, det svåra har varit att få honom att lära sig dra jämnt. Hästen har lite flykt i sig och har tvärvänt i vagn några gånger och det som då är viktigt är BRA vagn med riktiga bromsar och en axel så det enkelt går att få ekipaget på rätt köl. Min vän har sin häst hos professionellt körfolk och det har helt klart hjälpt henne att behålla lugnet. Blir inte så stor grej av saker som kan hända. Nu har hon kört sin första tävling och tycker nog allt körsporten är himla rolig😃
Kul att höra. Jag hade gillat att kunna stalla upp hos körfolk och verkligen lära mig på riktigt men det finns ingen sådan gård här och all fritid går åt till min pålle, så därav tänkte jag att vill jag prova körning får han lov att lära sig.

Kan tänka mig att svårigheten för min pålle också lär bli att använda kroppen rätt. Han är så nära bombsäker det finns och har bara tvärvänt en gång, då var det en älg som kom runt en krök på ridstigen i trav - skrämd av andra ryttare.

Om vi kommer så långt tänker jag köpa en riktig, hög, rockard med sparkskydd och broms. Inte något hemmabygge på en bilaxel
 
Nu går det framåt! I helgen fick pålle släpa linor för första gången. Han kunde inte förstå vad det är som är så spännande. "Du lade ett snöre på marken, och?"
Nästa steg blir att schackla fast en bit kätting i linorna så det blir lite tyngd.

Själva tömkörningen går som smort. Enda lilla problemet är att han är så känslig i munnen/van att jobba på lös tygel så han bromsar av bara friktionen av tömmen genom de båda tömringarna. Vi kör med bettlyftare ett tag så går det bättre.

Han är sååå stilig i sin sele :love:
 
Jag slogs av den här tanken för ett tag sedan och den vägrar släppa. Tänkte se om några här har erfarenhet och tankar.

Jag har en ridhäst som blir 19 år i vår. Han levde ett hårt liv innan han kom till mig och dras med kroppsliga besvär som gör att han inte håller för ridning alla dagar i veckan. På samma gång mår han absolut bäst muskulärt och mentalt om han motioneras mycket. Just nu rids han 2 dagar i veckan och resten av dagarna blir det arbete på lång tygel, löslongering och promenader.

Jag började då fundera på att köra in honom. Jag kan ingenting själv men det finns folk i närheten som säkert kan hjälpa till. Hästen är väldresserad och så nära bombproof som det går samt lättlärd så jag är övertygad om att det skulle gå bra.

Men tänker jag rätt att körning kan bli en skonsammare form av motion att ersätta ridning med eller kan jag lika gärna fortsätta som jag gör?
Körde in vår förra häst när hon var 15 år för att stärka hennes bakdel och vi tog det steg för steg och det gick bra. Snäll och trygg häst, som dock blev ganska het i vagn sen.
 
Körde in vår förra häst när hon var 15 år för att stärka hennes bakdel och vi tog det steg för steg och det gick bra. Snäll och trygg häst, som dock blev ganska het i vagn sen.
Hur gick det med stärkandet? Min kompis som är equifysioterapeut har bara jobbat på ridna hästar och är väldigt nyfiken på vad som kommer hända med honom kroppsligt av att dra.
 
Hur gick det med stärkandet? Min kompis som är equifysioterapeut har bara jobbat på ridna hästar och är väldigt nyfiken på vad som kommer hända med honom kroppsligt av att dra.
Jag tror nog det blev bra, hon fick mer muskler i bakkärran och tyvärr körde vi inte så ofta efter ett par år men det var rätt kul. Hon blev 30 år men det berodde nog inte bara på körningen :D
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Nu går det framåt! I helgen fick pålle släpa linor för första gången. Han kunde inte förstå vad det är som är så spännande. "Du lade ett snöre på marken, och?"
Nästa steg blir att schackla fast en bit kätting i linorna så det blir lite tyngd.

Själva tömkörningen går som smort. Enda lilla problemet är att han är så känslig i munnen/van att jobba på lös tygel så han bromsar av bara friktionen av tömmen genom de båda tömringarna. Vi kör med bettlyftare ett tag så går det bättre.

Han är sååå stilig i sin sele :love:
Kul! Vilken sorts sele blev det?
 
Kul! Vilken sorts sele blev det?
Det blev en bröstsele från Driveout, väldig trevlig för sitt pris.
Jag valde efter att den passar ändamålet och hästen bra så får jag bara se till att lösa inkörningsövningarna på ett bra sätt.
 
Det blev en bröstsele från Driveout, väldig trevlig för sitt pris.
Jag valde efter att den passar ändamålet och hästen bra så får jag bara se till att lösa inkörningsövningarna på ett bra sätt.
Kul att höra! Jag har själv kikat på deras selar.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Idag har vi tolkat. Premiär för både fyrbening och tvåbeningar. Jisses vad kul det var!

Pålle skötte sig perfekt. Även om det av någon anledning inte skulle bli vagnshäst av honom så har projektet varit värt det bara på grund av detta :laugh:

Vi använde brösta och svanskappa med linbärare på, samt draglinor och svängel. Tvåbeningen bakom hade vanliga miniskidor i plast.
 
En vän till mig lämnade sin 12-åriga dressyrhäst på inkörning hos proffs under januari förra året. Hästen är startad MsvB under ryttare och välskolad. Det gick väldigt bra att köra in honom, det svåra har varit att få honom att lära sig dra jämnt.
När du skrev detta om att dra jämnt misstänkte jag att det kunde bli likadant med min häst och nu börjar vi nosa på att faktiskt dra saker. Han har dragit människor när vi tolkat vid ett tillfälle och en lastpall tvärs genom ridhuset vid ett annat tillfälle. Båda gångerna blev han krokig i starten, rakare när han fått upp farten.

Vet du om man gjorde något särskilt med din väns häst för att uppmuntra den att ta i jämnt? Eller är det liksom en vanesak

Vi ska tolka igen i helgen. Om problemet kvarstår tänkte jag backa ifrån att dra saker som väger någonting tills min sakkunniga är med och fokusera 100% på miljöträning.
 

Liknande trådar

F
Träning Hej allihop, har lite frågor om adenner som ridhäst...jag är en gammal avdankad ryttare från ungdomen så jag har tappat mycket av den...
Svar
13
· Visningar
6 010
Senast: Bellatrix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hundrädda
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp