Köra in "gammal" häst?

kopparberg

Trådstartare
Någon som gjort det? Min häst är kolugn, inte bakskygg och 11 år gammal. Jag har funderingar på om det går att köra in henne, dels för att hon haft problem med ryggen, körning som omväxling är en bra variant känner jag. Likså så är sambon jätteintresserad av körning som hobby, han vill jättegärna köra min häst om hon blir inkörd.

Men jag kan noll om körning! :o Brukar köra kompisens trygga nordis då och då, men att utbilda en häst till körning, det varken kan eller vill jag! Som gammal ryttare tänker jag ju "erfaren ryttare på oerfaren häst, oerfaren ryttare på säker häst", och så tänker jag när det gäller körning också! Att jag ridit "i 100 år" och kan utbilda en häst ridmässigt gör inte att jag vill laborera och köra in en häst!
Tömköra kan jag hyfsat, har lärt mig av en duktig kompis och Anders Eriksson.

Så en till fråga är också vart kan man vända sig för att få en häst inkörd? Vill jag ha en häst inriden, utbildad osv i ridning, då vet jag massor av folk att fråga, men i körning är jag nollställd! :o Finns det sådana som tar emot hästar för inkörning?
Namn och firmor får ju inte skrivas här på Buke, men om ni har tips på "inkörare", skicka mig gärna ett PM!
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Jag har kört in min häst som är 11. Det var inga problem över huvud taget så visst går det bra att lära gamla hundar sitta.

Det finns flera mycket duktiga kuskar runt om i landet som tar sig an hästar för inkörning.
Vill man ha en väl inkörd häst tycker jag nog att man hellre väljer en "inkörare" med ett riktigt gott rykte för sig och betalar en extra slant, än att ta första bästa amatör :)

Sänder ett PM.
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Jag körde i somras in en 19-åring :) Dottern hade inte tid att rida och han var för liten för någon annan i familjen, nu är han dock såld men de uppskattade att kunna köra honom istället :) Har tidigare kört in 2 hästar på 14år förutom unghästar då.. Tycker bara det är en fördel att de förstår rösten och stanna, svänga :)
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Tack för alla tips! :)

Jag kommer absolut att välja ett proffs, priset är oviktigt, bara det blir ordentligt gjort! Känns ju som väl placerade pengar att få det ordentligt gjort, och det är ju ändå bara en engångssumma!
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Då verkar det ju som om det fungerar med de flesta hästar! :)

Min pålle är just nu dräktig, så eftersom jag bara rider litegrann promenadridning i skogen så har jag gott om tid att fundera på vad jag vill göra med pålle när fölungen är född! Annars är det full fart med träning och tävling, men nu har ju både pålle och jag en paus med sådant.
Och eftersom sambon är så sugen på att köra så kände jag att varför inte köra in? :)
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

min ponny var jätte bakskygg som 13åring, och drygt ett år senare var hon världens tryggaste körhäst! Jag kunde och noll om körning, men med tränare och andra kunniga människor runt sig så brukar det bli bra!

Jag är dock lite emot att skicka iväg hästen för inkörning, skaffa en riktigt bra tränare som utbildar dig och hästen tillsammans! Lycka till!
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Jovisst har vi gjort det! :) Brukar funka jättebra och äldre hästar brukar uppskatta att bli körhästar.

Dock håller jag med tidigare talare. Skaffa dig en bra instruktör och gör det själv. Du känner din häst bäst själv och vet vad den har varit med om och så får du chansen att lära dig tillsammans med hästen.

Det där med bakskygg är inte alltid att det inte rimma med körhäst. Vi har en körhäst som är trygg när hon har vagnen där bak men kan vara bakskygg när man rider henne ;) Ja det är lite konstigt men hon är lite speciell...
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Jag tvivlar på att jag kommer att hitta någon som undervisar i körning så jag kan göra det själv med träning!
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Var i Sverige håller du hus?
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Örebro län. Fick tips tidigare i tråden om bra körlärare, men de var tyvärr väldigt långt ifrån där jag bor!
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Hmm okej.. Synd för jag hade också bara tips på folk som bor här nere i landet... Hoppas du hittar någon.
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Kolla om det inte finns nån klubb eller nåt körsällskap i närheten, kanske det finns nån kusk som tävlar som kan hjälpa dig eller nån klubb som har kurser..
Där det finns tävlingar brukar det finnas klubbar..

Jag googlade och hittade en fältridklubb som verkar anordna kurser i körning och tävlingar... i Örebro..
Kolla ridsportförbundet annars..
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Det var ett kanontips! Jag vet en klubb som heter -rid och körklubb eller något liknande, där måste det ju köras! Jag ska googla jag också och se vad jag hittar! :)
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Jag skulle också rekommendera att köra in tillsammans med körinstruktör. Jag vet att FNH Östergötland har inkörningskurser där även andra raser är välkomna. Är det för långt bort?
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Östergötland är en bit att åka härifrån. Så det blir för långt att åka regelbundet, men för en kurs, typ 2 dagar på raken är det en helt överkomligt sträcka att köra! :)
 
Sv: Köra in "gammal" häst?

Jag har blivit tillfrågad att ta mig an en 17-årig häst för inkörning. Det blir i så fall första gången jag kör in en så pass mycket äldre häst, men jag är övertygad om att det går. :)
 

Liknande trådar

Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 582
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: shia
·
Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 453
Senast: Tennessee
·
Körning Hej Jag har ett 19-årig häst som jag funderar på att köra in, med hjälp av någon kunnig inom området. Tar gärna emot tips på hur man...
Svar
2
· Visningar
950
Senast: Mesrour
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp