Köra in ponny!

Sapphire

Trådstartare
Jag har en f.d tävlingsponny, hon är 15år men jag tävlar inte henne mer då jag inte ser "det roliga i tävlingar". Jag hade tänkt köra in henne för att ha något "nytt" projekt, och vi har även jättefina grusvägar och ställen som man kan köra och bara njuta av.
Jag tömkör henne med jämna mellanrum och hon är inte alls bakskygg, vi har tolkat efter henne men hon har ju aldrig blivit "spänd framför vagn".
Jag kan låna mina grannars vagn till deras D-ponny och den borde passa och även deras sele osv ibörjan tills jag köper eget.
Men hur ska jag nu börja med det hela? Ska jag ta på henne selen och låta henne lukta på rockarden först och sen backa "in henne" men inte spänna fast henne och upprepa några gånger och sen gång 2 så spänner man fast henne och går några få steg så hon får känna och sen är det bra och osv. Så man tar det väldigt försiktigt. Jag hade tänkt göra detta på hennes vilodag och sen en dag till i veckan.

Tacksam för tips och hjälp!
 
Sv: Köra in ponny!

Ni har en jättebra grund i att ha tolkat efter henne! Men ta hjälp av kunnigt folk när du ska börja med vagn, går det fel med vagn så går det ordentligt fel!... Och då menar jag inte bara någon som kan köra, utan någon som faktiskt har erfarenhet av att köra in :)
 
Sv: Köra in ponny!

Vi bor ju rättså nära Flyinge men har ingen "kontakt" mer än att Maria Gretzer och Susann Gielen är mina tränare men jag har kört in en shettis tidigare. Jag ska snacka med Susann som kommer idag och höra om det finns någon man kan ha som hjälp från Flyinge!
 
Sv: Köra in ponny!

Susanne Gielens man är ju väldigt duktig på att köra och köra in så du kan säkert få tips därifrån :) Lycka till!
 
Sv: Köra in ponny!

Ta hjälp av någon som har erfarenhet av körning och inkörning! Även om du har tolkat efter din ponny så hade jag INTE rekommenderat att börja med vagnen direkt. Istället bör du börja med lösa skaklar och sedan släpa däck innan du ens tänker tanken att haka på en vagn.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 212
Senast: Lynxsa
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 435
Senast: Hedinn
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 781
Senast: shia
·
Relationer Hola buke! Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne. Tidig vår började jag i en ny kör...
Svar
8
· Visningar
1 538
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp