Köra in shettis?

Royal_724

Trådstartare
Har några frågor...kommer få hem en shettishingst som ska gå ihop med mitt shettissto. Medans han är här har jag lovat att köra in honom åt min kompis. Men vad ska jag tänka på, jag har kört jättemycket, men aldrig kört in, håller även på att köra in mitt halvblod. En shettis är ju lite lättare att hantera, men nu är han knappt hanterad över huvudtaget. Han är 5 år. Lite hjälp så skulle jag bli jätteglad!
 
Sv: Köra in shettis?

hm ja det kan nog bli en rejäl uppgiftt ja...skulle tippa på svårare att köra in han än halvblodet jag....

dels för att det är en hingst dels för att han går med sto hm harkel de brukar inte vilja tänka på annat då...

har en minishettis hingst i mitt stall när han gick med ston va han helt tokig sprang runt hela dagarna och försvarade stona en dag rymde han och sprang in i de andra hästarnas hage och började slåss med en stor valack som han trodde skulle sno hans ston...ja kan säga att han flög som en vante i luften när valacken fick nog...hm....men han gav sig inte sån tur var överlevde han iaf.

men iaf de kan nog bli rätt svårt men det viktiga är att ha hjälp av medhjälpate så ni minst är 4stycken ja ja vet det är en liten häst men de är så jäkla fräcka + starka och inte minst kvicka en sekund och allt kan vara över.

men ja tror som sagt ta hjälp av någon kunnig i din närhet för allt beror på individen annars ska du ju göra exakt som när du kör in vilken häst som helst det är ju ingen skillnad för att han är liten.
 
Sv: Köra in shettis?

hur länge ska du ha han för min häst va jättesnäll att köra in men det tog endå 7månader att köra in honom då jag gjorde allt noga och mångda gånger.
 
Sv: Köra in shettis?

Jag ska ha honom över sommaren...så det är typ mer påbörjning av inkörning, sen får dem göra resten!
Dem har haft arbetshästar typ i hela sitt liv,dem vill ha hjälp med det första typ!

Sen är ju faktist inte alla hingstar sådär som du säger...
Han har gått med ston i 5 år han vet inget annat. Ägarna har inte gjort så mycket med honom, men han är jättesnäll att hantera ändå!

Han är nog den lugnaste hingsten jag har vart med om!
 
Sv: Köra in shettis?

Oj! Det var lång tid! Min tog tå månader att köra in och då gjordes allting också långsamt och grundligt.

Med köra in menar jag at hon var så pass inkörd att hon kunde dra utan problem och utan medhjälpare vid huvudet, utan man kunde spänna för, båda satte sig i vagnen och sen körde man ut skogen.

Arbeta väntade vi med tills hon var lite äldre (kördes in 2,5)

Dock var hon grundligt tömkörd innan dess, men det räknar jag inte till just inkörningen, för det skulle hon varit i vilket fall.
 
Sv: Köra in shettis?

en minishettis dom hade på ridskolan för ett par år sen körde de in på en vecka, han var hingst... och lyssna på detta, hör och häpna, en islänning i stallet, aldrig körd förut: de selade på, tog fram vagnen och gick lite bakom pållen med den, typ två varv på volten, sen selade dom fast vagnen, körde två arv på volten och körde sen ut 5km en runda... :P det verkade dom om han andrig gjort annat fast han hade aldrig blivit körd förut...! tog typ 2 min att köra in :P det ni!
 
Sv: Köra in shettis?

:eek: 2 minuter??? Jag hoppas du skämtar... Måste vara bättre att göra en nogrann och grundlig inkörning... Bättre att gå lungt tillväga, det kan bli jättetokigt annars...
 
Sv: Köra in shettis?

åh jösses...kanske inte världens smartaste idé direkt:eek: . Dom kanske kan verka lugna i början, men vips som det är kan dom bli svinrädda. Det är ju faktiskt trots allt en helt ny grej för dom. Jag skulle inte ge mig utanför ridbanan efter två minuter. Inte spänna för vagnen inne på ridbanan heller då det är ett så pass litet utrymme med mycket svängar. Hästen är ju inte van vid den kontakten som uppstår på dess ben i de regionerna i svängarna:cool: vilket kan leda till - PANIK. smart smart...
 
Sv: Köra in shettis?

Jag och en kompis fick hem en shettis på fem år över sommaren...
När dem lastade ut honom från transporten frågade vi om han var inkörd, men det var han inte, då hade vi precis vart ute med vårt shettissto, så vi selade av henne och selade på honom och körde sen iväg som om han inte gjort annat! Men då har han vart riden sen han var tre, så han visste ju tygeltag och så!
 
Sv: Köra in shettis?

Men hästen hade aldrig haft sele på sig, han hade aldrig haft en vagn bakom sig, första gångerna man har vagn brukar man inte ens sätta fast vagnen, utan man håller i den ifall att nåt skulle hända...
 
Sv: Köra in shettis?

Men Carolus! Har du inte hört? Shettisar är slitochsläng-hästar som man kan utsätta allt för.

:crazy:
 
Sv: Köra in shettis?

A just ja, glömde det, och det var ju bara körning det handlade om, det är ju ingen fara alls... Bara att spänna för hur som hellst med vilken skit som hellst... Jag blir så trött... :devil::crazy: :cry: :confused:
 
Sv: Köra in shettis?

Farligt! Tänk om han inte gått lika snällt? Skenat iväg?

Tyvärr är det så att många shettisar är snälla och mkt tåliga.
Lägg på en sele o kör - det kan fungera, och då provar folk gärna. "Han är ju såå snäll" :crazy:
Det blir ju knappast en bättre körhäst av den pga av att man väljer att slarva vid inkörningen!

Om dom inte har bra stam eller temperament o exteriör tycker förstås jag inte du ska avla heller :angel:

Du bör ta hjälp av någon kunnig eller gå körkurs!

/Lisa
 
Senast ändrad:
Sv: Köra in shettis?

ne jag hade inte heller gjort så med min häst. men detta är en isis, som är lite av attityden, "jaha, okej..."
här om dan gick, han ner sig i ett kärr, bakdelen bara försvann, gubben han hoppa av, ställa sig på sidan, hästen tog i med frambenen och kravlade sig upp (han hade sjunkit väldigt djupt, hela bakdelen var under ytan), sen ställde han sig upp så fort han hade fått fäste, väntade på att husse skulle hoppa upp, med blicken ungefär i stil med "jahapp, okej, kan vi gå nu...?"
den hästen e grym:P han kan göra vad som helst med honom!
 
Sv: Köra in shettis?

Fast hur snälla hästarna än är bör man ju ha lite säkerhets vett :D
Men en del pållar kan man ju göra nästan vad som helst med utan att de bryr sig så mkt :cool:

/L
 
Sv: Köra in shettis?

*kl*

Går något fel utan att hästen har tidigare erfarenhet om att det brukar gå bra - så har man tappat en körhäst, troligtvis. Bättre att bygga upp grunden steg för steg så det nästan blir omöjligt att misslyckas, oavsett vilken ras eller temperament hästen har. Då får man en genomtrygg häst som man vet vad den klarar av, för man har varit med den genom alla steg och den har fått sova på saken mellan gångerna.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
572
Senast: Lutten
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
263
Senast: Coras star
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 401
Senast: co-SMAD4
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
11 281
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp