Köra lastbil

Bapelsin

Trådstartare
Jag har varit sjukskriven i över två år nu, och kan inte gå tillbaka till min bransch för då skulle jag blir sjuk igen (utmattning). Så jag har börjat fundera på vad jag skulle kunna arbeta med i framtiden. Jag kan inte utbilda mig mer/vidare för mitt läshuvud är helt utplånat pga utmattningen, så det behöver vara något som inte kräver särskilt mycket utbildning. Jag bor granne med en fabrik där de gör små komponenter till bilindustrin, där jag vet att det finns möjlighet att arbetsträna och sedan få ett jobb vid bandet. Men jag tror jag skulle tycka det var tråkigt.

Jag älskar att köra bil. Kan köra långt och länge och finna njutning i det. Så själva körmomentet som lastbilschaufför är jag helt säker på att jag skulle gilla. Problemet är att jag inte gillar människor. Mitt ex körde kyltransport och lossade typ tio gånger på sin rutt. Vilket betydde tio möten med människor. Det skulle jag aldrig fixa. Jag vet ju att det finns många olika sorters lastbilar, last och chaufförer, och funderar på om det är något yrke inom yrket där man liksom bara kör från punkt á till punkt b på sitt arbetspass? Jag har barn, så långkörningar som löper över flera dygn skulle nog vara svårt.

Visst finns det väl någon/ra här som kör lastbil?
Vad kostar körutbildningen för att få behörighet? Och hur mycket tjänar man ungefär?
 
Jag har varit sjukskriven i över två år nu, och kan inte gå tillbaka till min bransch för då skulle jag blir sjuk igen (utmattning). Så jag har börjat fundera på vad jag skulle kunna arbeta med i framtiden. Jag kan inte utbilda mig mer/vidare för mitt läshuvud är helt utplånat pga utmattningen, så det behöver vara något som inte kräver särskilt mycket utbildning. Jag bor granne med en fabrik där de gör små komponenter till bilindustrin, där jag vet att det finns möjlighet att arbetsträna och sedan få ett jobb vid bandet. Men jag tror jag skulle tycka det var tråkigt.

Jag älskar att köra bil. Kan köra långt och länge och finna njutning i det. Så själva körmomentet som lastbilschaufför är jag helt säker på att jag skulle gilla. Problemet är att jag inte gillar människor. Mitt ex körde kyltransport och lossade typ tio gånger på sin rutt. Vilket betydde tio möten med människor. Det skulle jag aldrig fixa. Jag vet ju att det finns många olika sorters lastbilar, last och chaufförer, och funderar på om det är något yrke inom yrket där man liksom bara kör från punkt á till punkt b på sitt arbetspass? Jag har barn, så långkörningar som löper över flera dygn skulle nog vara svårt.

Visst finns det väl någon/ra här som kör lastbil?
Vad kostar körutbildningen för att få behörighet? Och hur mycket tjänar man ungefär?
rent generellt - ja, det finns en och annan körning som inte innefattar särskilt många kundbesök, men de är ovanliga och de som trivs med körningarna släpper dem inte ifrån sig.
Jag har jobbat som sommarvikarie med sånt jobb, där jag lastat ekipaget vid terminal på hemmaplan (vid 17-18-tiden, sen kört till terminal på bortaplan (i mitt fall ca 25-30 mil bort), där halva ekipaget lossats och sen ställts på parkeringsplats, för att ta ett nytt ekipage som lastats på bortaplan med gods som ska till min hemmaplan och köra hem med.
Jag gillar den typen av körning, men det skulle aldrig funka på heltid för mig eftersom det inte går ihop med övriga familjelivet och mina hästar. Jag har gjort det på somrarna medan maken haft semester och tagit hand om barnen.
Men generellt så ja, man har en hel del kundkontakter som lastbilschaufför, det är nog svårt att komma ifrån nästan oavsett vilken typ av körning man har. Möjligen undantaget timmerbilar.
 
Min pappa kör sopbil, det är många stopp men inte jättemånga kundkontakter på hans bil. Jag jobbade på samma företag en stund och körde mindre lastbil, hade inte heller speciellt mycket kontakt med kunder. Man tömde ju bara deras sopkärl, så inte så mycket att prata om. Så på det företaget gick det att komma undan kontakten ganska väl.
 
Flisbil eller timmerbil kan man köra om man inte vill möta så många människor. Dock skulle jag säga att timmerbil kan vara lite utmanande när man ska in på smala skogsvägar.

Jag har själv varit inne på flisbil, där behöver man utöver CE, ykb även hjullastare kort. Oftast träffar man inte någon kanske på sin höjd någon på sågarna men jag har fått uppfattningen att man kör mycket själv.

Jag betalde under 10 000kr för mitt CE, ykb och truckkort när jag tog det. Då läste jag 40 veckor på en yrkesförarutbildning på komvux.
Var en del plugg för att få in teorin för både C, sen CE och även till ykbn.
Däremot var det väldigt många körlektioner.

Har ingen aning om vad det skulle kunna gå på om man tar det privat. Beror på hur många körlektioner man behöver och hur bra man kan lära sig teorin.

Jag har personligen gått från att vara en introvert person som inte tyckt om att möta främmande människor, till idag när jag mer är introvert extrovert och inte har några problem med främmande människor. Jag har växt som person genom mitt yrke och insett att det var jag själv som var osäker med dåligt självförtroende som satte gränserna i början.
Nu har jag väldigt bra yrkes självförtroende, så jag tycker att man utvecklas till det positiva.
 
Flisbil eller timmerbil kan man köra om man inte vill möta så många människor. Dock skulle jag säga att timmerbil kan vara lite utmanande när man ska in på smala skogsvägar.

Jag har själv varit inne på flisbil, där behöver man utöver CE, ykb även hjullastare kort. Oftast träffar man inte någon kanske på sin höjd någon på sågarna men jag har fått uppfattningen att man kör mycket själv.

Jag betalde under 10 000kr för mitt CE, ykb och truckkort när jag tog det. Då läste jag 40 veckor på en yrkesförarutbildning på komvux.
Var en del plugg för att få in teorin för både C, sen CE och även till ykbn.
Däremot var det väldigt många körlektioner.

Har ingen aning om vad det skulle kunna gå på om man tar det privat. Beror på hur många körlektioner man behöver och hur bra man kan lära sig teorin.

Jag har personligen gått från att vara en introvert person som inte tyckt om att möta främmande människor, till idag när jag mer är introvert extrovert och inte har några problem med främmande människor. Jag har växt som person genom mitt yrke och insett att det var jag själv som var osäker med dåligt självförtroende som satte gränserna i början.
Nu har jag väldigt bra yrkes självförtroende, så jag tycker att man utvecklas till det positiva.

Jag har fått för mig att om man varit sjuk/arbetslös länge så kan man få visst finansiellt stöd? Eller det kanske var förr i tiden?

Det kör väldigt mycket timmerbilar på våra smaaala vägar här omkring. Det verkar livsfarligt. Jag menar, min bil väger inte så mycket om den kommer för långt ut på kanten vid möte, men det måste ju vara jättestor risk att timmerbilen välter när den balanserar på väggrenen? Huvva!

Vad härligt med en sådan personlig utveckling! 👏
 
Jag har fått för mig att om man varit sjuk/arbetslös länge så kan man få visst finansiellt stöd? Eller det kanske var förr i tiden?

Det kör väldigt mycket timmerbilar på våra smaaala vägar här omkring. Det verkar livsfarligt. Jag menar, min bil väger inte så mycket om den kommer för långt ut på kanten vid möte, men det måste ju vara jättestor risk att timmerbilen välter när den balanserar på väggrenen? Huvva!

Vad härligt med en sådan personlig utveckling! 👏
Det är väl bara att ställa frågan till arbetsförmedling och försäkringskassa om hjälp med finansiering av omskolning. Det finns förmodligen inga generella regler för det utan man får ta det från fall till fall. En vän till mig fick sitt lastbilskort betalt av sin hemkommun pga att kommunen lyckats slarva bort originalet till hens gymnasiebetyg (hens eget ex hade försvunnit i någon av många flyttar...) så att hen inte hade något betyg att söka utbildning från...

Att köra timmerbil kräver mycket av förarna, i form av att veta exakt hur stort ekipaget är och hur man kan hantera det. Man kan knyta ihop det ordentligt om man vet hur man ska göra.
Jag sökte efter ett videoklipp där en förare gör ungefär sådär fast på en smal bergsväg med ett stup på ena sidan. Men det verkar vara borttaget från Youtube, tyvärr.
 
Jag har fått för mig att om man varit sjuk/arbetslös länge så kan man få visst finansiellt stöd? Eller det kanske var förr i tiden?

Det kör väldigt mycket timmerbilar på våra smaaala vägar här omkring. Det verkar livsfarligt. Jag menar, min bil väger inte så mycket om den kommer för långt ut på kanten vid möte, men det måste ju vara jättestor risk att timmerbilen välter när den balanserar på väggrenen? Huvva!

Vad härligt med en sådan personlig utveckling! 👏
Ingen aning om vad som gäller nu.

Tja, som lastbilschaufför lär du dig var du har ditt ekipage. Jag har kört många gånger både på väg grenen och på dikeskanten vid möte på smala vägar, undviker det dock vid tjällossning då kanterna tenderar att vara extra mjuka.

@ameo var det den här du tänkte på?
 
Jag älskar att köra bil. Kan köra långt och länge och finna njutning i det. Så själva körmomentet som lastbilschaufför är jag helt säker på att jag skulle gilla. Problemet är att jag inte gillar människor.
Det fina är att vi i det området vi bor i har några av Sveriges största åkerier. Ett i Falköping tex som har all Berendsen-tvätt från södra Sverige. De har hämtningsrundor och så lastas mycket av på tvätteriet i Vara, men majoriteten av tvätten går upp till Umeå. Krävs CE-kort förstås och att du kan ligga ute ett par dygn. Men där hämtar du lastbilen lastad och klart och åker sedan upp till Umeå. Där sover du medan de lastar ur ditt släp med smutsig tvätt och sen lastar det med ren tvätt. Då ringer de till dig och du kan åka hem igen mot Skaraborg.

I Skara har du Schenkers stora åkeri, EA kyltransporter och Eggens. Alla tre stora åkerier med massor med fasta rutter.

Orkar du åka till Borås finns det flera stora åkerier där med riktigt goa rutter. Häromdagen blev jag erbjuden rutten Borås-Stockholm. De jobbar varannan natt måndag-fredag, så två nätter ena veckan och tre den andra veckan. Men jag har inte CE och jag vill inte åka till Borås för att jobba, men bor man åt det hållet är det ju inget konstigt. Från Ulricehamn tar det väl 15-20 minuter bort till Viared, Tullen och åkerierna där borta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp