Köra med unghäst intill stoet?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad är era erfarenheter av att ha med ett föl eller en unghäst bunden intill stoet vid körning?
Praktiskt, hur gör man? Positiva eller negativa erfarenheter? Allt mottages tacksamt.
 
Goda erfarenheter. Fölet lär sig snabbt att följa med, och sedan sitter "start och stopp" kommandona ordentligt. Fölet lär sig också att bli hanterat på ett bra sätt. Det är en utmärkt början på inkörning, fölet får höra och vänja sig vid sedvanligt skrammel från vagnar och redskap, och vänjer sig vid att skaklar och/eller draglinor går emot kroppen.
Mamma är förstås trygg och nära hela tiden, och fungerar som lärare till sitt föl.

Vi börjar när fölet är ca 2-3 veckor gammalt, med några korta tömkörningsvändor (räcker med 5-10 minuter), fölet lär sig väldigt fort att gå rätt. Sedan så går det att köra med vagn, timmerkälke eller lunningsbåge, vad man nu vill köra med. Tiden utökas efter hand. Fölet sätts fast i mamma efter att mamma satts för.

Jag har gjort en kort stropp, ca 50 cm lång, med "kohake" (sån där som man drar tungan utåt på för att öppna, de är hållbara och säkra) i bägge ändar. Den går genom grimmans nedre del ("nosremmen") och fästs i halsremmens ring (rätt bred halsrem i läder), på selen sätter jag haken i ringen där seltungan sitter. Det är viktigt att stroppen är så kort, så att fölet absolut inte kan trassla in sig , men ändå så lång så att det finns lite manöverutrymme för fölet, så kort som möjligt är säkrast. Det går naturligtvis att knyta fast ett grimskaft också, men det gäller att ha grejer som håller, och samtidigt är lätta att ta bort.

Vid (längre) pauser (stillastående) så ersätts den korta stroppen med ett lagom långt grimskaft, så att fölet kan dia och eventuellt lägga sig ner.

Jag kör alltid föl och mamma med loksele med bågdäckel.

Jag lär fölen att vara fastbundna (halsrem och grimma enligt ovan) korta stunder (vi pratar om kanske 5 minuter i början) redan i slutet av första veckan (givet att föl och mamma mår bra). Vid den tidpunkten vill jag också se till att det går att leda fölet.

Sedan kan man köra på det sättet under hela sommaren, och kanske under en del hösten. Sedan börjar fölen bli så stora och starka, att den metoden (fölet sitter i mammas sele) inte fungerar så bra längre. Då kan man ha med det stora fölet/unghästen fastbunden i vagnen istället, men jag brukar snarare påbörja inkörningen av fölet istället...
Ska man köra med en eller flera unghästar bakom/vid sidan av vagnen så ska man helst vara flera personer, så att en person kan köra, och en annan ha hand om unghästen.

Jag har aldrig försökt "bogsera" en unghäst efter vagn, om unghästen inte redan varit van vid att gå med vagn och mamma, eller är under inkörning, och därför kan hantera kommandon som start och stopp, och är tränad (och van vid) med skrammel och att vagnen/skaklar stöter emot kroppen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Söker ett smidigt ihopfällbart trimbord att använda både vid klippning och badning. Gärna höj och sänkbart. Tänkt att använda till...
2
Svar
21
· Visningar
903
Senast: ufot
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 181
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 037
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 652
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp