Köra om ekipage som vinkar fram i kurva med skymd sikt?

Filliboya

Trådstartare
Igår blev jag lite konfunderad i en trafiksituation. Körde bil i skymning (nästan helt mörkt) på en 70-väg. En ganska "stor" 70-väg med ett körfält i vardera riktning med streckad linje i mitten. Hamnar bakom ett litet följe bestående av en häst+vagn i täten och häst+ryttare bakom. Fick bromsa ganska hastigt eftersom de dök upp bakom ett krön, men höll gott avstånd till dem. De var precis på väg in i en vänsterkurva med för mig helt skymd sikt framåt över mötande trafik. Jag bestämde mig därför för att krypköra bakom dem fram till och genom kurvan - eftersom jag skulle behöva gå helt över i motsatta riktningens körfält för att komma förbi dem med god marginal till kör-ekipaget. Ville inte göra den manövern utan fri sikt över mötande trafik, särskilt med tanke på att jag ju inte kunde "fräsa" förbi som vid en vanlig omkörning. Ryttaren och kusken börjar då vinka fram mig. Jag fattade ju att de ville att jag skulle köra förbi, och vet av egen erfarenhet att det kan vara stressande att ha en bil liggandes efter sig. Särskilt om det är mörkt och man har bilens lysen som "jagar en". Pga min obefintlig sikt valde jag ändå att ligga kvar bakom. Människorna fortsatte vinka, jag fortsatte ligga bakom tills jag var såpass långt in i kurvan att jag med egna ögon kunde se att det var fritt att köra om.

Jag började därefter lugnt att köra om, i en hastighet jag själv skulle vilja bli omkörd i. Dvs långsamt (minns ej hur snabbt jag körde, men långsamt - kanske 20? 25?). Kusken och ryttaren, som av intensiteten i deras armviftningar hade börjat bli irriterade redan när jag låg bakom och väntade på fri sikt, fortsatte då att vifta med armarna. Jag tolkade det som att jag körde om för långsamt, gasade och lyckades då ofrivilligt få till ett gas-brum-ljud från bilen i höjd med kör-ekipaget. :banghead:

Inget hände, men jag kände mig så himla dum som försökt göra helt rätt men av ryttaren och kusken förmodligen uppfattades som en "jävla bilist".

Så, lite funderingar utifrån denna situation:

- Hade det varit mer rätt att köra om ekipagen direkt vid första framvinkningen, trots att jag själv bakom ratten inte hade fri sikt över mötande trafik? Utifrån ett bilistperspektiv känns det helt fel att överlåta ansvaret för en så viktig sak som sikt vid omkörning till en random människa (är ju en annan sak om det är en "flaggviftare" i arbetskläder vid ett vägarbete, dem ska man ju lyda). Utifrån ett ryttarperspektiv kan jag känna frustrationen när en bilist inte följer ens anvisningar (oavsett om det gäller att sänka farten eller ta sig förbi). Hur skulle ni ha gjort?

- Tänker ni som ryttare i trafiken på vad bilisten bakom er har för sikt när ni vinkar förbi dem? Vinkar ni bara förbi om ni själva ser att det är safe framåt för bilen att köra om, eller har ni mest fokus på vad som passar hästen? Jag kan ärligt säga att jag som ryttare INTE hade så mycket koll på trafiken runt omkring innan jag själv tog körkort för några år sedan. Utan skulle nog ha kunnat signalera "kör förbi" till bakomliggande trafik enbart med tanke på hästens reaktion på situationen.

- Hur tänker ni som ryttare kring vad som är lämplig fart när bilister passerar er? Jag tycker det är en hårfin gräns mellan vad som känns som obehagligt och stressande "smygande" och vad som är för fort. Efter gårdagens upplevelse kommer jag nog som ryttare vara mer betänksam över HUR och NÄR jag viftar. Hade jag inte varit hästmänniska själv hade jag nog tryckt gasen i botten när kusken fortsatte vifta så intensivt och ryckigt mitt under min långsamma omkörning, men det kan väl knappast ha varit det hon menade...

En annan sak jag funderar på är att det i gårdagens läge nästan hade varit bättre om de hade ridit/kört i bredd. Cyklist-gängen här omkring kör ofta bredvid varandra, finns säkert flera anledningar till det men det gör ju det lättare att köra om. Man måste ju ändå ut i motsatta körfältet och då är det bättre att inte behöva ligga där så länge.
 
Jag skulle inte köra om i det läget. Hur ska jag veta att de 'talar sanning'? Kör jag bil är det mitt ansvar att se till så jag inte ställer till med en olycka. Jag förstår deras frustration över situationen för det är otäkt att ha en bil sniffande i rumpan men som du förklarar det kan jag inte se någon annan lösning.
Jag vinkar ofta förbi bilar som kommer bakifrån när de kör för långsamt men då ska det självklart vara bra sikt framåt. Nu rider jag men märker jag att jag håller på att hamna i ett läge där jag blir instängd med bil bakom brukar jag försöka vända, dock lite svårt att göra med vagn.
 
Kortfattat, som bilist litar jag inte på ryttares/kuskars förmåga att bedöma trafiksituationen och som ryttare litar jag inte på bilisternas förmåga att bedöma en situation med häst på vägen.

Jag vet ju inte om ryttaren/kusken har körkort och vet hur mycket plats och tid en bil behöver för att ta sig om, därför ser jag det som mitt ansvar att se till att bilen passerar hästen/hästarna utan att utsätta någon för onödiga risker. På samma sätt vet jag ju inte som ryttare om bilisten har erfarenhet av hästar, och där ser jag det som mitt ansvar att hjälpa bilisten att passera på ett säkert sätt.
Nu anser jag ju att man inte ger sig ut i trafiken med hästar som inte är trafiksäkra, men jag utgår både som ryttare och bilist ändå alltid ifrån att hästen kan bli rejält rädd.
Så egentligen betraktar jag ryttare och kuskar i trafiken på samma sätt som alla andra i trafiken, dvs de är opålitliga idioter och jag bör planera mitt agerande därefter.
 
Då tänker vi lika. En omkörning är ett så riskfyllt moment att det känns fel att lägga ansvaret i en okänd människas händer. Även om det är en ryttare till häst. OM det skulle ske en olycka i ett sådant läge (jag som bilist kör om utifrån en annan människas uppmaning) vad gäller med ansvaret då? Strikt den omkörande bilistens ansvar?

Själv brukar jag förresten stanna och klämma ut mig så långt i vägrenen jag kan när jag får bilar bakom. Känns på något sätt bra att kunna vända mig om lite halvt och möta bilisten med blicken. Hästen brukar också vrida på huvudet och titta på bilen. Går ju snabbare för bilen att ta sig förbi ett stillastående ekipage tänker jag.
 
Säger samma som @Shaggy. Det är mitt ansvar i bilen att köra om när jag ser tillräckligt bra.

Jag som är av sorten körekipage och bilförare kan förstå om det är en skymd kurva att någon inte vill köra om just där. Däremot kan jag givetvis vinka om det är klart om de nu vill ta mig på orden.

Vinkar gör jag endast när de stannar vid möte men plats finns eller om det är fri sikt, att de gärna får åka om.

Jag tycker att 20 km i timmen är skönt eller iallafall en ordentlig fartreducering som gör att jag känner mig säker på att de upptäckt mig och är på pass om det skulle hända något. Det är en bilförares plikt.
Man ger ju inte mycket för en svepning på trång utrymme bredvid vagnen i 30 km i timmen när det faktiskt bara tar ca 10 sekunder extra att ta sig runt i vettig fart. Lite snabbare på bredare väg är ok men inte 70 km/h bara för att det är den hastigheten på vägen och för att bilisten inte tycker "att vi har där att göra". De borde läsa på lite.
 
Själv brukar jag förresten stanna och klämma ut mig så långt i vägrenen jag kan när jag får bilar bakom. Känns på något sätt bra att kunna vända mig om lite halvt och möta bilisten med blicken. Hästen brukar också vrida på huvudet och titta på bilen. Går ju snabbare för bilen att ta sig förbi ett stillastående ekipage tänker jag.
Det vågar inte jag. Jag vill ha min häst i skritt när jag blir omkörd och även vid möte. Om det då händer något har jag redan en energi riktad framåt vilket gör att hästen gärna fortsätter att kanalisera energin dit. Står jag still tycker jag att den gärna börjar kränga åt alla möjliga olika håll.
 
Det vågar inte jag. Jag vill ha min häst i skritt när jag blir omkörd och även vid möte. Om det då händer något har jag redan en energi riktad framåt vilket gör att hästen gärna fortsätter att kanalisera energin dit. Står jag still tycker jag att den gärna börjar kränga åt alla möjliga olika håll.

Gör jag med. Vill ha lite energi framåt. Det blir mindre att lägga på att bry sig, om man nu har några problem.
Nu mer har jag inte ens vett att sakta ner heller. Om bilar kör om mig i 30 km/h så kan jag fanimej både trava och galoppera mötande bilar och även om det är bilar bakom.
När vi är fler i vagnen och har både hundar och hästar på släp gör vi lite annorlunda dock.
 
Är säkert olika från häst till häst vad som passar bäst, fortsätta skritta eller stå still! Jag känner att jag har bäst koll med stillastående häst, då har vi liksom "samlat ihop" oss och är i synk med vad som gäller. Brukar också rikta rumpan ut från vägen (om det inte är djupa diken vill säga), så skulle hon av någon anledning börja backa blir det inte ut mot bilen.

Det vågar inte jag. Jag vill ha min häst i skritt när jag blir omkörd och även vid möte. Om det då händer något har jag redan en energi riktad framåt vilket gör att hästen gärna fortsätter att kanalisera energin dit. Står jag still tycker jag att den gärna börjar kränga åt alla möjliga olika håll.
 
Jag är lite feg i trafiken.
Jag skulle inte köra om där jag inte själv har vettig sikt - eller vet att jag kommer förbi väldigt snabbt.
Alltså i stort sett stillastående hinder.
 
Gör jag med. Vill ha lite energi framåt. Det blir mindre att lägga på att bry sig, om man nu har några problem.
Nu mer har jag inte ens vett att sakta ner heller. Om bilar kör om mig i 30 km/h så kan jag fanimej både trava och galoppera mötande bilar och även om det är bilar bakom.
När vi är fler i vagnen och har både hundar och hästar på släp gör vi lite annorlunda dock.
Haha, hade jag som bilist hamnat bakom dig hade jag nog svurit över att hästar med tillhörande människo-dårar inte har i trafiken att göra. :p

På samma sätt som jag här om dagen svor över att BILISTER inte har i trafiken att göra när jag och hästen (fullkomligt indränkta i reflexer och diverse blinkande lampor, som alla andra bilar uppenbarligen såg på långt avstånd) blev nedträngda i ett dike av en mötande lastbil som vägrade att sänka farten på en SMAL 70-väg. :rage:
 
Ja det är en smaksak och beror nog väldigt mycket på hästens och ens eget lynne. Reagerade bara på det med tanke på att det nyligen höll på att hända en olycka när min bror ledde min ena häst och inte hade den tanken. För mig är det så naturligt så jag inte ens tänkte på den situationen när han fick förhållningsorder. Så fort jag fick honom att gå framåt så löste sig situationen utan några skador på vare sig bror, häst eller fordon.
 
Ja det är en smaksak och beror nog väldigt mycket på hästens och ens eget lynne. Reagerade bara på det med tanke på att det nyligen höll på att hända en olycka när min bror ledde min ena häst och inte hade den tanken. För mig är det så naturligt så jag inte ens tänkte på den situationen när han fick förhållningsorder. Så fort jag fick honom att gå framåt så löste sig situationen utan några skador på vare sig bror, häst eller fordon.
Usch då, vad hände?

I mitt fall är det nog egentligen mer för min egen skull jag gör halt. Hästen är stencool med alla typer av fordon (även om man såklart alltid får vara beredd på att något kan hända) och skiter nog blankt i om hon står still, går framlänges, baklänges eller på händerna när bilarna passerar. Jag känner dock att JAG blir lite spänd av känslan av att något närmar sig bakifrån, och det kan ju i sin tur påverka situationen negativt.
 
Vill bara fylla på @As_Vegas s inlägg och säga att det är svårt att träna en häst att bli trafiksäker utan trafik men man kan ju utöka gradvis och inte ge sig ut på 70-vägar det första man gör.

Man kommer långt med en stallplan och en kompis med en gammal volvo med trasigt avgasrör. När det går att göra doughnuts runt hästen på stallplan kan man ju börja ge sig ut.
70-vägar tycker jag inte att hästar hör hemma på.
 
Jag hade nog som bilist gjort likadant och legat kvar bakom. Jag skulle inte lita på nån annan när det gäller en så farlig sak som omkörning. Om jag märkte att hästen blev orolig hade jag stannat eller saktat in ännu mer.

Jag var med om en annan liknande händelse när jag red på en 70-väg. En bil kom bakifrån och ville nog vara helt säker på att inte skrämma hästen och la sig och körde sakta sakta bakom mig. Snällt att vilja ta hänsyn men hästen bryr sig inte om bilar så helt onödigt i det här fallet men det kunde ju inte bilisten veta om. När vi kom fram till en högersväng med skymd sikt så skulle jag över vägen för stallet låg åt det hållet men innan jag svänger hör jag att det kommer en mötande bil så jag stannar vilket bilen bakom tar som ett tecken på att jag vill att hon kör om. Så jag fick vinka åt henne att stanna kvar där bak så att inte de båda bilarna skulle krocka i svängen eller jag komma i kläm. Hela tiden stod hästen lugnt och stilla :-)
 
Man kommer långt med en stallplan och en kompis med en gammal volvo med trasigt avgasrör. När det går att göra doughnuts runt hästen på stallplan kan man ju börja ge sig ut.
70-vägar tycker jag inte att hästar hör hemma på.

Jag rider alltid en viss sträcka på en 70-väg. Hästen är dock så pass trafiksäker att traktor med släp och grävskopa på släpet kunnat passera rätt nära utan att hon brydde sig. Jag hade inte kommit vare sig till skogen eller ridhuset annars. Finns ingen annan väg att rida. Hittills har alla tagit fin hänsyn till oss och alla kör i det andra körfältet och de flesta saktar in. En del kör bara ut i andra körfältet men det är gott nog för mig då "min" häst som sagt är van vid det mesta.
 
Man kommer långt med en stallplan och en kompis med en gammal volvo med trasigt avgasrör. När det går att göra doughnuts runt hästen på stallplan kan man ju börja ge sig ut.
70-vägar tycker jag inte att hästar hör hemma på.

Om vi helt skulle hålla oss undan 70-vägar hade vi få stanna hemma på gården jämt...

Sen är det skillnad på 70-väg och 70-väg. Jag hade själv inte gett mig ut på vägen där gårdagens händelse inträffade, den är stor, mycket trafik och folk kör fort (snarare 80-90 än 70). Men om hästarna hör till det stall jag tror de gör så har de inte så mycket att välja på för att ta sig någonstans. "Våra" 70-vägar är på gott och ont mindre. De är mer som gamla "på landet-grusvägar" som någon lagt asfalt på, och inbjuder snarare till 60 km/h än 90, och med få bilar som kör. Men de är ju smalare och kurvigare än den stora.
 
Jag ignorerar alltid bilen eller vad det nu är som kommer. Om jag stannar så visar jag ju hästen att nu händer det nåt speciellt. Om jag bara fortsätter som innan och struntar i bilen så tänker jag mig iaf att sänder en lugnande signal till hästen att det här behöver du inte bry dig om.
 
Jag hade inte kommit vare sig till skogen eller ridhuset annars.

Om vi helt skulle hålla oss undan 70-vägar hade vi få stanna hemma på gården jämt...

Nu har jag klippt ut en mening var i båda era svar.

Jag tycker inte att "jag måste rida på 70-väg för att komma till ... " är en godtagbar anledning att ge sig ut på en 70-väg. Man MÅSTE inte rida någonstans alls, hästen klarar sig utmärkt ändå. Du VILL rida till en viss plats, och det krävs ridning på en 70-väg för att ta sig dit.
Ridning utgör alltid en skaderisk för hästen, och jag tycker att man som ryttare/ägare är skyldig att försöka hålla den risken nere. Jag tycker inte att det är rimligt att hästen ska behöva utsättas för onödigt höga risker bara för att ägaren vill rida på ett visst ställe. Alla har olika syn på vad som räknas som onödiga risker, för min del räknas 70-vägar in där.
Ridning är ett privilegium som vi människor gör för vårat eget nöjes skull, det får man inte glömma bort!
 
Varför ska låta bli att rida till skogen som hästen älskar bara för att vi måste rida 100 m längs en 70-väg där alla hittills visat respekt och hästen inte är rädd för normal trafik? Ska hästen bli hagprydnad bara för att man måste rida en bit längs med en väg? Då är det bättre att man tränar hästen så att den inte är rädd för normal trafik och alla i trafiken visar hänsyn till varandra, vilket alla jag mött hittills har gjort. Ingen har susat förbi för snabbt eller för nära.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 326
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
2 953
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 798
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
903
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp