Köra par med hingst + sto ihop, erfarenheter?

ameo

Trådstartare
Moderator
Är det möjligt att få det att fungera, att köra par med en hingst och ett sto tillsammans?
Någon som vågat prova och kan dela med sig av tips och erfarenheter?

Min ena parponny behöver pensioneras och det jag har kvar är ett sto och en hingst - min uppfödning, som varit såld men nu kommit tillbaka hit igen. Han är ung och väldigt snäll (är inkörd, har startat några gånger på travet) men mer än så har jag inte lyckats utröna än, han kom hem igår...
 
Vet en som gör det med sin hingst och hans dotter, men vet inga detaljer, ser i alla fall väldigt harmoniskt ut på de filmsnuttar jag sett.
 
Är det möjligt att få det att fungera, att köra par med en hingst och ett sto tillsammans?
Någon som vågat prova och kan dela med sig av tips och erfarenheter?

Min ena parponny behöver pensioneras och det jag har kvar är ett sto och en hingst - min uppfödning, som varit såld men nu kommit tillbaka hit igen. Han är ung och väldigt snäll (är inkörd, har startat några gånger på travet) men mer än så har jag inte lyckats utröna än, han kom hem igår...

Jag har haft hingst och ridit med sto som handhäst regelbundet utan problem.
 
Jag har inte kört par så själv, men varit med när annan person gjort det. Ett stabilt och etablerat par, och enligt kusken inga som helst problem. Förutom att stoet tenderade att vilja trycka sig mot stången när hon var brunstig, men det vara bara att peta med pisken så att hon gick rakt igen.
 
Jag vet några som gör det inom min ras och det går helt ypperligt. Jag vet dock inte om de tar paus vid brunster eller hur de gör men det tror jag inte.
Det är hingstar i avel dessutom. De verkar tycka att det är jobb och inget annat men jag tror att det i början kan behövas lite folk runt bara för att se att allt går bra innan man fått koll på om det är ok.

Har man en stabil hingst med vett i skallen så ska det gå lika bra som att ha dem på fribetäckning i hage.

Eventuellt kan man ha munkorg på båda för säkerhets skull i början så inte hingsten blir nypig och stoet hugger ifrån och skadar men det är kanske överkurs om man känner sina hästar väl.
 
tack för era svar!
Hade varit intressant om någon som har egna erfarenheter av parkörning med sto+hingst kan dela med sig av tips om hur man går tillväga för att lyckas med det.
Det är ett bra tag innan jag är redo att prova själv, lillgrabben ska få en "vanlig" inkörning också, så han vänjer sig att dra annat än travsulky och att det skramlar bakom honom och att draglinor kan hänga vid bakbenen på honom.
 
Jag kommer osökt att tänka på det här:


Han har många olika videos, vet dock inte om han har så många videos på hur han tränat hästarna, men har fått upplevelsen att han är snäll men bestämd, då han tagit sig an hästar som varit felhanterade och därmed farliga för sina ägare. Kanske något att kolla upp om det kanske finns några tips? :)
 
Skygglappar underlättar förmodligen, fast går det att köra utan så föredrar jag det.
Jag vet ju inte, som sagt, hur grabben är körd. Att det gått att starta honom på travet visar väl på någon form av vett i skallen i alla fall.
Men det verkar ju inte som ett omöjligt företag i alla fall. Återstår att se helt enkelt.
 
Är det möjligt att få det att fungera, att köra par med en hingst och ett sto tillsammans?
Någon som vågat prova och kan dela med sig av tips och erfarenheter?

Min ena parponny behöver pensioneras och det jag har kvar är ett sto och en hingst - min uppfödning, som varit såld men nu kommit tillbaka hit igen. Han är ung och väldigt snäll (är inkörd, har startat några gånger på travet) men mer än så har jag inte lyckats utröna än, han kom hem igår...
Jag har kört par en gång, på min gymnasieskola, då var det ett sto och en hingst. Jag kan inte ge några tips utifrån det, främst eftersom att jag inte kunde(/kan) någonting om att köra par utan bara körde våra skolhästar för att få prova på. Det var helt odramatiskt, men så var det ju kunnigt folk som satt ihop dem i par tidigare också.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 855
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp