Köra släde

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag har aldrig åkt eller kört med släde.
Funderar på om jag någonsin skulle lyckas använda en släde om jag skaffade en, som boende i Småland där vintrarna ofta är snöfria.
Så, nu undrar jag, vilka underlag funkar bäst att köra släde på? Bör det vara plogad packad snö eller är det bättre på orört snötäcke i hagarna? Är det olika beroende på vilken slädmodell man har?
 
Jag har aldrig åkt eller kört med släde.
Funderar på om jag någonsin skulle lyckas använda en släde om jag skaffade en, som boende i Småland där vintrarna ofta är snöfria.
Så, nu undrar jag, vilka underlag funkar bäst att köra släde på? Bör det vara plogad packad snö eller är det bättre på orört snötäcke i hagarna? Är det olika beroende på vilken slädmodell man har?
Jag har åkt ganska mycket släde trots boende i södra Skåne. Dock inte kört själv. Min mor körde både på åkrarna och på packad snö på grusvägar utan problem.
 
Rissla upplever jag går bäst när det har kommit 5-10cm snö på redan packad snö, den sladdar gärna omkring lite.

Störtting ska gå i lite djupare snö, helt värdelöst på plogad väg, sladdar konstant.
 
Jag har åkt ganska mycket släde trots boende i södra Skåne. Dock inte kört själv. Min mor körde både på åkrarna och på packad snö på grusvägar utan problem.
Jag är ju tyvärr inte uppvuxen med föräldrar som haft hästar och är för ung för att ha åkt med farfar, som hade hästar i jordbruket tills traktorerna tog över långt innan jag föddes.
Sen känns det som att det är väldigt få vintrar vi har haft nog mycket snö för att det ska vara möjligt att åka släde, de senaste 30 åren eller så.

Jag leker just nu med tanken att köra in min new forest (måste bara spara ihop till sele och vagn... :cautious:) och kanske eventuellt låna grannens släde (som de drog med sin nf, för många år sedan) - har blivit lovad att få låna den men det känns svårt att köra släde med enbet shetland...
 
Jag är ju tyvärr inte uppvuxen med föräldrar som haft hästar och är för ung för att ha åkt med farfar, som hade hästar i jordbruket tills traktorerna tog över långt innan jag föddes.
Sen känns det som att det är väldigt få vintrar vi har haft nog mycket snö för att det ska vara möjligt att åka släde, de senaste 30 åren eller så.

Jag leker just nu med tanken att köra in min new forest (måste bara spara ihop till sele och vagn... :cautious:) och kanske eventuellt låna grannens släde (som de drog med sin nf, för många år sedan) - har blivit lovad att få låna den men det känns svårt att köra släde med enbet shetland...
Min mor körde väldigt mycket förr (mycket bröllop och så med) och på vintern är det sådär kul med vagn så så fort det kom tillräckligt med snö sprang hon typ ut i stallet och selade på :rofl:
Vi kunde alltid köra minst 2 gånger varje år, vissa år mer. Sedan om det smälte bort en timme senare var en annan sak :p
 
Jag är ju tyvärr inte uppvuxen med föräldrar som haft hästar och är för ung för att ha åkt med farfar, som hade hästar i jordbruket tills traktorerna tog över långt innan jag föddes.
Sen känns det som att det är väldigt få vintrar vi har haft nog mycket snö för att det ska vara möjligt att åka släde, de senaste 30 åren eller så.

Jag leker just nu med tanken att köra in min new forest (måste bara spara ihop till sele och vagn... :cautious:) och kanske eventuellt låna grannens släde (som de drog med sin nf, för många år sedan) - har blivit lovad att få låna den men det känns svårt att köra släde med enbet shetland...
Börja med att tolka med robust pulka. Vi körde med sele och pulka när jag och polarna inte orkade spänna för släden. Bägge satt i pulkan. Den i fram höll i draglinorna och den i bak i tömmen och styrde.
 
Börja med att tolka med robust pulka. Vi körde med sele och pulka när jag och polarna inte orkade spänna för släden. Bägge satt i pulkan. Den i fram höll i draglinorna och den i bak i tömmen och styrde.
Så kan man göra om man vill.
Och är man mer försiktig så har man inget som glider (eller rullar) fritt bakom hästen utan skaklar som hindrar att det åker in i bakbenen på hästen....
 
Så kan man göra om man vill.
Och är man mer försiktig så har man inget som glider (eller rullar) fritt bakom hästen utan skaklar som hindrar att det åker in i bakbenen på hästen....
Jorå om hästen är välkörd så funkar det med draglinor. Så drar en stock.
P4231564+(Small).JPG
 
stockar glider eller rullar inte själva, de stannar om hästen stannar...
Det gör inte en pulka.
För att ta sig fram till stocken så kör en med draglinorna släpande. En körhäst fixar att få linorna på tvärsen mellan bena. Ibland så studsar det ju i skogen.
 
För att ta sig fram till stocken så kör en med draglinorna släpande. En körhäst fixar att få linorna på tvärsen mellan bena. Ibland så studsar det ju i skogen.
OM hästen stannar (snubblar/whatever) och får pulkan rakt in i bakbenen så spelar det ingen roll om den är van vid linor runt benen.
Ska man åka pulka bakom hästen så ska det möjligen vara med långa tolklinor, så man är många meter bakom. Men inte bara vanliga draglinor. Av säkerhetsskäl.
 
Jag har bara kört rissla på plogade vägar, timmerstötting på skogsvägar. Jätteroligt och så mysigt att ligga nerbäddad i fällar medan man kör men ack så länge sedan. :love: :(
 
Timmerkälke går fint på frostat gräs också (stallgrannen kör så med sitt russ, så det funkar med ponny också). Timmerkälke med sittbräda på är mitt slädsubstitut från frost till minst 1 dm snö, när det är mer snö än så, tar jag fram släden.

Min häst är rätt härdad på oljud från kälken (han har bla krattat grusgångar hos uppfödaren), så jag kan köra över grusfläckar som gnisslar utan att han stressas av det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
OM hästen stannar (snubblar/whatever) och får pulkan rakt in i bakbenen så spelar det ingen roll om den är van vid linor runt benen.
Ska man åka pulka bakom hästen så ska det möjligen vara med långa tolklinor, så man är många meter bakom. Men inte bara vanliga draglinor. Av säkerhetsskäl.

Vi har tolkat med sele och pulka/Madrass/snowracer. Sätter snabbkoppling mellan pulka o linor/svängel som jag sätter fast i mig själv med ett snöre eller dylikt. Åker jag av lossnar således pulkan. :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
men det känns svårt att köra släde med enbet shetland...
Jag har bara kört släde med shetland. Har drömmar om att spänna för min haflinger framför släden, men det får dröja ett tag till för ännu har vi inte några mängder snö.

Men shetland med släde går fin fint. Vi var två vuxna och släden senast. Jag drar släden själv med en vuxen person i. Bara jag får igång den går den jättelätt bakom. Inte värre än en rockard typ.

Vi har kört på alla typer av snö, men den funkar bäst när det inte är för mycket snö. Är det lite skare eller packat är det ännu bättre, men det får inte bli för hårt för då blir det bara slirigt och släden åker från sida till sida.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har aldrig åkt eller kört med släde.
Funderar på om jag någonsin skulle lyckas använda en släde om jag skaffade en, som boende i Småland där vintrarna ofta är snöfria.
Så, nu undrar jag, vilka underlag funkar bäst att köra släde på? Bör det vara plogad packad snö eller är det bättre på orört snötäcke i hagarna? Är det olika beroende på vilken slädmodell man har?
Bäst är om man kan köra upp en slinga som man kör - om och om igen varteftersom det snöar - på samma vis som man gör när man trampar upp skidspår.
Timmerkälkar med medbotten, (liknande kallas rissla eller om det är stor låda ryss,norröver) blir ett någorlunda lätthanterligt ekipage som håller bra. Finare kälke kräver lite bättre förutsättningar men i övrigt går det bra det med.
Sveriges hästkörare kan nog tipsa om lämplig kusk i närheten så kanske du kan prova lite och få hjälp att komma vidare - klart du ska köra!
 
Bäst är om man kan köra upp en slinga som man kör - om och om igen varteftersom det snöar - på samma vis som man gör när man trampar upp skidspår.
Timmerkälkar med medbotten, (liknande kallas rissla eller om det är stor låda ryss,norröver) blir ett någorlunda lätthanterligt ekipage som håller bra. Finare kälke kräver lite bättre förutsättningar men i övrigt går det bra det med.
Sveriges hästkörare kan nog tipsa om lämplig kusk i närheten så kanske du kan prova lite och få hjälp att komma vidare - klart du ska köra!
En rissla är en kälke, inget man använder till timmer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: cassiopeja
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 975
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 135
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp