Köra släde

Google har fullt av bilder.

325687_027-800x588.jpg

34_strids.jpg

hastrissla.jpg
 
Vissa kälkar är väl gjorda för timmerkörning. En rissla är som jag förstått en korgsläde med form nästan som en båt
 
  • Gilla
Reactions: ptr
En korgsläde är flätad, som en korg.

imgp6700-300x196.jpeg
Du har rätt, men om man vänder på det och säger slädkorg så stämmer det bättre.

Jag har en gammal släde liggandes på hanabanden i logan, två stycken tom. när jag tänker efter, användes nog senast (och förmodligen sista) gången under krigsvintrarna skulle jag gissa, :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sveriges hästkörare kan nog tipsa om lämplig kusk i närheten så kanske du kan prova lite och få hjälp att komma vidare - klart du ska köra!
största problemet här är inte att hitta kuskar eller slädar, utan att det inte faller någon snö....
(nu ska det komma lite första halvan av kommande dygn, men det kommer sedan regna bort under dygnets andra halva...)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
största problemet här är inte att hitta kuskar eller slädar, utan att det inte faller någon snö....
(nu ska det komma lite första halvan av kommande dygn, men det kommer sedan regna bort under dygnets andra halva...)
När jag bodde i Skåne vart jag glad i hågen körandes över vallen runtrunt på rimfrosten!
 
Du har rätt, men om man vänder på det och säger slädkorg så stämmer det bättre.

Jag har en gammal släde liggandes på hanabanden i logan, två stycken tom. när jag tänker efter, användes nog senast (och förmodligen sista) gången under krigsvintrarna skulle jag gissa, :)
Lustigt, när jag googlar slädkorg får jag inga träffar alls på flätade slädar.
012sAXjKZXjU


Jag tror du tänker lite mer på forslädar? De man hade när man åkte för att sälja på marknader eller över gränsen. De kunde vara flätade eller släta och skulle rymma både folk och varor. Jag vet att mina morföräldrar körde med häst och släde längst med Umeälven vintertid, tillsammans med många andra för att handla med norskarna innan det fanns någon väg.

En resa som tog många dagar och där man övernattade eller kunde söka skydd efter vägen vid dåligt väder. Väl framme i Norge så kunde folk bo gratis hos handlaren och få gröt att äta, hästarna installades och all gödsel som blev tog handlaren hand om. Hästar på en våning och forfolket bodde en våning ovanför stallet.
 
Lustigt, när jag googlar slädkorg får jag inga träffar alls på flätade slädar.
012sAXjKZXjU


Jag tror du tänker lite mer på forslädar? De man hade när man åkte för att sälja på marknader eller över gränsen. De kunde vara flätade eller släta och skulle rymma både folk och varor. Jag vet att mina morföräldrar körde med häst och släde längst med Umeälven vintertid, tillsammans med många andra för att handla med norskarna innan det fanns någon väg.

En resa som tog många dagar och där man övernattade eller kunde söka skydd efter vägen vid dåligt väder. Väl framme i Norge så kunde folk bo gratis hos handlaren och få gröt att äta, hästarna installades och all gödsel som blev tog handlaren hand om. Hästar på en våning och forfolket bodde en våning ovanför stallet.
Det hade varit kul att vara med på den tiden, när hästen användes som transportfordon :)

Slädkorg är väl alla typer av överbyggnader på en släde som jag ser det, ungefär som motsvarigheten vagnskorg.

När jag tänker på rissla ser jag något liknande denna framför mig, det var det jag menade med båtliknande korg. Samma som på bilderna du länkade till.

img_2220_206801325.jpg
 
Det hade varit kul att vara med på den tiden, när hästen användes som transportfordon :)

Slädkorg är väl alla typer av överbyggnader på en släde som jag ser det, ungefär som motsvarigheten vagnskorg.

När jag tänker på rissla ser jag något liknande denna framför mig, det var det jag menade med båtliknande korg. Samma som på bilderna du länkade till.

img_2220_206801325.jpg
Haha! Den där är min rissla innan jag renoverade den :rofl:
img_3077-2_50352bd39606ee3252000b14.jpg


Såhär blev den efter, saknade bra bilder dock!
 
Är benämningen dialektal måntro? Här där jag bor och där jag bott har vi bara sagt släde. Släde som släde liksom, inte funnits några andra benämningar. Förutom en drög, som enligt mig är en platt släde, lite som en släpvagn.

När man googlar på det står det att risslan främst användes i Norrland. Men det är klart att vi hade åkslädar i södra Sverige också, jag är ju uppvuxen med släde och min gammelmormor (Småland) hade släde till hästen innan de fick bil.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
En drög kan vara en ihopsnarad häs som man släpar efter hästen.
En sådan platt variant kallade de i i nordvästra Skåne för has.

Många namn som går lite omlott!
 
Jag har aldrig åkt eller kört med släde.
Funderar på om jag någonsin skulle lyckas använda en släde om jag skaffade en, som boende i Småland där vintrarna ofta är snöfria.
Så, nu undrar jag, vilka underlag funkar bäst att köra släde på? Bör det vara plogad packad snö eller är det bättre på orört snötäcke i hagarna? Är det olika beroende på vilken slädmodell man har?

Nu har du fått många bra svar men jag tänkte lägga till att om du har plastbelag under medarna på en (timmer)kälke så går den att köra med på nästan vad som helst inklusive gräsmatta och grusväg. Alltså typ en sådan som visats på bild tidigare i tråden, jag vet inte riktigt vad man kallar dem på svenska. Här omkring säger man kolmitakkanen.

Rissla är bäst på plogad väg med lite snö men man kan få den att inte glida omkring så mycket genom att svetsa på ett styrstål (som på skoterskidor).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Timmerkälke går fint på frostat gräs också (stallgrannen kör så med sitt russ, så det funkar med ponny också). Timmerkälke med sittbräda på är mitt slädsubstitut från frost till minst 1 dm snö, när det är mer snö än så, tar jag fram släden.

Min häst är rätt härdad på oljud från kälken (han har bla krattat grusgångar hos uppfödaren), så jag kan köra över grusfläckar som gnisslar utan att han stressas av det.
Så kör jag också, här nere i södern! Fungerar utmärkt på stubbåkrar, utan frost också :)
 
Usch och fy för att köra tissla, tyckte alltid att det var läskigt eftersom den gärna gled sidledes eller sladdade ut i kurvorna.

Jag kommer från Västerbotten och har alltid bara hört rissla och menar då sådan som exempelvis @Unafraid visade. Hur ser en släde ut för er som bor mer söderut?
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: cassiopeja
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
7 988
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 025
Senast: exotic
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 138
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp