Köra vagn och ponny i transport

Andromedae

Trådstartare
Körnoob här :D
Det går framåt med körträning för vår shettis och jag börjar lite smått fundera på egen vagn. Men jag undrar, får man med sig vagn och shettis i en vanlig transport? Hur lastar ni då?

Vi har en Thuletransport, inget överdrivet fancy. Har sulkyfästen på (tidigare ägaren hade travhästar), men jag gissar att de bara funkar för just lättaste sortens sulkyer.

Vet inte än vad vi ska ha för vagn. Något lagom. Men det hade ju varit snajsigt att kunna ta med både häst och vagn till körträningarna, när den tiden kommer :angel:
 
Smart @iNHALE
Har faktiskt haft samma funderingar (även om jag skulle behöva en ny vagn först).
Så länge man har en liten häst fungerar det bra. Har man en låg rockard och en lite större häst kan man ta av skaklarna och ställa upp rockarden på högkant på högersidan och sen lasta hästen till vänster. Det finns även transporter med vagnplatta framför transporten om häst och vagn är för stora för att samsas där inne.
 
Så länge man har en liten häst fungerar det bra. Har man en låg rockard och en lite större häst kan man ta av skaklarna och ställa upp rockarden på högkant på högersidan och sen lasta hästen till vänster. Det finns även transporter med vagnplatta framför transporten om häst och vagn är för stora för att samsas där inne.

De med platta har jag sett, men kommer definitivt aldrig få igenom en ny transport inom överskådlig framtid 😅

Kör också med shetlandsponny än så länge :)
(Men egentligen är väl aldrig tävling aktuellt för oss eftersom hästen måste gå bettlöst).
 
Jag har en hopfällbar rockard med högt säte från Tidaholm till mitt kallblod. Går att vika ihop och stoppa in i andra spiltan i transporten. Fick även plats i bagaget på min gamla Volvo.
Mycket smidigt!
 
Jag har en DO inkörningsrockard som ska rymmas bredvid ponnyn i en tvåhästars transport. Jag har dock aldrig fått tummen ur och provat att åka iväg. Men jag har iaf räknat ut var jag ska skruva för att fälla ned sätet. Misstänker även att skaklarna måste loss, även om återförsäljarna är rätt dåliga på att förklara när man har frågor.

Min wm är så liten så hon har shettisstorlek på allt. :)

2281A06F-C24D-4E6B-90D7-1EFF66AD6A24.jpeg
 

Liknande trådar

Körning Jag har lite välja-vagn-ångest, tänkte att kanske fler har det, så kan vi ha ångest tillsammans? :idea: Jag har en ponny(?) på 160 cm...
Svar
6
· Visningar
2 557
Senast: Pinkilly
·
Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
3 865
Senast: bellabus
·
A
Hästmänniskan Hej - önskar lite hjälp att bena ut tankarna kring ett eventuellt köp av shettis i höst. Jag har kikat runt efter sällskap till min...
2
Svar
25
· Visningar
2 778
Senast: aninnossnoj
·
F
Körning Jag ska lämna iväg min ungponny (sto, blir tre i maj) för inkörning den 1/5. Köpte henne den 9/11 2003 och hitintills har det mest...
Svar
7
· Visningar
1 212
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp