Körförbud mm

Irri

Trådstartare
En person i min fysiska närhet äger ca 15 fordon. Samtliga fordon har antingen körförbud pga obesiktigade, är avställda eller har användningsförbud. Minst 4 fordon används regelbundet. Kan man rapportera detta nånstans - var? Eller borde jag inte bry mig?
 
Straffskalan för att köra ett avställt fordon är böter 200-4000:-.
Körkortet får man behålla till att börja med. Åker man däremot dit om och om igen så...
Om det är obesiktigat blir det nog värre.
Sist som jag anmälde var polisen mycket intresserad.
Det fanns antagligen annat bakom där.
Oftast så gör det ju det när någon har satt en sådan sak i system.
 
Om det är obesiktigat blir det nog värre.
Sist som jag anmälde var polisen mycket intresserad.
Det fanns antagligen annat bakom där.
Oftast så gör det ju det när någon har satt en sådan sak i system.

Nix det blir det inte. Jag googlade. Straffet blir böter i högre skalan. Inte indraget körkort.
 
Nix det blir det inte. Jag googlade. Straffet blir böter i högre skalan. Inte indraget körkort.
Jag känner människor som fått körkortet indraget när de kört obesiktigat, oförsäkrat och avställt fordon.
Men antagligen var de fordonen inte heller godkända vid flygande besiktning.
En månad blev det utan körkort.
 
Du kan ringa polisen när du säkert vet att vederbörande är ute och kör.
De vill gärna plocka sådant.
Körkortet ryker.
Har bara svårt att se att polisen kommer hitta henom. Kötiden till 11414 brukar ju vara ganska lång, och jag vet ju inte heller var hen är på väg, om jag nu ser när hen kör (jag kan ju lika gärna bara se att fordonet är borta). Följa efter tänker jag inte göra. Men det är klart, vet dom om det så kan dom ju kolla, det kan dom ju inte om dom inte vet det.
 
Det var nog klassat som vårdslöshet p.g.a. fordonets skick.
Här är reglerna i alla fall.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Om man sätter i system att köra obesiktigade fordon verkar lappen ryka efter ett tag.

Om man gör det upprepat ja. Vilket jag skrev.
Men jag invände mot ditt påstående att körkortet skulle ryka om personen blev påkommen nu.
Körkortet ryker iaf inte BARA för att fordonet är avställt och obesiktat.
 
Har bara svårt att se att polisen kommer hitta henom. Kötiden till 11414 brukar ju vara ganska lång, och jag vet ju inte heller var hen är på väg, om jag nu ser när hen kör (jag kan ju lika gärna bara se att fordonet är borta). Följa efter tänker jag inte göra. Men det är klart, vet dom om det så kan dom ju kolla, det kan dom ju inte om dom inte vet det.
Du skall ringa 112, pågående brott när personen är ute och kör.
Folk brukar ju komma hem igen.
De kan hålla koll litet här och där.
Jag visste visserligen resväg och resvanor, det underlättade ju.
 
Självklart är det ett brott. Cykla mot rött ljus och snatta ett tuggummi är också ett brott. Men om man ringde 112 för ALLA brott så skulle mängder av viktigare samtal inklusive sjukdomsfall inte komma fram. Någonstanns hoppas jag folk kan prioritera vettigt.
Ser en viss skillnad i att cykla mot rött ljus och att återkommande köra bilar med körförbud.
Gör man det finns säkert fler olagligheter....
Tror nog polisen är kapabla att prioritera
 
Har hört från en som jobbar i socialtjänsten att det var i princip omöjligt att få klienterna att komma på möten en viss veckodag, det råkade nämligen vara den dagen då polisen besökte samhället med sitt rullande kontor i husbil. Övriga dagar åkte de omkring som de ville i sina avställda, oförsäkrade och obesiktade skrothögar till bilar. Med det vill jag säga att det är en väldig massa folk som åker omkring olagligt och polisen orkar knappt stoppa dom för de vet att det inte är någon idé. Böterna betalas ändå inte och de är ute och åker igen redan samma dag. Det kom lagstiftning som skulle göra det enklare att beslagta fordonen men jag tror inte det görs speciellt ofta i verkligheten.
 
Jag forstar inte ens tanken att man inte skulle "komma fram" om man ringer polisens "emergency" nummer. Om en stor olycka hander kan det naturligtvis handa att sa manga ringer samtidigt att man far en "upptaget signal" upp till nagon minut ... men atminstone har uppmanas man att ringa "emergency" nummret (911) nar man har nagot att som kanns som att de behover checka det genast, och inte flera timmar/dagar senare.
 
Jag forstar inte ens tanken att man inte skulle "komma fram" om man ringer polisens "emergency" nummer. Om en stor olycka hander kan det naturligtvis handa att sa manga ringer samtidigt att man far en "upptaget signal" upp till nagon minut ... men atminstone har uppmanas man att ringa "emergency" nummret (911) nar man har nagot att som kanns som att de behover checka det genast, och inte flera timmar/dagar senare.
Jag hittade misstänkt stöldgods i skogen för några veckor sen när jag gick med hunden och försökte ringa och anmäla, var över en timmes väntetid på 11414. Slutade med att jag anmälde via hemsidan istället och lämnade kontaktuppgifter men har inte hört något om det alls. Så ser man någon som kör ett fordon på ett olagligt sätt så känns det inte som det hjälper så mycket med det numret om man vill att de ska åka fast.

Sen är det väl tveksamt hur mycket polisen bryr sig om fordonen ser ut att vara i ok skick. Jag körde framför en polisbil en längre strecka sist jag var på väg att besikta en bil med körförbud pga utebliven besiktning. Visserligen var bilen påställd förstås men polisen brydde sig inte nämnvärt om mig och svängde av långt innan det var uppenbart att jag var på väg till besiktningen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 317
Senast: fejko
·
Fritid Dottern skulle flyga United Airlines IGÅR, från Cincinatti till Chicago och sen Toronto, Kanada (!) - Köpenhamn. Med massor av extra...
2
Svar
23
· Visningar
2 818
Senast: hastflicka
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
31 906
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp