Körfolkets snacktråd 2

I brist på släde passade jag på att utnyttja att vägen är körbar just nu, så vi tog ut vagnen - packad snö funkar ju att köra på, men den börjar snart smälta och lär då bli till blankis innan den är användbar igen.
Är så glad att det går bättre och bättre varje gång jag kör de här två flickorna ihop! :love: Senast de gick i par (= första gången framför vagnen i par) var på jullovet, den här gången var det som om de aldrig gjort annat! :heart
Och nu har jag fått tag i dotterns foto från körturen också...
29216678_10155486011127404_1344798713289113600_n.jpg
 
Kom över en rockard, hemmabygge på bilaxel och funderar på hur jag kan fixa till den lite. Svängel ska monteras, sen skulle jag vilja göra nåt åt skaklarna, alldeles för långa och ena är lite sned. Tanken är att kapa skaklarna så de blir ca metern och sen köpa lösa skaklar som är svängda uppåt och då även hjälper till att få vagnen i balans. Nya skaklar skulle bli löstagbara, kunna träs i de nu kapade ändarna på vagnen, då som man ser på tex do rockard. Men hur lås de fast?
Genomgående bultar eller genom att låsa med bultar som inte går igenom inre skakeln utan pressar fast den(ser ut att vara så på många köpe vagnarna men hur stabilt är det)?
Har inte sett det irl, så om någon har en sådan lösning skulle jag gärna få en beskrivning hur det sitter ihop :D
 
Skaklarna "kläms" med två skruv med insexskalle och rundad spets, sedan låser man skruven med en mutter. Anledningen är för att man ska kunna vinkla skakeländarna efter olika hästar. Jag skruvar till så det blir en grop i skakeln. Jag upplever det rejält stabilt, men då har jag den stora DO träning, och den är rejält dimensionerad i skaklarna. Mindre vagnar med klenare gods kanske blir mer instabilt.
 
Skaklarna "kläms" med två skruv med insexskalle och rundad spets, sedan låser man skruven med en mutter. Anledningen är för att man ska kunna vinkla skakeländarna efter olika hästar. Jag skruvar till så det blir en grop i skakeln. Jag upplever det rejält stabilt, men då har jag den stora DO träning, och den är rejält dimensionerad i skaklarna. Mindre vagnar med klenare gods kanske blir mer instabilt.
Tack för beskrivning! Är något sånt jag tänkt mig. De lösa skakeländarna jag tänkte köpa är till DO träning så det låter lovande!
Rören som är skaklar nu är betydligt grövre än vad DO-skakeln är så bör hålla-
Att kunna ställa brädden och längden är ett plus när även lillisis går att köra. :D
 
Nu är isen borta från vår grusväg, så idag fick parponnysarna röra lite på sig igen.
Provade att låta dem galoppera också och även det gick alldeles utmärkt.
Älskar att lära mig parkörning ihop med mina små hårtroll! :love:
 
Jag och Giz kämpar på. Vi har varit i lite osynk senaste veckorna, både i ambition och i teknik. Men senaste träningen hittade vi rätt igen. Och han har utvecklats bra över vintern trots att vi inte har kunnat hålla igång helt som planerat under februari/mars, nu börjar han kunna samla sig. På måndag är det dags för säsongens första riktiga tävling, endagars. Ska snöa varje dag tills dess. Får se om vi kommer iväg. Och nästa vecka kommer också nya ponnyn!
 
photo.php


Nu har vi startat vår första fullständiga tävling, LB i avd A. Dressyren gick bra, dock en rejäl kuskmiss (ska aldrig mer korrigera en halt) men vi kom på delad vinst på 52 straff. Precisionen gick bra, han travade på rätt bra och ingen boll ner. I maraton gick det helt OK, men jag fick sedvanligt driva honom rätt mycket. Vinst i maraton, och därmed en vinst i totalen. Och man ska ju sluta på topp, så här ger jag upp med Giz i enbet. För att han ska behålla framåtandan så behöver jag köra på ett sätt som jag inte trivs med. Han är väl tränad för uppgiften, inte ens andfådd i mål, men sackar av när det blir lite obekvämt. En felmatchning helt enkelt, han är ingen sportponny. Han gör sig som allra bäst som den trygga, snälla, stabila ponny han är. Och då får vi ju använda det. Nya ponnyn kommer i veckan, och då lägger vi om hela vårt upplägg; stryker oss från samtliga tävlingar och låter Giz på och lulla lite på halvfart som han gör sig bäst i. Sen satsar jag på den nya hästens träning och sätter i par i sommar. Så får vi se om det går bättre, om inte annat så kan jag dra nytta av Gizs bästa sidor som tryggt sällskap till den nye.

Det är aldrig för sent att ge upp. Även om jag får erkänna att jag är överjävligt ledsen över att våren har blivit som den blev, och att jag behöver backa i mina ambitioner - igen. Men det är lättare att göra om ens egna planer än att göra om en relaxponny till sportponny.
 
photo.php


Nu har vi startat vår första fullständiga tävling, LB i avd A. Dressyren gick bra, dock en rejäl kuskmiss (ska aldrig mer korrigera en halt) men vi kom på delad vinst på 52 straff. Precisionen gick bra, han travade på rätt bra och ingen boll ner. I maraton gick det helt OK, men jag fick sedvanligt driva honom rätt mycket. Vinst i maraton, och därmed en vinst i totalen. Och man ska ju sluta på topp, så här ger jag upp med Giz i enbet. För att han ska behålla framåtandan så behöver jag köra på ett sätt som jag inte trivs med. Han är väl tränad för uppgiften, inte ens andfådd i mål, men sackar av när det blir lite obekvämt. En felmatchning helt enkelt, han är ingen sportponny. Han gör sig som allra bäst som den trygga, snälla, stabila ponny han är. Och då får vi ju använda det. Nya ponnyn kommer i veckan, och då lägger vi om hela vårt upplägg; stryker oss från samtliga tävlingar och låter Giz på och lulla lite på halvfart som han gör sig bäst i. Sen satsar jag på den nya hästens träning och sätter i par i sommar. Så får vi se om det går bättre, om inte annat så kan jag dra nytta av Gizs bästa sidor som tryggt sällskap till den nye.

Det är aldrig för sent att ge upp. Även om jag får erkänna att jag är överjävligt ledsen över att våren har blivit som den blev, och att jag behöver backa i mina ambitioner - igen. Men det är lättare att göra om ens egna planer än att göra om en relaxponny till sportponny.
Tycker du tar ett väldigt klokt och genomtänkt beslut. Och perfekt att få sluta på topp!! Låt Giz få vara tryggheten. Om du hade fått köra på ett sätt som du inte trivs med hade det avspeglat sig på er båda. Jag väntar med spänning på dina planer för din nya stjärna.
 
Nu har jag gjort något dumt ;)
Jag har anmält mig och Edith till vår första Clear Round!!! :)
Vi är inte på långt när klara för tävling men det är den enda tävlingen som finns inom rimligt avstånd (för mig) (Bilden är från vår premiärtur efter inkörningen i oktober -17)
Premiärturen 171008.jpg
 
Nu har jag gjort något dumt ;)
Jag har anmält mig och Edith till vår första Clear Round!!! :)
Vi är inte på långt när klara för tävling men det är den enda tävlingen som finns inom rimligt avstånd (för mig) (Bilden är från vår premiärtur efter inkörningen i oktober -17)
Visa bifogad fil 13744
Du får se det som en del i er utveckling, att träna på att tävla. :)
Lycka till!!
 
Efter ett par månaders vila från körning samt flytt till annat stall spände vi för vagnen igen i förra veckan.
Vi var tvungna att montera ned vagn och skaklar i flytten och monterade ihop vagnen först inför turen.

Visst tusan: då går det inte få några sel- och vagninställningar rätt länge! :cry::crazy:
Vagen är i obalans, skaklarna ligger inte still i skakelöglorna, bakselen tar inte ordentligt vid broms, draglinor tar inte ordentligt vid drag! :arghh: Så nu blir det till att fippla och ställa in, titta på gamla foton och fundera fram och tillbaka hur man ska lösa balansen igen. Innan flytten var allt välinställt och i bra balans för både en och två i vagnen.

Hur gör ni andra? Sätter ni märken på skaklar mm? Och har ni vart med om att häst och vagn helt plötsligt och mycket mystiskt förändrat sig utan att man själv tycker att man gjort några ändringar? :D
 
Får man vara så trött på sin ponny att man önskar att det vore vinter så man kunde ge total vila och bara ägna sig åt andra roliga saker? Här kommer lite gnäll.

Giz må vara en trygg och snäll ponny, men han är också jävligt svår och jobbig. Han har alltid varit svår att få in från hagen, och vissa dagar är det omöjligt.. Han möter en aldrig med öronen framåt, utan är alltid sur. Går inte att flytta i sidled i gången utan att man får ta i. Står alltid stilla, men ger inget sken av att uppskatta ens sällskap/hantering. Alltid ett konstant motstånd som måste till. Han till och mer ser konstant sur ut, alltid öronen bakåt utom när han 1. är ute i hagen och 2. är i vagn i sig egna bestämda gångart (dvs en stabil jogg). Blir det för jobbigt i arbete så stänger han helt av, blir det för tungt så står han still.

Varför detta gnäll? Jo, nu har jag något att jämföra med. Nya ponnyn Tuz möter en i hagen, alltid öronen fram, flyttar sig direkt för tryck och är väldigt mysig. Han lär sig fort, kliver på i gott tempo och har en mycket bra bjudning. Han har liksom allt det jag saknar hos Giz. Men å andra sidan så är han jättestressad över att vara själv. Men det tänker jag ger sig med tiden.

Idag fick jag inte in Giz från hagen, trots att han blev själv ute. Samtidigt som kompisar är iväg och tävlar på tävlingar jag strukit mig från eftersom Giz måste drivas rätt hårt för hålla rätt tempo (alltså, blir liksom varvad av a-ponnys i maraton...). Jag saknar träning och tävling sjukt mycket. Och här har jag Giz som har en enorm kapacitet för minst msv, men som liksom inte har rätt temperament. Han är guld värd i mycket annat dock. Men det märks liksom inte av om han vägrar ens komma in från hagen...
 
@Mli usch vilken trist känsla! Har stött på hästar som mest inte verkar vilja vara med och det är ingen humörlyftare direkt. Är planen att ha kvar bägge eller hur tänker du nu?
 
@Mli usch vilken trist känsla! Har stött på hästar som mest inte verkar vilja vara med och det är ingen humörlyftare direkt. Är planen att ha kvar bägge eller hur tänker du nu?

Jag behåller bägge ett tag, ska se om Giz tycker att det är roligare i par. Och han är en trygg och bra ponny att använda att sätta unghästar bredvid och ut i miljöträning. Så han fyller sin funktion på gården ändå, trots att han är som han är. Men när Tuz är lika lugn och inkörd, och om det inte ens funkar att motionsköra i par, så hade Giz gjort sig bättre hos någon annan som ren nybörjarponny,
Igår hade vi kuskträff hos mig, var åtta ekipage som körde ut en långrunda. Vi gick sist, och hamnade på efterkälken så vi fick galoppera i kapp. Med andra ord så hade han svårt att hålla ett tempo som även shettisarna framför oss klarade galant. Och han blev inte alls mer pepp på att köra ut flera samtidigt. Så det här med par får vi se hur det funkar..
 
Upptäckte häromdagen varför jag fick strul med vagninställningarna för några veckor sedan.
Ponny har gått mycket välbehövligt ordentligt ned i vikt sedan vi körde tidigt i våras och har nu så liten och nätt rumpa att hennes tidigare pyttelite för stora baksele hänger och slänger och är för lång och för vid för henne. :D:rofl:

Klart bakselen inte bromsade ordentligt i nedförsbackarna när den nu är så lång att vagnen behövde åka fram jättelångt för att den skulle ta emot. :nailbiting: Dessutom har hon minskat så mycket över rumpan att bakselen hänger längre ner än tidigare, så den tog väl dessutom i knävecken och gjorde livet mycket svårare för henne...
Så det var bara att beställa storlek shettis på baksele till min B-ponnydam så fort man kom hem efter upptäckten. :cautious:

Det gäller att faktiskt se på hästen och utrustningen, se förändringar och inte bara köra på och tro att man alltid kan ha samma inställningar hela tiden! :o
 
Upptäckte häromdagen varför jag fick strul med vagninställningarna för några veckor sedan.
Ponny har gått mycket välbehövligt ordentligt ned i vikt sedan vi körde tidigt i våras och har nu så liten och nätt rumpa att hennes tidigare pyttelite för stora baksele hänger och slänger och är för lång och för vid för henne. :D:rofl:

Klart bakselen inte bromsade ordentligt i nedförsbackarna när den nu är så lång att vagnen behövde åka fram jättelångt för att den skulle ta emot. :nailbiting: Dessutom har hon minskat så mycket över rumpan att bakselen hänger längre ner än tidigare, så den tog väl dessutom i knävecken och gjorde livet mycket svårare för henne...
Så det var bara att beställa storlek shettis på baksele till min B-ponnydam så fort man kom hem efter upptäckten. :cautious:

Det gäller att faktiskt se på hästen och utrustningen, se förändringar och inte bara köra på och tro att man alltid kan ha samma inställningar hela tiden! :o
Tycker en sele är bra på det viset eftersom den täcker en stor del av kroppen. Märks tydligt när något ändrat på sig. :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 487

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp