Körfolkets snacktråd 2

Hur har ni det med körvägar och hur ofta åker ni iväg till bättre körmörligheter :)? Omkring nya stallet är det bara asfalt och åkrar :(, finns ridhus och ridbana men båda är bara 18m breda. Hade kunnat ta mig till jobbets ridhus som är superstort men är en vägbom ivägen och högt trafikerad väg och samhälle att ta sig igenom om man tar andra hållet.

Sitter bara och funderar över hur jag kan hålla igång körningen sen mot våren :) (för mörkt nu för att kunna köra annat än på helgen). Har en ridklubb med gräsplan och fina grusvägar runtom i närheten men för det måste man lasta och åka iväg.. vilket blir komplicerat när giggen också ska med.

Hur gör ni?

Jag kör på grusvägen här hemma, lite jobbigt nät det kommer timmerlastbilar men det har vi kunnat lösa tack vare hänsynsfull chaffis.
Annars kör jag på ridbanan när jag vill träna mer dressyr.
 
Jag kör på grusvägen här hemma, lite jobbigt nät det kommer timmerlastbilar men det har vi kunnat lösa tack vare hänsynsfull chaffis.
Annars kör jag på ridbanan när jag vill träna mer dressyr.
Har löst det hyffsat än så länge med körvägar :), hästen min är helt trafiksäker och bryr sig inte öht om bilar i full fart ^_^.
Men körde igenom byn för första gången i helgen och då fick jag veta att vita väg märken på vägen och brunnslock är jätteläskiga och att man måste gå runtom. Hästen varnar också andra att den mycket läskiga stenen bredvid vägen höll på att mörda henne :p, blinkande vägarbete och lekande barn bakom stor häck är däremot inget läskigt alls ;).
Första gången hon skyggat så och var liksom bara att köra ut på trottoaren en 5m för att runda stenen och sen gå ut på vägen igen ^_^ är glad över min snälla lilla häst :)
 
Första körträningen är nu avklarad!!! :banana:
Super hästen gick jätte fint och var finare än hon nånsin varit hemma :), är verkligen inte bortskämda med hästar som går rakt på transporten eller står still när man gör i ordning så är överlycklig över att ringa är så superduper snäll och väluppfostrad som hon är ^_^
28173
 
Första körträningen är nu avklarad!!! :banana:
Super hästen gick jätte fint och var finare än hon nånsin varit hemma :), är verkligen inte bortskämda med hästar som går rakt på transporten eller står still när man gör i ordning så är överlycklig över att ringa är så superduper snäll och väluppfostrad som hon är ^_^
Visa bifogad fil 28173
Så härligt med en häst som är lätt att ha med sig i olika miljöer! Det är guld värt och gör att man själv kan koncentrera sig på själva körningen (vilket är fullt nog för mig ;) )
 
Har gett mig ut i seldjungeln. Måste ha en bröstsele till minishetland och en i storlek ponny. Är inte lätt, är kräsen och vill inte betala dyra pengar för skit. En del av mig funderar på att bara köpa syntetselar och få det överstökat...
 
Har gett mig ut i seldjungeln. Måste ha en bröstsele till minishetland och en i storlek ponny. Är inte lätt, är kräsen och vill inte betala dyra pengar för skit. En del av mig funderar på att bara köpa syntetselar och få det överstökat...
Jag har Drive out syntetsele till shetland, tycker det är en bra sele för pengarna. Man får bränna ändarna på remmarna nån gång bara, för de trådar upp sig lite. Men den är välanpassad och funkar bra.

Själv köpte jag en (begagnad) komplett lädersele, också från DO, häromdagen. Den kostade nästan ingenting, för det är nån råtta som varit och tuggat på stoppningen under både däckeln och gjorden - övriga delar verkar oskadda dock. Däckeln räknar jag med att selunderlägget kompenserar och döljer det som är trasigt, men gjorden får jag nog be min sadelmakare att åtgärda lite, tror jag. Ändå prisvärt, så har jag en till sele för hemmabruk.

Vi har bytt ut parstången på min "sänkta" trilla till de skaklar jag fick med dem, så nu kan jag köra enbet med den. Ena parponnyn ska få slippa sånt arbete nu och det är bara ett barn som ska åka med hem på skolavslutningen till sommaren, så det funkar bra med bara en ponny som drar. Ska bara måla om skaklarna - inte så snyggt med grön-gul-skavda skaklar till en gråsvart vagn... :laugh:
 
Jag har Drive out syntetsele till shetland, tycker det är en bra sele för pengarna. Man får bränna ändarna på remmarna nån gång bara, för de trådar upp sig lite. Men den är välanpassad och funkar bra.

Själv köpte jag en (begagnad) komplett lädersele, också från DO, häromdagen. Den kostade nästan ingenting, för det är nån råtta som varit och tuggat på stoppningen under både däckeln och gjorden - övriga delar verkar oskadda dock. Däckeln räknar jag med att selunderlägget kompenserar och döljer det som är trasigt, men gjorden får jag nog be min sadelmakare att åtgärda lite, tror jag. Ändå prisvärt, så har jag en till sele för hemmabruk.

Vi har bytt ut parstången på min "sänkta" trilla till de skaklar jag fick med dem, så nu kan jag köra enbet med den. Ena parponnyn ska få slippa sånt arbete nu och det är bara ett barn som ska åka med hem på skolavslutningen till sommaren, så det funkar bra med bara en ponny som drar. Ska bara måla om skaklarna - inte så snyggt med grön-gul-skavda skaklar till en gråsvart vagn... :laugh:
Jag kan absolut tänka mig en syntetsele, men tycker ärligt talat att de är i lite dyraste laget. Verkar inte finnas så många begagnade heller.
 
Har skaffat maratonvagn och försöker passa in den, trodde att jag lyckades men även när ringöglorna var i mitten på skakelremmarna hela passet så var draglinorna slaka.
Hade samma längd på dom som till gigen och där är de mycket mer i drag hela tiden.

Ska jag länga skaklarna mer tror ni eller är det normalt att 4hjuliga rullar så mycket lättare?
170kg vagn snedställda hjul och det är platta tråkiga asfaltvägar vi kör på.
 
Maratonvagnen gnällde så tog hem den till pappa för lite service :), tänkte att det räckte att dutta i lite olja här och var men blev att byta bromsbeläggen istället -_-. Hade inget som passade hemma så får försöka köpa nya och en skruvgrej som hade fel typ av gänger mot vad som fanns i verkstaden..
Ska fixa till stötdämparna fram också då de är lite för styva för min smak, sen har jag lyckats knäcka ryggstödet på kuskbocken :o. Var ett större gupp upp från ridbanan än jag trodde så blev liten lufttur och ryggstödet knäcktes (bara plyfa).

Bra man har en vagn till så man kan fortsätta träna i alla fall :rofl:
 
Jag kör inte så mycket - rider mest, särskilt under vintern.

På lördag är det tävling, ska bli intressant. Paret får debutera LA och så har jag ett tioårigt sto som inte har provat körtävling än trots att hon kördes in för rätt många år sedan. Jag lyckades volta med vagn för några år sedan och blev harig, men har tränat för proffs och min harighet är på väg (förhoppningsvis) att gå över.

Har en treåring som jag kört lite - vingligt när jag introducerade maratonvagnen, stadigare med rockard - och en fyraåring som går stadigt och fint och som ska få prova tävling i augusti.
Jag tror att fyraåringen ska få gå i par med en av dem jag har i paret nu, kan nog hjälpa miljöträningsmässigt även om fyraåringen är trevlig för vagn.
 
Alltså, harva paddocken måste nästan vara lika bra styrketräning som träning i backar... :heart
(Sen är jag väl måttligt haj på att styra den ostyriga ponnyn med enhandsfattning och filma samtidigt :laugh: Och bakselen sitter väl lite sisådär, men den är där bara för att vänja honom vid remmar runt rumpan...)
Det är väldigt mycket svårare att köra med enhandsfattning än att rida med enhandsfattning har jag märkt :p.

Jag är väldigt sugen på att testa att dra harv osv med min, men vågar inte riktigt då hon antagligen aldrig gjort det innan :/.
Det är ju väldigt bra träning för att få dom att jobba med rumpan och dra ordentligt ^_^
 
Jag är väldigt sugen på att testa att dra harv osv med min, men vågar inte riktigt då hon antagligen aldrig gjort det innan :/.
Det är ju väldigt bra träning för att få dom att jobba med rumpan och dra ordentligt ^_^
Jag började med att släpa däck, för att vänja honom vid själva släpandet bakom. Däck är ju rätt ofarliga...
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp