Körfolkets snacktråd 2

Naw :love: en alldeles perfekt storlek med liten B ^_^. Min gamla skäck var också på gränsen och det var stor skillnad mot shettisen i kroppsform och storlek även om hon bara var 5-7cm lägre :). Mer ponny och mindre pälsboll ;).

Ja det känns precis lagom :) Man behöver inte hiva upp selen 2 meter som på en stor häst och man behöver inte krypa på golvet som med minisarna jag också har ;) :)
 
Provat sele - draglädren ska kortas 5 cm och upphållsremmarna bytas för att få fler hål/kunna höja dragringen mer, sen har vi en perfekt sele :love: Ja bakselen ska justeras upp lite också men där finns massor av hål till det. (Och hon ska verkas och skos på lördag om nu någon ser de långa tårna ;) ).

Nu ska jag bara få hem vagnen också, kan ta några veckor för den ska monteras och skickas men får tömköra tills vidare :)

17362846_10155084517424648_5876644266415039259_n.jpg


Ett bekymmer med selen är att mina snabbfästen för rockarden inte passar, de är för stora (passar sele i full storlek) och hamnar för långt ner därav. Får komma på någon annan lösning. Tänker ett par skakelremmar att fästa i "hällan" som sitter på däckeln under tömringarna. Problemet då är att jag inte får öglor som går snabbt att öppna.
 
Kul att läsa om allt ni gör :):up:

Vi har gjort lite av varje sedan jag skrev sist. Bland annat ridit och filat dressyr lite grann där vi jobbat med sidvärtes och övergångar trav/galopp och skritt/galopp och L har varit sååå fin :heart Förra helgen åkte vi med på ett bananskal på körträning (tack vare någon annans återbud) och fick med mig en väldigt lösgjord och lyhörd häst hem. Fick insikt i att jag nog tjuvhållit lite i ena tömmen och jag jobbar nu med att bli bättre och mer vältajmad med eftergiften. Den här veckan började bra med ett bra körpass på banan dagen efter träning och bra känsla i ridningen ett par dagar senare. I förrgår däremot :down::turd::arghh: Skulle ut en sväng och avsluta en kort stund på banan, men det blev inte alls bra. Jag red som en potta skit och var otajmad och obalanserad. Så igår selade jag på och körde dressyr på banan för att backa tillbaka till det som funkade sist och det blev bra faktiskt :up:

Idag var jag funktionär på inomhusmaraton och det var fantastiskt roligt att få se hur det går till och alla duktiga kuskar och hästar. Så jag kom hem med enorm inspiration och vilja att träna och jobba vidare. Tack vare inspirationsboosten blev det en kortare sväng ute och lita avstämning inne på banan idag. God känsla, men en kanske något matt häst. Inte så konstigt eftersom ha gått ganska hårt den här veckan. Nästa vecka får det nog bli lite lugnare.

Film från förra helgens träning:
 
Hur ställer man in bakselen egentligen? Halkar runt och hamnar fel. Köpte en ny och den är ingen top notch men den ligger bättre än den gamla. Lättare att ställa in. Den låg bra när hon inte drog men hur ska man få den att ligga på rätt ställe när hon drar? Blir tokig. :p
 
Tilläggsfråga på baksele :) ska remmen över rumpan ligga nere vid svanskappan eller bara typ en dm nedanför rumpans högsta punkt? Ser olika ut på alla bilder jag sett men läst om många som fäster remmen så den inte ska hålla ner..
 
@Chili Gör ett par hål i ryggstycket och knyt fast med ett snöre/en läderrem. Fäst med en martingalstopp eller tygelstopp i gummi. Tejpa med eltejp. Jag har ett "kors" som vår favoritselmakare gjort åt mig, som håller bärremmarna stadigt korsade (sedan kanar den lite sidledes, eftersom jag kör utan svanskappa).

@Buck Bakselarna kommer ju i så olika varianter. En del har ju bara en bärrem över korset som delar sig i två, andra har två (eller tre) separata remmar. En del bakselar med två remmar är menade att korsas över ändan på hästen. Sitter remmen väldigt långt bak är det ju svårt att få bra funktion på den tycker jag.
 
@Chili Gör ett par hål i ryggstycket och knyt fast med ett snöre/en läderrem. Fäst med en martingalstopp eller tygelstopp i gummi. Tejpa med eltejp. Jag har ett "kors" som vår favoritselmakare gjort åt mig, som håller bärremmarna stadigt korsade (sedan kanar den lite sidledes, eftersom jag kör utan svanskappa).

@Buck Bakselarna kommer ju i så olika varianter. En del har ju bara en bärrem över korset som delar sig i två, andra har två (eller tre) separata remmar. En del bakselar med två remmar är menade att korsas över ändan på hästen. Sitter remmen väldigt långt bak är det ju svårt att få bra funktion på den tycker jag.
Grannen har Börjes bakselar som vi ändå lyckats få att sitta hyffsat. Men ser ut såhär på hemväg..
Ryggstycket till vä har ju skåror man kan trä igenom men de passar inte riktigt till denna typen av baksele. Och den till höger är väldigt gammal..

Men man kanske ska ta bort plattan remmarna är korsade igenom och bara trä igenom ryggstycket till vänster och köpa ny till högerhästen också :/.
 
@Buck Det såg ju inte så bekvämt ut. Testa att ta bort plattan och korsa i hällan (eller ta bara ett balsnöre och knyt fast hela plattan i hällan). Om högerhästens ryggstycke ska sparas orört, ta ett balsnöre och dra från däckeln till krysset (jag hade ett orange balsnöre i flera månader när jag hade lånat ihop grejor =) ), annars gör två hål med en håltång och knyt fast.
 
@Buck Det såg ju inte så bekvämt ut. Testa att ta bort plattan och korsa i hällan (eller ta bara ett balsnöre och knyt fast hela plattan i hällan). Om högerhästens ryggstycke ska sparas orört, ta ett balsnöre och dra från däckeln till krysset (jag hade ett orange balsnöre i flera månader när jag hade lånat ihop grejor =) ), annars gör två hål med en håltång och knyt fast.
Ja men ca var ska plattan ligga tror du? Tycker att jag ser flera bilder/ filmer på fb där de ligger nere vid svanskappan :/.
 
@Chili Gör ett par hål i ryggstycket och knyt fast med ett snöre/en läderrem. Fäst med en martingalstopp eller tygelstopp i gummi. Tejpa med eltejp. Jag har ett "kors" som vår favoritselmakare gjort åt mig, som håller bärremmarna stadigt korsade (sedan kanar den lite sidledes, eftersom jag kör utan svanskappa).

@Buck Bakselarna kommer ju i så olika varianter. En del har ju bara en bärrem över korset som delar sig i två, andra har två (eller tre) separata remmar. En del bakselar med två remmar är menade att korsas över ändan på hästen. Sitter remmen väldigt långt bak är det ju svårt att få bra funktion på den tycker jag.
Min nya baksele har två separata remmar med en platta på korset, där ryggstycket kan gå igenom. Men allt dras ju gärna bakåt. Eller åker upp. Eller på snedden. :rage:
Får testa att fästa den mer i ryggstycket och se till att ändra inställningarna när hon är i drag. Det såg ju så bra ut på stallgången. :p
 
Hoppar in i denna tråden. Jag och maken har 2 shettisar, 1 kallblodstravare och 1 halvblod som vi kör. Ena shettisen ska snart köras in och är sen tänkt att gå i par med den andra. Kallblodstravaren och den äldre shettisen tävlar vi i sportkörning, vilket är jätteroligt! Kan varmt rekommendera det. :)

Halvblodet hobbykörs bara hemma, hon är 25, vi körde in henne när hon var 23 och hon älskar det. :)

I helgen var vi på första tävlingen för i år, jag körde kallblodstravaren, Magnus, och maken min körde shettisen Lucas.

Premiär med giggen för oss, känns lite flashigt. Den var svår att köra konkörning med, behöver mer träning där, men vann ändå den klassen. =)

17759308_10154672913132739_1906990971_o.jpg

Här är jag o Magnus, Magnus förra ägare groomade åt oss. :)

17796370_10154401557510544_4810393919741164706_n_1.jpg


Maken körde vår shettis Lucas. :) Lyckats värva en medryttare till groom. :)
 
Ja men ca var ska plattan ligga tror du? Tycker att jag ser flera bilder/ filmer på fb där de ligger nere vid svanskappan :/.

I min värld ska remmarna bara bära bakselen. Ligger de vid svanskappan får hästen bromsa med de smala remmarna uppe på ryggen också, plus att bakselen hamnar för långt ned och inte sitter optimalt för hästen att bromsa med. När bakselen inte är "i arbete" vill jag att den ska hänga "löst" i remmarna med en hands slack när man drar den bakåt.
 
Ja men ca var ska plattan ligga tror du? Tycker att jag ser flera bilder/ filmer på fb där de ligger nere vid svanskappan :/.
Jag har nog bilder här när min baksele ligger på det viset men jag vet att det inte är rätt. Så hoppas ingen tror det. :) Beror på att den antingen hängt helt löst i början när vi använde baksele, eller nu pga att jag inte lyckas ställa in den rätt... Men vi kör inget som behöver bromsas heller utan det är bara för att hon ska lära sig att ha den på.

Kom på nu vad jag gjorde fel sist. Jag skulle få på bakselen under svansen sist av allt och då gick det inte alls med samma inställningar som förra gången. Istället för lossa på selen släppte jag bak bakselen några hål och sen ändrade jag inte igen. Mitt problem blev att den främre ryggremmen lyfte upp bakselen, krysset på korset halkade bak och remmen runt rumpan satt för löst. Måste lära mig att sätta bakselen under svansen direkt. :idea: Men jag tror den är lite stor runt rumpan på henne ännu. Ska ta med mina nya lärdomar och se om den gamla bakselen kan funka bättre så länge. Om jag gör hål i ryggstycket och ser till så den inte halkar bak till svanskappan bara.

Är för övrigt jättesugen på den gamla Tidaholmsgiggen som ligger ute men vet inte om jag kan försvara ännu ett vagnköp som jag inte kan använda. :p Tänker nog inte använda en sådan vagn som första vagn direkt...
 
Jag provkörde med en bekants Globus-sele (enligt uppgift) för någon vecka sedan. Och insåg att någon (läs konstruktören) haft väldigt mycket otur när hen tänkte.
HUR i helsefyr kan man komma på tanken att ha en delad draglina som sitter ihop med ett litet spänne?? Som dessutom är i mässing.... Pinnen på spännet var givetvis jättekrokig (och enkel att räta upp). Den som konstruerat selen på det viset måste fullkomligt ha glömt bort vad draglinans uppgift är. För det där lilla fjösiga spännet håller ju knappast för att dra något annat än en lättrullad rockard på plan mark...
 
Gick igenom några inkörningssteg lite snabbt igår, linor/linor+svängel/linor+däck, väntade mig ingen negativ reaktion och kom ingen heller men vill vara på den säkra sidan med ny häst. Det gick över förväntan, vilken cool trygg dam!
Otroligt väl inkörd, trygg, lugn och metodisk och mjuk som smör i munnen :love:
Öronen framåt!

18118964_10155223757439648_1118092172652897203_n.jpg

Japp, draglädret behöver ner ett hål och linbärarna bryter draglinjen. Har aldrig använt sådana förut, gör det något egentligen att den bryts lite pga hållarna eller kanske ska jag ordna så linbärarna kommer lägre är hon drar något med låg dragpunkt?

18198677_10155223757864648_5776001865530366208_n.jpg

18198331_10155223757729648_1450336954397677143_n.jpg

Husse kan också tömköra :love:

18193775_10155223757609648_1662977427549659312_n.jpg

Parkeringsträning på gårdsplanen medan vi justerade rockarden. Där stod hon och sov. Annars är det hennes akilleshäl, att stå stilla.

18157362_10155223757509648_8163919834883953894_n.jpg

Parkera i stallet gick inte lika bra, vips var hon iväg och hade hittat lite mat :D:idea::angel: En russgen möjligen?!

Provade in skaklarna på nya rockarden som sagt ovan, men insåg att selen får åka tillbaka till sadelmakaren igen för att få till högre skakelinfästningar, funkade inte på det viset jag ville.
 
Det går nu både lite fram och bak med Gizmo. Vi har lagt om våra planer på träning och tävling och satsar på hösten istället, och kanske tar en P&D eller bara programkörning om det finns i närheten.

Jag har nu beslutat att dela upp träningen. När han ställs för lite överkrav (mitt fel, jag vet) så blir han stressad. Och i tömkörning har han gått helt fantastiskt bra och på kort tid gått från att hitta form och balans till att lära sig skolorna och påbörjat kortare stunder av samling. Och där borde jag stoppat, eller rättare sagt en bit innan. Jag veeeet ju att han gör allt man ber om och att han inte bromsar sig själv. Men med resultatet att han blir kort och hög i form och passar/taktar istället för att länga ut steget bara man kortar tömmarna. Tappar allt framåttänk. Och då behövs backa i kraven och gärna vila. Sen kommer han alltid tillbaka bättre än där vi slutade, så inget av träningen går ju förlorat.

Och där är vi lite nu. Så vi skiter i dressyrträning på töm från mark och så kör vi bara ut och har kul med vagn. För en längre helvila kan jag inte ge en ponny nu när gräset växer, men hjärnvila kan han absolut få. Så bara ut i natur med lätt kontakt på töm och konditionsträna och styrketräna. Och det gör han gärna, alltid med bjudning och med öronen spikat framåt. Hans styrka i galoppen har blivit mycket bättre. När vi började med galopparbetet så orkade han bära upp sig i ca 20 meter innan han föll tillbaka i trav, och nu kan han - utan att jag "bär" honom" - orka i flera hundra meter i en lugn och stadig galopp. Och vi har hittat lite bus också, han kan "ladda" inför sina galoppsträckor. För kul och bus och kondition är vad denna ponnyn helt klart förtjänar. Och det är vad som kommer att serveras under sommaren. Han har ju bara varit i vagn sedan juli förra året och har kommit långt sedan dess.

En lugn och stadig galopp:
 
Vilken fantastisk körväg @Mli :love:

Idag gjorde vi en liten utflykt. Körde från stallet till min körförenings träningsplan och körde en liten stund dressyr där och körde hem igen. Det var väldigt trevligt att känna att L var trygg med att befinna sig på vägen med trafik och att han var kommunicerbar på en ny väg. I dressyren jobbar vi fortfarande med att få samma bjudning till båda tömmarna och att han ska böja igenom kroppen i bägge varv. Fick en liten tanke när jag läste ditt inlägg @Mli och tror nog att jag ska tömköra lite framöver :idea:
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Idag gjorde vi en utflykt igen. Idag skojade vi bara lite och plaskade oss igenom vattenhindret och testade ett annat hinder lite kort. L var jättetrevlig och positiv att köra och jag blev glad och berömde mycket vilket gav en häst som växte och blev stolt över sig själv. Summa summarum en riktigt bra dag :):heart
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp