Körfolkets snacktråd 2

Lazer09

Trådstartare
Nu hade vi visst fyllt den gamla tråden och jag tycker bestämt att vi behöver en ny. Så berätta om allt ni gör med era fina fyrbeningar i körväg!

Här tittade solen fram på eftermiddagen och temperaturen steg över nollan, utan vind. Det innebar att jag grävde fram vagnen igen och vi gav oss ut på en körtur. Det var som att plötsligt kunna andas igen :love: Jag har nog inte insett hur mycket jag saknat körningen, men nu när vi kom ut igen slog det mig att det är såhär det ska vara. L var lika glad han och jag som hade tänkt att hålla mig till skritt och trav hade inte hjärta att bryta av när han självmant tog galoppen och glatt galopperade på :love: Nu vill jag bara att våren ska komma på riktigt så att vi kan ägna oss åt massa körning!
 
Idag tog vi en runda ut i solen. Första turen ut på ca 3v pga tappsko i kombination med gipsad hovslagare, vaccination samt allmänt skitunderlag.. Precis som du skrev @Lazer09 , det var som att andas igen!
Tror dock att vilan var behövlig. Fick analysen på grovfodret straxt innan jul och upptäckte att det var ett massivt proteinunderskott. Så dessa veckor har gått åt till att hitta ett proteinfoder som mina kräsna ponnyer behagar äta. Nu har vi landat i en kombination av fölpellets och muscle up (för potatisprotein, soya, luzern och annat nyttigt är oätligt. För att inte tala om melass, då backade de bort från hinken...)
Med vila och rätt foderstat har han format om sig och faktiskt tappat sin övervikt. Där ser man vad viktigt det är med rätt balans! Så nu hoppas jag på att han har en bra grund för kommande träningssäsong.
Vi kommer träna ett pass i veckan för tränare, och så satsar jag på att komma ut på lite programkörning. Eftersom jag är så totalt ointresserad av maraton och precision så är jag inte supermotiverad att börja tävla "på riktigt". Licens, mätintyg och nytt grönt kort känns just nu rätt oprioriterat.
 
Tur i oturen då @Mli Hoppas ni hittar rätt med tränaren också så att ni får en rolig vår :)

Vi gav oss ut idag också trots sämre väder. Det var riktigt jäkla disigt ute, fukten riktigt hängde i luften, så vi fick användning för alla reflexer och lampor vi har. Men, det gick bra det med. Jag önskar mig dock fler dagar som igår för det var heeelt magiskt. Mer vår åt körfolket!!
 
Hos mig och Isak händer det inte jättemycket men jag läser här flitigt. Isak fick en viloperiod i december pga sjukdom hos mig, sedan var det tentaperiod. Men sedan i mitten av januari har vi börjat komma igång igen men bara på töm. Han är superfin och fräsch i kroppen. Han har en tendens att vila sig i form :D

Förra veckan började han klia sig under manen och i huvudet. Hittade ingen ohyra så antog att det var pga värme (samma sak hände förra året) så nu är han rakad på hals och halva huvudet. Ser verkligen inte klok ut. Haha.

Ska komma igång med körningen igen så fort jag pumpat däcken på vagnen. Annars hoppas jag på snö så jag kan komma ut med kalken, men ser mörkt ut på den fronten här i Danmark.. :(
 
Här händer inte jättemycket, motivationen är så dålig att jag idag började fundera på att sätta ut Grabbarna Russ på annons... Har satt ut en fodervärds-annons men intresset är dåligt, kanske lättare att sälja dem...
 
@Pallen och @Santoxen Jag förstår vad ni menar med motivationsbrist. Den här vintern ändes det som min motivation att hålla på var på väg att dö, men vi har fått ljusare dagar och några dagar med strålande sol så att det varit kul att komma ut och nu börjar jag kravla mig upp ur hålet igen. Jag hoppas att ni hittar tillbaka också.
 
Var ute och körde idag igen. Höll ett friskt tempo med en glad häst som kändes förhållandevis rak och fin fram till bettet. Så trots kyla och fukt var det kul att komma ut :)
 
Trotsade dimman och tog en runda ut igår, och ska ut en runda idag också - trots blötsnö som faller. Har paddockförbud på helgen, där är vi på veckodagarna när det är för mörkt för att köra ut. Men snaaaart är det ljust även på kvällen!!
Idag ska jag även fixa det sista med ett par lokor jag har byggt om. Han är svår med utrustning då hans hals är så extremgrov. Trots sina 124cm över manken behöver han lokor på minst 70cm. Och standardmodellen blir för korta till nedre lokrem - den trycker mot strupen. Helt felbyggd ponny med andra ord, men perfekt i mina ögon! Får se hur hans lillebror blir.. Honom kanske man skullle ta med som handhäst idag?
 
Visst är det underbart nu när ljuset kommer tillbaka @Mli :bump:

Vi var ute på samma tur idag som igår. Det är rätt skönt att komma ut och få rasta av honom så. Då har jag mindre dåligt samvete när han får vila i veckorna. Som bonus blir han så tillfreds och trevlig att ha att göra med i allt runtomkring också :up:
 
Super mycket snö här nu :o!!! Var till och med så att jag fick fnatt och snickrade ihop en snöplog :rofl:, liten och söt men är mest en prototyp om man ska göra ngt ordentligt ^_^. Inte hunnit testa bakom fjordingen än då jag inte har skaklar men har iofs inget skakelfäste heller. Eller ngn backe eller större chans att den kan åka fram av sig själv..
Är också sugen på att köra och köpa en släde men kanske är bäst att ha testat med vagn först ;). Sen börjar jag jobba igen imorgon så kommer inte ha tid öht för ngt sånt sen :/.
 
Hästarna har fått vila två dagar i snöstormen, så idag fick jag trotsa min förkylning och ge mig ut i snön. Skönt med en maratonvagn där kan bädda in sig rejält i många filtar och ha en termos med sig. För första gången så broddade jag honom, och jag är förvånad över hur bra grepp det blev. Visserligen är det inte isigt, bara packat med snö, men han halkade inte en enda gång!
Och en annan liten konstig sak är att han nu senaste veckan accepterar vanligt tredelat tränsbett. Så många bett jag prövat på denna ponny... bara mullenmouthstång har funkat. Alla andra bett har han hatat så pass att han inte har varit styrbar. Men nu, plötsligt, går det lika bra med tränsbett. Skitbra! Nu kan vi alternera betten.
Har också bokat in kiropraktor/massör som kommer ut snart och ser över honom. När det ljusa vädret kommer ska vi vara redo! :)

 
Ingen bild men plogade lite idag ^_^, gick super bra tills det blev lite mycket snö och den gick i sönder. Men super ponnyn bara tuffade på som det lokomotiv han är ^_^.
Men ska nog försöka göra en som plogar lite bredare och med möjlighet att sitta/stå på den för att ge lite tyngd på den (och för att vila den trötta matten ;), var tungt i djupsömn även om det var väldigt fluffigt.)
 
Vi har äntligen fått två centimeter snö, så nu har jag skrapat runt på timmerkälken både igår och idag. Bara korta varv på en höstsådd jag fått lov att köra på, men ändå, på måndag ska det vara tö igen så det är bäst att passa på så länge det går.
 
Varit ute och kört de sista dagarna. Strålande sol både idag och i förrgår, dock väldigt kallt i förrgår.. Idag däremot var det varmare och det kändes till och med som att solen värmde lite grann, till och med några småfåglar hade letat sig ut och kvittrade lite. Testade en ny bettsling idag, ett postkandar med en lätt uppåtböjd mundel. Det kändes faktiskt ganska bra, men man vet aldrig så får fortsätta känna efter imorgon.
 
Ännu mer körning för oss de sista dagarna. Igår var jag ute med en kompis och körde milen. Trots fuktigt och kallt väder var det härligt. Det är bara det att jag tycker att han tappat i energi lite sista veckan. Visserligen inte så konstigt med tanke på att han bara är klippt en gång den här säsongen (i oktober) så det är lite varmt för honom nu och dessutom har han börjat fälla lite så det stjäl också lite energi. Har börjat fodra honom med betfor i dagarna för att hjälpa till lite. Hoppas det hjälper lite. Någon som har några andra tips?
 
@Lazer09 , protein för att ge byggstenar sommarpälsen? Jag har börjat lägga på lite lucern nu när han fäller och tappar aningen i hull.

Eller klipp honom igen.
 
Ännu mer körning för oss de sista dagarna. Igår var jag ute med en kompis och körde milen. Trots fuktigt och kallt väder var det härligt. Det är bara det att jag tycker att han tappat i energi lite sista veckan. Visserligen inte så konstigt med tanke på att han bara är klippt en gång den här säsongen (i oktober) så det är lite varmt för honom nu och dessutom har han börjat fälla lite så det stjäl också lite energi. Har börjat fodra honom med betfor i dagarna för att hjälpa till lite. Hoppas det hjälper lite. Någon som har några andra tips?
vad ska betfor hjälpa till med? är ju mest socker och fiber.
lite sent nu att plussa på för pälsfällningen men att ge extra vitaminer, mineraler och protein är ju det som brukar ge mest effekt. gett extra hö (mycket protein) och b vitamin sen innan jul, alla är fina i pälsen och ska nog börja fälla snart. ska klippa fjordingen nu så snart som möjligt för att få en mer lättskött päls och slippa 1ton päls överallt ;)
min har jag dock inte märkt ngt av att han blir varm i pälsen av den lilla ridningen vi gör nu, men har har börjat klia sig.. misstänker löss men inte sett ngt trots att jag kollat nu flera dagar och grävt runt i pälsen :/. oavsett så ska han klippas (så han går att tvätta) och vet kontaktas om man ska ha ngt medel utskrivet.
 
Medryttaren red ena hästen och jag körde den andra. Kan säga att jag satt och spottade hår i massor under turen. Det slapp ju medryttaren som satt på hästen.

Annars tog vi en konditionstur idag. 10 minuter skritt, 10 minuter trav, 10 minuter skritt, 10 minuter trav, 10 minuter skritt, 10 minuter trav och slutligen 10 minuter skritt igen.
Vi var ute i 1 timme och 10 minuter, exakt och kom hem med två extremt svettiga, långhåriga hästar eftersom det var "varmt" ute. Men pigga och glada ändå.
Det blev exakt 1 mil också. Härligt, nu börjar man komma igång lite.
 
@trassel och @Buck betfor för ren energi (mJ), lucern för protein får han redan och har fått ett bra tag. Osäker på om jag vill klippa, känns som att det stör pälssättningen... Men det kanske bara är en missuppfattning.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Sminktråden

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp