Körfolkets snacktråd 2

Enbart trav, även om de enligt hemsidan börjar med grunder som tex konkörning.

Ändock ett bra ställe att börja på för att sedan kunna gå vidare.
Fast jag är inte så säker på att jag vill börja med regelbunden träning, därför tänkte jag om det fanns någon tex turridning (men körning istället) så att man kunde prova på det.

Men jag kan ta en titt :up:
 
Fast jag är inte så säker på att jag vill börja med regelbunden träning, därför tänkte jag om det fanns någon tex turridning (men körning istället) så att man kunde prova på det.

Men jag kan ta en titt :up:

Synd du inte bor i Skåne, då hade du kunnat hänga med mig ut :) Kolla med närmsta körklubb annars om de vill ha någon hästkunnig medhjälpare med?
 
Giz har gått lite som lektionsponny i sommar, och annars gått på halvfart. Den junioren som skulle ta över träningen och tävling fick inte fullt stöd från föräldrarna, så det blir lite körning då och då. Men Giz trivs bra på halvfart. Vi gör bara roliga saker ihop nu, och när det väl krävs något av honom presterar han riktigt på topp. Så det verkar som ett vinnande koncept.
Tuz fick lite stresspåslag efter att ha följt med på en träning. Lite som att börja om från början. Men med lite vila och besök hos fysioterapeuten så hände mycket. Fysion hittade en låsning i nacken, något han säkert gått med i flera år och som orsakat honom en hel del nervvärk i nacke och bog. Efter hon lyckades lossa på den så har han varvat ner enormt. Hans vandrande har upphört och han går dessutom att köra på vanligt tredelat tränsbett och har slutat att lägga tungan över bettet! Måste vara skönt för honom att äntligen komma tillrätta med allt fysiskt. Formen på nacken blev annorlunda, och han har musklat sig otroligt fint.

Nästa projekt är att sätta ihop dem i par. Parstången vart försenad och kommer nog nästa vecka. Så kanske till nästa helg? Vi får se :)
tuz.jpg
 
Synd du inte bor i Skåne, då hade du kunnat hänga med mig ut :) Kolla med närmsta körklubb annars om de vill ha någon hästkunnig medhjälpare med?
Fast jag är definitivt inte hästkunnig :p därför känner jag att det skulle bli mera lektion än att jag skulle hjälpa någon, dvs något som jag borde betala för, för bådas parters skull.
 

Nu äntligen har mina fått gå ihop i par! Och de gjorde det som om de aldrig hade gjort något annat. Otroligt stabila och de tyckte verkligen att det var roligt. Jag är så sjukt taggad på att fortsätta träningen!
Härligt!!
Själv längtar jag mest efter att ha råd att köpa en lite modernare parvagn som tål daglig användning på skogsvägar. Min gamla trilla är fin att titta på, men inte särskilt praktisk...
 
Jag är bortskämd med Giz som stabil körponny. Med Tuz går det verkligen upp och ner. Ibland två steg tillbaka, ibland 10 steg.. tillbaka. Och rätt som så går det fram igen.
Han började protestera för krav i vagn med att "guppa" med rumpan, hotade att slå. Likadant i par som i enbet. Lade ner alla krav och bara körde ut i par och tömkörde grunderna någon dag i veckan. Han blev irriterad på mig bara jag sa till honom att han inte fick busa med parkompisen Giz. Känslan var att han kände sig trängd och fast, att han sökte inte sig framåt alls. Tänkte faktiskt tanken på att rida in honom (inte jag, en duktig junior) och köpa en ny körponny. Men sen en dag när vi lullade kravlöst ut i par så blev han irriterad igen och höll på med parstången med mulen. Han gav sig inte förrens jag fattade att han försökte ta av sig nosgrimman. När jag tog bort den helt så blev det en helt annan ponny! Avslappnad och inte tillstymmelse till att sparka!
Där ser man hur det kan gå när man som matte inte hänger med i hästens nya behov. Och vad han tycker är bekvämt och bra ändrar sig väldigt ofta och mycket. Han lär mig massor.

Han har varit hos mig i sju månader nu. Ibland är det nyttigt med en tillbakablick så man ser hur utvecklingen har gått framåt, och det rätt fort. Från att han har skrikit konstant så jag faktiskt hade hörselskydd på mig i hantering och inne i stall, att ha varit närmast okontaktbar så fort han såg andra hästar eller ingen häst alls, mager, och att ha varit lite tömkörd men inte mer (bortsett från en misslyckad inridning), till att bara acceptera bett som var helt raka och med stor tungfrihet med en remontgrimma till så har han nu landat i det som kan ses på filmen. Inkörd i enbet och par, klarar av stökiga miljöer med och utan andra hästar, körs på tredelat tränsbett med en nosgrimma som mest är för syns skull. Och inte är han mager längre heller...

Så nu fortsätter vi att mest bara köra kravlöst ut i skogen två-tre dagar i veckan och sen lägga in något kort tömkörningspass eller att han följer med som handhäst. Allt för att han ska få motion och bygga muskler och rutin, utan att ställa så mkt mentala krav på honom. De båda ska få vila under årets värsta månader (jan-feb) och sen sätter vi i gång på allvar till tävlingssäsongen börjar. Jag ser verkligen fram emot det! Men dit är det långt, och om jag känner min Tuz rätt så kan det hända mycket tills dess.


 
Hur har ni det med körvägar och hur ofta åker ni iväg till bättre körmörligheter :)? Omkring nya stallet är det bara asfalt och åkrar :(, finns ridhus och ridbana men båda är bara 18m breda. Hade kunnat ta mig till jobbets ridhus som är superstort men är en vägbom ivägen och högt trafikerad väg och samhälle att ta sig igenom om man tar andra hållet.

Sitter bara och funderar över hur jag kan hålla igång körningen sen mot våren :) (för mörkt nu för att kunna köra annat än på helgen). Har en ridklubb med gräsplan och fina grusvägar runtom i närheten men för det måste man lasta och åka iväg.. vilket blir komplicerat när giggen också ska med.

Hur gör ni?
 
Parkera vagnen på jobbet eller på den andra klubben ett par dagar/veckor (vad som fungerar) och transportera hästen till körmöjligheterna. Så har min stallkompis gjort, när hon velat träna lite mer (vi har typ 4 mil till körklubben).

Jag kör på gärdesvägarna runt stallet när jag är själv, ska vi ut i trafiken behöver jag någon med mig. I år har jag bara tagit med mig hästen på ett par körträffar med Föreningen Nordsvenska Hästen, i övrigt har vi hållits på hemmaplan.
 
Hur har ni det med körvägar och hur ofta åker ni iväg till bättre körmörligheter :)? Omkring nya stallet är det bara asfalt och åkrar :(, finns ridhus och ridbana men båda är bara 18m breda. Hade kunnat ta mig till jobbets ridhus som är superstort men är en vägbom ivägen och högt trafikerad väg och samhälle att ta sig igenom om man tar andra hållet.

Sitter bara och funderar över hur jag kan hålla igång körningen sen mot våren :) (för mörkt nu för att kunna köra annat än på helgen). Har en ridklubb med gräsplan och fina grusvägar runtom i närheten men för det måste man lasta och åka iväg.. vilket blir komplicerat när giggen också ska med.

Hur gör ni?
Jag har helt ok med körvägar, men när vi får snö som packats lite blir det otroligt mycket bättre. Min häst fungerar bra i trafik, så det är inget jag tar så mycket hänsyn till. Sedan bor vi ganska lantligt så det funkar att vara på 80-vägar. Jag har även fått en utmärkt uppladdningsbar cykellampa som min sambo har monterat på vagnen med vitt ljus framåt och rött bakåt.
 
Hur har ni det med körvägar och hur ofta åker ni iväg till bättre körmörligheter :)? Omkring nya stallet är det bara asfalt och åkrar :(, finns ridhus och ridbana men båda är bara 18m breda. Hade kunnat ta mig till jobbets ridhus som är superstort men är en vägbom ivägen och högt trafikerad väg och samhälle att ta sig igenom om man tar andra hållet.

Sitter bara och funderar över hur jag kan hålla igång körningen sen mot våren :) (för mörkt nu för att kunna köra annat än på helgen). Har en ridklubb med gräsplan och fina grusvägar runtom i närheten men för det måste man lasta och åka iväg.. vilket blir komplicerat när giggen också ska med.

Hur gör ni?

Stark pannlampa, tusen reflexer och varselfärger på mig, ponny och spö, lampor fram och bak på vagn och ponny + stor varningstriangel bak på vagnen: och sen är det bara att ge sig ut på vägarna i mörkret! Har under de 2 åren jag haft ponny hållit igång hela vintern på detta sätt. Britterna kör på asfalt mycket och jag följer den läran: annars hade det varit mycket svårt för oss att komma ut över huvud taget.

Sen saknar jag helt transportmöjligheter för att åka iväg och träna ☹️. Stallet är vid en stor stad så hoppas framöver kunna ta ut tränare till mig istället.
 
Hjälp!
Desperat behov av varma kuskhandskar, var ute och körde idag i fodrade ridvantar och tvingades avbryta pg att jag tappade kännseln i fingrarna så nu behöver jag tips på varma vantar. Har tidigare förfrusit händerna och har svårt att få upp värmen igen om jag blir kall.

Någon som testat finn-tack termovantar?
 
Hjälp!
Desperat behov av varma kuskhandskar, var ute och körde idag i fodrade ridvantar och tvingades avbryta pg att jag tappade kännseln i fingrarna så nu behöver jag tips på varma vantar. Har tidigare förfrusit händerna och har svårt att få upp värmen igen om jag blir kall.

Någon som testat finn-tack termovantar?
Hoppar in från ingenstans och säger någon av dessa kanske?
https://www.bucken.se/category.html/varmehandskar

Annars har jag sneglat på Stålnackepadden med tovad merinoull.
 
Hjälp!
Desperat behov av varma kuskhandskar, var ute och körde idag i fodrade ridvantar och tvingades avbryta pg att jag tappade kännseln i fingrarna så nu behöver jag tips på varma vantar. Har tidigare förfrusit händerna och har svårt att få upp värmen igen om jag blir kall.

Någon som testat finn-tack termovantar?
Hur kallt väder behöver de hålla för :)? Finns ju batteridrivna för superduper kallt, för inte lika kallt kanske tunn bot handske under vanliga vinter funkar.
Jag har mest problem med vätan under vintern och klarar mig med fodrade läderhandskar.
 
Har beställt en sele nu och hoppas på snabb leverans :banana:.

Är ju dumt nog dumma black friday rea nu som gör att alla modeller jag ville ha var helt slut i cob :(, så fick ta en full vilket skulle passa enligt återförsäljaren enligt måtten jag tagit :o.

Är lite rädd att draglinorna är för långa då det är snabbfästen, men får ha omslag ändå i så fall.
 
Har kommit igång med körandet nu och älskar verkligen denna hästen mer och mer ^_^. Idag fick jag nog av att tömmköra i ridhuset så tog in gigen och körde istället :banana: ridhuset är bara 20×40 knappt så trodde att det bara skulle gå att skritta på 8 volt, tji fick jag för det gick utmärkt att köra i både trav och göra volter och serpentiner i alla möjliga storlekar ^_^ hade satt ut en "port" i mitten så blev lite början till konträning :p.
Ringa älskade det trots att det var lite tyngre att dra vagnen i fibersanden :D öronen framåt, svansen i vädret och arbetade fint i form. Tände till fint när vi gjorde lite extra snäva volter runt och genom porten också :).

Får leta upp lite tips på kon övningar som kan passa i ridhuset sen :), så härligt att kunna köra mer än på helger när det är ljust och tillräckligt bra väder :).
(filmade men mobilen dog såklart mitt i..)
 
Hjälp!
Desperat behov av varma kuskhandskar, var ute och körde idag i fodrade ridvantar och tvingades avbryta pg att jag tappade kännseln i fingrarna så nu behöver jag tips på varma vantar. Har tidigare förfrusit händerna och har svårt att få upp värmen igen om jag blir kall.

Någon som testat finn-tack termovantar?

Kanske sent och du redan fått svar men jag älskar finn-tacks vinterhandskar. Varmaste jag provat ever. :)
 
I år tänker vi satsa lite mer på tävlandet och har planerat in 4-5 tävlingar under sommaren/våren. Var iväg och körde för tränare för nån vecka sedan och det gick bra, 3e gången i ridhus och han har definitivt bestämt sig att ridhus är kattlådor som man måste kissa i flera gånger:D
om 2 veckor ska vi på precisionsträning med några kuskkompisar, ska bli riktigt roligt. sist vi var iväg försökte han bestiga en jättesnöhög, stjäla en äggmacka och snosade runt som en stor hund på gårdsplanen och blev väldigt avundsjuk när islänningarna som bodde där fick lunch:laugh:

Vi har tränat kondition med pulkan inför vårens maraton och han har riktigt fin grundkondition, men nu verkar snön vara en utdöende företeelse så vi tömmkörde i paddocken (2cm blötsnö) och tränade på dressyrprogrammet. Alldeles för dåligt väglag för vagnen:meh:
vi testade även bjällerkransen, först ville han äta upp den, sen gav han mig - den här saken är konstig men om du säger det så, så kör vi på det blicken:love:

Ibland stannar jag upp och tänker på hur långt han och vi har kommit det senaste året och hur stor nytta vi haft av all miljö/konstigasakerträning vi la i grunden när vi körde in honom förra året. Nu när vi introducerar nya och lite konstiga saker tar han det med en klackspark och litar på att det går bra om vi säger det.
 
Efter en lång vintervila är vi igång igen. Giz tappade oväntat formen rätt fort så vi har en lång väg tillbaka till toppform. Men det gör inget, vi hinner med lite Hjulkul ändå innan första tävlingen i april. Tuz har vuxit massor och bara mått bra av vilan. Vi köpte en ny parvagn i veckan, vilken är tyngre än min förra. Det märktes tydligt på hästarna som inte blev helt nöjda i backarna... Kan inte ha lättare när jag tävlar, så här blir det till att träna styrka!
IMG_20190216_165715_844.jpg
 
Viruset är inte bara hemskt för alla som drabbas, det har även bokstavligen satt käppar i hjulet för oss. Skulle tränar precision med kuskgänget i ridhuset vi hyrt på söndag men av rädsla för smittan har vi valt att avstå både träningen och tävlingen i mars. Hoppas verkligen att man får bukt med smittan snart
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp