Körfolkets snacktråd 2

Jag började med att släpa däck, för att vänja honom vid själva släpandet bakom. Däck är ju rätt ofarliga...
Nja det är mest att jag inte vill göra sånt ensam då förra gången jag släpade saker med häst så skenade den ett par km ;).
Ringa är dock lite mer vettig och har ridhus att stänga in oss i ^_^.
 
Förresten, visste ni att en häst kan brunstkissa i full galopp :)? Hade ingen aning tills idag när jag körde ringa....:yuck:
Hade precis kört ett varv på vanliga lilla rundan i perfekt jämn trav med mjuk och fin häst och bara flög fram :love: och så körde vi sen förbi en unghäst där ringa började brunst fåna sig efter.. lite irriterande att gå från perfekt dröm till kaos pga hormoner..
 
Fortsätter spamma tråden och hoppas att andra körfolk hittar hit igen ^_^.
Lyckades ju knäcka ryggstödet på maratonvagnen så fick göra ett nytt och sy ny klädsel till den, blev väldigt nöjd med det så delar lite halvkassa bilder på det ^_^.
Otroligt glad över att jag hittade konstläder i samma röda färg utan ha med prov från gamla ;).

29862
 
Vart köper du konstläder? Det jag köpte var inte väderbeständigt. Inte heller högtryckstvättbeständigt..
Stoff och stil, detta var helt enkelt det enda konstläder jag hittade, har impregnerat det lite extra men kan alltid göra om det vid behov
 
Stoff och stil, detta var helt enkelt det enda konstläder jag hittade, har impregnerat det lite extra men kan alltid göra om det vid behov
Ok! Då är det samma som mitt. Det hjälper inte att impregnera, ytskiktet lossar när det kommer vatten på. Men om det får vara torrt håller det länge :)
 
Ok! Då är det samma som mitt. Det hjälper inte att impregnera, ytskiktet lossar när det kommer vatten på. Men om det får vara torrt håller det länge :)
Säg till om du hittar ngt som är mer hållbart ^_^ ska klä om en viktoriavagn och tänkte ta fuskläder till det.
 
Igår var det dax för årets insats som skoltaxi. Dottern gick ut nian och ville åka de 9 km hem med hästdragen vagn. Har inget par igång i år, så jag fick montera på skaklarna på vagnen istället. Tyvärr blev den i tyngsta laget så Lovis fick jobba hårdare än nödvändigt. (vi pausade några gånger och jag gick en bra bit för att minska bördan... Den ojämna grusvägen sög musten ur henne...)
Här pausade vi efter grusvägen. Dottern fick hålla tömmarna en stund medan jag knäppte bild...
31447


(måste hitta en bättre lösning till svängeln bara, kroken att fästa den i sitter på främre hjulaxeln och jag satte en rem mellan kroken och svängeln. Men det blev inget bra, dax att fundera och konstruera lite... Och kanske skaffa linbärare :idea: )
 
Mina ponnyer har lite träningsvila just nu, det passar bra med sex veckor mellan de två tävlingarna vi är anmälda till. De fick vila helt i en vecka, och är nu igång och bara motionskörs för att behålla konditionen. Om en vecka är det dags att sätta mer fart igen. Just nu njuter vi av att bara "slappa" lite. Vi har också börjat planera inför nästa säsong och då ta in en eller två ponnys till i flocken. Nackdelen med en till är att den får vara ensam mkt när vi är iväg och tränar och tävlar, men utslaget på ett år så är det ju inte så ofta. Hade kunnat ta in en till, men fyra ponnys känns plötsligt rätt många. Jag har haft som mest sju hemma, men nu har jag blivit bekväm med mina två :)

32209
 
Jag har kommit av mig ordentligt, kör bara ut på små lugna turer och har inte varit i ridhuset på flera månader förutom för löslongering.

Hade planer på att träna ordentligt och kanske komma ut på ngn p&d men det blir nog inte av i år.

Just nu letar jag också nytt boende så allt står ännu mer still, eftersom jag är för stressad och har för mycket ångest för att göra ngt vettigt öht med hästen.

Men förhoppningsvis så hittar jag ett stall med tillräckligt bra körvägar så att vi kommer igång snart igen :).
 
Var och såg körningen på falsterbo idag ^_^, väldogt roligt och är imponerad av att inte fler halkade :o, såg halt ut i svängarna med gräset.
Lite sugen på att testa själv men skyller på att jag inte har en groom :angel: (att jag har noll koll på hästen och är feg hör såklart inte hit ;))
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Jag har två shettisar, den ena välklädd en gång i tiden men riden de senaste typ tio åren. Och en inte utbildad. Har beställt hem sele och rockard och ska sätta fart. Den äldre är eg pensionär men jag tänkte fråga om han kanske kan tänka sig att dra rockarden med nybörjaren på släp :)
 
Någon mer som ska till Vaggeryd och SM i helgen? Jag startar mina i LA. Är just nu väldigt opepp då inget riktigt synkar med paret, men får se det som en minisemester och träning för kommande säsongs flerdagarstävlingar. Målet nu är att ta mig runt under kvalgränsen, men jag hoppas såklart på att de taggar till lite på tävlingsplatsen. Giz tycker inte värmen är så kul, och det ska bli 28 grader i helgen.
 
Vad härligt att kolla igenom den här tråden, har blivit SÅ körsugen :love: Varit "medkusk" tidigare, även tävlat och groomat en hel del, men har haft hästpaus de senaste två åren sedan jag flyttade. Börjar verkligen komma i tankarna på att försöka hitta någonstans att fortsätta med ett sådant upplägg igen, men det är lite svårare nu när jag inte längre har någon bil.
 
Tävlingen gick över förväntan! Vinst i dressyren med god marginal, tvåa i maraton slaget med ett ynka halvt straff (jag stod som segrare i några timmar, sen korrigerades resultatet. Lite surt, men men..). I precisionen räknade jag med att inte ha en chans, så körde lugnare för att säkra nollan. Men det gav oss en andraplats ändå :) Och en vinst i totalen i LA. Supernöjd med killarna! Bäst av allt var insikten att Giz räcker till trots sin lite segare inställning, och att Tuz bjuder superfint i hinder. Nu blir det lite lugnare ett tag, och sen tar vi upp enbetsträningen.
34074
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp