Körfolkets snacktråd 2

Så är det absolut. Även om hon varit pigg så har vi kunnat stå stilla och prata med grannar jättelänge. Men ibland att bara stå stilla och inget händer, då blir hon otålig.
Det är också en otroligt otålig häst generellt så vi har en del att jobba på. :)

Jag har också en otålig ponny. Det är bara att nöta och nöta tyvärr. Den här damen är rätt temperamentsfull, så hon har tom lärt sig skrapa med bakhoven när hon blir tillsagd att inte skrapa med framhoven. :rofl:
 
Jag har märkt att vissa unghästar har lättare att stå stilla om de förstår att det finns ett syfte. Tex att stå stilla vid tömkörning är jobbigt, men stå stilla när man fixar med något är lättare. Tex fixar med handskar, knyter skor, ordnar med släpande linor etc. Förmodligen för att jag själv då inte står och spänner ögonen i hästen bakifrån, redo att bromsa på minsta rörelse. Med andra ord är positionen och kroppsspråket viktigt. Och att berömmet för stilla aldrig ges för sent när hästen redan tänkt framåt.

Jag tycker det är viktigt det du skriver men tänker också att det inte ska feltolkas, så man håller på och gör saker för att hästen ska stå still.
Givetvis ska hästen lära sig stå stilla även när det inte händer saker och det måste man träna på annat sätt än att de tränar oss på att göra saker för att de ska vara nöjda.
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Vagnen levererad och jag är :love: Så himla lätt den var! Lite orolig har jag varit då ponnyn tyckte att 20 liter vatten + bildäck var tungt att dra, hon kommer att älska vagnen. Nu ska jag bara försöka montera skaklarna och sen sitta på händerna tills hennes vintervila är över. Vill bara spänna för nu och rejsa iväg! :angel: Vi kommer bli kända som "gråa faran" bland allt promenadfolk på grusvägarna. :sneaky:
 
Nu spammar jag tråden. :angel: Men skaklarna vill inte funka. :( Tror helt enkelt att ponnyn är för smal jämfört med bredden på vagnen. Finns det nåt smart tips? Har mailat säljaren också.

*Här skulle det vara en bild, men buke ville inte ladda upp*
 
Nu spammar jag tråden. :angel: Men skaklarna vill inte funka. :( Tror helt enkelt att ponnyn är för smal jämfört med bredden på vagnen. Finns det nåt smart tips? Har mailat säljaren också.

*Här skulle det vara en bild, men buke ville inte ladda upp*
Är det svängda skaklar? I så fall kan man bara vrida dem inåt så avståndet blir mindre mellan. Det förutsätter dock att man har öglor framtill och inte piggar eftersom piggarna annars kommer peta rakt ut från hästen och kan fastna i grejer.
 
Är det svängda skaklar? I så fall kan man bara vrida dem inåt så avståndet blir mindre mellan. Det förutsätter dock att man har öglor framtill och inte piggar eftersom piggarna annars kommer peta rakt ut från hästen och kan fastna i grejer.

Ja, det är svängda skaklar. Det var lite omständligt att justera skaklarna när de satt fast på selen, speciellt som ponnyn aldrig tidigare haft skaklar (men hon var cool), så vi lyckades inte riktigt vrida till dem "rakt in" sas. Men det var vad säljaren tipsade om också, så idag ska jag testa igen (utan ponny), skruva fast skaklarna och sen spänna för ponnyn. En variant jag kom på när jag somnade är att padda upp däckeln lite mer, men samtidigt känns det lite vanskligt.
 
Mät avståndet över däckeln på hästen och justera skakelbredden utan hästen. Blir aldrig bra när man grejar med skaklar när hästen är förspänd.

När jag fixade mina vagnar så googlade jag bara fram vad andra hade för mått på sina travare och justerade lite i efterhand :).
 
Är det svängda skaklar? I så fall kan man bara vrida dem inåt så avståndet blir mindre mellan. Det förutsätter dock att man har öglor framtill och inte piggar eftersom piggarna annars kommer peta rakt ut från hästen och kan fastna i grejer.
Har piggar på min rockards skaklar och ska ngt fastna i dom så är man antagligen ute i snårskogen eller en klantig kusk ;), vagnens bredd gör ju att man inte kör tillräckligt nära ngt med skaklarna för att det ska kunna fastna.
 
Har nu börjat sätta igång min ponny (igen). Siktar på att han ska gå 4-5 dagar i veckan. Har bytt stallplats och har betydligt bättre förutsättningar för att hålla igång honom nu :)
 

Bifogade filer

  • 54BF8BF1-4858-4826-B085-FD445A133471.jpeg
    54BF8BF1-4858-4826-B085-FD445A133471.jpeg
    429,8 KB · Visningar: 31
Körde en sväng idag (tömkörde igår). Han är duktig på att miljöträna SWB. Granngården har typ 20 SWB och de går på vardera sida vägen. Kan säga att vi motionerar dessa hästar en del när vi kommer :D Är tack och lov världens coolaste ponny, han bara knatar på trots att de är hysteriska.
 

Bifogade filer

  • E35B1D2A-3BC9-4C74-8BDD-B78747043624.jpeg
    E35B1D2A-3BC9-4C74-8BDD-B78747043624.jpeg
    348,9 KB · Visningar: 28
Vi har börjat dra igen. :) Efter ett år utan körning börjar vi lugnt, mest för min skull känner jag. Hästen är 100% med. Har börjat med linor så vi harvade ridbanan samt har gått en promenad med lastpallen. :) När jag kan få sällskap blir det en tur med vagn.
IMG_20200125_122408_256.jpg
 
Nykomling här, eller kanske nygammal. Många år sedan jag höll på med körning!

Nyss börjat försöka komma igång med inkörning igen efter en längre paus som blev av olika anledningar. Jag tog beslutet att köra iväg djuret för inkörning hos en tränare för en tid sedan och tänkte att jag ska försöka göra så mycket jag vill och orkar så att säga innan och sen släppa resten till tränaren. Nu är jag äntligen lite taggad igen och det är så skönt att beslutet är taget så att säga. Vi får se hur mycket jag pallar själv men har precis börjat med lite draglinor igen och lilla ponnyn tyckte det var lite småmärkligt men inte obekant första kanske 100 meterna innan hon fann sig i att de var där och knallade på som vanligt så nu ska vi försöka tugga på med detta och kanske något däck eller så, så länge jag har lust innan jag släpper iväg henne.

Har redan börjat spana på vagnar. Har en 2-hjulig för den första tiden, den är ju lite lättare och får agera nybörjarvagn för henne men hade så småningom velat ha en 4-hjulig med lite mer sittplatser så det går att ta med mina två barn samtidigt utan att det blir dötrångt men finns det någon sådan som håller lämplig vikt för en b-ponny? Hade velat att den höll tävlingsgodkända mått också. Måste jag prata med maken om att jag behöver köpa en ponny till för att få ihop det? :angel:
 
Nykomling här, eller kanske nygammal. Många år sedan jag höll på med körning!

Nyss börjat försöka komma igång med inkörning igen efter en längre paus som blev av olika anledningar. Jag tog beslutet att köra iväg djuret för inkörning hos en tränare för en tid sedan och tänkte att jag ska försöka göra så mycket jag vill och orkar så att säga innan och sen släppa resten till tränaren. Nu är jag äntligen lite taggad igen och det är så skönt att beslutet är taget så att säga. Vi får se hur mycket jag pallar själv men har precis börjat med lite draglinor igen och lilla ponnyn tyckte det var lite småmärkligt men inte obekant första kanske 100 meterna innan hon fann sig i att de var där och knallade på som vanligt så nu ska vi försöka tugga på med detta och kanske något däck eller så, så länge jag har lust innan jag släpper iväg henne.

Har redan börjat spana på vagnar. Har en 2-hjulig för den första tiden, den är ju lite lättare och får agera nybörjarvagn för henne men hade så småningom velat ha en 4-hjulig med lite mer sittplatser så det går att ta med mina två barn samtidigt utan att det blir dötrångt men finns det någon sådan som håller lämplig vikt för en b-ponny? Hade velat att den höll tävlingsgodkända mått också. Måste jag prata med maken om att jag behöver köpa en ponny till för att få ihop det? :angel:
Det finns gott om fyrhjuliga vagnar med sittplatser bak :) Kolla med Tidaholmsvagnar eller Kutzmann :)
 

Bifogade filer

  • 6F7C3A60-616E-4235-B3E5-78BEDC111E47.jpeg
    6F7C3A60-616E-4235-B3E5-78BEDC111E47.jpeg
    25,4 KB · Visningar: 17
Nykomling här, eller kanske nygammal. Många år sedan jag höll på med körning!

Nyss börjat försöka komma igång med inkörning igen efter en längre paus som blev av olika anledningar. Jag tog beslutet att köra iväg djuret för inkörning hos en tränare för en tid sedan och tänkte att jag ska försöka göra så mycket jag vill och orkar så att säga innan och sen släppa resten till tränaren. Nu är jag äntligen lite taggad igen och det är så skönt att beslutet är taget så att säga. Vi får se hur mycket jag pallar själv men har precis börjat med lite draglinor igen och lilla ponnyn tyckte det var lite småmärkligt men inte obekant första kanske 100 meterna innan hon fann sig i att de var där och knallade på som vanligt så nu ska vi försöka tugga på med detta och kanske något däck eller så, så länge jag har lust innan jag släpper iväg henne.

Har redan börjat spana på vagnar. Har en 2-hjulig för den första tiden, den är ju lite lättare och får agera nybörjarvagn för henne men hade så småningom velat ha en 4-hjulig med lite mer sittplatser så det går att ta med mina två barn samtidigt utan att det blir dötrångt men finns det någon sådan som håller lämplig vikt för en b-ponny? Hade velat att den höll tävlingsgodkända mått också. Måste jag prata med maken om att jag behöver köpa en ponny till för att få ihop det? :angel:

Det kan vara knepigt, eller dyrt, att hitta en vagn med bra sittplatser för barn som passar B-ponny. Jag kör mina russ med en glinkowski mix 125 som jag har satt på säten på bak, men det är utan ryggstöd. Jag vill gärna inte ser vagnen väger mer än 160kg för en stor B-ponny om den ska fungera som träningsvagn, gärna lättare för tävling.
 
Det kan vara knepigt, eller dyrt, att hitta en vagn med bra sittplatser för barn som passar B-ponny. Jag kör mina russ med en glinkowski mix 125 som jag har satt på säten på bak, men det är utan ryggstöd. Jag vill gärna inte ser vagnen väger mer än 160kg för en stor B-ponny om den ska fungera som träningsvagn, gärna lättare för tävling.
Har varit i kontakt med återförsäljare av beggade vagnar för ok priser som med jämna mellanrum får in några som passar mina önskemål. De ligger tydligen runt 150kg och det kan man ju leva med om de rullar lätt.
 
Vagnen levererad och jag är :love: Så himla lätt den var! Lite orolig har jag varit då ponnyn tyckte att 20 liter vatten + bildäck var tungt att dra, hon kommer att älska vagnen. Nu ska jag bara försöka montera skaklarna och sen sitta på händerna tills hennes vintervila är över. Vill bara spänna för nu och rejsa iväg! :angel: Vi kommer bli kända som "gråa faran" bland allt promenadfolk på grusvägarna. :sneaky:
Vad är det för vagn du köpt? :)
 
Idag var det premiär för vagnen ”på riktigt”, även om bakselen kommer behöva justeras till nästa gång. Överlycklig ponny som traskade på med stoora kliv, det kommer bli toppen när jag kan sitta på kuskbocken.

På bilden syns det tydligt att skaklarna är för breda, men jag hoppas att det ska funka ändå. Ska testa att padda upp däckeln lite, så den blir nån cm tjockare iaf.

A5E75413-B0B4-4F06-9A59-1A046A4B778F.jpeg
 
Idag var det två i vagnen, totalvikt 85 kg. Det var jobbigt tyckte Storm, men kämpade ändå på. :)

Jag är fortsatt bekymrad över skaklarna, så jag har mailat säljaren för att höra om man kan göra nåt.

A13A5398-CBF3-461A-A931-FC50A96C2A24.jpeg
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp