Körfolkets snacktråd 2

2EC73C75-699E-4632-BA30-8CC5856EB0D5.jpeg


Nu när tävlingssäsongen blir inställd så håller vi fokus på träning. Paret går bättre och bättre, de måste hållas i kondition ändå pga gräset. Treåringen Wilgot har nu växlat upp till maratonvagnen och är väldigt samarbetsvillig.
Ska bli så skönt med sommartid i morgon!
 
Storm körs två pass/vecka i skritt. Lite trav har det blivit också, men det har egentligen varit tänkt att vänta med trav tills vi kör längre pass (15 min nu). Hon är inte glad att bli selad och förspänd, men öronen är spetsade när vi kör och hon älskar det! Måste bara få henne att fatta att sele och vagn är obligatoriskt för att kunna köra. ;)

B5C4E85A-ECFB-4D88-BA60-C628BF6B59B9.jpeg
 
Har tagit en ofrivillig paus från körningen. Mina ponnys gick 4-5 dagar i veckan men går nu 0. Min pappa gick hastigt bort 12/3 och sedan dess har energin och lusten försvunnit :( Tanken är dock att jag ska tömköra idag, får se om det verkligen blir av... Har en lektion bokad 1/4 så borde verkligen ta tag i det.
 
Jag är inte tillräckligt intresserad av att köra för att ge mig ut och frysa på vinterhalvåret. Jag låter liksom hellre bli. Hoppas att vårvärmen snart är här så jag orkar köra lite mer, ponnyskrället borde verkligen få jobba lite mer. Så jag kan få honom såld sen...
 
Har inte ens börjat tömköra mitt inkörningsprojekt än men nu har jag köpt första delen till blivande selen i alla fall 🤭😅 fick se en french collar i (förhoppningsvis) rätt storlek till salu begagnad till bra pris. Slog till på den och hoppas att det är en seriös säljare och att den kommer passa ponnyn. Han är sån där som ligger lite mitt i mellan i storlek på nästan all utrustning.
 
Min paus fortsätter, igår var första dagen som jag inte tänkte på min pappa hela tiden. Hade jag haft ork och tid igår så hade jag i alla fall tömkört. Idag är planen att jag ska tömköra båda hästarna.

Har även ”försökt” att beställa en ny vagn, men corona gör att tillverkaren inte kör runt i landet lika mycket och vi har en bra bit mellan oss... Återstår att se om de får fler beställningar söderut.
 
Jag håller på med lite blandad träning med mitt lilla inkörningsprojekt. Dels dra hårda skaklar (eller vad man nu säger?) så hon vänjer sig vid att ha hårda saker vid sidan och inte bara rep, dels dra någon lite tyngre sak en kortare sträcka så hon får träna på att ta i, och dels tömkörning. Sen blir det en del allmän träning som inte har med körning att göra - som att ut och gå i skogen, springa av sig i full galopp i paddocken (det är en pigg liten dam jag har ;) ), och att hoppa lite hinder (vilket hon verkar tycka är riktigt roligt, även om hon kanske tycker att matte är lite långsam ibland när matte springer bredvid :p ).

Molly hårda skaklar.png
 
Beställde vagnen direkt när vi insåg att det inte tar så lång tid att köra som vi först trodde :banana: Det blir en rockard från Tidaholmsvagnar :)
 

Bifogade filer

  • 9B3C0323-FC91-4BF0-A85B-489506D39B8E.jpeg
    9B3C0323-FC91-4BF0-A85B-489506D39B8E.jpeg
    23,1 KB · Visningar: 15
Har sett den här gruppen länge men inte blivit av att jag har gått in och läst! :) Fick för mig att det var mer för de som tävlar körning och så, tänk vad man kan få för sig!:o
Så roligt att läsa om er alla och se era fina hästar!:)
Själv har jag en 4a årig korsning PRE/ridponny som jag körde in förra våren. Gick på inkörningskurs varje helg under 8 v. Från att bara varit lite tömkörd när vi började kunde vi köra i vagn de sista veckorna av kursen.
Har en oerhört lugn och stabil unghäst som inte stressar upp sig.
Körde en del hemma under våren och sen hade hon sommarvila innan vi fortsatte med hennes inridning. Skulle kört henne under hösten men tyvärr blev hon skadad och fick vila i 10 v. Skulle sen börja köra i januari/februari men då var alla åkrar översvämmade och jag vågade inte köra ut på väg i och med att hon inte dragit på länge.
Men nu har vi kommit igång lite smått igen, kört några gånger på åkern för att se att det funkar. Men en sak är att hon tror att hon ska få springa varje gång man vänder och när jag då håller in blir hon överladdad och nästan står och hoppar i vagnen.🙁
Så i morgon ska vi prova att köra ut en sväng istället, tänker att hon har annat att tänka på då och så blir det ju inga vändningar.
Söndag morgon är en bra tid att testa för då är det mindre trafik ute!
En bild från förra året när vi var ute en kort runda för att mina syskonbarn ville åka. Har fortfarande longerlina som min sambo håller i ifall något skulle hända.;)
1587806086205.png
 
Vi har växlat ner på träningen med ”de gamla” nu och upp med ”de nya”. Giz har varit stressad i dressyrträning ett tag, något han kan bli när han behöver lite hjärnvila i utvecklingsfaser. Hans stress märks då han vid krav på samling höjer huvudet och sänker ryggen och går in i en märklig gångart som nästan liknar tölt. Han tar varken drivning framåt eller tar stöd på bettet. Normalt är det borta efter en veckas vila. Nu blev det inte så, så blev dags för veterinärbesök med mun- och fyskoll. Veterinären såg den stundtals ojämna gången i arbete på volt, och lokaliserade efter många timmar en knäledsinflammation. Så nu är Giz under behandling och rehab. Tuz går på samma rehabprogram bara som variant på träning, han ska sättas i mer träning i enbet nästa vecka. När Giz ändå bara ska ta det lugnare så passar vi på att sätta ihop honom med Wilgot. Tömkört i par nu utan problem, blir nog i vagn nästa vecka. Och lille Wendel växer så det knakar och har fullt upp med sig själv. Han tränas bara med att ha sele på sig. Jag har en liten oro för att han växer över B-ponnygränsen. Pappan är maxad på 130 och mamman är 124. Jag vet inte om det finns belägg för myten att de växer mer på höjden om de kastreras, men jag behåller nog honom som hingst tills vidare. Han är anmäld till unghingstprojektet men är inte säker på att han kommer vara i fas med utbildningskraven, han är ju född sent på hösten.
8303944C-FE5C-49E4-A38C-03EFE1A3E550.jpeg
 
Någon som har tips på syntetsele till shettis? @ameo ? Jag har en rockard som jag kör med, och en rätt sliten lädersele. Det verkar dock alltid vara regn när jag ska köra så tänkte att syntet kanske är enklare..
 
Någon som har tips på syntetsele till shettis? @ameo ? Jag har en rockard som jag kör med, och en rätt sliten lädersele. Det verkar dock alltid vara regn när jag ska köra så tänkte att syntet kanske är enklare..
Jag har Drive Out syntetsele och är jättenöjd med den som vardagssele.
Den kan bli lite trist på ytan och ändarna kan fransa sig lite (går att "bränna") så om jag hade satsat på tävling hade jag velat ha en finare sele. Men till vardags tycker jag den är toppen.
 
Tack @ameo och @__sofia__ ! Jag hade kiktat på den innan men är ny på detta och ville veta om den "dög" :)

Inser nu också att nuvarande sele har lös brösta men saknar draglinor och svängel. Antagligen därför jag inte fått ordning på alla remmar :idea::o Visst borde svängel gå att montera i efterhand?
Ska jag låta bli att köra tills jag har fixat ny sele och svängel?
 
Den här säsongen gick verkligen inte som planerat. Lagom till Giz började bli helt bra efter sin andra behandling i bakknäet så fick han lite otippat fång. Eftersom han har haft problem med pälsen och nacke trots i övrigt ingen övervikt (och inget bete) så tog vi prover för PPID. Testet var negativt, röntgen var ua, och han var fort symptomfri så han är nu under rehab för både fång och bakknä. God prognos, vilket är det viktiga. Tuz får nu i enbet och är nu superfin. Men vägen dit var lång och krokig då han fick en rejäl rörelsestörning efter besök hos fysio. I samråd med fysio och vet så är han nu igång och bättre än någonsin. Enbet är bra för hans utbildning, även om jag själv inte tycker det är superspännande.. Wilgot vilar efter några superpass i både par och enbet. Wendel fortsätter att växa och har nu börjat med lite promenader med linor vid sidan. Vi fortsätter året med enbetsträning och tävling, så räknar jag med att ha tre ponnys nästa säsong att kombinera in i paret.
E1D1B551-C0F0-4312-A8CC-53ED6E9D5471.jpeg

Foto: Kronholm foto.
 
I somras råkade jag springa förbi en loppis, där det hängde en liten loksele av äldre modell. Mitt ögonmått sa mig att den borde passa på någon av mina shetlandsponnyer, så jag köpte den - för nästan inga pengar alls.
Igår provade jag den på en av mina ponnyer...
Och även om det finns ett visst justeringsbehov, så var det helt rätt storlek! :love:
(jag ska bl.a försöka få dit en till ögla för övre lokremmen, så den kommer ner till rätt position)
1598999663815.png
 
Jag köpte ju en ny ponny i vintras i hopp om att få en körponny någon gång i framtiden. Det var tanken med min förra också men han hade tendenser att sticka när det inte riktigt passade honom vilket jag kände aldrig skulle bli en bra körhäst, försökte jobba bort det i 2,5år utan något vidare resultat mer än att jag blev mer och mer rädd.
Denna verkar betydligt mer lovande(inte bara när det kommer till körning, han är fantastisk rent allmänt 😍). Dock har jag väldigt dåligt med tid just nu och den mesta tiden har gått åt till att lära känna och bygga upp relationen. Men vi har i alla fall tömkört en del och jag har släpat skamliga saker bakom oss på promenader. Inga problem hittills förutom att han kan vara lite envis när det finns gräs 😁😅
IMG_20200714_130820.jpg
.
 
Den här säsongen går verkligen inte som planerat. Ena ponnyn med fång som utan återfall utvecklat både lindrig sänkning och rotation mellan två röntgen (2 veckor resp 2,5 månad efter anfallet). Längre rehab än planerat med andra ord. Den andra ponnyn som därför fått gå i enbet blev instabil i nedförsbacke och visade sig vara halt på alla fyra. Behandlad i båda bakknäna. Veterinären sa något om ”tjockt pannben”. Så nu väntar vila och rehab där också. Unghästarna däremot utvecklas bra, Bild på treåriga Wilgot som är en pärla.

C706CD36-7D81-4243-BD82-40210DA0FABB.jpeg
 
Är det någon i tråden som kör timmer? Jag är nyfiken på detta men det är svårt att hitta folk som gör det :)
 
Är det någon i tråden som kör timmer? Jag är nyfiken på detta men det är svårt att hitta folk som gör det :)

Jag arbetar på det =). Kör regelbundet med linor och sax och böjledrag. Har en kompis som har skog där jag får vara med och dra fram ved.

Föreningen Nordsvenska Hästen, Ardennerklubben eller Sveriges Hästkörare är föreningar där det finns mycket bruksfolk. Det finns ganska mycket folk som håller på med arbetshästar. Var finns du?
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp