Körfolkets snacktråd 2

Skåne är rätt långt från mig i Värmland, men kolla Nordsvenska hästens Skånedistrikt, där borde de veta. Har du facebook finns det en hel del trevliga körsidor (Nordsvensk Brukshäst (nya), Körfolk)
 
Jag bor i norra Skåne och sysslar med körning, men kör ej timmer. Men det finns kanske någon i gruppen Körfolk (Facebook) som gör det, efterlys där :)
FNH Skåne finns på Facebook och där kan du säkert hitta någon som kan hjälpa dig!
Åh, ni är snälla, men jag har inte facebook:( Jag hör mig för genom hemsidan först och ser vart det leder. Är ju inte heller något en bara plockar upp på en eftermiddag, så jag har en del att läsa på och planera. Även om jag inte hittar någon i närheten kanske jag kan få loss tid och pengar att resa upp i landet när det väl blir av. Men jag sparar era tips och så får vi se, kanske blir värt att skaffa facebook när suget blir för starkt:D
 
Åh, ni är snälla, men jag har inte facebook:( Jag hör mig för genom hemsidan först och ser vart det leder. Är ju inte heller något en bara plockar upp på en eftermiddag, så jag har en del att läsa på och planera. Även om jag inte hittar någon i närheten kanske jag kan få loss tid och pengar att resa upp i landet när det väl blir av. Men jag sparar era tips och så får vi se, kanske blir värt att skaffa facebook när suget blir för starkt:D
Jag kan efterlysa åt dig, via Facebook, om du vill :) Vart är du nu, söker du inkörare eller vad söker du?
 
För min del kommer det bli mer körning framöver. Har bestämt mig för att helt lägga ridningen på hyllan. Den har senaste åren bara varit ett jobbigt måste som gett mig ångest(är väldigt ridrädd) och efter några händelser då jag åkt i backen riktigt ordentligt senaste dagarna så har jag nu bestämt mig för att det får vara nog.
Nu ska jag satsa på att få den nya ponnyn inkörd och köra den gamla mer.

Köpte ju en french collar begagnad till honom för ett tag sen, hade ingen sele innan utan bara tömkörningsgjord. Nu tycker jag det är svårt att hitta bara en lös däckel att köpa 🤔 åker jag på att köpa en hel bröstsele tro?
 
För min del kommer det bli mer körning framöver. Har bestämt mig för att helt lägga ridningen på hyllan. Den har senaste åren bara varit ett jobbigt måste som gett mig ångest(är väldigt ridrädd) och efter några händelser då jag åkt i backen riktigt ordentligt senaste dagarna så har jag nu bestämt mig för att det får vara nog.
Nu ska jag satsa på att få den nya ponnyn inkörd och köra den gamla mer.

Köpte ju en french collar begagnad till honom för ett tag sen, hade ingen sele innan utan bara tömkörningsgjord. Nu tycker jag det är svårt att hitta bara en lös däckel att köpa 🤔 åker jag på att köpa en hel bröstsele tro?
Selar.se säljer endast däckel :)
 
Nu har jag köpt Sidbäcks bok om körning (men inte fått hem den än). Letar också ny sele (fortfarande) men kör med den gamla fasta bröstselen så länge. Ofta är mitt barn med så då blir det ändå väldigt korta pass. Har även lärt mig att min ponny kommer från ett stuteri som verkar ha haft trav som inriktning - kanske förklarar hans mentalitet ;)
 
Har tänkt om lite och börjat leta loksele istället.. Jag är ju mest van vid bröstselar, har kört några enstaka gånger med loksele. Så svårt att veta vilka som är bra och dåliga på begagnat marknaden. Vet ungefär vilken längd på lokor och dragläder jag ska kolla efter.
Tror det kommer dröja länge, om det någonsin händer att jag sätter honom i vagn då det är så dåliga körvägar här. Utan körplanerna i första hand kommer bli att släpa saker och då ska man ju så klart ha grejer anpassade till det. Skulle vara jättekul att ha som mål att dra hem lite ved.
 
Här blev det dunderkrasch igår. Har ju börjat lägga mer tid på körningen nu då jag för två veckor sen åkte av min andra ponny rejält 2 gånger och ville lägga ridningen på hyllan.
Körponnyn har jag kört i 10år och det har alltid varit tryggt och avkopplande och alltid så enkelt. Han är en riktig klippa! Men igår hände något och jag hann inte förstå vad. Någonting hände med utrustning och det bar iväg i full sken. Med ojämn mark och den höga farten tog det inte speciellt lång tid innan jag flög av rejält. Jag var snabbt på benen och hittade ponnyn bland några granar. Det var väldigt tät sly så fick ingen bild av hur allt såg ut men det var ett jäkla huller om buller(ena skakeln tvärs under honom bland annat). Med allt adrenalin fick jag tillslut loss honom och vi kunde gå hem. Lika chockade och mörbultade båda två. Grejerna står kvar i bland granarna... Ska gå upp i kväll och hämta hem det och försöka få en överblick över vad som kan ha hänt.
Vi hade en jäkla tur både jag och ponnyn som kom undan med lite skrapsår.
Självförtroendet är ju dock helt kraschat. Aldrig att jag vill sätta mig i en vagn igen 😭 betydligt otäckare upplevelse än att bli avkastad av den andra ponnyn... Vet inte vad det är som händer 😬 jag brukar vare sig trilla av och i vagn har jag aldrig varit med om något under alla år och nu har allt hänt inom loppet av 2 veckor. Får hålla mig till tömkörning fortsättningsvis känns det som...
 
I norra Skåne. Har hört talas om att det finns nån som kör i trakten men bara lösa rykten än så länge. @trassel
Vi har en riktigt duktig kusk och instruktör i just skogskörning (och annan körning) som jag tränar regelbundet för. På bilden tränar vi momenten som dm i skogskörning består av. Länk har du redan i tidigare inlägg :) Var i norra Skåne finns du?
84350241_119210539451313_4551930924417155072_n-1-1536x1152.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp