Körfolkets snacktråd 2

Nu är en loksele påväg till mig :angel: man kan ju inte gräva ner sig helt för alla tråkigheter som hänt😁 dök upp en i vad jag tror rätt storlek till superbra pris i ett område där en bekant bor som kunde köpa den åt mig och sedan skicka den hit så det blev en säker affär(hade varit tveksam annars i och med det låga priset). Tack vare bra pris så är det ju inte hela världen om den inte passar, då får jag nog igen pengarna.
Är ju ganska länge kvar innan jag kommer göra något mer än att bara tömköra, men nu får jag ju lite mer motivation kanske 😁
 
Nu hoppar jag in i tråden då jag äntligen ska börja köra min lilla häst. Jag köpte honom 2 veckor innan jag hade beräknad BF I augusti och har inte kunnat göra så mycket med honom. Men nu har jag kommit igång och börjat tömköra honom, han är en 5 åring haflinger imnporterad från Österrike.Han ska vara både riden och körd men vi har börjat rida in honom nu igen och tanken är att vi ska ”köra in” honom igen oxå. Jag vet ju inte riktigt hur dom har gjort med honom i Österrike med just inkörningen, men han ska ha gått både par och enbet.
En fin och bra sele har vi hittat, men nu börjar jag leta efter en bra vagn med.Är inte helt säker på vad jag vill/bör/ska ha för vagn än. :)
 
Nu är en loksele påväg till mig :angel: man kan ju inte gräva ner sig helt för alla tråkigheter som hänt😁 dök upp en i vad jag tror rätt storlek till superbra pris i ett område där en bekant bor som kunde köpa den åt mig och sedan skicka den hit så det blev en säker affär(hade varit tveksam annars i och med det låga priset). Tack vare bra pris så är det ju inte hela världen om den inte passar, då får jag nog igen pengarna.
Är ju ganska länge kvar innan jag kommer göra något mer än att bara tömköra, men nu får jag ju lite mer motivation kanske 😁
Passade lokselen? :)
 
Förra helgen var det mycket tid framför datorn för att titta på VM :) Var väldigt intressant att se alla ekipagen.

Har börjat sätta igång min ponny så smått igen. Jobbigt när det blir mörkt så tidigt dock och ridbanan är inte klar förrän möjligtvis i december. Så fort den är klar och ljusen är på plats så blir det lättare att hålla igång, tack och lov :)
 
Min pisk har gått sönder. :arghh: Läste bara nån dag innan i en körbok att pisken helst ska förvaras liggande och inte stående. Sen ser jag i ögonvrån när jag kör (med pisken i piskstället på vagnen) hur den börjar svaja kraftigt och sen plötsligt hänger på halv stång. Snyft.

I normala fall skulle jag shoppa en ny på SHS, men nu blir det ju inga såna evenemang inom en överskådlig framtid. Så var brukar ni köpa er pisk ifrån?

Tror dessutom att jag behöver två numera, den jag hade till D-ponnyn var alldeles för lång för B-ponnyn. Vad är lagom pisklängd till respektive ponny?
 
Min pisk har gått sönder. :arghh: Läste bara nån dag innan i en körbok att pisken helst ska förvaras liggande och inte stående. Sen ser jag i ögonvrån när jag kör (med pisken i piskstället på vagnen) hur den börjar svaja kraftigt och sen plötsligt hänger på halv stång. Snyft.

I normala fall skulle jag shoppa en ny på SHS, men nu blir det ju inga såna evenemang inom en överskådlig framtid. Så var brukar ni köpa er pisk ifrån?

Tror dessutom att jag behöver två numera, den jag hade till D-ponnyn var alldeles för lång för B-ponnyn. Vad är lagom pisklängd till respektive ponny?
Jag har köpt alla mina spön/piskor från piskmakaren i Lund. Hantverk när det är som bäst! Han verkar fortfarande vara verksam då både hemsida och facebooksida är aktiva.
 
Jag köper också från piskmakaren, har turen att bo nära.

Liten uppdatering från oss:
Giz ska snart igång efter 9 månaders vila pga fång. Unghästarna Wendel och Wilgot är nu kastrerade och följer sina utbildningsplaner. Tuz har avlivats pga röntgenförändringar i halskotpelaren som orsakade honom mer och mer lidande. In till teamet har det flyttat en stor D-ponny, ett Fellponnysto, ”Senta”. Hon är precis som Wilgot fyra år. Parallellt med min satsning på russparet kommer hon att tränas i enbet.
2021 blir ett intressant år :)

98A537F8-28CB-45CD-85E2-FFF29F2E8258.jpeg
 
Kör ni släde? Jag har äntligen fått släpa fram släden =), har kunnat köra 5 gånger senaste veckan och är så nöjd. Det blev ju inget slädföre förra året så jag har verkligen längtat.
Visa bifogad fil 63517
Jag har en längtan att köra släde, men har insett att det nog inte kommer bli så. dels för att det är väldigt sällsynt med slädföre där jag bor och dels för att jag har insett att om man ska köra i snö på vintern med mina shetlandsponnyer, så ska de nog vara skodda och broddade. Och jag kör inte så mycket på vintern att jag har nån större lust att lägga möda på just det.
 
Hämtade ut piskorna igår och de känns väldigt långa bägge två. Hm... Var 2 meter och 1,8 meter som han föreslog till mina. Men de kanske känns helt normala när jag väl sitter bakom en vagn igen. Blir dock inget med det på ett bra tag då ponnyn är oskodd bak. :(
 
Hämtade ut piskorna igår och de känns väldigt långa bägge två. Hm... Var 2 meter och 1,8 meter som han föreslog till mina. Men de kanske känns helt normala när jag väl sitter bakom en vagn igen. Blir dock inget med det på ett bra tag då ponnyn är oskodd bak. :(
Barfotaboots med broddar för bakhovarna kanske? (om det är halkan som är problemet)
 
Hämtade ut piskorna igår och de känns väldigt långa bägge två. Hm... Var 2 meter och 1,8 meter som han föreslog till mina. Men de kanske känns helt normala när jag väl sitter bakom en vagn igen. Blir dock inget med det på ett bra tag då ponnyn är oskodd bak. :(
Det låter långt faktiskt. Minns inte hur lång pisk jag har från honom, 160 eller 180. Tycker det är lagom. Har 110 cm ponny.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp