Körfolkets snacktråd 2

Det låter långt faktiskt. Minns inte hur lång pisk jag har från honom, 160 eller 180. Tycker det är lagom. Har 110 cm ponny.

Ja, jag kollade mailet igen och jag hade bett om 200 respektive 180 inklusive snärt, men han har gjort exklusive snärt. Men jag orkar inte tjafsa. :crazy:
 
Ja, jag kollade mailet igen och jag hade bett om 200 respektive 180 inklusive snärt, men han har gjort exklusive snärt. Men jag orkar inte tjafsa. :crazy:
Fast det hade jag inte gått med på. Att se till att man får det man har beställt är inte att tjafsa, utan faktiskt att ge säljaren en möjlighet att göra om och göra rätt. Det lär ju inte handla om några lågprisgrejer du har beställt...
Mejla och fråga hur du ska göra.
 
Nu måste jag verkligen ha en ny sele, vi var med om en olycka och den gamla gick sönder. Enda problemet är att min shettis verkar ligga mellan två olika mått.. :(

Förra selen var märkt med P vilket jag antar står för ponny. Försökt mäta enligt guide på Drive out och han hamnar mellan ponny och shettis. Är 97 cm hög så ingen jätte men fy vad svårt det är när man inte är så insatt själv.
 
Nu måste jag verkligen ha en ny sele, vi var med om en olycka och den gamla gick sönder. Enda problemet är att min shettis verkar ligga mellan två olika mått.. :(

Förra selen var märkt med P vilket jag antar står för ponny. Försökt mäta enligt guide på Drive out och han hamnar mellan ponny och shettis. Är 97 cm hög så ingen jätte men fy vad svårt det är när man inte är så insatt själv.
Vilken av deras selar är det du funderar på?
Jag har syntetselen i storlek shetland och den fungerade bra på både gammelgubben (93 cm, nätt modell) och maxade låneponnyn (107 cm, rejäl modell)
 
Vilken av deras selar är det du funderar på?
Jag har syntetselen i storlek shetland och den fungerade bra på både gammelgubben (93 cm, nätt modell) och maxade låneponnyn (107 cm, rejäl modell)

Antingen syntet eller en av de billigare i läder. Men då är de rätt flexibla alltså? :) Hade det varit en sadel hade jag ju inte haft några problem alls, men blev lite tveksam efter att jag köpt en syntet i storlek shetland som där bakselen liksom inte ens kom runt rumpan :crazy:
 
Fast det hade jag inte gått med på. Att se till att man får det man har beställt är inte att tjafsa, utan faktiskt att ge säljaren en möjlighet att göra om och göra rätt. Det lär ju inte handla om några lågprisgrejer du har beställt...
Mejla och fråga hur du ska göra.

Blir så less. Får till svar att jag kan ju "höra med nån i din klubb om de behöver en pisk". Eh? Till att börja med är jag inte med i nån klubb, sen är det ju inte jag som gjort fel (han erkänner att han skickade längre för att det tydligen passade bättre till mina hästar). Så sjukt irriterande! Ska prova att köra med den kortare pisken så snart det inte är snöstorm här, för att se om jag åtminstone kan behålla den ena. Sen ska jag kräva pengar för returfrakt och ny pisk som har rätt längd. :rage: Lär väl sluta med att jag står utan pisk till ponnyn.
 
Vad tror ni om det här? Bakselen ok?

IMG_20210129_153500.jpg
 
(han erkänner att han skickade längre för att det tydligen passade bättre till mina hästar)
Då ska du ju definitivt inte vara snäll, har man beställt en längd som man själv vet fungerar och trivs med, så ska man bannemig HA den längden också! Du har inte gjort något fel!
 
Vad tror ni om det här? Bakselen ok?

Visa bifogad fil 63989
Det där borde du nog få att fungera.

Antingen syntet eller en av de billigare i läder. Men då är de rätt flexibla alltså? :) Hade det varit en sadel hade jag ju inte haft några problem alls, men blev lite tveksam efter att jag köpt en syntet i storlek shetland som där bakselen liksom inte ens kom runt rumpan :crazy:
Ja, den jag har är väldigt flexibel.
Jag har en "ärvd" lädersele också, som jag tror är från Drive Out från början. Och den i stl shetland är alldeles för liten på alla håll för min förvisso tjocka, men ändå medelstora shetlandsponny. Den är lagom på min tämligen nätta valack...
 
Det där borde du nog få att fungera.


Ja, den jag har är väldigt flexibel.
Jag har en "ärvd" lädersele också, som jag tror är från Drive Out från början. Och den i stl shetland är alldeles för liten på alla håll för min förvisso tjocka, men ändå medelstora shetlandsponny. Den är lagom på min tämligen nätta valack...

Försökte ställa in efter bästa förmåga 😅

Nu måste den smörjas rejält, lädret är stelt..
 
Nu måste jag verkligen ha en ny sele, vi var med om en olycka och den gamla gick sönder. Enda problemet är att min shettis verkar ligga mellan två olika mått.. :(

Förra selen var märkt med P vilket jag antar står för ponny. Försökt mäta enligt guide på Drive out och han hamnar mellan ponny och shettis. Är 97 cm hög så ingen jätte men fy vad svårt det är när man inte är så insatt själv.
97 cm ponny så måste en sele i storlek shetland passa? Jättekonstigt annars, storlek shetland i selar brukar passa mina stora (110 cm) och grova shettisar.
 
Blir så less. Får till svar att jag kan ju "höra med nån i din klubb om de behöver en pisk". Eh? Till att börja med är jag inte med i nån klubb, sen är det ju inte jag som gjort fel (han erkänner att han skickade längre för att det tydligen passade bättre till mina hästar). Så sjukt irriterande! Ska prova att köra med den kortare pisken så snart det inte är snöstorm här, för att se om jag åtminstone kan behålla den ena. Sen ska jag kräva pengar för returfrakt och ny pisk som har rätt längd. :rage: Lär väl sluta med att jag står utan pisk till ponnyn.
Vad konstigt! Har också köpt av honom, visserligen IRL, men det har inte varit några problem.
 
Idag har jag och Noella varit på våran allra första körträning!😃
Har inte hållt på med körning tidigare, förutom att vi fick köra travhästar på en hästutbildning jag gick på för 30 år sedan, och barnens ponny i skogen!😉
Det var så himla kul, längtar tills i morgon då vi ska träna igen!
Är så fantastiskt med hästar, finns alltid nya saker att lära sig, trots att man hållt på i över 30 år!😁
 
Det jag lärt mig är att det är jättesvårt med körning!😉
Ja, alltså, all respekt till skickliga kuskar! :bow:
Jag har kört en hel del, i form av "sitta bakom och styra". Huvudsakligen självlärd, med viss hjälp på distans. Mest lite motionskörning till vardags och träning av ponnytravare, men jag har även lyckats sätta ihop och köra lite par. (och provat tandem, men det kräver mer av både mig och ponnyer, insåg jag)
Men, som sagt, mer än att passa till utrustningen någorlunda korrekt och sen sitta bakom och styra, det kan jag inte påstå att jag kan. Nån gång kanske jag försöker lära mig, men min ambitionsnivå är så låg just nu så för tillfället är det inte aktuellt.

(men jag klurar på att kanske lyckas sätta tre ponnyer framför samma vagn framöver - har man trygga shetlandsponnyer som känner varandra väl kan man ju prova sig fram lite 🤪)
 
Ja, alltså, all respekt till skickliga kuskar! :bow:

(men jag klurar på att kanske lyckas sätta tre ponnyer framför samma vagn framöver - har man trygga shetlandsponnyer som känner varandra väl kan man ju prova sig fram lite 🤪)

Som den ryska varianten med tre i bredd? :)

Min "vanliga" tränare till stora hästen är hippolog så tänkte försöka fräscha upp hennes kör-kunskaper till våren och ta en lektion eller två :D
Har också spanat in att det finns en klubb som pysslar med körning och har lektioner, typ en timme bort - om jag skulle få mer feeling.

Annars har vi mest vinterträning just nu, dvs jag tömkör och försöker få någon slags koll på hästen.
 
Dag 2 på körträningen var lika rolig som igår.
Det jag lärt mig är att det är jättesvårt med körning!😉
Jag är så imponerad av alla kuskar som fixar att svänga mellan alla tävlingshinder. Jag hade svårt att svänga runt en sockerbit!😂
Visa bifogad fil 64800

Jag blev full i skratt häromdagen när en stallkompis kallade mig expert på körning. Hen var lite sugen på att få sin häst inkörd och ville att jag gjorde det. ;)

Jag har enbart kört in mina egna hästar, tre stycken som jag haft sen de var föl (inkörda vid 15, 8 och 4 år) och kör till husbehov. Är självlärd och gör säkert tusen fel.

Jag förklarade att jag absolut inte var nån expert och att det bästa var att anlita någon som både kan köra in hästen och lära upp kusken. Men då var det såklart inte intressant längre (kostade ju pengar...).

Jag hoppas komma iväg på träning i vår med ponnyn, längtar sååå mycket efter att få börja lära mig hur man gör på riktigt.
 
Jag förklarade att jag absolut inte var nån expert och att det bästa var att anlita någon som både kan köra in hästen och lära upp kusken. Men då var det såklart inte intressant längre (kostade ju pengar...).
För att kasta en stor sten i glashuset 🤪 , så är det nu märkligt att träna ridning kan få kosta hur mycket pengar som helst, men att det inte får kosta något alls att lära sig att köra.
Och det där med att köra in hästar är ju så oerhört viktigt att det blir rätt, om det ska fungera framåt. Där får jag nog ändå klappa mig själv lite på huvudet, för med min insikt om att jag faktiskt inte "kan körning" kombinerat med grundlig kunskap om inridning, så har jag utvecklat mitt eget system för inkörning av mina ponnyer. Och där har utgångspunkten hela tiden varit att allt måste sitta klockrent och lite till innan jag gått vidare i nästa steg, just för att inte misslyckas. Jag tycker ju egentligen att körning är läskigt, att man inte har nån kontroll över hästen framför sig.

Som den ryska varianten med tre i bredd? :)
Trojka heter den ryska varianten, trespann på svenska. Och ja, liknande det. :) Trojkan har ju också egenheten att mittenhästen ska trava och ytterhästarna ska galoppera. (hur sjutton man nu lär dem det??)
lånat foto:
nlygffbd9a0mu2ca6zmo.jpg
 
För att kasta en stor sten i glashuset 🤪 , så är det nu märkligt att träna ridning kan få kosta hur mycket pengar som helst, men att det inte får kosta något alls att lära sig att köra.
Och det där med att köra in hästar är ju så oerhört viktigt att det blir rätt, om det ska fungera framåt. Där får jag nog ändå klappa mig själv lite på huvudet, för med min insikt om att jag faktiskt inte "kan körning" kombinerat med grundlig kunskap om inridning, så har jag utvecklat mitt eget system för inkörning av mina ponnyer. Och där har utgångspunkten hela tiden varit att allt måste sitta klockrent och lite till innan jag gått vidare i nästa steg, just för att inte misslyckas. Jag tycker ju egentligen att körning är läskigt, att man inte har nån kontroll över hästen framför sig.


Trojka heter den ryska varianten, trespann på svenska. Och ja, liknande det. :) Trojkan har ju också egenheten att mittenhästen ska trava och ytterhästarna ska galoppera. (hur sjutton man nu lär dem det??)
lånat foto:
nlygffbd9a0mu2ca6zmo.jpg

Ja, gissa om det snackades när jag köpte vagn till fjordingen för 12’ samtidigt som ingen reagerade när en annan i stallet köpte en sadel för 22’...
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp