Körkorts förnyelse som gått fel

Det här hittade jag på nätet.

Förnya innan giltighetstiden har gått ut
Körkort måste förnyas innan giltighetstiden har gått ut. Transportstyrelsen skickar i god tid automatiskt ut en ansökningsblankett för förnyelse av körkort till din folkbokföringsadress.

Om du inte skickar in det underlag du fått för förnyelsen av körkortet kommer Transportstyrelsen att förelägga dig att förnya körkortet inom viss tid. Följer du inte detta föreläggande blir körkortet ogiltigt och du får därmed inte längre köra det fordon körkortet gällde för.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/lagar-och-regler/korkortets-giltighet/

Så. Jag har ingen skyldighet hålla rätt på när det går ut. Transportstyrelsen rek dock att man på eget initiativ hör av sig om man inte fått en blankett 1 mån innan körkortet går ut. Så bra att ha koll.

Men det öppnar frågan för vad TS fick - ansökningsblankett eller föreläggande? @Lumos_Nox
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Av en slump läste jag på mitt körkort (mindes inte riktigt när jag tog det, bara att det var vinter) och upptäcker att det har ju redan gått ut!!
Det har gått ut för en månad sen och kallelsen är utfärdad 21/11. Vad har hänt här?! Är helt stensäker på att jag inte fått någon blankett innan,får typ ingen post så ett brev missas inte.
Enligt transportstyrelsen skickas sånt ut automatiskt i god tid. Är en månad försent god tid?
Är du säker på att ditt körkort gick ut 2016?
Jag fick nämligen blanketten att jag måste förnya mitt c-kort någon gång under juli månad, men det går ju inte ut förrän sommaren 2017, så jag har ett helt år på mig att förnya det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Jag har ett enormt släp och stor bil så tänkte att dom kanske kunde stoppa mig för det , men icke.. dom liksom förutsätter att man har rätt körkort vilket är dumt :rofl: (jo jag har rätt körkort)

Mina vänner stoppar dom hela tiden ( dom har inte rätt körkort) jag tror dom slår upp det på datorn helt enkelt
På den tiden när jag körde Nissan Terrano och tvåtonssläp stoppades jag flera gånger. Av förhoppningsfulla poliser som log lite och sa att det var stoooort det där ekipaget.
Och ja, jag har rätt körkort. Besvikelsen var påtaglig.

De kanske känner igen dig :)
 
Mitt går ut 2055 och det är väl rimligt. hur länge är kortet giltigt i sverige?

Det står var 10e år.

"Körkort för behörighet AM, A1, A2, A och B ska förnyas senast tio år efter utfärdandet. Transportstyrelsen skickar en så kallad grundhandling för förnyelsen i god tid före tioårs- gränsen. Handlingen sänds till din folkbokföringsadress. Körkort för högre behörigheter (C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D och DE) har en giltighets- tid på 5 år. "
---
www.transportstyrelsen.se
 
@Lumos_Nox: Jag hade kört utan att vara ett dugg orolig. Rent krasst är det liten risk att du blir stoppad och blir du det... tja, jag antar att du är kvinna och oddsen är för att du är vit. Dvs förklarar du läget bör det inte vara något problem (huruvida det är rätt eller ej kan vi ta i en annan tråd om någon känner för det).
 
Jag har fel efternamn på mitt (bytte i Juli).

Jag hoppas på att det går bra att bara skicka in för ett nytt när jag är hemma i December.
 
Så klart det kan vara transportstyrelsen som tabbat sig, men i slutändan så måste det väl ändå vara så att man själv är skyldig att hålla reda på när ens körkort behöver förnyas?

Menar alltså inte att skuldbelägga, men tänker att påminnelser är inget särskilt att lägga energi på nu. Snarare att bara göra det så snart som möjligt och undvika att köra bil i den mån det går! :) Jag är jättedålig på regler, men jag skulle nog inte heller våga köra om mitt körkort inte var giltigt.
Enligt körkortsportalen skickar Transportstyrelsen ut för vanliga behörigheter, för högre behörighet måste man ansöka själv. Det tolkar jag som att man inte måste hålla reda på när körkortet går ut för vanlig behörighet.
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fornyelse/

Jag hade kört som vanligt och haft med brevet i bilen, för att kunna visa det vid en kontroll.
 
Jag fick dessa krav långt innan det stod på körkortet, med kort varsel andra vändan. Månaden innan gick att tolka som just så - inte en månad innan.

Först en vända för att de bestämt att själva plastbiten har ett bästföredatum, sen för att de bytt system på bokstäverna så där var att få förnyelse av körkortet - nåt halvår senare. Betala fick jag givetvis göra båda gånger.
 
Är också det.
I alla fall tidigare var det så att om det nya inte var klart i tid så fick du problem med att hämta ut det om du inte hade annat ID, eftersom du inte kunde legitimera dig med det för gamla körkortet.

Exakt så var det när jag hämtade ut (2012). Stod mkt tydligt på rek:et att det krävdes giltig legitimation och att utgånget körkort inte gällde.

Mitt är förnyat i mitten på jan och gick ut mitten på feb och jag sprang inte direkt till fotografen. Så måste varit över en månad innan jag fick papprena.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Enligt körkortsportalen skickar Transportstyrelsen ut för vanliga behörigheter, för högre behörighet måste man ansöka själv. Det tolkar jag som att man inte måste hålla reda på när körkortet går ut för vanlig behörighet.
http://www.korkortsportalen.se/jag-har-korkort/fornyelse/

Jag hade kört som vanligt och haft med brevet i bilen, för att kunna visa det vid en kontroll.

Aha - så det är de flera bokstäverna som ställde till det! Nåväl, jag fick inte köra förens jag hade det nya, eller kvittot om det nya skulle komma, men det vart inte kört att få det nya. Löste sig gjorde det i alla fall.
 
Min sambo missade att förnya sitt i tid för ganska precis ett år sedan. Han hade vid tillfället ingen annan giltig legitimation. Han fick beställa hem en särskild blankett och fylla i och skicka i om vem som skulle följa med vid förnyandet för att intyga att han var han (han hade sin mamma med sig) och för att kunna hämta ut det så fixade han ett pass, det var snabbaste sättet att få ut körkortet när det väl kom. Skulle han haft vittne med sig skulle en ny blankett skickas in och det skulle ta ytterligare någon vecka. Hade han vetat hur krångligt allt skulle bli skulle han ha skaffat passet först och sedan förnyat körkortet. Ja, eller kommit ihåg att höra det i tid naturligtvis.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp