Körkorts förnyelse som gått fel

Tips, besök ett förarprovskontor och fota och skriv namnteckning där, mycket enklare än att skicka foton som aldrig blir godkända fram och tillbaka.
 
Här kan man se vad som anses som gdk legitimation för att hämta ut post, och körkortet skickas som REK

http://www.postnord.se/sv/foretag/t...gitimering/Sidor/godkanda-legitimationer.aspx

Följande legitimationer är godkända:

  • SIS märkt ID-kort och tjänstekort
  • ID-kort utfärdat av Skatteverket
  • Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
  • Svenskt körkort
  • Svenskt EU-pass
  • Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom EU/Schengenområdet*
  • Utländskt EU-pass
  • Utländskt pass, utanför EU
  • LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.
Så det går inte med personbevis som det verkar. Men enklaste är väl kolla med Transportstyrelsen hur det går eller inte går att lösa (är ju drygt om man ska behöva skaffa ID-kort för att få ut körkortet men risken tycks finnas.. )
 
Här kan man se vad som anses som gdk legitimation för att hämta ut post, och körkortet skickas som REK

http://www.postnord.se/sv/foretag/t...gitimering/Sidor/godkanda-legitimationer.aspx

Följande legitimationer är godkända:

  • SIS märkt ID-kort och tjänstekort
  • ID-kort utfärdat av Skatteverket
  • Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
  • Svenskt körkort
  • Svenskt EU-pass
  • Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom EU/Schengenområdet*
  • Utländskt EU-pass
  • Utländskt pass, utanför EU
  • LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.
Så det går inte med personbevis som det verkar. Men enklaste är väl kolla med Transportstyrelsen hur det går eller inte går att lösa (är ju drygt om man ska behöva skaffa ID-kort för att få ut körkortet men risken tycks finnas.. )
Inte bara personbevis men personbevis+gamla körkortet funkade bra i augusti för mig iaf
 
Inte bara personbevis men personbevis+gamla körkortet funkade bra i augusti för mig iaf

Fast var körkortet utgånget då? Jag förstod det som ditt var giltigt men du hade bytt efternamn.
Det är ju en viss skillnad ha ett giltigt körkort med fel namn, och byta ut körkortet till ett med rätt namn med hjälp av det giltiga körkortet och ett personbevis. Och att använda ett utgånget (som legitimation ogiltigt) körkort.

Som sagt när jag hämtade mitt, så var de noga med att skriva att om man inte hämtade ut det nya medan det gamla fortfarande var giltigt måste man ha annan id-handling (pass eller ID-kort) eftersom man inte kunde använda det gamla körkortet efter sista giltighetsdag.
 
Här kan man se vad som anses som gdk legitimation för att hämta ut post, och körkortet skickas som REK

http://www.postnord.se/sv/foretag/t...gitimering/Sidor/godkanda-legitimationer.aspx

Följande legitimationer är godkända:

  • SIS märkt ID-kort och tjänstekort
  • ID-kort utfärdat av Skatteverket
  • Nationellt ID-kort, utfärdat av svensk polis
  • Svenskt körkort
  • Svenskt EU-pass
  • Utländskt nationellt ID-kort utfärdat i länder inom EU/Schengenområdet*
  • Utländskt EU-pass
  • Utländskt pass, utanför EU
  • LMA-kort utfärdat av Migrationsverket. Gäller endast för försändelser från Migrationsverket och Utrikes paket där avsändaren är en privatperson.
Så det går inte med personbevis som det verkar. Men enklaste är väl kolla med Transportstyrelsen hur det går eller inte går att lösa (är ju drygt om man ska behöva skaffa ID-kort för att få ut körkortet men risken tycks finnas.. )
Ja, jag läste det där och jag har inget av det.
 
Det verkar som om min lösning blir:

Ta storasyster i handen och dra med henne till polisen så hon kan intyga att jag är jag.

Beställa ett pass (350kr) och låta henne intyga igen.

Puttra iväg till TS förnya mitt körkort (150kr).

Vänta en vecka minst till passet kommer, åka in till stan igen och hämta ut det hos polisen. Återigen med syster i släptåg.

Vänta minst en vecka på nya körkortet och åka och hämta ut det med mitt nya (onödiga) pass.

Sen finns jag igen! :meh:
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Det verkar som om min lösning blir:

Ta storasyster i handen och dra med henne till polisen så hon kan intyga att jag är jag.

Beställa ett pass (350kr) och låta henne intyga igen.

Puttra iväg till TS förnya mitt körkort (150kr).

Vänta en vecka minst till passet kommer, åka in till stan igen och hämta ut det hos polisen. Återigen med syster i släptåg.

Vänta minst en vecka på nya körkortet och åka och hämta ut det med mitt nya (onödiga) pass.

Sen finns jag igen! :meh:

Om du inte vill ha/behöver pass kanske ett ID-kort är bättre?
 
Om du inte vill ha/behöver pass kanske ett ID-kort är bättre?

Id kort var dyrare samt att det stod en varningsnotis på Skv att det var lång väntetid på de pga tillverknings problem. Sen tror jag även att de skickades med REK brev och då har allt bara gått runt och jag för ända inte ut det. Passet hämtades hos polisen.
 
Det verkar som om min lösning blir:

Ta storasyster i handen och dra med henne till polisen så hon kan intyga att jag är jag.

Beställa ett pass (350kr) och låta henne intyga igen.

Puttra iväg till TS förnya mitt körkort (150kr).

Vänta en vecka minst till passet kommer, åka in till stan igen och hämta ut det hos polisen. Återigen med syster i släptåg.

Vänta minst en vecka på nya körkortet och åka och hämta ut det med mitt nya (onödiga) pass.

Sen finns jag igen! :meh:

Det var min lösning också. Mitt problem var dock att jag tappat bort mitt körkort, som också var min enda legitimation. Sambon fick intyga att jag är jag hos polisen så jag kunde få ett pass för att sen kunna hämta ut mitt nya körkort.
 
Det verkar som om min lösning blir:

Ta storasyster i handen och dra med henne till polisen så hon kan intyga att jag är jag.

Beställa ett pass (350kr) och låta henne intyga igen.

Puttra iväg till TS förnya mitt körkort (150kr).

Vänta en vecka minst till passet kommer, åka in till stan igen och hämta ut det hos polisen. Återigen med syster i släptåg.

Vänta minst en vecka på nya körkortet och åka och hämta ut det med mitt nya (onödiga) pass.

Sen finns jag igen! :meh:
Jag tror att det är enklast så. Har du tur får du passet snabbare, jag fick mitt på fyra dagar i våras.
 
Id kort var dyrare samt att det stod en varningsnotis på Skv att det var lång väntetid på de pga tillverknings problem. Sen tror jag även att de skickades med REK brev och då har allt bara gått runt och jag för ända inte ut det. Passet hämtades hos polisen.

Ah, då förstår jag. Trist.
 
Inte helt säker på ordningen men i somras när min man blivit av med körkortet så beställde han ett nytt. Saknade annat icakort.
Så när körkortet kommit till utlämningsställe fick han meddela vägverket (eller vad det nuförtiden heter). Han fick då meddela vem som skulle hämta ut körkortet (jag) och då skickade Vägverket en fullmakt till utlämningsställe där sedan jag fick hämta ut det med mitt giltiga körkort.
Gick fort. Tog mindre än en vecka. Kostade inget extra heller.
 
Inte helt säker på ordningen men i somras när min man blivit av med körkortet så beställde han ett nytt. Saknade annat icakort.
Så när körkortet kommit till utlämningsställe fick han meddela vägverket (eller vad det nuförtiden heter). Han fick då meddela vem som skulle hämta ut körkortet (jag) och då skickade Vägverket en fullmakt till utlämningsställe där sedan jag fick hämta ut det med mitt giltiga körkort.
Gick fort. Tog mindre än en vecka. Kostade inget extra heller.
Skall givetvis vara id-kort.

Kan nämna att det som längst tid var att ta reda på hur man skulle göra. De flesta sa att man var tvungen att fixa ett pass först men det behövs alltså inte (om det inte ändrats sedan dess).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Inte helt säker på ordningen men i somras när min man blivit av med körkortet så beställde han ett nytt. Saknade annat icakort.
Så när körkortet kommit till utlämningsställe fick han meddela vägverket (eller vad det nuförtiden heter). Han fick då meddela vem som skulle hämta ut körkortet (jag) och då skickade Vägverket en fullmakt till utlämningsställe där sedan jag fick hämta ut det med mitt giltiga körkort.
Gick fort. Tog mindre än en vecka. Kostade inget extra heller.
Det lät ju smidigt. Kanske kan fråga om det när jag går till Transportstyrelsen imorgon.
Tack för tipset!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp