Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
Det gör man inte? Alltså, är det för varmt drar man på AC:n/fläkten/öppnar fönstret. Kliar det någonstans så kliar man där och hårstrået petar man bort.

Sånt gör man utan att tänka på det när man blivit mer van och säker på att köra. Det kommer med tiden. Öva och åter öva.
 
Att köra bil kräver ju att man gör fler än två saker samtidigt även i sin absolut enklaste form (titta på vägen, hålla i ratten och trycka på gasen). I en trefilig rondell i rusningstid så har man betydligt fler uppgifter än så. Med det sagt så blir ju även bilkörningen med tiden automatiserad, på samma sätt som vi med vana kan simma, cykla och rida utan att aktivt behöva tänka på varje steg. Många vana bilförare kan ju hantera både bil och trafik samtidigt som de pratar i telefon, äter och/eller tar på sig solglasögon.

Så jag skulle säga att det beror helt på hur stora koncentrationssvårigheter du har och hur lång tid du kan tänka dig att lägga på inlärningen. Just de grejor du nämner är lätt åtgärdade för de flesta förare (man kan klia sig på näsan och hålla i ratten samtidigt). Däremot så måste du kunna sortera intryck och stänga ute andra störningar som du inte har direkt kontroll över (lukt, ljud, syn etc). Att helt tappa fokus på den egna körningen för att någon tutar eller för att det dyker upp ett rådjur på ängen bredvid är direkt livsfarligt.
 
För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?

Det kommer som sagt :) dagen innan min uppkörning så bad körläraren mig att sätta igång vindrutetorkarna pga snö.
Slutade i att jag körde in i en snödriva :D

Tog mitt körkort dagen efter (fick göra om teorin två gånger däremot)
 
Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
Kan du koncentrera dig på trafiken även om det är för varmt/kliar/hårstrå som hänger ner? Om du kan det och det inte stör din bilkörning/fokus på trafiken runt bilen medan du t ex. startar AC:n, kliar, tar bort hårstråt snabbt är det inget hinder alls.

Om det däremot påverkar, då är det bara att öva och öva tills allt det där sker per automatik. Jag gör massor av saker när jag sitter bakom ratten utan att reflektera över det (nu snackar vi inga grova grejer, men t ex. klia sig osv).
Med övning kommer färdighet, är man rädd att det ska påverka allt för mycket kan man övningsköra på ett lugnt ställe t ex. en stor parkering med lite trafik mest för att få in känslan hur man ska göra.

Eller är det något annat som gör att du är osäker på med att köra bil?
 
För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
Jag har lite svårt att förstå, vad händer när du upptäcker ett hårstrå framför ögat? För mig är det spontana att ta bort det samtidigt som jag kör vidare. När jag kör så kliar jag mig, flyttar hår, pillar med radion, höjer eller sänker temperaturen osv. Här handlar det mycket om att bli trygg i bilen, att veta att även om jag kliar mig på axeln så ser jag att bilen framför bromsar.

Om du är ute och går med hunden, vad händer om det kliar på axeln?
 
För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
Säger nog som de övriga, körandet sitter på samma autopilot som cykling eller gång. Så om jag vill bli av med ett hårstrå så stryker jag bort det.

Frågan är, övningskör du med någon? Lektionerna kanske inte är nog för att få till automatiseringen? Eftersom du hela tiden lär dig nya saker då. Om du övningskörde med en anhörig så får man ju tex köra halvtom 70-väg till Enköping och tillbaka många gånger, eller vart nu den anhörige brukar vilja åka. Då kanske det finns större chans att få till automatiseringen?
 
@Araminta Jag har inte några egentliga koncentrationssvårigheter annars, även om jag helst gör en sak i taget. Ser dock att det lät som om jag har generella koncentrationssvårigheter. Uttryckte mig lite tokigt.

@WhoIsItAgain @Snurrfian Jag har övningskört några gånger nu i juli och då är det så jag gjort. Även kört in på en sidoväg och tagit av mig långärmad tröja. Tänker bara att i en mer komplicerad trafikssituation så måste 100% av uppmärksamheten vara riktad mot den. Men kanske blir man så uppslukad då att man glömmer allt annat? Det vore det bästa :idea:

@TheRedLightning Jag har väldig respekt, även om jag inte är rädd hela tiden som jag var förut. På ett sätt skulle det kännas skönare att vara den som körde eftersom jag -när jag är tillräckligt duktig- kommer köra väldigt försiktigt. Tycker att många som jag åkt med kör så nära den framför till exempel. Men ja, visst påverkar det nog en hel del att jag tänker mycket på vilka olyckor som kan komma att inträffa.

@pepp härligt att det gick bra med uppkörnongen ändå dagen efter :D. För mig kommer teorin säkert att gå bra, det är bara körningen som oroar.
 
@Araminta Jag har inte några egentliga koncentrationssvårigheter annars, även om jag helst gör en sak i taget. Ser dock att det lät som om jag har generella koncentrationssvårigheter. Uttryckte mig lite tokigt.

@WhoIsItAgain @Snurrfian Jag har övningskört några gånger nu i juli och då är det så jag gjort. Även kört in på en sidoväg och tagit av mig långärmad tröja. Tänker bara att i en mer komplicerad trafikssituation så måste 100% av uppmärksamheten vara riktad mot den. Men kanske blir man så uppslukad då att man glömmer allt annat? Det vore det bästa :idea:

@TheRedLightning Jag har väldig respekt, även om jag inte är rädd hela tiden som jag var förut. På ett sätt skulle det kännas skönare att vara den som körde eftersom jag -när jag är tillräckligt duktig- kommer köra väldigt försiktigt. Tycker att många som jag åkt med kör så nära den framför till exempel. Men ja, visst påverkar det nog en hel del att jag tänker mycket på vilka olyckor som kan komma att inträffa.

@pepp härligt att det gick bra med uppkörnongen ändå dagen efter :D. För mig kommer teorin säkert att gå bra, det är bara körningen som oroar.
Jag tror att det handlar mer om att du behöver köra mera, jag ser likheter med dottern som också håller på och övningskör. Grejer som jag inte ens tänker på bygger hon upp till stora svårigheter. Det är helt okej att köra in till sidan och stanna om man vill ta av sig tröjan, det är helt okej att åka in på en sidoväg och ta en paus om det är för mycket. Bara du inte börjar dra tröjan över huvudet när du kör så är det helt okej. ;) Skulle det vara en hetsig trafiksituation så kommer dit fokus automatiskt hamna på vägen, för att ta exemplet med hund igen, om hunden håller på att springa ut framför en bil, inte funderar du då på om det inte är lite för varmt med tröjan? :D
 
Säger nog som de övriga, körandet sitter på samma autopilot som cykling eller gång. Så om jag vill bli av med ett hårstrå så stryker jag bort det.

Frågan är, övningskör du med någon? Lektionerna kanske inte är nog för att få till automatiseringen? Eftersom du hela tiden lär dig nya saker då. Om du övningskörde med en anhörig så får man ju tex köra halvtom 70-väg till Enköping och tillbaka många gånger, eller vart nu den anhörige brukar vilja åka. Då kanske det finns större chans att få till automatiseringen?

Jag övningskör lite med min mamma på somrarna, har övningskört några gånger nu i veckan t.ex. Blir mest bilvana, för det har varit sparsamt trafikerat. Annars blir det bara lektioner. Körde 53 lektioner (kanske motsvarade 26 tillfällen) 2017. Hade nog kommit ganska långt med körningen så jag hoppas att det ska räcka med att jag tar lektioner sedan framöver. Det är för mig inte idealiskt att köra med en förälder. I övrigt har jag nog ingen att övningsköra med som det ser ut nu.

Fast det har varit bra att få repetera lite bilkörning så jag är jättetacksam till min mamma ändå förstås :heart.

Annars håller jag i och för sig med dig, att det nog är bra att köra privat med!
 
Jag övningskör lite med min mamma på somrarna, har övningskört några gånger nu i veckan t.ex. Blir mest bilvana, för det har varit sparsamt trafikerat. Annars blir det bara lektioner. Körde 53 lektioner (kanske motsvarade 26 tillfällen) 2017. Hade nog kommit ganska långt med körningen så jag hoppas att det ska räcka med att jag tar lektioner sedan framöver. Det är för mig inte idealiskt att köra med en förälder. I övrigt har jag nog ingen att övningsköra med som det ser ut nu.

Fast det har varit bra att få repetera lite bilkörning så jag är jättetacksam till min mamma ändå förstås :heart.

Annars håller jag i och för sig med dig, att det nog är bra att köra privat med!
Nej för det var precis det jag tänkte är bra. Glest och sparsamt trafikerat, lång väg att köra, låg hastighet, ofta. Tror jag är bra för automatisering. Så man känner sig så avslappnad på den vägen att man vågar stryka undan ett hårstrå.

Jag körde så med förälder på helgerna, till landet. Iofs en väldigt avslappnad förälder som typ läste tidningen närapå.

Sedan gärna få in några mil själv också efter att man fått körkortet för att befästa.
 
Senast ändrad:
@TheRedLightning Jag har väldig respekt, även om jag inte är rädd hela tiden som jag var förut. På ett sätt skulle det kännas skönare att vara den som körde eftersom jag -när jag är tillräckligt duktig- kommer köra väldigt försiktigt. Tycker att många som jag åkt med kör så nära den framför till exempel. Men ja, visst påverkar det nog en hel del att jag tänker mycket på vilka olyckor som kan komma att inträffa.
Jo tack det har jag sett, majoriteten av alla i trafiken håller inte 3-sekunders regeln. En bra sak jag fått lära mig om det är någon som ligger nära bakom är att jag själv ska se till att ha ännu längre avstånd till fordonet framför, på så vis får jag längre reaktions- och bromssträcka om fordonet framför plötsligt bromsar och kanske slipper få fordonet bakom i min bakände.

En av mina körlärare sa alltid att vi skulle förvänta oss det mest oförutsedda och va beredda på det, det är lite i stil med "att alla i trafiken är idioter utom dig själv."
Jag kör själv väldigt aktivt i trafiken och på så vis övar mycket, det jag lärt mig är att läsa av trafiken i god tid så jag kan planera min körning.

Ett exempel är rondeller, jag brukar när jag närmar mig rondellen checka av hur många bilar är det och vart ska dom, vilka är på kö, oskyddade trafikanter över övergångsställen, vart finns det en lucka. Sen brukar jag anpassa min fart till den luckan jag checkat in mig på och när fordonet framför den luckan passerar, glider jag in bakom i samma tempo.
Såklart kan det hända att jag missbedömer, men 9 av 10 gånger funkar det. Det är dock inget jag lärde mig över en natt. Vill man öva på att läsa av trafiken kan man som gående t ex. ställa sig vid en rondell och titta hur fordonen gör och försöka se om det finns något som kännetecknar att kunna förutspå vart de tar vägen.

En annan sak jag märkt i trafiken, man vinner väldigt mycket på att visa hänsyn, tyvärr måste ja säga kör alldeles för många med "egoismen" (jag ska fram först). Om jag ska åka en längre sträcka brukar jag åka i god tid, så jag kan "chilla", dvs köra mer defensivt och slippa stressen som lätt kan uppstå när tiden blir knapp. Jag inbillar mig att man är en bättre förare om man inte är stressad.

Ytterligare en sak som är bra att göra när man kör på vägar är att ha koll på dikena, att aktivt söka av dikena och vägen, gör man det kan man upptäcka vilt innan det kliver upp på vägen och hinner agera.
Ju mer man kör ju mer kommer ske per automatik, det är lite som att lära sig cykla, har man lärt sig det en gång så kan man det sen blir man bara bättre varje gång man gör det. :)
 
@Takire: Jag tycker också det låter som om du behöver köra mer för att allt ska sitta i förlängda märgen :up:

Jag var jätterädd till en början när jag skulle ta körkort och hade jättesvårt att hålla reda på allt men det gav sig ganska snabbt (jag gick en intensivkurs och hade kört rätt mycket landsväg med mamma, det var stadskörningen som var mitt största problem). Jag var 31 år när jag tog körkortet så jag var rätt gammal.

Numera är det inga problem, jag har dessutom kört mycket i jobbet (VÄLDIGT mycket... jag har jobbat en vintersäsong som testförare ;)). Vi ska väl inte nämna allt jag testat att göra medan jag kör men att tex äta snacks är inget problem :laugh:
 
@Takire: Jag tycker också det låter som om du behöver köra mer för att allt ska sitta i förlängda märgen :up:

Jag var jätterädd till en början när jag skulle ta körkort och hade jättesvårt att hålla reda på allt men det gav sig ganska snabbt (jag gick en intensivkurs och hade kört rätt mycket landsväg med mamma, det var stadskörningen som var mitt största problem). Jag var 31 år när jag tog körkortet så jag var rätt gammal.

Numera är det inga problem, jag har dessutom kört mycket i jobbet (VÄLDIGT mycket... jag har jobbat en vintersäsong som testförare ;)). Vi ska väl inte nämna allt jag testat att göra medan jag kör men att tex äta snacks är inget problem :laugh:

Jag fyller 31 snart så jag är också rätt gammal i ta körkorts-sammanhang :p. Körkortstillståndet går ut hösten 2021 så jag hoppas på att lyckas innan dess.
 
Du skulle kunna köra i låg fart på en stor tom parkering eller liknande enbart med syftet att öva på sådant. Så är det du ska göra mer bekant och det är bara att göra det i snäppet mer trafikmiljö/högre hastighet osv. som blir det nya steget.
Använda ena handen till något annat samtidigt som du kör rakt fram, sedan göra olika svängar osv. Hålla kvar blicken rakt fram samtidigt som du rör på kroppen på olika sätt. Gör lek av att utmana dig själv. Det är alltid bra att i kontrollerad miljö kunna göra lite mer än vad man i verkligheten skulle utföra ute i trafiken.
 
@Takire jag tror att vi har ungefär samma problem. Fast jag började övningsköra för ca ett år sen, så jag har nog inte hållt på lika länge.

Otålig som jag är så tog jag upp problemet för några veckor sen med pappas kompis som är trafiklärare. Han svarade bara "mängdträning" och "börja från början och gör de momenten tills de 100% sitter". Det är tålamodsprövande, men jag tycker nog att jag blivit lite säkrare i att tex kunna ta bort ett hårstrå som hamnat fel efter att jag och pappa börjat om från början och verkligen övat in momenten tills att JAG känner mig säker i det. Och alltså inte att bara han tycker att jag kan det.

Jag tror inte att jag har så mycket mer att tillägga, förutom att mängdträning alltid är bra och inte går att få för mycket av (enligt pappas kompis ;)) och lycka till! :up:
 
@Takire jag tror att vi har ungefär samma problem. Fast jag började övningsköra för ca ett år sen, så jag har nog inte hållt på lika länge.

Otålig som jag är så tog jag upp problemet för några veckor sen med pappas kompis som är trafiklärare. Han svarade bara "mängdträning" och "börja från början och gör de momenten tills de 100% sitter". Det är tålamodsprövande, men jag tycker nog att jag blivit lite säkrare i att tex kunna ta bort ett hårstrå som hamnat fel efter att jag och pappa börjat om från början och verkligen övat in momenten tills att JAG känner mig säker i det. Och alltså inte att bara han tycker att jag kan det.

Jag tror inte att jag har så mycket mer att tillägga, förutom att mängdträning alltid är bra och inte går att få för mycket av (enligt pappas kompis ;)) och lycka till! :up:

Tack och lycka till du med!

Ja, jag har hållt på länge om man lägger ihop allt, i så fall skulle det bli 10 år tror jag :p. Är dock bara ett par veckor under 2010 samt februari-juni som jag kört regelbundet. Kanske bäst att säga det så det inte verkar helt orimligt :laugh:.

Ja, det är ju skillnad på att känna själv att man klarar något och att någon säger att man klarar något!
 
Tack och lycka till du med!

Ja, jag har hållt på länge om man lägger ihop allt, i så fall skulle det bli 10 år tror jag :p. Är dock bara ett par veckor under 2010 samt februari-juni som jag kört regelbundet. Kanske bäst att säga det så det inte verkar helt orimligt :laugh:.

Ja, det är ju skillnad på att känna själv att man klarar något och att någon säger att man klarar något!

Min övningskörning var också utspridd... jag började när jag var 18 men jag var så himla rädd och mamma underlättade inte direkt. I efterhand borde jag ha skrivit in mig på en körskola direkt istället för att köra så mycket med henne, då hade nog körkortet gått snabbare att ta.

Kommer aldrig att glömma när hon plötsligt skrek "sväng, sväng" vid en rondell i Hedemora och jag gör en korrekt utkörning ur rondellen... men fel avfart (givetvis visste jag vart vi skulle). Det visade sig att hon tyckt jag låg för långt ut mot vägkanten för hon var inte van att sitta på passagerarsidan :rofl:

Min körskolelärare var helt suverän, det var mycket tack vare honom att det gick så snabbt (jag tog några lektioner utöver de som ingick i snabbpaketet pga att jag fick vänta på uppkörningen). Han checkade snabbt av vad jag kunde och sedan övade vi inte så mycket på det (i mitt fall landsvägskörning).
 
Ja, det är ju skillnad på att känna själv att man klarar något och att någon säger att man klarar något!
Nu kan jag inte låta bli att flika in lite här med något som är rätt vanligt.
Ofta ger vi oss för lite cred och tror att vi inte kan göra något även om vi kan.
Jag känner igen det där med att andra säger att man klarar något medan man själv inte tror/känner att man kan, har varit i den sitsen en gång i tiden.
Grejen är att vi kan mer än tror, tar jag mig själv som exempel så trodde inte jag att jag kunde backa med släp medan läraren sa att jag kunde. Det visade sig senare att jag kunde visst även om jag själv trodde att jag inte kunde.

Vilket får mig att osökt tänka på en mental tränings kurs jag var på, där de tog upp precis det där att vi tror att vi inte kan något, ibland tror vi det utan att ens ha försökt vilket blir lite fel, för hur kan vi veta helt säkert att vi inte kan utan att ens ha försökt?
Det är här att vi ger oss själva för lite cred att vi tror att vi inte kan, men vi kan mer än vi tror. Vi kan visst, men det kanske inte kommer va perfekt första gången vi försöker men med mer övning och fler försök kommer det bara bli bättre.

Det handlar om att försöka ändra sitt tankemönster/tankesätt, vilket är lättare sagt än gjort men inte omöjligt. :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 879
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 899
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp