Körkortsproblem

För några år sedan var jag på väg att ta körkort. I alla fall så tog jag många lektioner och lärde mig väl en del, men det tog längre tid än tänkt så jag hann inte klart då. Eftersom jag redan lagt tiotusentals kronor på att försöka lära mig köra bil skulle jag vilja bli klar med det. Om jag ska kunna bo på ett sådant ställe jag mest vill är det nog dessutom helt nödvändigt med bil och körkort.

De flesta verkar ju fixa det också så jag vet inte varför just jag inte skulle klara av det. Det finns dock några problem.

Jag har svårt att koncentrera mig på flera saker samtidigt. Jag kan inte ignorera om det t.ex. känns för varmt, det kliar lite på axeln, eller ett litet hårstrå hänger ner framför ögat. Hur lär man sig att inte känna kroppen medan man kör? Går det ens?
 

Eller så lär man sig följa varvmätaren istället för att försöka lyssna. Det är inte alltid man kan höra varven (prat, musik osv)
Jag växlar nästan alltid efter mätaren, normalt i och för sig efter hastighetsmätaren men det är i praktiken samma när man lärt sig varvtalen.
 
Om man skulle gå efter varvmätaren, när ska man växla (tänker på växla upp)? Vissa säger 2000 varv medan andra säger 3000 varv. Eller är det också olika beroende på vilken bil man kör?

Att vissa bilar klarar 30km/h på 2an medan vissa behöver 3an vet jag. Men är varvtalen sama på alla bilar? I så fall, efter vilket varvtal brukar ni växla?
 
Det är inte bara "också" ett sätt. Det är ju jätteviktigt att klara av att följa med vad de olika mätarna visar.
Klart det är viktigt att förstå varvmätare osv., det tänker jag är uppenbart? Men du kan inte bara köra efter den, då kommer det bli tufft när du plötsligt ska köra uppför en brant uppförsbacke och växlar alldeles för tidigt.
I övrigt ser jag inte riktigt motsättningen mellan att lära känna/höra motorn på bilen och att förstå varvmätaren.
 
Om man skulle gå efter varvmätaren, när ska man växla (tänker på växla upp)? Vissa säger 2000 varv medan andra säger 3000 varv. Eller är det också olika beroende på vilken bil man kör?

Att vissa bilar klarar 30km/h på 2an medan vissa behöver 3an vet jag. Men är varvtalen sama på alla bilar? I så fall, efter vilket varvtal brukar ni växla?
Beror på om du vill accelerera fort ut på motorväg, köra uppför en brant backe, öka från 30-40 i stadsmiljö, växla ner för att motorbromsa etc. Och beroende på vilket bränsle bilen körs på. Min diesel kan växla upp vid allt mellan 1800-uppåt beroende på situation.
 
Om man skulle gå efter varvmätaren, när ska man växla (tänker på växla upp)? Vissa säger 2000 varv medan andra säger 3000 varv. Eller är det också olika beroende på vilken bil man kör?

Att vissa bilar klarar 30km/h på 2an medan vissa behöver 3an vet jag. Men är varvtalen sama på alla bilar? I så fall, efter vilket varvtal brukar ni växla?
Varvtalen är olika på olila bilar. Min gamla bil som var en bensinare var det ungefär 2000, nuvarande som är en diesel tror jag det är runt 1500.

Jag tror det bästa är att lära sig ljudet och hitta känslan, under tiden om man kör samma bil kan man titta på varvräknaren och lära sig den bilen, när det är dax att byta.
 
När jag tog körkort (-08) så hade jag lite problem med manuell växellåda då mamma (som jag övningskört mest med) hade automat. Jag hade övningskört en del med pappa men eftersom dom var skilda och han bodde i annan kommun så blev det mest på en helgdag, medans jag körde med mamma varje dag under veckorna.

Hur som helst, körläraren sa till mig att tänka mig att jag står i en korridor med 6 dörrar, jag står alltid mitt i korridoren, och har alltid dörr nr 3 framför mig och dörr nr 4 bakom mig när jag börjar. Vill jag gå till dörr (växel) 1 så ska jag gå till vänster och sen fram, ska jag till dörr två så ska jag backa rakt bak. Blir jag osäker vart jag är så börjar jag om (frikopplar) och jag står åter igen med dörr 3 framför och dörr 4 bakom.

Det hjälpte mig jättemycket att hitta rätt ordning på växlarna. Sen lär man sig ljudet när det är dags att växla upp/ner. Nuvarande bil talar om vilken växel jag har i och vilken växel jag bör ha i om hastigheten ändras, men nu är man ju så van efter alla år med körkort så jag hör när det är dags att växla upp/ner.
 
Beror på om du vill accelerera fort ut på motorväg, köra uppför en brant backe, öka från 30-40 i stadsmiljö, växla ner för att motorbromsa etc. Och beroende på vilket bränsle bilen körs på. Min diesel kan växla upp vid allt mellan 1800-uppåt beroende på situation.
Jag förstår att det inte är så men jag förväntade mig en magisk regel här :D

Men ok, då kanske det bästa är att gå på en blandning mellan vavtalet, hastighet och beroende på vad man gör/är på väg att göra helt enkelt!
 
Jag förstår att det inte är så men jag förväntade mig en magisk regel här :D

Men ok, då kanske det bästa är att gå på en blandning mellan vavtalet, hastighet och beroende på vad man gör/är på väg att göra helt enkelt!
Ledsen att göra dig besviken :D men ja, det kommer ju med erfarenhet, behöver du att motorn är "stark" tex brant uppförsbacke eller accelerera fort, då går du rätt högt i varvtal innan du växlar. Väldigt förenklat kan man ju säga att det är motsatsen som händer vid ett motorstopp, att motorn blir "för svag" och inte orkar hålla igång.
 
Ledsen att göra dig besviken :D men ja, det kommer ju med erfarenhet, behöver du att motorn är "stark" tex brant uppförsbacke eller accelerera fort, då går du rätt högt i varvtal innan du växlar. Väldigt förenklat kan man ju säga att det är motsatsen som händer vid ett motorstopp, att motorn blir "för svag" och inte orkar hålla igång.

Brukar växla ner Silverpilen till 4:an ibland vid omkörning... det är trevligt att ha lite extra kraft :angel:

Edit: Silverpilen är absolut inte klen... men det är trevligt att verkligen känna accelerationen ibland :laugh:
 
Ledsen att göra dig besviken :D men ja, det kommer ju med erfarenhet, behöver du att motorn är "stark" tex brant uppförsbacke eller accelerera fort, då går du rätt högt i varvtal innan du växlar. Väldigt förenklat kan man ju säga att det är motsatsen som händer vid ett motorstopp, att motorn blir "för svag" och inte orkar hålla igång.
Tack för förklaringar! Det är bara att öva då med andra ord :p
 
Klart det är viktigt att förstå varvmätare osv., det tänker jag är uppenbart? Men du kan inte bara köra efter den, då kommer det bli tufft när du plötsligt ska köra uppför en brant uppförsbacke och växlar alldeles för tidigt.
I övrigt ser jag inte riktigt motsättningen mellan att lära känna/höra motorn på bilen och att förstå varvmätaren.
Jag växlar normalt efter mätaren även då, varvtalet för växling anpassas såklart efter yttre förhållanden men jag har fortfarande koll på varv/hastighetsmätaren. Självklart kan jag växla enbart på gehör, precis som jag kan bedöma hastighet utan att titta på hastighetsmätaren men det blir betydligt mera exakt om jag tar mätarna till hjälp. Tillfällen när jag inte använder mätarna är vid låga hastigheter och om trafiksituationen kräver att jag har all uppmärksamhet på väg och trafik, men annars är mätarna bra att ha.
 
Tack för förklaringar! Det är bara att öva då med andra ord :p
Hastighetsmätaren behöver du ändå ha koll på så enklast är att du lär dig vid vilken hastighet det är lämpligt att växla för din bil och sedan om du behöver extra kraft som vid uppförsbacke eller omkörning flyttar du upp gränsen något, hur mycket får du pröva dig fram till.
 
Jag växlar normalt efter mätaren även då, varvtalet för växling anpassas såklart efter yttre förhållanden men jag har fortfarande koll på varv/hastighetsmätaren. Självklart kan jag växla enbart på gehör, precis som jag kan bedöma hastighet utan att titta på hastighetsmätaren men det blir betydligt mera exakt om jag tar mätarna till hjälp. Tillfällen när jag inte använder mätarna är vid låga hastigheter och om trafiksituationen kräver att jag har all uppmärksamhet på väg och trafik, men annars är mätarna bra att ha.
Ja det är ju bra att det finns olika varianter, så vi alla kan hitta det sätt vi trivs med. Jag växlar nästan uteslutande på gehör/känsla i bilen. Eller just nu har jag en automatare, så nu slipper jag tänka själv, men jag sneglar på varvmätaren ibland när jag tycker att den inte växlar riktigt rätt. Men jag saknar manuell växellåda.
 
Testa toppfarten skall man inte göra men det är bra att testa hur snabbt bilen kan accelerera om man varvar upp till nära max, och att göra det i olika hastigheter. Under säkra förhållanden såklart, men det är väldigt bra att veta hur snabb bilen är om det någon gång skulle behövas i en farlig situation. Samma med bromsarna, testar man att bromsa max på olika underlag och i olika hastigheter blir det inte en överraskning hur bilen beter sig när det behövs i skarpt läge.
 
Ja det är ju bra att det finns olika varianter, så vi alla kan hitta det sätt vi trivs med. Jag växlar nästan uteslutande på gehör/känsla i bilen. Eller just nu har jag en automatare, så nu slipper jag tänka själv, men jag sneglar på varvmätaren ibland när jag tycker att den inte växlar riktigt rätt. Men jag saknar manuell växellåda.
Det blir ju såklart en kombination även för mig eftersom varvtalet behöver anpassas om det är uppförsbacke, last eller mot/medvind men mätarna gör att det blir betydligt bättre. Jag försöker köra så snålt det går och för blandad körning ligger jag på nästan 2 dl mindre per mil i förbrukning jämfört med tillverkarens uppgifter , 0,45-0,48 jämfört med 0,65 och det är ganska bra tycker jag :)
 
Är detta ett omen? :rofl:

20200918_151434.jpg


Fick nyss denna chokladkaka utdelad till mig när jag kom på cykeln.
 
Jag fyller 31 snart så jag är också rätt gammal i ta körkorts-sammanhang :p. Körkortstillståndet går ut hösten 2021 så jag hoppas på att lyckas innan dess.

Min man var 41 år när han tog sitt körkort. Han var mest orolig för teorin, men genom att plugga ordentligt och övningsköra MYCKET privat och så körde han dubbellektioner 3 ggr i veckan. Han fixade körkortet utan problem - och han hade ingen pluggvana alls sedan tidigare.

Du får räkna med att kanske köra 20-30 lektion och även komplettera med privat övningskörning om du har den möjligheten. Man kan nästan inte övningsköra för mycket :D .

/Lizzie
 
Min man var 41 år när han tog sitt körkort. Han var mest orolig för teorin, men genom att plugga ordentligt och övningsköra MYCKET privat och så körde han dubbellektioner 3 ggr i veckan. Han fixade körkortet utan problem - och han hade ingen pluggvana alls sedan tidigare.

Du får räkna med att kanske köra 20-30 lektion och även komplettera med privat övningskörning om du har den möjligheten. Man kan nästan inte övningsköra för mycket :D .

/Lizzie

Jag har kört drygt 60 lektioner 🙄, varav de flesta dubbellektioner dock så inte fullt då många tillfällen. Kört sporadiskt privat när jag varit hemma hos mina föräldrar.

Härligt att det gick så bra för din man 🙂. Det är verkligen en och annan som tar körkort "sent".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 888
Senast: Görel
·
  • Artikel
Dagbok Har inte sovit en blund på hela natten. Ligger fortfarande och skakar och spänner mig så fort jag inte aktivt tänker på att slappna av...
2
Svar
23
· Visningar
2 201
Senast: Nevermind
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 908
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp